En jaksa enää, lapsi on taas kipeä, ollut koko syksyn
Lapsi oli ennen pari vuotta perhepäivähoitajalla ja sai sinä aikana vain pari flunssaa. Nyt aloitti elokuun alussa eskarin päiväkodissa ja on tämän tasan kahden kuukauden ajan ollut lähes koko ajan kipeä. Todella sitkeitä flunssia, korvatulehduksia ja vaikka mitä, koko kirjo. Välillä tervehtyy sen verran että on siellä kaksi tai kolme päivää ja sitten on taas kipeä. Etäisä ei tietenkään suostu ottamaan luokseen jos lapsi on vähänkin sairas, hän ei jaksa hoitaa eikä halua heille tartuntaa. Eli minä olen ainoa joka hoitaa. Olen kesäloman jälkeen voinut olla töissä yhteensä yhdeksän päivää, sekin pätkissä. Ja olen aivan väsynyt, kun kipeä lapsi ei tietenkään nuku kunnolla öisin vaan heräilee itkemään kun on niin huono olo tai sattuu korvaan jne. Ulkoilemaan ei päästä tietenkään eli kökötän lähes koko ajan vain neljän seinän sisällä. Päivisin lapsi on tietenkin ärtynyt kun on kipeänä huono olo. Miten ihmeessä tätä jaksaa? Nyt taas tänä aamuna alkoi uusi flunssa lapsella, ja taas ollaan pois ja lapsi itkee huonoa oloa. Lääkärit vain voivottelee, että semmosta se on, ne lasten taudit, tsemppiä.
Kommentit (196)
Ettei taustalla voisi olla homeille altistuminen, esim päiväkoti tai kenties oma asunto?
Olin 4v töissä kiinteistössä joka oli aivan homeessa, ja kesti kyllä liian kauan tajuta se tilanne. Jatkuva hengitystietulehdus kierre päällä ja ei millään ohi, sekä silmät kutisi alati oli mun oireet, jollain oli kestopäänsärkyä jnejne.
Vierailija kirjoitti:
Mun poika meni suoraan kotihoidosta päiväkodin eskariin, mutta ei ollut tuollaista. Ei ihan normaalia tai tavallista, mutta en osaa neuvoakaan mitään. Ehkä pienempi päiväkoti tms?
No meillä taas oli tuollaista ainakin 3 vuotta. Kumpikin lapsi ja koko perhe ihan koko ajan kipeä
Että mikä nyt sitten on tavallista, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Ja huomaan olevani jotenkin vihainen sille päiväkodille tästä. Ei ne tietenkään tahallaan ketään sairastuta, mutta tullut mieleen, että yritetäänkö siellä yhtään estää näiden tautien leviämistä, ja se suututtaa, että ehkä ei. Pomoni kärsivällisyys alkaa loppua, taloudellisesti nämä palkattomat vapaat iskee minun talouteen liian kovaa ja sitten tietenkin sekä minun ja lapsen yleinen jaksaminen on aika loppu kun koko ajan vain kipeänä. Jotenkin osittain syytän tästä päiväkotia kyllä. Siellä on monta koko ajan sairaana. Ap
Selvä juttu! Siellä on siivouksen taso täysui nolla! Räkätautiaikaan pitää siivota huolellisemmin, pestä leluja, huolehtia lasten käsienpesusta, olla tarkempi etteivät lääpi toisiaan jne.
Otappa ja valista johtajaa siivouksen tasosta ja hygieniasta, vessatkin pitää pestä paremmin!
Ihan on mummojen tiepoa tämä! Tuossa erään kaupungin hygieniaohjeet!
https://www.jamsa.fi/uploads/sites/2/2022/04/hygieniaohjeet-1.pdf
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm. tämänkin helposti ENNALTA ENNUSTETTAVAN keissin takia olen vela. T. velapariskunnan toinen osapuoli
Velat tuntuu aina ajattelevan pelkästään pikkulapsiarkea. Tuo sairasteluputkihan menee nimittäin ohi. Meillä se loppui melkein kuin seinään kun nuorin täytti 5. Ei ne lapset kauaa ole pieniä.
Ne lapset eivät veloilla ole sekuntiakaan yhtään mitään eikä tarvitse sekuntiakaan uhrata sitkuehkäpäjoskustoivotaantoivotaan odotteluun, ei huolta, ei murhetta, ei koskaan mitään negatiivista, mutta ei tietenkään sitten myöskään mitään positiivista lapsiin liittyvää (= täysin ok). Vela ei muuten kuvittele yhtään mitään (mitä lapselliset omasta poikkeavaa valintaa ymmärtämättä luulevat/kuvittelevat velan ajattelevan ja tuntevan = vela ei halua lapsellisuutta eikä mitään mikä siihen millään tavalla liittyy = luonnollisesti ei edes isoaikuislapsiaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja huomaan olevani jotenkin vihainen sille päiväkodille tästä. Ei ne tietenkään tahallaan ketään sairastuta, mutta tullut mieleen, että yritetäänkö siellä yhtään estää näiden tautien leviämistä, ja se suututtaa, että ehkä ei. Pomoni kärsivällisyys alkaa loppua, taloudellisesti nämä palkattomat vapaat iskee minun talouteen liian kovaa ja sitten tietenkin sekä minun ja lapsen yleinen jaksaminen on aika loppu kun koko ajan vain kipeänä. Jotenkin osittain syytän tästä päiväkotia kyllä. Siellä on monta koko ajan sairaana. Ap
Olin lapsi, joka sairasti jatkuvasti. Meni yli parikymppiseksi asti, että selvisi, miksi, mutta olin jo pienenä niin kyllästynyt sairastamiseen, että opin nopeasti tekemään kaikenlaista välttääkseni sairastumista. Tänäkin päivänä esimerkiksi pidän etäisyyttä muihin ihmisiin, en koske naamaani tai syö mitään käsin syötävää, ellei ole mahdollista tehdä noita asioita heti käsien pesun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"lower your standards" Oletko jotenkin puolikielinen vai muuten vaan heität anglismin peliin!
Ainuinen ihminen?Asunut englanninkieliessä maassa 20+ vuotta, mutta onneksi tiedän tämänkin suomalaisen sanonnan: sori siitä.
Mutta miksi ihmeessä tartuit tuohon kun yritin auttaa ja tsempata ap:ta, noinko ilkeitä te Suomessa asuvat olette. Täällä ulkomailla vielä ihmisiä yritetään auttaa. Mitäköhän sullekin on tapahtunut.
Vauvapalstalla on paljon ihmisiä, jotka elävät siitä, että saavat kirjoitella ilkeyksiä päivät pitkät. Onneksi kaikki eivät kuitenkaan ole samanlaisia ja on täällä heitäkin, jotka yrittävät oikeasti auttaa toisia.
Vierailija kirjoitti:
Ettei taustalla voisi olla homeille altistuminen, esim päiväkoti tai kenties oma asunto?
Olin 4v töissä kiinteistössä joka oli aivan homeessa, ja kesti kyllä liian kauan tajuta se tilanne. Jatkuva hengitystietulehdus kierre päällä ja ei millään ohi, sekä silmät kutisi alati oli mun oireet, jollain oli kestopäänsärkyä jnejne.
Meillä ei muut kotona sairastele eikä lapsikaan ennen kuin siirtyi päiväkotiin. Sairastelu alkoi heti ekan siellä vietetyn viikon jälkeen. Eikä meillä pitäisi olla hometta, tämä on melko uusi asunto. Ei ole ainakaan tiedossa, että siellä päiväkodissa olisi joku home-epäily, tässä kunnassa joissain päiväkodeissa kyllä on, mutta meidän päiväkodissa ei pitäisi olla. Ei sitä silti ikinä varmaksi tiedä. Ap
En kyllä tiedä miten jaksaa. Meillä on ollut lapsella yskää yli kuukauden, ja se painottuu yöhön. Eipä ole kovin paljon tullut nukuttua.
Kuis käsihygienia? Ota se puheeksi myös hoidossa. Meillä oli Sanasol ja maitohappobakteerit käytössä ja lapset oli korkeintaan kerran vuodessa sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Sitä se teettää, kun suuri osa vanhemmista on niin oma napa-mulk ku ja, että raahaavat lapsensa paikalle ouolikuntoisuudesta huolimatta=epidemiat jyllää, mutta siitä viis kunhan oma kersa ja oma napa. Parhaimmassa tapauksessa kehtaavat vielä ihmetellä tautien jatkuvaa läsnäoloa ja kasvattajien poissaoloja/sijaisia/sijaisten puutetta (niitä kun ei enää oikein kirveelläkään paikalle tilata). Olenkin sanonut heille, että no voivoi, sitä kun ei voi vain rusinoita pullasta saada (ei ole mahdollista, että muut pysyisivät terveinä, esim.kasvattajat eikä olisi heistä pulaa tai vieraita sijaisia paikalla).
T. Totaalikyrpiintynyt varhaiskasvattaja
Kyllä päiväkoti voi hoitaa myös kipeää lasta. Lapselle vaan maski naamaan ja päiväkodin sänkyyn lepäämään.
Täällä se sama ulkomailla asuva, en tiedä mikä tää on suomeksi mutta täällä suositellaan antamaan Black Elderberry -valmisteita vahvistamaan immuniteettia. Luonnontuote kyseessä, jos joku haluaa kokeilla. Ei nyt tarvi tästäkin suuttua, en tyrkytä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kuis käsihygienia? Ota se puheeksi myös hoidossa. Meillä oli Sanasol ja maitohappobakteerit käytössä ja lapset oli korkeintaan kerran vuodessa sairaana.
Kyllä ainakin oma lapseni pesee päiväkodissa kädet huolella saippualla aina vessan jälkeen, ulkoota tultua ja ennen ruokaa. Ei kaikki siellä ehkä pese, eihän kukaan tiedä, eihän ne vahdi näitten eskari-ikäisten vessassakäyntejä ja lapset osaa jo itse käydä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti tsemppiä Ap. Muistan niin tuon vaiheen ja lohdutan, että sairastelu kyllä vähenee. Lapseni aloitti 2 vuotiaana päiväkodin ja rankkaa oli alku. Se oli oikeesti aivan tuskaa, oma väsymys valvomisesta ja hirveä stressi työpaikan takia. En ikävöi sitä ensimmäistä puolta vuotta yhtään.
MIksi olet hankkinut lapsen?
Miksi lapsi on päiväkodissa alle 3-vuotiaana?
2 vuotta kotona lapsen kanssa on ihan tarpeeksi pitkä aika
Päiväkoti homeessa tai siellä ei piitata hygieniasta. Onko mahdollista vaihtaa toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se isä pitää nyt saada jotenkin vastuuseen. Kerrot hänelle, ettet jaksa ja että menetät työn ja toimeentulon. Luulisi hänen olevan huolissaan edes sinun talouspuolesta, koska se vaikuttaa lapseenkin.
Erosimme, koska hän ei suostunut lapsen ekojen elinkuukausien jälkeen osallistumaan juurikaan lapsen hoitoon. En vain enää jaksanut sitä, että hän poimi rusinat pullasta, lapsi kiinnosti vain kun sen kanssa pystyi hetken leikkimään, mikään muu lapsen hoitaminen, vahtiminen tai lapsen asioista huolehtiminen ei kiinnostanut, ja siksi otin eron. Eli en ole kovin toiveikas että häntä saisi nyt vastuuseen hoitamaan sairasta lasta. Ap
Keskiverto 13tusinassa tohvelisankarihonsvottihäntäheikkimies poimii tasan aina rusinat pullasta, ihan vaan koska hän voi, jos vain joku tyhmännaivi naisparka sen mahdollistaa.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti homeessa tai siellä ei piitata hygieniasta. Onko mahdollista vaihtaa toiseen?
Aika vaikeaa ainakin on vaihtaa. Täällä kaikki päiväkodit pullistelee lapsia, lapsia on jo ylipaikoilla jne. Voi tehdä siirtohakemuksen, mutta uuden paikan saamisessa menee kuukausia, jopa melkein vuosi. Ja ensi kesän jälkeen lapsi menee jo kouluun. Ja mikä takaa sen, että toisessa päiväkodissa olisi parempi tilanne hygienian suhteen? Tämä nykyinen on muuten kai ihan hyvä kyllä. Ap
Jaa aa en tiedä itsellä ei ole omia lapsia.
Voimia sulle ja muksulle paranemisia.
Jos sairauksien välissä on vain muutama päivänä, niin kuulostaa jotenkin siltä, ettei se alkuperäinen ole päässyt paranemaan kunnolla. Jäänyt muhimaan ja siksi on entistä sitkeempi ja voimia vievä.
Onko korvista otettu viljelyt yms kokeita tehty? Jaksaako lapsi nyt kipeenä syödä moni puilisesti?
Isää vois pelotella, että saa lapsen kohta kokonaan, kun sulta loppuu puhti ja duunit.
Voisko ajatella, että isä tulee teille olemaan lapsensa kanssa, että sä pääset edes viikoksi duuniin yhtä. jaksoisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se isä pitää nyt saada jotenkin vastuuseen. Kerrot hänelle, ettet jaksa ja että menetät työn ja toimeentulon. Luulisi hänen olevan huolissaan edes sinun talouspuolesta, koska se vaikuttaa lapseenkin.
Erosimme, koska hän ei suostunut lapsen ekojen elinkuukausien jälkeen osallistumaan juurikaan lapsen hoitoon. En vain enää jaksanut sitä, että hän poimi rusinat pullasta, lapsi kiinnosti vain kun sen kanssa pystyi hetken leikkimään, mikään muu lapsen hoitaminen, vahtiminen tai lapsen asioista huolehtiminen ei kiinnostanut, ja siksi otin eron. Eli en ole kovin toiveikas että häntä saisi nyt vastuuseen hoitamaan sairasta lasta. Ap
Keskiverto 13tusinassa tohvelisankarihonsvottihäntäheikkimies poimii tasan aina rusinat pullasta, ihan vaan koska hän voi, jos vain joku tyhmännaivi naisparka sen mahdollistaa.
Minä olen jo eronnut hänestä. Eipä ole keinoja pakottaa miestä tekemään jotain. Ei edes käräjien kautta. Lain mukaan etäisät saa lusmuilla juuri niin paljon kuin haluaa, saavat olla vaikka tapaamatta lasta koskaan. Ap
Mun poika meni suoraan kotihoidosta päiväkodin eskariin, mutta ei ollut tuollaista. Ei ihan normaalia tai tavallista, mutta en osaa neuvoakaan mitään. Ehkä pienempi päiväkoti tms?