Vauvat saivat pelkkää kasvissosetta ja karjuivat kotona öisin nälkää
Huoltaja huolestui tilanteesta huhtikuussa. Hänellä ei ole tietoa, kuinka kauan tilanne oli kestänyt.
Tätä ei tiedä myöskään Touhulan aluejohtaja Sari Juutilainen. Selvityksistä huolimatta hänelle on jäänyt epäselväksi, milloin ja miksi alle 1-vuotiaiden lounaista on poistettu proteiini.
Suositusten mukaan puolen vuoden iästä lähtien lapsen pitää alkaa syödä monipuolisesti muun muassa kasviksia, viljavalmisteita, lihaa, kalaa ja kananmunaa sekä marjoja ja hedelmiä. Alle 1-vuotiaan ruoan pitää olla suolatonta.
Huoltaja alkoi kysyä päiväkodilla, mitä ruokaa lapselle oli annettu. Ensimmäisenä päivänä vastaus oli perunaa ja porkkanaa, seuraavana parsakaalia ja kukkakaalia.
Kolmantena päivänä työntekijä sanoi, että hajusta päätellen oli bataattia, huoltaja kertoo.
Kävi ilmi, että alle 1-vuotiaiden lounaaksi toimitetuissa lounaissa ei ollut mitään proteiinipitoista.
Kysyin päiväkodin työntekijältä, että eläisitkö itse pelkillä vihanneksilla.
Huoltajat alkoivat itse kuljettaa lapselleen päiväkotiin raejuustoa, jotta lapsi ei olisi niin nälkäinen.
He ottivat myös yhteyttä päiväkodin johtajaan. Johtaja keskusteli ruoasta ruokatoimittajan kanssa ja sai tietää, että ruoasta puuttui kokonaan proteiini. Ruokatoimittajan mukaan proteiinia ei ollut allergioiden takia.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on varmaan ollu ruokavastaavana joku puritaani vegaani, joka pakottaa kissansakin vegaaniksi. Ei vauvat mitään proteiinia tartte.
Sun kommentti ei kyllä mitenkään liity aiheeseen, luitko edes juttua? Vegaani nimenomaan joutuu selvittämään ravitsemusta. Ja niin pitäisi päiväkodeissa ruoat tilaavan ja tarjoilevankin tehdä!
Vauvoille syötetään vegaanista -> itkevät nälkäänsä -> ei liity vegaanin mielestä mitenkään asiaan.
Ei vegaani= proteiini puuttuu. Itse olen sekasyöjä, mutta vegaaneille olen tehnyt ruokaa ja niissä on ollut proteiinit kyllä. Eläinperäiset ei käy.
Mun toinen vauva oli allerginen, ei käynyt mitkään porkkanat eikä bataatit. En oo liha-allergiasta kuullut. Rintamaidolla ja mustikkasoseella meni pitkälti yli puoli vuotta. Sitten aloin saada muutakin syötettyä ilman vatsaväänteitä vauvalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kuulosta ihan normaalilta sekään, että vauvat karjuisivat yöllä nälästä, jos lounaalla ei oo ollut kasviksia enempää proteiinia (jutussa asia oli muotoiltu oudosti, koska onhan ihan perunassa ja kasviksissakin proteiinia, vaikkei tietenkään yksinään tarpeeksi).
Mitä sekoilet? Jos ruuassa ei ole tarpeeksi proteiinia, tietysti vauvat karjuvat.
Vierailija kirjoitti:
Noin ne yksityiset säästävät rahaa.
Tämä! Jutun pointti on tässä! Jotkut pervopersut alkaa heti ulvoa ja ulista vegaaneista, kun ongelma on näiden yksityisten toimijoiden "säästäminen" vauvojen ravitsemuksen kustannuksella. Hävytöntä touhua!
Vierailija kirjoitti:
eikö ne lapset saa kotona yhtään ruokaa kun karjuvat jos yksi liharuoka jää pois
Alle yksi vuotias lapsi kasvaa ja kehittyy niin valtavaa vauhtia, että siihen kyllä tarvitaan kasvatusaineeksi muutakin kuin pelkkää kukkakaalia
Itse asiassa tämä kasvu koskee kaikkia alle kouluikäisiä lapsia. Vanhemmat tietävät hyvin, että on täysin mahdollista, ettei sama toppapuku madu kesäloman jälkeen enää lapselle. Tuossa pitäisi sitten lihasten ja luuston myös pysyä mukana
Vierailija kirjoitti:
Mun toinen vauva oli allerginen, ei käynyt mitkään porkkanat eikä bataatit. En oo liha-allergiasta kuullut. Rintamaidolla ja mustikkasoseella meni pitkälti yli puoli vuotta. Sitten aloin saada muutakin syötettyä ilman vatsaväänteitä vauvalla.
Älä viitsi. Maailmassa on muitakin kasviksia kuin bataatti ja porkkana.
Itkevätkö kaikki saman ryhmän lapset öisin? Mistä tietää, että vauva itkee proteiinin puutteesta. Vauva ehkä hiljenee, kun saa ruokaa, mutta ei liity proteiiniin mitenkään. Miksi vauvalle ei anneta tuhtia, nälkääpitävää iltapalaa ennen nukkumaanmenoa. Vauvan öiseen itkuun on toki paljon muitakin syitä kuin ruokavalio.
Lapsi ei ilmeisesti saa kotonakaan riittävästi ruokaa, kun nälkä iskee yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin ne yksityiset säästävät rahaa.
Tämä! Jutun pointti on tässä! Jotkut pervopersut alkaa heti ulvoa ja ulista vegaaneista, kun ongelma on näiden yksityisten toimijoiden "säästäminen" vauvojen ravitsemuksen kustannuksella. Hävytöntä touhua!
Kunta/valtio ne palvelut ostaa mahdollisimman halvalla. Jos palvelun tuottamisen kulut nousee, niin yksityinen joutuu säästämään, jotta viivan alle jää jotain. Tällä kertaa se oli ruoka. Ellei siellä ole ollut joku älymystön edustaja pakkolevittämässä ravinnollisia tottumuksiaan muille.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ilmeisesti saa kotonakaan riittävästi ruokaa, kun nälkä iskee yöllä.
Yksi ateria päivässä ei korvaa koko päivä köyhää ruokaa. Lisäksi, jos vanhemmat ovat kuvitelleet lapsen saaneen päiväkodissa normaalin aterian, niin eivät ole tajunneet tarjota lapselle illalla pelkkää proteiinia
Vierailija kirjoitti:
Itkevätkö kaikki saman ryhmän lapset öisin? Mistä tietää, että vauva itkee proteiinin puutteesta. Vauva ehkä hiljenee, kun saa ruokaa, mutta ei liity proteiiniin mitenkään. Miksi vauvalle ei anneta tuhtia, nälkääpitävää iltapalaa ennen nukkumaanmenoa. Vauvan öiseen itkuun on toki paljon muitakin syitä kuin ruokavalio.
Jos vauva elää suuren osan päivästä nälässä, sitä ei kompensoida iltapalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhistuin itsekin tätä tietysti, mutta mietin samalla, että entä noin pienen muut ateriat? Meneekö kaikki pilalle siinä, jos syö lounaaksi kasviksia, jos muuten syö monipuolisesti? Kai kotonakin vielä on päivällinen ja iltapala lapsille yleensä...
Kokeile itse korvata lounas pelkällä porkkanaasoseella jossa ei ole mitään proteiinia niin katsotaan miten nälkä pysyy pois. Ei vauva osaa vielä ahmia toisella aterialla jos lounaalla ei saa käytännössä mitään. Pelkkä porkkana on käytännössä sama kuin olisi ilman ruokaa.
Eikö alle 1-vuotiaiden tulisi saada pääosa proteiineistaan ja ylipäänsä ravinnostaan vielä maidosta?
Luulen, että tähän ei oikeesti liity mitenkään vegaanius. Yritys vaan päättänyt maksimoida voitot tekemällä halvoista kasviksista jotain mössöä, jota voi syöttää lapsille, jotka ei voi valittaa.
Allergikoille saadaan "aina" sopivaa ruokaa, ku käytetään vaan muutamaa köyhää kasvista. Jos ruoka olisi monipuolista niin jokainen allergikko tarvitsisi oman version. Nyt jos ei ruoka käy, niin voi olla sitten toinen vaihtoehto joka on vaikka soseutettua parsaa. Näin saadaan vaimennettua päätä aikovat vanhemmat, joilla on moniallerginen lapsi, kun tarjolla on juuri sellainen ruoka joka ei sisällä mitään listassa olevaa allergiaa. Ja tietysti: kustannustehokkaasti ja pienellä työllä.
Kiusaajat yrittävät valjastaa päiväkodin törttöilyn oman vegaanivihansa ratsuksi.
Vierailija kirjoitti:
Kauhistuin itsekin tätä tietysti, mutta mietin samalla, että entä noin pienen muut ateriat? Meneekö kaikki pilalle siinä, jos syö lounaaksi kasviksia, jos muuten syö monipuolisesti? Kai kotonakin vielä on päivällinen ja iltapala lapsille yleensä...
Laitosruoan laatukriteerit ja kouluruoka-asetus. En tiedä koskeeko kouluruoka-asetus päiväkoteja, mutta kouluruokaa se määrittää niin, että kouluruoasta pitää saada 30 pros päivän energiantarpeesta. Laitosruoan laatukriteerit koskevat päiväkotejakin ja niissä kyllä on säännelty hh/prot/rasvat, niiden laatu ja määrä.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat yrittävät valjastaa päiväkodin törttöilyn oman vegaanivihansa ratsuksi.
Tai sitten vegaanit on onnistuneet käytöksellään luomaan tietynlaisia odotuksia ja nyt vain korjataan itse viljeltyä satoa.
Yrittäjien moraali siis, ei vegaanien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten vegaanit on onnistuneet käytöksellään luomaan tietynlaisia odotuksia ja nyt vain korjataan itse viljeltyä satoa.
Juuri tuollaista vihan lietsomista meinasinkin! Kiitos esimerkistä!
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjien moraali siis, ei vegaanien.
Et sinäkään luopuisi omista tuloistasi muiden vuoksi. Miksi yrittäjäkään tekisi niin?
Kaikilla ei nyt vain ole varaa olla kotona, vaikka haluja olisikin.