Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten matalapalkka-alalla työskentelevillä on varaa pitää minkäänlaista autoa?

Vierailija
04.10.2024 |

Mulla tulot 2500€ brutto ja ei mitenkään pysty pitämään.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, asunnon vuokran verran kuukaudessa kun menee auton pitämiseen, ei mitään järkeä. Monesti kun näitä "ei rahat riitä" valituksia lukee niin sieltä löytyy se auto minkä kaikki kulut syö yhtä paljon kuin nelihenkisen perheen asuntolainan lyhennys tai vuokra.

Mitä? Vakuutukset, verot, vuosihuolto, renkaat 4 vuoden välein, satunnaiset korjaukset eivät todellakaan tee 800 euroa kuussa. Bensat ovat vähemmän kuin menisi julkisiin.

Lainan lyhennys autosta ja tosiaan se auto on oman kokemukseni mukaan aina rikki, joten sitä rahaa palaa pelkkiin korjauksiin aivan loputtomasti. 

No ei pidä olla typerä. Itsellä on työsuhdeauto vapaalla autoedulla 850€/kk. Sitä ennen oman auton todelliset kulut polttoaineineen (usean vuoden seurannassa) arvon alenemaa huomioimatta oli keskimäärin 300€/kk.  Miksi ihmeessä maksaa autosta lainojen ja korjausten kanssa yli 800€/kk?  

Vierailija
62/73 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos auto on uudehko täynnä elektroniikkaa ja pitää käyttää huolloissa jatkuvasti niin rahaa menee. Vanhoja osaa halvat nyrkkipajat korjata tai monet kätevät miehet myös itse.

Itselläni kaatui uudemman auton pito tuohon. Joku elektroninen härpäke meni ja toista tonnia merkkiliikkeen remontti. Nyt on halpa vanha auto jota tuttu mies laittelee edullisesti jos jotain pitää tehdä ja juuri ikinä mitään ei tarvitse.

Uutta autoa nimen omaan ei tarvitse huollattaa saat korjata niin paljon kun vanhaa tai ainakin toyotassa näin en sitten tiedä noissa laaduttomimmissä autoissa?

Uusien autojen huollot ja korjaukset ovat ihan älyttömän hintaisia. Jossain bemarissa kun palaa ajovalo, niin polttimoa ei voi vaihtaa, vaan koko lyhty menee uusiksi. Kolme hunttia pelkästään s

Ei kannata ostaa bemmaria jos ei ole varaa huoltaa, muita edullisempia vaihtoehtoja uudeksi autoksi on paljon. Itsellä ajalen uusilla autoilla (liisari) ja yhdessäkään ei ole tarvinnut tehdä määräaikaishuoltoa kummempaa, polttimoa esim en ole koskaan uudesta vaihdattanut. Uudesta autosta kun tarkastaa määräaikaishuoltojen välin ja hinnan niin on helppo ennustaa kulut. Nykyisen auton ensimmäinen määräaikaishuolto tulee 60tkm kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut aina auto, vaikka olen ollut pisimmillään 5 vuotta työttömänä yhtäjaksoisesti. Aina on ollut varaa sillä kulkea, kun on jättänyt turhat ajamiset pois. Oleellista on se minkä hintaisen auton hankkii. Omien autojen hinnat on vaihdelleet 150 - 1000 e välillä ja koskaan en ole käyttänyt autoa huollossa saati ostanut uusia renkaita. Varaosat ja renkaat olen ostanut purkuautoista pilkkahintaan ja yhtään isompien vikojen kohdalla olen myynyt auton romun keräykseen ja hankkinut uuden tilalle. Viime vuodet olen ollut paremmassa työssä ja tienaan yli keskipalkan, mutta siltikin ajelen 3000 euron autolla, joka on kallein mitä olen koskaan omistanut 20 v aikana. En ymmärrä miksi pitää ostaa kallis auto näyttämisen vuoksi, kun ei kukaan oikeasti jää miettimään, että miten hieno auto sillä random tyypillä oli ja miksi sillä pitäisi edes olla mitään merkitystä.

Vierailija
64/73 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. 2 autoa käytössä ja bruttopalkka itsellä 2600€.

Mies +4000e bruttona 

Mihin sä rahasi laitat :D No ei vais ainut mahdollisuus on tähän on kaksi tienaavaa taloudessa ja meillä käytetään rahaa yhdessä kaikkeen ja toiselle annetaan rahaa myös jos toisella rahat loppu :) 

Vierailija
65/73 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot yhteensä 2000e ja meillä on 2 autoa. 

Vierailija
66/73 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos auto on uudehko täynnä elektroniikkaa ja pitää käyttää huolloissa jatkuvasti niin rahaa menee. Vanhoja osaa halvat nyrkkipajat korjata tai monet kätevät miehet myös itse.

Itselläni kaatui uudemman auton pito tuohon. Joku elektroninen härpäke meni ja toista tonnia merkkiliikkeen remontti. Nyt on halpa vanha auto jota tuttu mies laittelee edullisesti jos jotain pitää tehdä ja juuri ikinä mitään ei tarvitse.

Tämä! Moni luulee, että vanhaa autoa pitää jatkuvasti korjailla. Samoin näyttää olevan vallalla sellainen ajatus, että pitää huollattaa koko ajan. Itsellä ollut tuorein auto vuosimallia 2004. Ja juuri tuo, ettei ole pakko käyttää kalliita merkkiliikkeitä. Vuosien saatossa vain yksi auto oli huono, oli pahoja sähkövikoja, muutoin ovat toimineet vallan mainiosti. Kaikki autoni ovat siis olleet noin 17-20 vuotta vanhoja silloin kun ovat minulla olleet käytössä. Egon jatkeita lainalla hankitut mikäli koko ajan on rahapulaa auton vuoksi eli kysymys on siitä ettei osaa suhteuttaa auton hintaa + muita kuluja omaan tulotasoon.

