En jaksa enää, lapsi on taas kipeä, ollut koko syksyn
Lapsi oli ennen pari vuotta perhepäivähoitajalla ja sai sinä aikana vain pari flunssaa. Nyt aloitti elokuun alussa eskarin päiväkodissa ja on tämän tasan kahden kuukauden ajan ollut lähes koko ajan kipeä. Todella sitkeitä flunssia, korvatulehduksia ja vaikka mitä, koko kirjo. Välillä tervehtyy sen verran että on siellä kaksi tai kolme päivää ja sitten on taas kipeä. Etäisä ei tietenkään suostu ottamaan luokseen jos lapsi on vähänkin sairas, hän ei jaksa hoitaa eikä halua heille tartuntaa. Eli minä olen ainoa joka hoitaa. Olen kesäloman jälkeen voinut olla töissä yhteensä yhdeksän päivää, sekin pätkissä. Ja olen aivan väsynyt, kun kipeä lapsi ei tietenkään nuku kunnolla öisin vaan heräilee itkemään kun on niin huono olo tai sattuu korvaan jne. Ulkoilemaan ei päästä tietenkään eli kökötän lähes koko ajan vain neljän seinän sisällä. Päivisin lapsi on tietenkin ärtynyt kun on kipeänä huono olo. Miten ihmeessä tätä jaksaa? Nyt taas tänä aamuna alkoi uusi flunssa lapsella, ja taas ollaan pois ja lapsi itkee huonoa oloa. Lääkärit vain voivottelee, että semmosta se on, ne lasten taudit, tsemppiä.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt lapsesi kanssa lääkärissä ja laboratoriokokeissa? Mietin että onko vastustuskykyä heikentäviä sairauksia tai muita tekijöitä, jotka vaikuttavat. Onhan se raskasta jos jokaisen tartunnan onnistuu saamaan.
Olen käynyt ihan muutamalla yksityisellä lastenlääkärillä useamman kerran. Heidän mielestään tässä tilanteessa ei ole mitään poikkeavaa tai ihmeellistä eikä syytä ottaa labroja. Ap
Niinhän ne saattaa sanoa, ja monesti ovat väärässä. Labrat eivät paljoa maksa, kannattaa käydä.
Vaihda lastentautien erikoislääkäriä. Joku ottaa todesta. Ota vaikka pieni velka ja hoidatuta ja tutkita lapsesi ajoissa hyvä ihminen !!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuis käsihygienia? Ota se puheeksi myös hoidossa. Meillä oli Sanasol ja maitohappobakteerit käytössä ja lapset oli korkeintaan kerran vuodessa sairaana.
Kyllä ainakin oma lapseni pesee päiväkodissa kädet huolella saippualla aina vessan jälkeen, ulkoota tultua ja ennen ruokaa. Ei kaikki siellä ehkä pese, eihän kukaan tiedä, eihän ne vahdi näitten eskari-ikäisten vessassakäyntejä ja lapset osaa jo itse käydä. Ap
Hauskoja nämä katteettomat, puolueelliset ja perusteettomat luulot oman jälkikasvun ylivertaisuudesta. Mistä "näet"? Eikä auta vaikka pesisikin kun kerran sairastelukierre silti päällä.
Tiedän sen siitä, että hän pesee myös kotona muistuttamatta aina huolella. Ja koska hän tietää että se on tehokkain mitä voi itse tehdä estääkseen taudin ja hän on niin pettynyt jatkuvaan kipeänä oloon, että pesee käsiään nyt vähän liiankin ahkerasti kun sanoo ettei halua taas tautia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia sulle ja muksulle paranemisia.
Jos sairauksien välissä on vain muutama päivänä, niin kuulostaa jotenkin siltä, ettei se alkuperäinen ole päässyt paranemaan kunnolla. Jäänyt muhimaan ja siksi on entistä sitkeempi ja voimia vievä.
Onko korvista otettu viljelyt yms kokeita tehty? Jaksaako lapsi nyt kipeenä syödä moni puilisesti?
Isää vois pelotella, että saa lapsen kohta kokonaan, kun sulta loppuu puhti ja duunit.
Voisko ajatella, että isä tulee teille olemaan lapsensa kanssa, että sä pääset edes viikoksi duuniin yhtä. jaksoisesti?
Mun yks tuttu pelotteli lapsen lusmua etäisää (jonka myös tunnen) noin, että jos et osallistu yhtään, niin pian joudun sairaalaan ja lapsi on kokonaan sulla. Etäisää tämä ei hetkauttanut, arveli että lapsen äiti bluffaa. Eikä osallistunut yhtään enempää.
Miten nuo "isät" kehtaavat toimia noin?? Eivätkö he alun perinkään lasta halunneet?
Onko lapsen allergiat selvitetty? Meillä loppui yskät ja nuhat, kun löytyis soija-allergia molemmilta. Muitakin oli toki.
Allergioilla on iso merkitys yleisterveyteen.
Raskas tilanne. Muutamia konkreettisia neuvoja:
- Aina päivähoidosta tai ulkoa tullessa suoraan suihkuun. Ei siis pelkkä käsienpesu
- Immuniteettia vahvistava luonnontuote käyttöön
- Monivitamiinit käyttöön
Tsemppiä, kierre menee ohi ajan kanssa
Vierailija kirjoitti:
Olen käynnyt aivan saman läpi. Muistan kun lapsella oli yskä ja yski 12 viikkoa yötä päivää. Valitettavasti en pysty mitään neuvoa antamaan. Jotenkin siitäkin ajasta selvittiin. Vuorottelimme miehen kanssa paljon.
Korotettu sängynpääty, nenän avaava suihke, vick vaporub, hyvin tuuletettu huone, sopiva ilmankosteus ja vielä lusikallinen hunajaa ennen nukkumaanmenoa. Näillä saa yskän hetkeksi väistymään, että pääsee uneen. Kyllähän se yskä yleensä aamuyöstä alkaa taas vaivata, mutta saa edes alkuyön nukuttua. Päivällä ulkoilua, ulkona ei yskitä niin paljon kuin sisällä kuivassa ja lämpimässä.
Tää menee OT, mutta homeista oli mainintaa. Ne on pirulaisia.
Esikoisen ollessa ala-asteella, kaksi luokkaa sai paikan parakkikoulusta. Vanhempainiltaan osallistui rouva, jolla oli kaksi vuotta vanhempi lapsi. Lapsi oli silloin kotikoulussa.
Tämä nainen julisti ja jakoi esitteitä, kuinka pahasti se parakki oli homeessa. Nyt en muista homeen nimeä, mutta sanoi sitä hiljaiseksi tappajaksi.
Hänen lapsensa oli saanut homeoireita, myrkytyksen. Pitkään kipeenä, keuhkot tuhottu.
Kaupunki oli häntä kuullut ja tehnyt laajamittaiset mittaukset. Kaikenlaista löyty, mutta sallituissa rajoissa. Hän oli netissä sitten tutkinut ja tullut tähän laaja-alaiseen hiljainen tappaja diagnoosiin.
Hän varotti, mylvi, kiukutteli, huusi. Pelastakaa lapsenne. Suuri yleisö piti naista cuckoo tapauksena. Hänet leimattiin mielenterveys tapaukseksi.
Jotenkin jäin uteliaaksi aiheesta. Vuosien aikana parakkikoulussa seurattiin homeita. Siellä tehtiin laajat mittaukset per vuosi ja mittareita tjsp oli koko ajan nurkissa.
Meni kymmenisen vuotta, kun kuopus aloitti kys koulussa. Parakkia oltiin purkamassa, kun home oli ottanut vallan!
Se nainen oli siis ollut oikeassa. Hänen lapsensa oli herkempi kuin muut lapset oirehtimaan. Lapsesta tosiaan tuli parakin uhri. Saattaa muitakin olla, jotka vaan ei pitänyt älämölöä asiasta. Tai sairastumisia voi tulla myöhemmin, kun altistusta kuitenkin on ollut.
Omat lapset ovat olleet terveitä. Esikoinen etenkin spessuterve. Ei ollut kipeenä edes joka vuosi peruskoulu aikana. Ei se homekoulu häntä ainakaan saanut. Onneksi.
Homeiden kanssa silti olen varovainen ja tarkkana.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynnyt aivan saman läpi. Muistan kun lapsella oli yskä ja yski 12 viikkoa yötä päivää. Valitettavasti en pysty mitään neuvoa antamaan. Jotenkin siitäkin ajasta selvittiin. Vuorottelimme miehen kanssa paljon.
Käynnyt.
Vierailija kirjoitti:
Ja huomaan olevani jotenkin vihainen sille päiväkodille tästä. Ei ne tietenkään tahallaan ketään sairastuta, mutta tullut mieleen, että yritetäänkö siellä yhtään estää näiden tautien leviämistä, ja se suututtaa, että ehkä ei. Pomoni kärsivällisyys alkaa loppua, taloudellisesti nämä palkattomat vapaat iskee minun talouteen liian kovaa ja sitten tietenkin sekä minun ja lapsen yleinen jaksaminen on aika loppu kun koko ajan vain kipeänä. Jotenkin osittain syytän tästä päiväkotia kyllä. Siellä on monta koko ajan sairaana. Ap
Miksi muut vanhemmat tuo sairaan lapsen päiväkotiin? Eikö päiväkodissa ole peiliin katsomisen paikka? Puolisoni oli päiväkodissa töissä ja sinne tuotiin mahataudissa oleva lapsi. Välittömästi soitto kotiin ja penska pois päiväkodista. Näin se pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
- Aina päivähoidosta tai ulkoa tullessa suoraan suihkuun. Ei siis pelkkä käsienpesu
Hei kyllä se käsien pesu on riittävä, vaatteet voi vaihtaa, jos siltä tuntuu... Ulkonahan pitäisi just oikein möyriä maata ja saada hyvää mikrobistoa iholle, joka lisää vastustuskykyä. Omat lapseni ovat kasvaneet maaseutuympäristössä ja on liikuttu paljon luonnossa muutenkin. Ihan normi käsipesu sisälle tullessa ja sekin lähinnä sen vuoksi, ettei mun tarvitse siivoilla sitä likaa (esteettisistä syistä) kodin pinnoilta niin paljon. Ja he ovat siis jo teinejä. Ei yhtään antibioottikuuria kellään. Ei allergioita. Kukaan ei ole ollut koskaan tosi pahasti kipeä, pientä ohimevää nuhaa, joskus kuumetta, ehkä vähän kurkkukipua, mutta kaikki ohi max 3 päivässä. Korona sairastettu kerran lievänä. Oksennustauti on ollut 2-3 kertaa jokaisella. Enkä usko perinnölliseen vastustuskykyyn, koska itse ollaan miehen kanssa sairastettu paljon lapsina (ei enää), lisäksi itselläni on useita allergioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on se haaste, että huolehdit yksin sairaasta lapsesta. Lohdutukseksi voin sanoa, että lapsen sairastelukierre tuossa iässä on enemmän sääntö kuin poikkeus, eikä merkki siitä, että lapsen terveydessä olisi välttämättä mikään vialla. Lapset voivat sairastaa helposti kymmenenkin eri tartuntatautia vuodessa, joten ei siihen välttämättä montaa tervettä päivää jää.
Meillä sairastelukierrettä kesti muutaman vuoden ja sitten taudit alkoivat harvenemaan. Teilläkin kyse on luultavasti vain väliaikaisesta ilmiöstä. Lapsi saa vahvan immuniteettipohjan ja jatkossa sairastelu on vähäisempää. Tämän tiedon pohjalta sinun pitäisi suunnitella tarvittavat tukitoimet teille. Älä odota, että asiat muuttuvat vähään aikaan, vaan ala tehdä järjestelyjä se tieto mielessä, että lapsi sairastaa jatkossakin tiheään. Ennen kaikkea tarvitsisit apua lapsen hoitoon. Onko i
Oletko sä itse ollut sairaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kyllä se käsien pesu on riittävä, vaatteet voi vaihtaa, jos siltä tuntuu... Ulkonahan pitäisi just oikein möyriä maata ja saada hyvää mikrobistoa iholle, joka lisää vastustuskykyä. Omat lapseni ovat kasvaneet maaseutuympäristössä ja on liikuttu paljon luonnossa muutenkin. Ihan normi käsipesu sisälle tullessa ja sekin lähinnä sen vuoksi, ettei mun tarvitse siivoilla sitä likaa (esteettisistä syistä) kodin pinnoilta niin paljon. Ja he ovat siis jo teinejä. Ei yhtään antibioottikuuria kellään. Ei allergioita. Kukaan ei ole ollut koskaan tosi pahasti kipeä, pientä ohimevää nuhaa, josk
No aika monta oksutautia ollut teillä kyllä. Suihkussa käymisellä oisi nekin voinut välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja huomaan olevani jotenkin vihainen sille päiväkodille tästä. Ei ne tietenkään tahallaan ketään sairastuta, mutta tullut mieleen, että yritetäänkö siellä yhtään estää näiden tautien leviämistä, ja se suututtaa, että ehkä ei. Pomoni kärsivällisyys alkaa loppua, taloudellisesti nämä palkattomat vapaat iskee minun talouteen liian kovaa ja sitten tietenkin sekä minun ja lapsen yleinen jaksaminen on aika loppu kun koko ajan vain kipeänä. Jotenkin osittain syytän tästä päiväkotia kyllä. Siellä on monta koko ajan sairaana. Ap
Miksi muut vanhemmat tuo sairaan lapsen päiväkotiin? Eikö päiväkodissa ole peiliin katsomisen paikka? Puolisoni oli päiväkodissa töissä ja sinne tuotiin mahataudissa oleva lapsi. Välittömästi soitto kotiin ja penska pois päiväkodista. Näin se pitää tehdä.
