Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaiset neuvotteluasemat minulla on työantajaan nähden?

Vierailija
21.03.2024 |

Olen lähes ainoita suomalaisia yrityksessä. Toistuvasti minulle kerrotaan, miten kallis työntekijä olen. Minulla on kaikki ikä- ja kokemuslisät. Olen kuusikymppinen, enkä pysty enää samaan kuin nuorempana, työni on fyysistä. Koen, että minua yritetään savustaa ulos. 

Millaiset neuvotteluasemat minulla on? Arveletteko, että saisin heti kenkää 'asiallisella syyllä' jos laki muuttuu, vai saisinko pitää työpaikkani?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvauksesi mukaan sinulla on varmaan heikko neuvotteluasema.

Asiallinen syy on eri asia kuin ilman syytä.

Vierailija
2/12 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut erotettiin ja maksoivat 25000 euroa erorahaa. Niille se tulee halvemmaksi pitemmän päälle  koska minulla olisi ollut työvuosia vielä 8-10 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottele työaikaasi lyhyemmäksi. Näin ehkä saat pitää työpaikkasi.

Vierailija
4/12 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitosta kannattaa kysyä neuvoja. Itse ainakin sain aikoinaan hyviä vinkkejä kun työpaikan yrityskauppojen myötä tuli muutoksia ja minäkin olin uuden työnantajan mielestä kallis (olisi halunnut neuvotella minulle huonomman tessin ja työehdot, pidin kiinni vanhasta paremmasta työsopimuksestani)

Vierailija
5/12 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja sanoo ota tai lähde. Siinä ei ole neuvottelun valttikortteja käsissäni .

Vierailija
6/12 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat siis työnantajalle enemmän kuin pystyt tuottamaan, kaiketi siksi kun et enää jaksa painaa samalla tavalla kuin ennen. Eihän asemasi silloin kovin vahva ole.

Voisit kuitenkin ottaa selvää, tekisikö työnantaja kanssasi sopimuksen työsuhteen päättämisestä (ja maksaisi siitä sinulle ylimääräistä). Tai jos sinulle olisi parempi vaihtoehto jatkaa niin pitkään kuin mahdollista, neuvottele itsellesi alempi palkka. Sellainen,  joka vastaa työpanostasi.

Mitä tulee tuohon "asialliseen syyhyn"... mahdollisella lakimuutoksella tuskin on isoa käytännön merkitystä. Syy on edelleen oltava, ja sen on oltava hyvä. Eli ei vaikuta tilanteeseesi, esim "liian kallis tyyppi" ei ole irtisanomisen peruste.

Vierailija
7/12 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita hakeutua vaalien kautta luottamusmies asemaan, silloin totaalinen irtisanomissuoja

Vierailija
8/12 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohde hävittiin viime kesänä kilpailutuksen yhteydessä, sanottiin "ota tästä 4 tunnin paikka, tai potkut".

En oikein ymmärrä mitä neuvoteltavaa näissä on?

Vierailija
9/12 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat siis työnantajalle enemmän kuin pystyt tuottamaan,

Tästähän ei yleensä ole kyse. Erittäin todennäköisesti hän tuottaa työnantajalle voittoa nytkin. Jollei tuottaisi, olisi työnantajan mahdollista jo nyt ensin antaa varoitus alisuoriutumisesta ja sitten irtisanoa. Kyse on siitä, että jos työntekijän palkka olisi pienempi, työnantajan voittomarginaali olisi isompi. 

Ja jos mielestäsi irtisanomisen syiden väljentäminen ei vaikuta siihen, millä syillä voidaan irtisanoa, niin miksi ajattelet, että työnantajapuoli sitä niin ovasti ajaa?

Vierailija
10/12 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita hakeutua vaalien kautta luottamusmies asemaan, silloin totaalinen irtisanomissuoja

Ei ole semmoista kellään, pelkkä sopimussuoja ja sen pystyy päättämään maksamalla, ja ne tuomiot ei oikeasti kiinnosta ketään eikä aiheuta ongelmaa liiketoiminnalle, toisin kuin työntekijäpuolella, sillä kerran ulospotkittu ei pääse enää takaisin samalle alalle.  

Vierailija
11/12 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat siis työnantajalle enemmän kuin pystyt tuottamaan, kaiketi siksi kun et enää jaksa painaa samalla tavalla kuin ennen. Eihän asemasi silloin kovin vahva ole.

Voisit kuitenkin ottaa selvää, tekisikö työnantaja kanssasi sopimuksen työsuhteen päättämisestä (ja maksaisi siitä sinulle ylimääräistä). Tai jos sinulle olisi parempi vaihtoehto jatkaa niin pitkään kuin mahdollista, neuvottele itsellesi alempi palkka. Sellainen,  joka vastaa työpanostasi.

Mitä tulee tuohon "asialliseen syyhyn"... mahdollisella lakimuutoksella tuskin on isoa käytännön merkitystä. Syy on edelleen oltava, ja sen on oltava hyvä. Eli ei vaikuta tilanteeseesi, esim "liian kallis tyyppi" ei ole irtisanomisen peruste.

Kenkää vaan tuommoisille.

Vierailija
12/12 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut erotettiin ja maksoivat 25000 euroa erorahaa. Niille se tulee halvemmaksi pitemmän päälle  koska minulla olisi ollut työvuosia vielä 8-10 vuotta.

Täällä sama. Sain kenkää 55-vuotiaana vuosi sitten uudelleen organisoinnin yhteydessä ja työtehtävien muuttuessa mutta toista tehtävää ei oltu tarjoamassa, kylmästi vaan ulos kaikki +50v ja siihen päälle pari alle 30v jotta ei päästä ikärasismista syyttämään. Kultaisella kädenpuristuksella ulos, kahden vuoden palkka jonka itse neuvottelin (puoliso on juristi, toimin hänen neuvojensa mukaan). Eläkeikään kuitenkin olisi ollut vielä 11 vuotta, uutta työtä en tule saamaan eikä näin vanhaa kannata kouluttaa uudelleen eri alalle. Näin sanoi mm. TE-toimiston virkailija. Työnantajat eivät kerta kaikkiaan palkkaa yli 50-vuotiaita. Olen hakenut kymmeniä työpaikkoja vuoden sisällä, mutta en ole päässyt edes haastatteluihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme