Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa-aikatyö työttömänä ei vaan enää kannata

Vierailija
02.10.2024 |

300e suojaosa kun poistui, niin meni kyllä mielenkiinto tehdä niitä enää. Kun jokaista bruttoeuroa vastaan lähtee 50 senttiä ja kun siihen laskee vielä pois verot, tellit sun muut, niin eurosta jää 30 senttiä. Miksi joku tekisi mitään, kun siitä palkasta sivalletaan pois 70 %. Sama kun katselee sillä ajalla vaikka telkkua. Yleensä kun työhönmeno vaatii vielä kustannuksia, vaivaa ja aikaa muutenkin kuin työajan. 

Kommentit (139)

Vierailija
1/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi jos osaa nähdä sen mahdollisuutena työllistyä kokopäiväisesti.

Vierailija
2/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen edelleen keikkaa, tosin sotella ja toisella alallani voi helposti itse vaikuttaa vuorojensa määrään. Kuluvatpahan anssaripäivät hitaammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää onkin periaatteessa palkan alennus, entiseen verrattuna.

Vierailija
4/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kokemus on, että työnantaja ei koskaan lisää näiden osa-aikaisten tunteja. 

Vierailija
5/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen edelleen keikkaa, tosin sotella ja toisella alallani voi helposti itse vaikuttaa vuorojensa määrään. Kuluvatpahan anssaripäivät hitaammin.

No sinulla on jotain hyötyä kumminkin, että ymmärrän. 

ap.

Vierailija
6/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, osittaisen työskentelyn vaikutuksesta on edelleen paljon väärinkäsityksiä. Osa työttömyysturvan saajista on käsityksessä, että työttömyysturva leikkautuu kokonaan suojaosan poiston jälkeen, jos tekee lainkaan työtä. Myös ajatus siitä, että työttömyyden aikainen keikka- tai osa-aikatyö ei jatkossa lisäisi tuloja, vaikuttaa olevan yleinen.

Suojaosan poisto vähentää työttömyysturvaa useimmiten 150 euroa. Kyseessä on siis vain leikkaus. Osittainen työ lisää tuloja myös suojaosan poiston jälkeen. Lisäksi työskentelemällä päivärahakausi kuluu hitaammin ja kerryttää oikeutta uuteen päivärahakauteen. Veroprosenttikin laskee, sillä palkkatuloa koskee sellaisia verovähennyksiä, jotka eivät koske työttömyysetuutta.

- osa-aikaa tekevä

Vierailija
7/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinulla on jotain hyötyä kumminkin, että ymmärrän. 

ap.

Jep, teen talvet reissurahaa. Kesällä ei töitä ole. Jatkossahan työssäoloehto on euroistettu, eli mun myös kannattaa keikkailla ne talvikaudet, ja nimenomaan kermankuorintavuoroilla. En tiedä, ketä tämä uudistus sitten motivoi.

Vierailija
8/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat harvoin silti tekee tätä ja jos tekee miksi eivät olisi palkanneet heti ja mainostaneet kokoaikaista vakkari duuni mahdollisuutta?*

Ja sitten noista avoimista työpaikoista vain 5% täytetään työttömällä.

Vierailija
9/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, ettei valtio muilta varasta? Kun laskutan asiakasta, menee 1/4 alvia, 1/4 eläkemaksuja ja 1/3 tuloveroa.

Ansaitsemistani rahoista siis jotain 70 % valtiolle ja 30 % minulle. Silti painan töitä, koska mielestäni olen velvollinen elättämään itseni ja perheeni.

Vierailija
10/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Ei ne työt tekemällä lopu. Minä olen kait sitten hullu. Heikon hahmottamiskyvyn omaava hullu joka ei päästä itseään helpolla. Koen suurta nautintoa kun pääsen siivoamaan muiden jätöksiä ja nypläämään yksityiskohtaisesti aina uudelleen pienimmätkin tahrat pois. Siisteys tuo suurta mielihyvää kun näkee miten sotkuisesta tulee siistiä. Samaanaikaan mietin kuinka muut lepäävät laakereilla ja alkoholisoituvat. Kun itse olen terve ja arjen rutiinit ja rytmi sekä elämänhallinta ja balanssi työn ja vapaa-ajan välillä pysyy kontrollissa tuottaen hyvinvointia ja olen elämäni vedossa. Syön hyvin vaikka palkkani olekaan mikään iso, liikun ja nukun hyvin. Elämä hymyilee kun joissakin perheissä riidat ovat niin suuria että lapset joutuvat kärsimään.

Vierailija
11/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keikkatyö toimii oikein hyvin. 2-3 yövuoroa viikossa ja sillä 2200-2600 netto kuussa. Jos haluaa huilia välillä pari viikkoa, niin laskuttaa sitten kelaa. 

Vierailija
12/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat harvoin silti tekee tätä ja jos tekee miksi eivät olisi palkanneet heti ja mainostaneet kokoaikaista vakkari duuni mahdollisuutta?*

Ja sitten noista avoimista työpaikoista vain 5% täytetään työttömällä.

Töitä ilmenee milloin sattuu sen mukaan, paljonko asiakkaat ostavat. Työn tarpeen ilmetessä osa-aikaiset ovat etusijalla ihan lain perusteella.

Vierailija
13/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aukko cv:ssä vai osa-aikatyö?🤔

Vierailija
14/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aukko cv:ssä vai osa-aikatyö?🤔

Kuka niitä aukkoja tarkastelee, jos siihen vain keksii jotain. Ei ole ikinä soiteltu entisille työnantajille. 

Vierailija
15/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh, osittaisen työskentelyn vaikutuksesta on edelleen paljon väärinkäsityksiä. Osa työttömyysturvan saajista on käsityksessä, että työttömyysturva leikkautuu kokonaan suojaosan poiston jälkeen, jos tekee lainkaan työtä. Myös ajatus siitä, että työttömyyden aikainen keikka- tai osa-aikatyö ei jatkossa lisäisi tuloja, vaikuttaa olevan yleinen.

Suojaosan poisto vähentää työttömyysturvaa useimmiten 150 euroa. Kyseessä on siis vain leikkaus. Osittainen työ lisää tuloja myös suojaosan poiston jälkeen. Lisäksi työskentelemällä päivärahakausi kuluu hitaammin ja kerryttää oikeutta uuteen päivärahakauteen. Veroprosenttikin laskee, sillä palkkatuloa koskee sellaisia verovähennyksiä, jotka eivät koske työttömyysetuutta.

- osa-aikaa tekevä

En usko kovinkaan monen luulevan työttömyyskorvauksesta mitä kuvailet. Fakta on että työsä käymisestä tulee kuluja eikä muutaman kympin korvaus oikein kata niitä. Samalla pitäisi edelleen hakea vähintään neljää työpaikkaa kuussa jne. mihin kaikkeen jää vähemmän aikaa. Jos on siinä onnellisessa asemassa että saa osatyöstä käteen vähintään 1500e niin silloin se kannattaa, luonnollisesti. Muutama kymppi tai pari satasta, ei kannata. 

Vierailija
16/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kokemus on, että työnantaja ei koskaan lisää näiden osa-aikaisten tunteja. 

Kyllä. Mutta kun suurin osa työpaikoista menee jo työssä oleville. Se on se pointti. Sinulla on työpaikka -> helpompi saada toinen työ.

Vierailija
17/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on taas tällainen työttömien vihaajan keksimä aloitus. Jokainen työhön kykenevä ja työtä haluava työtön takuulla ottaa vastaan vaikka osa-aikaisen työn jos sellainen tilaisuus tarjoutuu. Rahaa tulee kuitenkin enemmän kuin työttömänä.

Vierailija
18/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen pimeitä töitä. Muuten ei kannata töitä tehdä. Tienaan noin 150 euroa viikossa.

Vierailija
19/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, ettei valtio muilta varasta? Kun laskutan asiakasta, menee 1/4 alvia, 1/4 eläkemaksuja ja 1/3 tuloveroa.

Ansaitsemistani rahoista siis jotain 70 % valtiolle ja 30 % minulle. Silti painan töitä, koska mielestäni olen velvollinen elättämään itseni ja perheeni.

Ei se alv ollut missään vaiheessa sun rahaa. Lisäksi eläkemaksut mahdollistavat eläkkeet, eiks ne oo ihan kivat?

Vierailija
20/139 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiveuni joka ei toteudu 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi