Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa-aikatyö työttömänä ei vaan enää kannata

Vierailija
02.10.2024 |

300e suojaosa kun poistui, niin meni kyllä mielenkiinto tehdä niitä enää. Kun jokaista bruttoeuroa vastaan lähtee 50 senttiä ja kun siihen laskee vielä pois verot, tellit sun muut, niin eurosta jää 30 senttiä. Miksi joku tekisi mitään, kun siitä palkasta sivalletaan pois 70 %. Sama kun katselee sillä ajalla vaikka telkkua. Yleensä kun työhönmeno vaatii vielä kustannuksia, vaivaa ja aikaa muutenkin kuin työajan. 

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta saa helposti irtisanoa eikä 50-vuotiaita oteta töihin, se 20 vuoden työkokemus ei auta mitään.

Kaupoissa ja pikaruokaloissa on alle 18-vuotiaita töissä jotka asuu vielä kotona ja riittää 10 h viikko.

Huomattu on, eikä ne osaa lainkaan lukea. Aika hurjaa. Me ollaan niin kusessa kun tämä kaksi-kolmekymppisten sukupolvi tulee työelämään eikä siellä ole kukaan niitä valvomassa kun ne ei osaa lukea ja on muutenkin hitaita päästään. Tuollaiset jakamassa lääkkeitäkin niin apua.

Vierailija
82/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon kaupoissa on vaihtuvaa porukkaa töissä, kun seurailee. Työttömiä työkokeilussa ja opiskelijoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta saa helposti irtisanoa eikä 50-vuotiaita oteta töihin, se 20 vuoden työkokemus ei auta mitään.

Kaupoissa ja pikaruokaloissa on alle 18-vuotiaita töissä jotka asuu vielä kotona ja riittää 10 h viikko.

Huomattu on, eikä ne osaa lainkaan lukea. Aika hurjaa. Me ollaan niin kusessa kun tämä kaksi-kolmekymppisten sukupolvi tulee työelämään eikä siellä ole kukaan niitä valvomassa kun ne ei osaa lukea ja on muutenkin hitaita päästään. Tuollaiset jakamassa lääkkeitäkin niin apua.

No, työttömiä on sairaalan osastoillakin työkokeilussa auttamassa osastonsihteeriä. https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset

Työkokeilu ei kelpaa enää ensi vuonna sakkomaksuihin, mutta ehkä noita tehdään toimeentulotukityönä, kun siihen tulee työvelvoite.

Vierailija
84/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaosa tuli vasta vuosikymmen sitten.

Vierailija
85/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukia pitää siis laskea lisää, jos tuollaiset ovat ajatukset edelleen

Vierailija
86/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos osaa nähdä sen mahdollisuutena työllistyä kokopäiväisesti.

Toiveuni joka ei toteudu 

Tässä on nyt 4 vuotta tehty osa-aikatyötä ja mikä on tulos. Työtunnit on vaan vähentynyt joka vuosi. Työnantaja käyttää vaan hyväks2een heittopussina, koska olen kuuliainen työntekijä ja en sano mistään vastaan, että en menetä aina vaan lisää. Työnantajan unelma siis. 

Sama. Kun on työntekijä jonka voi paiskata minne tahansa ja se suoriutuu siellä kuin olisi aina tehnyt siinä kohteessa hommia niin ne

Mullakin lapsi tuli aikuiseksi. Maksaa asumisensa ja menonsa joten kulut ei nousseet. Voi ottaa rennommin. Kroppa ei kestäisi nykyajan työtahtia mitenkään. En voisi kuvitellakaan kokoaikaista työsuhdetta. Olisin sairaslomalla koko ajan. 20 vuoden takaisella työtahdilla kyllä pärjäisi. Mutta se on vain kaunis muisto enää. Pitää tehdä huonoa jälkeä super nopeasti.

I feel you. Sairaalahygienia ei todellakaan ole sitä mitä joskus. Työtahti epäinhimillinen. Olen 45, toki en perusterve. No, sillä sitä keikkaa riittää, kun ei kukaan muukaan pysty.

Vierailija
87/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatyö on euroistettu. Pitää saada min. n. 970 e/kk, että sitä voidaan käyttää ansiosidonnaisen rahan pohjana ja se on niin pieni että peruspäivärahakin on sitten suurempi. Teet hullun lailla duunia ja saat 2 kk ajan anssaria. Ei mitään järkeä, kaiken kulujen jälkeen. Osa-aikatyö ei kannata. 