Todistin kerran sellaista tilannetta, että lapsella oli kova ripuli ja vanhemmille soitettiin. Vanhemmat selittävät, että tod.näk saanut lattiasta jonkin pöpön tms. Tunnin päästä ripuloi nilkkoihin asti ja uudestaan soitto - kumpikaan vanhemmista ei vastaa. Ryhmä laittaa viestiä - ei vastaa, soittaa uudestaan - ei vastaa. Lopulta lapsi on usean tunnin ajan tartuttamassa muita ja muutamien päivien kuluessa koko ryhmä on sairastunut.
Vierailija kirjoitti:
Se isä pitää nyt saada jotenkin vastuuseen. Kerrot hänelle, ettet jaksa ja että menetät työn ja toimeentulon. Luulisi hänen olevan huolissaan edes sinun talouspuolesta, koska se vaikuttaa lapseenkin.
Ja etäisän maksamiin elareihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kyllä se käsien pesu on riittävä, vaatteet voi vaihtaa, jos siltä tuntuu... Ulkonahan pitäisi just oikein möyriä maata ja saada hyvää mikrobistoa iholle, joka lisää vastustuskykyä. Omat lapseni ovat kasvaneet maaseutuympäristössä ja on liikuttu paljon luonnossa muutenkin. Ihan normi käsipesu sisälle tullessa ja sekin lähinnä sen vuoksi, ettei mun tarvitse siivoilla sitä likaa (esteettisistä syistä) kodin pinnoilta niin paljon. Ja he ovat siis jo teinejä. Ei yhtään antibioottikuuria kellään. Ei allergioita. Kukaan ei ole ollut koskaan
2-3 oksutautia teini-ikään mennessä paljon? Toiset sairastaa joka vuosi, ehkä parikin kertaa. Jos sen on koulusta tai päiväkodista saadakseen, niin ei siinä enää kotona suihkut monen tunnin jälkeen auta. Tartuntareitti on kädet, ellei joku aivan päälle oksenna.
Minua kiinnostaa, kuinka isossa päiväkodissa lapsesi on? Odotan sitä, kun joku tekisi tutkimuksen tai edes opinnäytetyön, sairastellaanko isoissa taloissa enemmän (ja mahd.kuinka paljon enemmän) kuin pienemmissä esim.n.5 ryhmää tai vähemmän taloissa. Nykyiset isot päiväkodit ovat kuin petrimaljoja, joissa kaikissa ilmanvaihtokaan ei toimi kunnolla. Henkilökunnan mahdollisuudet tautien leviämisen estämiseksi on hyvin rajalliset. Periaatteessa kaikkia leluja pitäisi olla pesemässä jatkuvasti, mutta se ei yksinkertaisesti ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Viet lapsen isän ovelle ja sanot, että nyt on hänen vuoro hoitaa
Ihanan voimaantunutta paskaa.
Tulee kyllä kaivattua niitä tiukkoja koronarajoituksia, että kaikki kenellä nokka vuotaa, pysyvät kotona. Ei mitään asiaa päiväkotiin. Ensin vanhemmat purnasivat ja loppujen lopuksi kiittelivät kun huomasivat, että se oma penska olikin pysynyt terveenä pitkiäkin aikoja. Nyt ei voi kotia soittaa, vaikka lapsi yskii keuholimaa keltaiset jojot nenän alla. Nykyohjeiden mukaan saa viedä päiväkotiin "lievässä" flunssassa kunhan muuten jaksaa... Jepjep.
T: Sairaslomalainen pktäti
Mun veljeni ja mää ei oltu koskaan missään päiväkodeissa. Aina yksityisillä. Vanhaan aikaan tietty ulkohuussit mutta ei haitannut. Paikalla kourallinen lapsia ja turvallinen olo ja se että hoitajalla oli aikaa. Päiväkotien alipalkatuilla hoitajilla ei ole kiinnostusta lasten terveyteen eivätkä edes välitä jos joku roudaa sinne sairaan lapsen. En suosittele.
Onhan lapsella reilusti korotettu sängynpääty esim kirjoilla tai korotuspaloilla? Auttaa ainakin korvakipuihin ja nenän ukkoisuuteen