Vierailija
67/73 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun asuminen on lähes ilmaista, niin on varaa ostaa ja ylläpitää auto, jota tarvitsen työmatkoihin. Osamaksu, liikennevakuutus, kasko, huollot, polttoaineet, kyllä tulee työssäkäynnille hintaa.

Vierailija
68/73 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 2009 kottero jonka taannoin ostin parilla tonnilla. Vuodessa menee katsastus 50 euroa, vakuutus 130 e, verot 230 e, öljyt 60 e. Muutaman vuoden välein jotain renkaita ja korjauksia. Jos tulee isompi korjaus ni sit myyn auton pois vikoineen päivineen ja ostan uuden käytetyn tonnintojotan. 

Bensasta nyt tulee sit käytön mukaan kuluja, mut ei tää nyt niin kauheen kallista oo kuitenkaan. 

Nimim. Ikinä en oo yli 2000 e saanu bruttona ja nyt työtön... 

Mistä yhtiöstä saa liikennevakuutuksen 130 eurolla?

Riippuu autostakin ja yhtiöstä, samassa autossa helposti 80-120€ hintaeroa.  Mulla halvin auton vakuutus 74€/v ja kallein 179€/v.   Neljä eri autoa, kolme yhtiötä.  Keskittäminen ei yleensä kannata.

Vierailija
69/73 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 2009 kottero jonka taannoin ostin parilla tonnilla. Vuodessa menee katsastus 50 euroa, vakuutus 130 e, verot 230 e, öljyt 60 e. Muutaman vuoden välein jotain renkaita ja korjauksia. Jos tulee isompi korjaus ni sit myyn auton pois vikoineen päivineen ja ostan uuden käytetyn tonnintojotan. 

Bensasta nyt tulee sit käytön mukaan kuluja, mut ei tää nyt niin kauheen kallista oo kuitenkaan. 

Nimim. Ikinä en oo yli 2000 e saanu bruttona ja nyt työtön... 

Mistä yhtiöstä saa liikennevakuutuksen 130 eurolla?

Riippuu autostakin ja yhtiöstä, samassa autossa helposti 80-120€ hintaeroa.  Mulla halvin auton vakuutus 74€/v ja kallein 179€/v.   Neljä eri autoa, kolme yhtiötä.  Keskittäminen ei yleensä kannata.

Vakuutus on halpa jos on täydet bonukset eikä ota kaskoja

Vierailija
70/73 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin. 20v menty tonnin autolla, noin 3-5v kestää kerrallaan. ei kyllä puhettakaan että vois ostaa uuden tai ympäristöystävällisen auton.

Ennemmin ajan paskalla autolla ja säästyneet rahat investoidaan perheen yhteisiin reissuihin tms.

Vierailija
71/73 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei osta tuloihinsa nähden liian kallista autoa (eli sellaista, johon pitää ottaa iso laina), niin ihan hyvin onnistuu. Järjetöntä maksaa satoja euroja kuussa siitä, että pitää olla joku egonjatke-auto. Se riittää, kun autolla pääsee liikkumaan tarpeen mukaan, eikä se vie kaikkia rahoja.

Mutta ei se auton hankinta hinta ole kuin 1 pieni osa ja vaikka ostat halvan käteisellä niin sulla on: vakuutus, vero, polttoaineet, katsastus ja siellä todettujen puutteiden korjaukset, muut huollot, muut ja äkilliset korjaukset, renkaat, erilaisia nesteitä ja pientarvikkeita mm talvea varten, pysäköintimaksut, mahdolliset sakot, jne...

Viimeksi katsastuksessa mun piti vaihdattaa vain pakoputki ja palaneet parkkivalot. Maksoi yhteensä 300 euroa. Pakoputki on kuluva osa, jossain vaiheessa siihen tulee reik

Pakoputket ja muut kannattaa tilata Virosta, ovat noin kolme kertaa halvempia kun Motonet tms.  Jääköön firmat mainostamatta, mutta ainakin kaksi eri josta olen tilannut.

Vierailija
72/73 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pk-seudulla olen töissä matalapalkka-alalla vuorotöissä ja todellakin pidän autoa. Normaalina työaikana viellä pääsisi julkisilla mutta näin vuorotöissä ei sitten millään. Lisäksi en tunne oloani turvalliseksi liikkumalla epämääräisiin aikoihin julkisilla eli senkin takia on pakko pitää autoa. Pakollinen liikennevakuutus, ei muuta. Päälle bensat ja verot. Vielä ei ole kauheasti tullut korjattavaa ja jos tulee isompaa remppaa vaihdan autoa.

Vierailija
73/73 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, asunnon vuokran verran kuukaudessa kun menee auton pitämiseen, ei mitään järkeä. Monesti kun näitä "ei rahat riitä" valituksia lukee niin sieltä löytyy se auto minkä kaikki kulut syö yhtä paljon kuin nelihenkisen perheen asuntolainan lyhennys tai vuokra.

Mitä? Vakuutukset, verot, vuosihuolto, renkaat 4 vuoden välein, satunnaiset korjaukset eivät todellakaan tee 800 euroa kuussa. Bensat ovat vähemmän kuin menisi julkisiin.

Lainan lyhennys autosta ja tosiaan se auto on oman kokemukseni mukaan aina rikki, joten sitä rahaa palaa pelkkiin korjauksiin aivan loputtomasti. 

Eli ostit kalliimmanpuoleisen auton joka menee rikki koko ajan. Selvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi