Vauvat saivat pelkkää kasvissosetta ja karjuivat kotona öisin nälkää
Huoltaja huolestui tilanteesta huhtikuussa. Hänellä ei ole tietoa, kuinka kauan tilanne oli kestänyt.
Tätä ei tiedä myöskään Touhulan aluejohtaja Sari Juutilainen. Selvityksistä huolimatta hänelle on jäänyt epäselväksi, milloin ja miksi alle 1-vuotiaiden lounaista on poistettu proteiini.
Suositusten mukaan puolen vuoden iästä lähtien lapsen pitää alkaa syödä monipuolisesti muun muassa kasviksia, viljavalmisteita, lihaa, kalaa ja kananmunaa sekä marjoja ja hedelmiä. Alle 1-vuotiaan ruoan pitää olla suolatonta.
Huoltaja alkoi kysyä päiväkodilla, mitä ruokaa lapselle oli annettu. Ensimmäisenä päivänä vastaus oli perunaa ja porkkanaa, seuraavana parsakaalia ja kukkakaalia.
Kolmantena päivänä työntekijä sanoi, että hajusta päätellen oli bataattia, huoltaja kertoo.
Kävi ilmi, että alle 1-vuotiaiden lounaaksi toimitetuissa lounaissa ei ollut mitään proteiinipitoista.
Kysyin päiväkodin työntekijältä, että eläisitkö itse pelkillä vihanneksilla.
Huoltajat alkoivat itse kuljettaa lapselleen päiväkotiin raejuustoa, jotta lapsi ei olisi niin nälkäinen.
He ottivat myös yhteyttä päiväkodin johtajaan. Johtaja keskusteli ruoasta ruokatoimittajan kanssa ja sai tietää, että ruoasta puuttui kokonaan proteiini. Ruokatoimittajan mukaan proteiinia ei ollut allergioiden takia.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat yrittävät valjastaa päiväkodin törttöilyn oman vegaanivihansa ratsuksi.
Tai sitten vegaanit on onnistuneet käytöksellään luomaan tietynlaisia odotuksia ja nyt vain korjataan itse viljeltyä satoa.
Juuri tuollaista vihan lietsomista meinasinkin! Kiitos esimerkistä!
Minä en ole ollut se sekopää, joka on vegaaneihin kohdistuvat ennakkoluulot synnyttänyt. Kyllä ne löytyy sieltä vegaanien omista riveistä ja muiden pakkokäännyttäjien joukoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhistuin itsekin tätä tietysti, mutta mietin samalla, että entä noin pienen muut ateriat? Meneekö kaikki pilalle siinä, jos syö lounaaksi kasviksia, jos muuten syö monipuolisesti? Kai kotonakin vielä on päivällinen ja iltapala lapsille yleensä...
Kokeile itse korvata lounas pelkällä porkkanaasoseella jossa ei ole mitään proteiinia niin katsotaan miten nälkä pysyy pois. Ei vauva osaa vielä ahmia toisella aterialla jos lounaalla ei saa käytännössä mitään. Pelkkä porkkana on käytännössä sama kuin olisi ilman ruokaa.
Eikö alle 1-vuotiaiden tulisi saada pääosa proteiineistaan ja ylipäänsä ravinnostaan vielä maidosta?
Proteiini ei ole ainoa ongelma vaan liian vähäinen energiansaanti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä että ruuan koostumukseen liittyvät päätökset tekee ammattitaidoton henkilö. Ei kai vaan heikko kielitaito ole syynä?
Rekrytointihan tuossa on syynä, mutta millä perusteella väität että näin on? Jutusta ei asia selvinnyt. Tänne löysi kyllä äkkiä juttuun liittymättömiä trollaajia niin vegaaneista kuin nyt maahanmuutosta, ja mietin, onko palstalla Touhulan joku johtaja vai sen ruokapalvelun yrittäjä hämmentämässä. Jutun perusteella nimittäin näyttää että siellä on ollut tavalliset suomalaiset taustalla ja onko sitten yritetty säästää vai mitä, mutta päiväkodissakin olisi jonkun pitänyt tarkistaa ravintosisältö, eli sielläkin selvästi johtotasolla toimitaan tahallaan väärin.
Mitä muuta meidän vauvat ja vanhukset noista ateriapalveluista saa? Vauva tai muistisairas ei osaa välttämättä näyttää olevansa nääntynyt :(
Vierailija kirjoitti:
eikö ne lapset saa kotona yhtään ruokaa kun karjuvat jos yksi liharuoka jää pois
Tätä minäkin ihmettelen. Ja eikö päiväkodissa annettu kasvissoseen lisäksi edes maitoa? Vettäkö vauvoille vaan juotettiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhistuin itsekin tätä tietysti, mutta mietin samalla, että entä noin pienen muut ateriat? Meneekö kaikki pilalle siinä, jos syö lounaaksi kasviksia, jos muuten syö monipuolisesti? Kai kotonakin vielä on päivällinen ja iltapala lapsille yleensä...
Kokeile itse korvata lounas pelkällä porkkanaasoseella jossa ei ole mitään proteiinia niin katsotaan miten nälkä pysyy pois. Ei vauva osaa vielä ahmia toisella aterialla jos lounaalla ei saa käytännössä mitään. Pelkkä porkkana on käytännössä sama kuin olisi ilman ruokaa.
Eikö alle 1-vuotiaiden tulisi saada pääosa proteiineistaan ja ylipäänsä ravinnostaan vielä maidosta?
No ei todellakaan :D :D
Puolivuotiaalle pitää jo ruveta antamaan kiinteää ruokaa. Siihen kuuluu myös liha (esim. jauheliha, kana) tai kala (vaikka lohta). Kiinteät yleensä aloitetaan maistelemalla soseita, esim. porkkana, bataatti, peruna, kukkakaali, parsakaali, hedelmät, marjat jne. Mutta tämä vaihe kestää vain muutamia viikkoja! Näin saadaan selville herkkyyksiä ja allergioita. Soseita ja lihaa voidaan yhdistää, esim. soseutettua bataattia ja paistettua jauhelihaa.
Mutta oikeasti jo 9 tai 10 kk ikäinen voi syödä hampaillaan ihan normaalia, mutta pehmeäksi tehtyä ruokaa. Vaikka höyrytettyä kukkakaalia ja parsakaalia palasteltuna ja lihapullia (itse tehtyjä, sisältää korppujauho, kananmuna, paprikajauhe, pippuri, raastettu porkkana). Tai vaikka makaronilaatikkoa (valmistetaan keittämällä makaroni, paistamalla jauheliha, yhdistämällä nämä, lisäämällä kananmuna ja kauramaito sekä mausteita, ei kuitenkaan suolaa eikä esm. chiliä).
Vierailija kirjoitti:
Imetys loppuu liian aikaisin, jos puolivuotiaasta pitää jo hampaattoman ruveta soseita syömään. Mulla oli neljä lasta täysimetyksellä seitsen-kahdeksankuiseksi, sitten pikkuhiljaa aloin lisätä muuta ravintoa. Minusta on aika selvä, että lapsi alkaa olla lisäravintoon valmis kun hampaita alkaa tulla.
Mutta tietenkään tämä ei onnistu, jos äiti ei pysty tai ei halua olla niin sidoksissa vauvaan niin pitkään. Mielestäni yksivuotiaiden paikka on kotona. Miten ne raukat edes pystyy kommunikoimaan vaihtuvien hoitajien kanssa?!
Hampaiden puhkeamisen aikataulussa on kyllä niin suurta vaihtelua, ettei siitä voi vauvan ravinnon tarvetta päätellä. Omalla vauvallakin hampaita tuli jo kolmen kuukauden iässä. Tuskin vauvani kuitenkaan tarvitsi jo silloin samanlaista ruokaa kuin mitä toinen vauva kahdeksankuisena.
Vierailija kirjoitti:
Ammattitaito huipussaan.
Toinen epäkohta on tietenkin se että miksi alle yksivuotiaat lapset ovat päiväkodissa.
Siksi, että nykyään ei ole mummoja ja mammoja kuin maalaistaloissa hoitamassa lapsia. Ne viedään päiväkotiin, että vanhemmat pääsevät töihin elättämään itseään ja perhettään.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on varmaan ollu ruokavastaavana joku puritaani vegaani, joka pakottaa kissansakin vegaaniksi. Ei vauvat mitään proteiinia tartte.
Kiva fantasia, mutta eiköhän noin ole ihan säästösyistä toimittu
Päiväkotien laatu on kyllä lähes kaikessa heikentynyt niin paljon, etten laittaisi noin pientä sinne ollenkaan.
Voi voi. Pysyvää vahinkoa. Runsaasti ravintoaineita sisältävät kananmunat parantavat kognitiivisia toimintoja, edistävät lihasten rakentamista ja vahvistavat lasten vastustuskykyä. Yhden kananmunan antaminen päivässä voi nostaa älykkyysosamäärää 15 pisteellä. Koliini raskausaikana ehdottoman tärkeä.
Oliko nyt sitten niin, että vauvat eivät saaneet enää kotona hyvää syötävää?
Eikö nämä huoltajat antaneet lapsilleen kotona ruokaa? Minun serkku oli kasvissyöjä kun isänsä oli jo alkanut adventistiksi ja äitinsä häipyi kokonaan, ei nälkäänsä huutanut vaikka siis kasvis ruoalla eli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvat syövät muutenkin eri ruokia kuin aikuiset, joten tuo vertaus ontuu. Pienillä harvoilla maitohampailla ei paljon pureskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvat syövät muutenkin eri ruokia kuin aikuiset, joten tuo vertaus ontuu. Pienillä harvoilla maitohampailla ei paljon pureskella.
10 kk ikäiset kyllä pureskelevat. Sen ikäiset tarvitsevat jo suun motoriikan kehittymisen takia pureskeltavaa, ei enää sileitä soseita. Sen ikäinen voi syödä lähes kaikkea mitä muutkin, kun liian nitriitin ja lisätyn suolan jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nämä huoltajat antaneet lapsilleen kotona ruokaa? Minun serkku oli kasvissyöjä kun isänsä oli jo alkanut adventistiksi ja äitinsä häipyi kokonaan, ei nälkäänsä huutanut vaikka siis kasvis ruoalla eli.
Teeskenteletkö ymmärtämätöntä? Uutinen: vauvan pitämistä nälässä ei voi kompensoida sill, että antaa jälkikäteen ruokaa. Se vauva tarvitsee sen hoitopäivän aikana riittävästi ravitsevaa ruokaa. Sitä päiväruokaa ei voi korvata illalla.
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt jotkut niin vegaanit ymmärtävät tuon proteiiniasian kun sitä joutuu vähän haalimaan.
Toinen juttu on tietysti se, että järkevä vegaanikaan ei syötä lapselleen pelkkää hiilaria. Hajahtaa vähän kokoomuslaiselta leikkaamiselta tämä .
En usko että kukaan vegaani yrittää tehdä kissastakaan vegaania, koska vegaanilla ei nyt lähtökohtaisesti ole lemmikkejä. Yhden vegaanin tiedän jolla on kolme rescuekoiraa ja ne syö kyllä ihan koiralle sopivaa sapuskaa (suuri osa energiasta tulee lihasta ja kalasta.)
Tämä ei ole uskonasia. Täälläkin on julistettu asiaa, ja olen itse kuullut eläinkaupassa asiakkaan kysyvän kissan vegaaniravinnosta. Myyjän oli vaikea peitellä hiiltymistään eikä hän kovin hanakasti edes yrittänyt. Kertoi sen jälkeen, ettei tosiaan ollut ensimmäinen kyselijä.
Vegaanit tekisivät viisaasti jos itse puhuisivat asiaa vastaan. Tuskin maassa kovin vähän lemmikittömiäkään vegaaneja on. Sanon tämän, vaikka arvostan vegaanista viitseliäisyyttä ja pidän kokoomuslaisena leikkaamisena tätä minäkin. Arvostan kuitenkin eniten faktavetoista keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on varmaan ollu ruokavastaavana joku puritaani vegaani, joka pakottaa kissansakin vegaaniksi. Ei vauvat mitään proteiinia tartte.
Sun kommentti ei kyllä mitenkään liity aiheeseen, luitko edes juttua? Vegaani nimenomaan joutuu selvittämään ravitsemusta. Ja niin pitäisi päiväkodeissa ruoat tilaavan ja tarjoilevankin tehdä!
Vauvoille syötetään vegaanista -> itkevät nälkäänsä -> ei liity vegaanin mielestä mitenkään asiaan.
Eiköhän tuo ruoka ole ollut puutteellista säästösyistä eikä siksi että siitä olisi päättänyt joku vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kuulosta ihan normaalilta sekään, että vauvat karjuisivat yöllä nälästä, jos lounaalla ei oo ollut kasviksia enempää proteiinia (jutussa asia oli muotoiltu oudosti, koska onhan ihan perunassa ja kasviksissakin proteiinia, vaikkei tietenkään yksinään tarpeeksi).
Pelkästään imettäessä olen tajunnut miten paljon pieni vauva jo syö. Imetys ja pumppaus on itsessään jo minulle näännyttävää. Täytyy oikeasti syödä itsekin todella hyvin, että jaksaa. Syön myös paljon lisäravinteita. Kasvava lapsi tarvitsee todella paljon energiaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kommentti ei kyllä mitenkään liity aiheeseen, luitko edes juttua? Vegaani nimenomaan joutuu selvittämään ravitsemusta. Ja niin pitäisi päiväkodeissa ruoat tilaavan ja tarjoilevankin tehdä!
Ai että oikein joutuu.
Vaikuttaa siltä että ruuan koostumukseen liittyvät päätökset tekee ammattitaidoton henkilö. Ei kai vaan heikko kielitaito ole syynä?