Eikä tuollakaan saa anssia. TYössäoloehto ei kerry. Olen provisiopalkatussa työssä joka ei noudata alan TESsiiä!! ELi, Kelan sivuilla tuohon liittyy vielä yksi sääntö, eli jos työ ei noudata alan TESSIÄ työssäoloehtoa eikä ansiosidonnaista EI KERRY! Jos palkka jää alle 1331 tai jotain kuussa. Mulla on näin! Teen tyhjään työtä!!

"Täytät työssäoloehdon, jos seuraavat ehdot täyttyvät:

Palkkasi on vähintään alan työehtosopimuksen mukainen. Jos työehtosopimusta ei ole, palkkasi täytyy olla kokoaikatyössä vähintään 1 399 e/kk vuonna 2024 ja 1 331 e/kk vuonna 2023. Tällöin päiväpalkan täytyy olla vähintään 65,07 e/pv ja tuntipalkan vähintään 8,13 e/t vuonna 2023.

Olet kerryttänyt 12 kuukautta työssäoloehtoa tarkastelujakson aikana eli viimeisen 28 kuukauden aikana."

https://www.kela.fi/tyottomyystuet#tyossaoloehdon-laskeminen-292024-alk…

Vierailija
88/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukia pitää siis laskea lisää, jos tuollaiset ovat ajatukset edelleen

Kyllä, saadaan asunnot ulosottovirastolle, kun kohta saa vakituiset irtisanoa helposti tai itse asiassa ne menevät jo nykyisillä tuilla.

Vierailija
89/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jos olet karavaanari niin et saa toimeentulotukea irtisanomistilanteessa lasten ruokiin, asuntovaunu pitää myydä ja käyttää ne rahat ruokaan ensin.

Vierailija
90/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaiseni alkoi maaliskuussa ja on yksistään vähän alle 1500€ kuussa. Kun teen tämän päälle keikkaa noin 1000€ edestä, saan tällä hetkellä käteen saman verran kuin kokoaikatyöstä. Oma tilanteeni on se, että toivun työuupumuksesta, mikä ajoi irtisanoutumaan. Kärsin ensin karenssit tietenkin, sillä työterveystohtori antoi viikon saikkua ja sitten olisi pitänyt taas jaksaa samaa tahtia. Eli tällä hetkellä teen töitä sen verran, että tulen toimeen. En laske että täyttyykö uusi työssäoloehto tai että onko tämä nyt miten kannattavaa. Ainoa tavoite on toipua ja vielä joskus työllistyä kokopäiväisesti. Lapsikorotukset vietiin minultakin, mutta anssin porrastus ei vielä onneksi koske itseäni. Meitä osa-aikatyötä tekeviä on tosiaan niin eri tilanteissa, ettei aina voi verrata. Itse uskon kuitenkin vakaasti siihen, että helpommin saan jonkun työn kun minulla on jo työ. Jos työkyky menee kokonaan, niin sitten ollaan kusessa ja varmaan junanalusta kutsuu tätä menoa, kun ihmisarvo viedään leikkausten myötä.

Vierailija
91/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa vastaan osa-aikatyö jossa voi tehdä lisätunteja tai työskennellä sunnuntaisin. Minulla on osa-aikatyössä palkka niin suuri että en saa soviteltua päivärahaa tai mitään kelan etuuksia. 

Vierailija
92/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatyö on euroistettu. Pitää saada min. n. 970 e/kk, että sitä voidaan käyttää ansiosidonnaisen rahan pohjana ja se on niin pieni että peruspäivärahakin on sitten suurempi. Teet hullun lailla duunia ja saat 2 kk ajan anssaria. Ei mitään järkeä, kaiken kulujen jälkeen. Osa-aikatyö ei kannata. 

Eikä tuollakaan saa anssia. TYössäoloehto ei kerry. Olen provisiopalkatussa työssä joka ei noudata alan TESsiiä!! ELi, Kelan sivuilla tuohon liittyy vielä yksi sääntö, eli jos työ ei noudata alan TESSIÄ työssäoloehtoa eikä ansiosidonnaista EI KERRY! Jos palkka jää alle 1331 tai jotain kuussa. Mulla on näin! Teen tyhjään työtä!!

"Täytät työssäoloehdon, jos seuraavat ehdot täyttyvät:

Palkkasi on vähintään alan työehtosopimuksen mukainen. Jos työehtosopimusta ei ole, palkkasi täytyy olla kokoaikatyössä vähintään 1 399 e/

Jos alalla ei ole TES:iä miten Kela voi vaatia sitä noudattamaan? Oletko puhelinmyyjä? Kannattaa mieluummin olla työttömänä niin sekin ala lopetetaan.

Vierailija
93/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva työtön osaa katsoa tulevaisuuteen noin, olen huomannut. He onkin näitä pitkäaikaistyöttömiä.

Vierailija
94/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä, tämä muutos ajoi monen hakemaan vaan suoraa toimeentulotukea. Varsinkin moni työtön on osatyökykyinen ja kuitenkin jaksoivat vähän edes tehdä töitä, mutta nyt kun se ei kannata he jäävät sängyn pohjaan ja menee koko työkyky. Toinen on, että moni työtön teki omaishoidon lomat läheisilleen, mutta kun suojaosa lähti lopettivat. Onko halvempi nyt vammaisille yms vanhuksille sitten kunnan järjestää laitospaikka. Käytännössä siis valtion kulut lisääntyivät suojaosan poistolla. Mut niin kun täällä oon aiemminkin maininnut niin köyhä ei saa edes marja-ämpäriä poimia myyntiin kun tuki leikkaantuu tai naapuri ilmoittaa verottajalle. 

Vierailija
95/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki töihin!

Vierailija
96/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla katoaa jokaisesta palkasta 52% veroja ja sivukuluja. Miksi kukaan haluaisi tehdä töitä, kun jää käteen vain alle puolet palkasta ja tietoisena siitä että kerätyillä veroilla elätetään ap:n kaltaisia lusmuja.

Mitä jos näkisit sen puoliaikatyön investointina omaan osaamiseen, itsesi kehittämiseen, tulevaisuuteesi ja mahdollisuutena täyspäivätyöhön?

Vierailija
97/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiveuni joka ei toteudu 

Tässä on nyt 4 vuotta tehty osa-aikatyötä ja mikä on tulos. Työtunnit on vaan vähentynyt joka vuosi. Työnantaja käyttää vaan hyväks2een heittopussina, koska olen kuuliainen työntekijä ja en sano mistään vastaan, että en menetä aina vaan lisää. Työnantajan unelma siis. 

Sama. Kun on työntekijä jonka voi paiskata minne tahansa ja se suoriutuu siellä kui

Ei todellakaan. Hommiin otetaan kielitaidottomia tai puolikielisiä kouluttamattomia maahanmuuttajia. Ei ne osaa lukea eristyskortteja joten menee eristyshuoneisiin tuosta vain ja sen jälkeen puhtaisiin, ei desinfioida käsiä, ei vaihdeta tai käytetä lainkaan käsineitä. Samalla pyyhkeellä vedetään potilashuoneen kaikki pinnat ja jokainen vuodepaikka. Mutta on ne nopeita kun ei vaihda pyyhkeitä, vaihda käsineitä/ desinfioi käsiään potilaspaikkojen välillä tai työvaiheesta toiseen siirtyessä, kahvoja ja katkaisijoita ei ikinä pyyhitä eikä altaita pestä. Hieman vain pyyhkäistään ja vedetään lattiat, yksi kysyi minulta kuuluuko viedä roskat. On vähän nämä laitoshuoltajan hommat epäselviä.  Ei ihme, että on jatkuvasti eristyksiä.

Vierailija
98/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla katoaa jokaisesta palkasta 52% veroja ja sivukuluja. Miksi kukaan haluaisi tehdä töitä, kun jää käteen vain alle puolet palkasta ja tietoisena siitä että kerätyillä veroilla elätetään ap:n kaltaisia lusmuja.

Mitä jos näkisit sen puoliaikatyön investointina omaan osaamiseen, itsesi kehittämiseen, tulevaisuuteesi ja mahdollisuutena täyspäivätyöhön?

Oletko muistanut tehdä kaikki vähennykset verotukseesi?

Vierailija
99/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko muistanut tehdä kaikki vähennykset verotukseesi?

Outo kysymys. Ihan perusvähennykset on, ne jotka kaikki tekevät. 

Vierailija
100/139 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet pois niin alkaa työt kummasti kiinnostamaan

Työttömissä on valtava määrä työkyvyttömiä koska heitä ei päästetä enää eläkkeelle.  Eivät nämä ihmiset muutu työkykyisiksi sillä että tuet otetaan heiltä pois. Tämä on itsestäänselvyys kaikille muille paitsi vauvapalstatrolleille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan