Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaljuuntumisesta ei kannata syyttää isää, sillä tässä asiassa perintötekijät tulevat äidin puolelta. Äidiltä poikalapsi saa X-kromosomin

Vierailija
03.10.2024 |

Kaljuuntumisesta ei kannata syyttää isää, sillä tässä asiassa perintötekijät tulevat äidin puolelta. Äidiltä poikalapsi saa x-sukupuolikromosomin, joka sisältää hiusten lähtöön vaikuttavan geenin. Isältä tulee pojalle y-kromosomi, jossa ei ole hiustenlähtögeeniä.

Kaljuuntuminen periytyy äidiltä

Lähde:

YLE

https://yle.fi/a/3-9044483

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on X-kromosomissa

Naisella on 2 X-kromosomia, siksi eivät usein kaljuunnu, toinen suojaa

Miehellä on X ja Y

Siksi kaljuuntuvat jos saavat X-kromosomin äidiltään joka tekee kaljuksi

Vierailija
2/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne naiset ole kaljuja, vaan heidän miespuoliset sukulaisensa joilla on samoja geenejä

Jos olet kalju, katso äitisi sukulaismiehiä, niin löydät vastaavaa. Usein on niin, että isä ei ole kalju vanhanakaan, mutta poikansa ovat jo nuorena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siitä kaljuuntumisesta pitää syyttää yhtään ketään. Ihan turhaa ja jopa lapsellista, ei se kaljuuntuminen miksikään muutu syyllistämisillä.

Vierailija
4/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä kaljuuntumisesta pitää syyttää yhtään ketään. Ihan turhaa ja jopa lapsellista, ei se kaljuuntuminen miksikään muutu syyllistämisillä.

Osa naisista ei halua seurustella kaljun miehen kanssa koska ajattevat lapsesta tulevan kalju! Vaikka tämä geeni ei siirry miehestä lapseen 🤯

Vierailija
5/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa naisista ei halua seurustella kaljun miehen kanssa koska ajattevat lapsesta tulevan kalju! Vaikka tämä geeni ei siirry miehestä lapseen 🤯

Jokaisella on omat kriiteerinsä siihen kenen kanssa haluaa seurustella. Se että syyttää isää/äitiä/siskonkumminkaimaa ei muuta asiaa miksikään.

Vierailija
6/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kaljugeenin saanut isä periyttää sen x-kromosomin edelleen tyttärelleen, joka periyttää sen joko tyttärelleen (ei tod. näk. kaljuunnu koska 2 x X), tai poikalapselleen jolloin poika kaljuuntuu. Eivät naiset tyhjästä mitään geenejä taio.

Vierailija
7/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullon se kaljugeeni. Mut niin on varmaan mun miehellänikin. 😄

Vierailija
8/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mies ei menetä yhtään mitään, jos ei mene yhteen pinnallisen naisen kanssa. Jos naiselle miehen kaljuuntuminen on este, tämän tulisi olla varoitusmerkki! 

Sanoin kuin jos mies ei voi seurustella naisen kanssa, jolla lyhyet hiukset, alle c-kupin rinnat, paino yli 60 kg tai jotain muuta vastaavaa, kannattaa kiertää mies kaukaa. Mitään ei menetä takuulla!

Vierailija
9/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa useampi kromosomi. Osa tulee isältä.

Vierailija
10/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa prince william of wales. Kalju ja pikkupojasta george kans. 

Vierailija
11/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa prince william of wales. Kalju ja pikkupojasta george kans. 

Willsin äidin veli, eikä heidän isäsä  ole kalju.

Vierailija
12/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on sanottu, että geeni tulee äidin isältä.

N56

Vierailija
13/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne naiset ole kaljuja, vaan heidän miespuoliset sukulaisensa joilla on samoja geenejä

Jos olet kalju, katso äitisi sukulaismiehiä, niin löydät vastaavaa. Usein on niin, että isä ei ole kalju vanhanakaan, mutta poikansa ovat jo nuorena.

Isänisä oli kalju. Isälläni on kolme veljeä, yksi heistä on kalju. Kaljulla sedälläni on kalju poika. Toisella "karvaisella" sedälläni on kalju poika. Kolmannella "karvaisella" on "karvainen" poika.  Minulla on "karvainen" isä ja kolme "karvaista" veljeä.

Äitini puolelta ei kaljuja lähisukulaisia.

Vierailija
14/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on osittain kalju, päälaella on harvassa enää hiuksia, jos mun kaljuuntuminen jotain häritsee se on hänen ongelmansa, ei mun.

Enkä peittele kaljuani mitenkään, en kulje pipo tai muunlainen lakki päässä.

Vierailija
15/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on sanottu, että geeni tulee äidin isältä.

N56

Frans-pappa kuoli 57 vuotiaana 2 vuotta minun syntymäni jälkeen, kaljua hänellä ei ollut ainakaan niissä kuvissa mitä hänestä on.

Isän puolellakaan ei kaljuuntumista ole ollut, minä sen olen jostain kaukaa perinyt jos se perinnöllistä on.

Vierailija
16/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se on X-kromosomissa

Naisella on 2 X-kromosomia, siksi eivät usein kaljuunnu, toinen suojaa

Miehellä on X ja Y

Siksi kaljuuntuvat jos saavat X-kromosomin äidiltään joka tekee kaljuksi

Ei, olet väärässä tässö. Se toinen X ei suojaa naisia vaan tarvitaan lisäksi testosteronialtistus. Siksi esim. moni transmies alkaa kaljuuntua heti hoidot aloitettuaan. 

Vierailija
17/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo logiikka ap:llä.

Miksi syyttää ketään isän geeneistä, koska kukaan ei itse voi vaikuttaa omiin geeneihinsä  ja kun ne vielä tulevat useamman sukupolven yli.

Eikö yhtälailla voisi syyttää äitiä, kun on synnyttänyt lapsen tai tullut raskaaksi miehen kanssa, jolla kaljuuntumisgeenejä.

Vierailija
18/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämähän oli sit hyvä uutinen mun pojille.. isänsä puolella (hänen äitinsä siis puolella) kaljuuntumista on. Mulla taas ei ole kuin äidin isällä, äidin äidin puolella taas olivat puuttuva linkki ihmisen ja apinan välissä vielä kuollessaankin.

Vierailija
19/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin siirtyy, tyttärenpoika voi olla kalju ukkinsa kaljuusgeenin vuoksi. 

Vierailija
20/49 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on osittain kalju, päälaella on harvassa enää hiuksia, jos mun kaljuuntuminen jotain häritsee se on hänen ongelmansa, ei mun.

Enkä peittele kaljuani mitenkään, en kulje pipo tai muunlainen lakki päässä.

Terveellä itsetunnolla varustettu ihminen ei välitä tuon taivaallista, siitä pointsit sulle.👍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä