APUA! Kissa tulee öisin herättelemään!
Kissa tulee yöllä leipomaan pääni päälle ja jos laitan makkarin oven kiinni niin se tulee yöllä raapimaan sitä kun se haluaa sisään. Vinkit ja neuvot kehiin! Help!
Kommentit (560)
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullut termiä "kissan leipominen" :D
kissan leipomisesta en minäkään ole kuullut, mutta sanonta "kissa leipoo", kuvaa tilannetta, jossa kissa seisoo paikallaan ja rytmikkäästi painelee tassujaan alaspäin. tuolloin kissa on usein ihmisen sylissä, joskus voi leipoa vaikka sängyssä ennen nukkumaan asettumista, tai vaikka sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kissan leipomisesta en minäkään ole kuullut, mutta sanonta "kissa leipoo", kuvaa tilannetta, jossa kissa seisoo paikallaan ja rytmikkäästi painelee tassujaan alaspäin. tuolloin kissa on usein ihmisen sylissä, joskus voi leipoa vaikka sängyssä ennen nukkumaan asettumista, tai vaikka sohvalla.
Se leipominen on pentuajan perintö, kun kissaemo imettää, monesti saa pentu enemmän maitoa, kun painelee emoa mahasta tassuilla. Se tuottaa tietysti hyvää mieltä, ja leipova kissa on yleensä tyytyväinen oloonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se leipominen on pentuajan perintö, kun kissaemo imettää, monesti saa pentu enemmän maitoa, kun painelee emoa mahasta tassuilla. Se tuottaa tietysti hyvää mieltä, ja leipova kissa on yleensä tyytyväinen oloonsa.
kyllä. Ja koiranpennutkin tekee samaa, mutta koirilla tuota toimintaa harvemmin esiintyy koiran aikuistuttua.
Aloittaja palkitsee kissan käytöksen. Sen takia se jatkuu. Kyllä varmaan itsekin hyppäisit takaperin voltin, jos tarpeeksi hyvän palkinnon saisit. Kissalle sama palkinto on se, että joku noteeraa tämän esim juurikin yöllä.
Itse nukun enkä keskity yhtään kissaan. Alussa kissalle tyypilliseen tapaan halusi öisin seurustella, mutta itse halusin nukkua, joten vaihtoehdot jäivät yhteen. Kestää muutama yön tämä koulutus ja se on siinä.
Jos aloittaja tosissaan harkitsi kissan laittamista yöksi häkkiin, suosittelen siinä tapauksessa häkkimajoitusta aloittajalle itselleen. Sijoittaa sen esim kellariin ja käpertyy öisin sinne niin yörauha on taattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä. Ja koiranpennutkin tekee samaa, mutta koirilla tuota toimintaa harvemmin esiintyy koiran aikuistuttua.
englanninkieliset kutsuu tätä "making biscuits" eli leipoo keksejä. Mulla oli kissa, joka tuli meille 10 viikkoisena ja tapasi painella tassuja mun puseroni nappeihin ja imeskellä niitä. Mahdoton kehräys vaan kuului.
Ap, jos kissa ei rauhoitu ja ymmärrä yön käsitettä, niin laita kissa yöksi toiseen huoneeseen ja ovi kiinni, (tai jos iso kylppäri, kylppäriin), mukaan vesikupit, koppa ja ruoka-astiat. Ja korvatulpat omiin korviin. Meillä killi lopulta meni aina kylppäriin omatoimisesti, kun halusi olla rauhassa. Tosin meidän kylppäri oli jotain 8 neliötä ja kissalle oli tehty kaapin päälle portaat, missä kuorsaili kopassaan.
aloin ottaa kissan aina kainaloon, kun tuli keskellä yötä maukumaan minulle ja yrittämään saada minua hereille. Kissa ei ole oikein koskaan tykännyt erityisemmin kainalossa olemisesta, joten oppi aika nopeasti että jos yöllä tulee herättämään minua, niin joutuu kainaloon. Rupesi sitten nukkumaaan joko jalkopäässä tai pääpuolella tyynyn ja seinän välissä.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon raapimisongelmaan autaa ainakin kissan kiipeilypuu/raapimapuu
No ei auta, kun kissa raapii ovea, koska haluaa, että avaat sen. Kuinka hölmönä kissaa pidät?
Itse laitan kattini kylppäriin yöksi. Ensin protestoi, mutta nyt on niin tottunut, että menee sinne vaikka itse ja nukkuu yönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle ainakin kelpaisi kisun tekemät leipomukset, varsinkin jos se tekee hyviä korvapuusteja
nauratti kans toi tulee leipomaan pääni päälle - mielikuva!
Tarkoittanee samaa kun sanoo että tekee tortun.
Mitä kissa tekisi, jos joku häiritsee sen unta? Aivan, läppäisee tassulla päin näköä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kissa tekisi, jos joku häiritsee sen unta? Aivan, läppäisee tassulla päin näköä.
Kissa ei koskaan läppäise suoraan tassulla. Sitä ennen kissa on katsonut tietyllä tavalla ja ehkä naukaissut, saattanut vaihtaa asentoa tai paikkaakin. Sen jälkeen kissa ehkä sähisee, jos ei uskottu ja tassulla huitaisu on ihan viimeinen keino
Sun pitää nyt vain sopeutua kissan aikatauluun. Leipominenhan on rentouttavaa, ilmainen päähieronta, en näe ongelmaa.
Itse sanon kissalle aina sellaisella narisevalla ja mahdollisimman unisella äänellä "ää... ei nyt, anna mun nukkua" Ymmärtää hyvin ja usein asettuu sitten itsekin nukkumaan tai huokaisee ja menee jonnekin muualle hetkeksi leikkimään. Kissathan on hämäräaktiivisia, joten tekemistä kissa vain toivoo. Silloin pitää sitten illalla ennen nukkumaanmenoa leikittää kissaa tai jos kissa tykkää älypeleistä, niin jotain sellaista (ne väsyttää helposti niin kissan kuin koirankin)
muutamaa kuukautta ennen äitini ihosyöpädiagnoosia, äiti alkoi herätä yöllä siihen, kun kissa puri hänen selkäänsä. Kun äiti heräsi ja kielsi kissaa puremasta, kissa alkoi maukua kovaa ja yritti raapia selkää, samasta kohdasta. Jossan vaiheessa äiti katsoi peiliin nähdäkseen onko tullut naarmua tai haavaa ja pitääkö sitä hoitaa, hän näki siellä tumman luomen. Lähti lääkäriin, lääkäri poisti luomen ja aika pian sen jälkeen soitettiin ihosyöpädiagnoosista.
En nyt sano, että ap:n kssa yrittäisi samaa viestittää, mutta kannattaa tutustua siihen omaan lemmikkiin ja opetella ymmärtämään mitä se milläkin jutulla yrittää kertoa. usein yöaikaan kissat voi vain kaivata leikkikaveria itselleen, siitä pääse yli, kun leikittää kissaa illalla väsyksiin asti.
onko ap jo syönyt kissansa vai miksi ei päivitystä?
Se on outoa että otetaan yöaktiivinen pienpeto ja sitten ollaan ihmeissään kun kotona asuukin yöaktiivinen pienpeto...
Vierailija kirjoitti:
Se on outoa että otetaan yöaktiivinen pienpeto ja sitten ollaan ihmeissään kun kotona asuukin yöaktiivinen pienpeto...
Niin ja ap ei viihdytä kissaan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kisan leipominen on ihan oikea termi ja kissa-ihmisten ammattisanastoa
Meillä ihmisillä on hyvin erikoinen suhde eläimiin: Toisia rakastamme, toisia vihaamme, toisia syömme, toisilta tuhoamme elintilan.
(ohjelma BBC.llä)