Neuvokaa miten saada kouluaamut sujumaan paremmin!
Lapsi meni ekalle ja kaikki aamut on ollut suorastaan hirveitä. Ensin häntä ei meinaa millään saada sängystä ylös, ja kun vihdoin nousee niin vain nuokkuu aamupalapöydässä, ei suostu syömään, saattaa itkeä että mitä tehdä kun sitten on koulussa nälkä jos ei syö (eikä siis edelleenkään saa syötyä), juoksee jonnekin piiloon kun pitäisi pukea, on kiukkuinen, ei saa puettua jne. Eli yhtä tuskaa ja taistelua. Sitten kun vihdoin jotenkin saan hänet raahattua sinne kouluun (saatan kävellen), niin menee kyllä mielellään ja koulussa viihtyy. Miten nämä aamut saisi helpommiksi? Olen yrittänyt aikaistaa nukkumaanmenoa, mutta ei nukahda silti yhtään aiemmin, eli siitä ei hyötyä ole. Lapsi itse sanoo syyksi, että on vain niin kauhean väsynyt, että itkettää vain eikä saa tehtyä mitään. No kouluaamut on aikaisia! Paljon aikaisempia kuin eskariaamut oli. Mutta kun ei kerran millään nukahda aiemmin, niin en enää tiedä mitä tehdä ettei kaikki aamut olisi yhtä tuskaa ja itkua.
Kommentit (74)
Lääkäriin. Voi olla terveydellisiä haasteita.
Kirkasvalolamppu kokeiluun.
Jos todella on haasteita, illalla voi jo pukea seuraavan aamun vaatteita. Eväs reppuun, niin saa siitä tarvittaessa voimaa, eikä tarvi surkutella ehkä mahdollisesti tulevaa nälkää.
Polkupyörä matkaa helpottamaan ja nopeuttamaan, jää lisäaikaa.
Hyvin sujuu aamut, tänäänkin tyttö lähti jo kouluun kun minä heräsin.
Vierailija kirjoitti:
Jos todella on haasteita, illalla voi jo pukea seuraavan aamun vaatteita. Eväs reppuun, niin saa siitä tarvittaessa voimaa, eikä tarvi surkutella ehkä mahdollisesti tulevaa nälkää.
Pikkukoululaiset ei saa mennä pyörällä kouluun.
No voisiko lapsi syödä aamupalaa samalla kun kävelee kouluun? Siis ainakin joskus.
Vierailija kirjoitti:
No voisiko lapsi syödä aamupalaa samalla kun kävelee kouluun? Siis ainakin joskus.
Kyllä minun puolesta. Olen tarjoutunut tekemään eväät. Mutta ei hän halua. Ei ole koskaan muutenkaan suostunut syömään kävellessä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen terveydellisiä haasteita? Tuo lapsi on selkeä iltavirkku, aamun torkku. Ja tuollaista se sitten on kun yritetään pakottaa rytmiin, joka kertakaikkiaan vain ei yhtään sen ihmisen fysiologialle sovi.
Ei tuossa minusta ole muuta kuin pyytäkää opettajalta myöhäisemmät aamut.
Lapsi elää muutosvaihetta. Hänestä pitäisi kuoriutua yhtäkkiä iso. Hän on pieni. Hän hakee aamulla vanhempansa huomiota. Huonolla käytöksellä huomion saa heti.
Koulussa saattaa olla yhdellä opettajalla noin 20 lasta. Siinä ei ehdi päivän aikana saada paljon huomiota.
Kouluun ei oteta omia eväitä, jos ei ole (viitsinyt) aamulla syödä. Koulu on koulu. Siellä on lapsille yhteiset säännöt. Jo se on outoa, kun yksi vetelee vanukasta välitunnilla... Eväät aamuksi vain lääkärin määräyksestä.
Koulusta ei pyydetä myöhäisempiä aamuja. Koulu on koulu, eikä mikään liukuvan työajan hyvinvointipiste.
Vierailija kirjoitti:
Vetelet tuollaista velttoa mankuvaa kakaraa kunnolla ympäri korvia niin johan loppuu.
Niinkö sulle tehtiin? Kokemuksen syvä rintaääni
Skippaa se aamupala. Unohda mantra aamupalan tärkeydestä. Koska oot etätöissä niin syötät häntä sitten kunnolla kun tulee koulusta. Ja illalla joku kunnon väsyttävä ruoka: pastaa tms. hiilarivoittoista lämmintä ruokaa niin uni tulee paremmin. Ruutuaikaa vaan koulun jälkeen, ei enää lähellä nukkumaanmenoa. Tsempit!
Lapsi tarvitsee ison määrän liikuntaa ja raikasta ulkoilmaa. Sitten kotona pitää saada läheisyyttä ja lämpöä ruuan lisäksi. Uskon, että uni sitten maistuu.
Meillä oli tuollaista ja nämä auttoivat:
Herätys tunti ennen lähtöä kouluun ja kouluun lähtöaikaan soi kello. Tässä on niin paljon varoaikaa että ehtii vetelehtiä.
Illalla hiilihydraattipitoinen iltapala (nukuttaa). Täysin pimeä huone. Aina sman aikana sänkyyn. Viileä huone, lämmin peitto.
Koulun jälkeen ulkoilua ja tarpeeksi äksöniä mutta jo klo 18 jälkeen rauhallisempaa elämää ja klo 20 pitää olla sängyssä. Illalla ain sma rytmi kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tarvitsee ison määrän liikuntaa ja raikasta ulkoilmaa. Sitten kotona pitää saada läheisyyttä ja lämpöä ruuan lisäksi. Uskon, että uni sitten maistuu.
Johan hän jo saa niitä paljon, lue ketju ennen kuin neuvot.
Onko teillä viikonloppuna sama rytmi kuin arkena? Se helpottaa, kun herätys ja aamupala on aina samaan aikaan. Aamupalaksi jotain helppoa syötävää. Itse en saa leipää alas heti heräämisen jälkeen mutta jogurtti, puuro ja smoothie maistui.
Auttaisiko joku palkintokartta aamuihin? Tarra jokaisesta onnistuneesta aamusta ja jokin palkinto, kun tulee tarpeeksi tarroja.
Kaikki valmiiksi illalla jo: reppu, vaatteet, aamupala. Musiikilla tuulen nostatusta.
Meillä ihan sama, ei voisi kuvitellakaan että itse selviytyisi kouluun asti, kun ei saa edes puettua aamulla vaatteita tai olla muutenkaan omatoiminen....vetäytyy vaan takaisin sänkyyn ja valittaa että miten väsynyt on. Iltaisin ei saa nukkumaan kuin vasta 22-23 maissa, on vauvasta lähtien ollut iltavirkku, hankalapa sitä unirytmiä on muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ihan sama, ei voisi kuvitellakaan että itse selviytyisi kouluun asti, kun ei saa edes puettua aamulla vaatteita tai olla muutenkaan omatoiminen....vetäytyy vaan takaisin sänkyyn ja valittaa että miten väsynyt on. Iltaisin ei saa nukkumaan kuin vasta 22-23 maissa, on vauvasta lähtien ollut iltavirkku, hankalapa sitä unirytmiä on muuttaa.
Minunkin lapsi on vauvasta asti ollut iltavirkku. Päiväkoti ja sen yhteydessä oleva eskari jotenkin meni vielä (vaikka ei ihan helposti), koska oli ihan kodin vieressä ja vein tasan ysiksi. Eli sai nukkua sentään vähän yli kahdeksaan. Nyt koulu on kauempana ja alkaa jo 8:00. Vaikeaa on! Ap
Minulla koulu oli vastaavaa rämpimistä. Nyt aikuisena teen vuorotöitä ja iltavuoroa ja se on mahtavaa! Aamulla ei mene mitään alas ensimmäiseen kahteen tuntiin. Maistuisiko hänelle esim. (Itsetehty) juotava jugurtti tai smoothie. Voi ottaa pulloonkin mukaan ja vaikka kaurahiutaleita sekaan.
Keppiä ja porkkanaa sitten.