Asuminen puolison lapsuudenkodissa eron jälkeen
Olemme puolisoni kanssa eroamassa ja asumisjärjestelyt alkaa olla selvillä. Olemme asuneet viimeiset vuodet puolisoni lapsuudenkodissa, jonka ostimme hänen vanhemmiltaan siinä tilanteessa kun he halusivat muuttaa pienempään ja me tarvitsimme isomman perheasunnon. Ja tosiaan ostimme, ihan käypään hintaan pankkilainan avulla, ei mitään ennakkoperintöjä tai alennusmyyntejä.
Nyt olemme yhdessä päättäneet, että minä jään lasten kanssa asumaan tähän nykyiseen kotiin, ostan puolisoni siitä ulos. Syy päätökseen on se, että lapset jäävät pääsääntöisesti minun kanssani asumaan, oma työpaikkani on kävelymatkan päässä, samoin lasten kaverit, koulut ja harrastukset. Puolisoni tekee epäsäännöllistä matkatyötä ja on löytänyt itselleen asunnon, joka on hyvän kulkuyhteyden päässä hänen tarpeitaan ajatellen, mikä säästää hänelle merkittävästi sekä aikaa että rahaa. Olemme siis itse hyvin tyytyväisiä järjestelyyn.
Puolison sisarukset sensijaan eivät ole. Heidän mielestään on outoa ja väärin että lapsuudenkoti ei pysy suvussa vaan minä jään siihen. Ymmärtäisin paremmin, jos kyseessä olisi joku vanha sukutila joka on kulkenut vuosisatoja sukupolvelta toiselle tai vaikkapa arvoasunto johon liittyy suvun perinteitä. Meidän kotimme on ihan tavallinen rivitalonpätkä, jonka puolison vanhemmat ostivat aikanaan. Toki tänne liittyy heillä monia muistoja, jouluja, synttäreitä, rippijuhlia, yo-juhlia, niin kuin koteihin yleensä liittyy. Mutta meidän kotimme on ollut ns meidän kotimme, ei sinne ole enää appivanhempien poismuutettua keräännytty aikaa viettämään muuten kuin meidän perheen juhliin ja kutsuessa, kukaan ei tule meille kuin kotiinsa tullaan jne. Siksi tämä sisarusten näkökulma hämmentää minua.
Osaisiko joku avata, mikä tossa sisarusten ajatuksessa on taustalla?
Kommentit (7)
Taas näitä liirumlaarum satuja, ei jaksa lukea🥱
Mielestäsi asia ei kuulu heille. Rahat on mennyt sille mummelille ja papalle, eli miehesi ei ole saanut mitään avustuksia enempää kuin kälysi tai lankosi.
Ihan normaalia, ihmisillä on erilaisia tunteita ja ne liittyvät usein paikkoihin, tuoksuihin, maisemiin tms. Miehesi sisarukset vain ilmaisevat ääneen tunteensa ja se on hienoa, ihmisten pitää jakaa kokemuksiaan ja sanoittaa tunteitaan, vaikka kuulijasta tuntuisi siltä, ettei noin saa sanoa.
Teidän lapset eivät ole sukua miehelle, tämän sisaruksille, eikä miehen vanhemmille?!
Et kuuntele heitä. Tai jos urputus jatkuu, pyydä heitä ostamaan se rivitalonpätkä sinulta hyvään hintaan, niin että voit muuttaa lapsinesi muualle.
Sitä paitsi sinun ja eksäsi lapsethan ovat heidän isänsä sukua, joten kyllä se talo pysyy suvussa. Vai tuliko heistä yhtäkkiä vain sinun lapsiasi?
Joo, siis lapset on tosiaan yhteisiä. Ja appivanhempien mielestä tässä ei ole mitään ongelmaa. Ehkä sisarusten kohdalla on vaan joku yleinen sopeutumisvaikeus koko eroon ja tämä on se konkreettinen asia jota voo päivitellä. Antaa pölyn laskeutua.
t ap
Nostalgiaa ja ehkä kuvittelevat olevansa lojaaleja exällesi. Onneksi sinun ei tarvitse tulla enää toimeen heidän kanssaan ja hyvä että lapsilla säilyy yksi tuttu koti.