Voiko sisäilmaoireilua ilmetä hometalossa asuvan henkilön läheisyydessä?
Oleskelin eilen useita tunteja samassa tilassa ihmisen kanssa, joka haisi voimakkaasti sellaiselta "kesämökiltä", tietänette hajun. Aloin saman tien aivastella, nenän limakalvot oli kuin tulessa ja päätä särkeä. Silmiä vetisti ja oli roskan tunnetta. Olin yksinkertaisesti varma, että tulen kipeäksi. Kotiin päästyä oireilua jatkui jonkin aikaa, kunnes olo helpotti, ja tänään olo on päänsärkyä lukuunottamatta normaali. Voiko noin voimakkaat oireet tulla pelkästään ihmisen välityksellä, vai oliko sattumaa?
Kommentit (14)
Voi tulla oireilua myös sisäilmatalon tavaroista. Samoin varmaan myös ihmisestä.
Voi tulla mutta silloin pitää olla ihan erityisen herkistynyt reagoimaan homeelle.
Luulisi että saisit silloin oireita myös monissa muissa paikoissa ja tilanteissa.
Joten jos tuo oli sinulle ihan ensimmäinen kerta kun noin tapahtuu niin epäilen kyllä että se ei johtunut tuosta ihmisestä.
Voi tulla. Ihminen joka haisee hometalolle on kamala. Meillä aikoinaan pojalla oli ystävä. Kaikki vaatteet haisi niin homeelle, että sohvallekin levitin aina viltin päälle. Haju leijaili ja tarttui joka paikkaan. Harvoin oman lapsen päästin kaverin tykö, Ja silloin kun näin tein, ei todellakaan laittanut päälle sitä parhainta toppatakkia.
Otti henkeen, silmiin jne. Eikä voinut kuin ihmetellä, että miten eivät itse huomaa, että koko perhe haisee homeelle? Todella vaikea asia ottaa puheeksi; "Heippa, Olen varma, että teillä on hometalo".
Voi tulla. Ihan jo pienikin altistus, jopa ulkoilmassa, voi tuntua epämiellyttävältä. Voi olla ihmisen vaatteet tai itse rakennus. Kaupan kassajonossa voi haistaa jos joku asuu hometalossa, vaatteisiin jää haju joka tuntuu silmissä, nenässä ja kurkussa. Elokuvissa olen vaihtanut paikkaa kun viereisen perheen talvitakit olivat niin haisevia, ei ole vitsi. Kyläilen ihmisten mökeilläkin vain kauniilla säällä jotta voi olla suurimman osan ajasta ulkona. Ennen kuin itse altistuin ja sairastuin niin en ymmärtänyt :(
On aiemmin tutkittu, että nämä homehysteerikot, jotka mielestään haistavat ja tunnistavat homeen ja sisäilmaongelman todella hyvin eivät todellisuudessa kyenneet erottamaan hajua muista hajuista. Nämä "sisäilma" oireilijat ovat lähes poikkeuksetta keski-ikäisiä julkisen sektorin naisia joiden oireilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla mutta silloin pitää olla ihan erityisen herkistynyt reagoimaan homeelle.
Luulisi että saisit silloin oireita myös monissa muissa paikoissa ja tilanteissa.
Joten jos tuo oli sinulle ihan ensimmäinen kerta kun noin tapahtuu niin epäilen kyllä että se ei johtunut tuosta ihmisestä.
Epäile rauhassa. Mutta ihan normalaia tuo on, ko henkilön vaatteet sisälsi vaan niin paljon homeitiöitä, että ap oireili. Itse olen ollut samanlaisessa tilanteessa joskus, oli tosi noloa todelta henkilölle, että "sori, en pysty työskentelemään sun kanssa samassa tilassa". Mutta siitä ei vana tullut mitään, oireet olivat niin rajut. ja kun poistuin toiseen huoneeseen, ongelma katosi saman tien. Ja oikeastaan ei koskaan mulla ole tuollaisia oireita ollut muutoin.
En koe itseäni homehysteerikoksi. Kostea ja tunkkainen mökin haju on minusta ihan helposti tunnistettava. Ja tosiaan kuvaamani voimakas oireilu alkoi heti, ja loppui sitten illalla. Elämässäni ei ole muuten ihmisiä tai paikkoja, joissa tämä haju tuntuisi, niin en pysty vertaamaan. Mahdollisesti joudun uudestaankin tekemisiin ko. ihmisen kanssa, niin voin yrittää muistaa palata raportoimaan toistuuko ilmiö. Ja sitä poltetta ja aivastelua ei kyllä pysty kuvittelemaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
On aiemmin tutkittu, että nämä homehysteerikot, jotka mielestään haistavat ja tunnistavat homeen ja sisäilmaongelman todella hyvin eivät todellisuudessa kyenneet erottamaan hajua muista hajuista. Nämä "sisäilma" oireilijat ovat lähes poikkeuksetta keski-ikäisiä julkisen sektorin naisia joiden oireilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Sulla on hajuaistissa pahasti vikaa, jos et sitä vanhan omenan hajua tunnista
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Jokaisen epämiellyttävän ihmisen läsnäolosta saadaan oireita ja joku hyvä tyyppi, vaikka asuisi minkälaisessa loukossa tahansa ei aiheuta oireita ollenkaan. Näin myös lasten koulukiusaaminen saa alkunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on hajuaistissa pahasti vikaa, jos et sitä vanhan omenan hajua tunnista
Se haju ei johdu homeesta. Ikävä nyt tuottaa sulle pettymys
Kyllä juuri tuollaisia oireita voi saada jos on vahvasti allerginen jollekin aineelle. Itse saan vastaavia oireita koirista ja koirien omistajista. Kaupassakäynti on tuskaa allergialääkkeenkin kanssa.
Nyt juuri on paljon luonnonhomeita ulkoilmassa ollut lämpimän syksyn ja sateiden takia, nekin voivat aiheuttaa oireita herkimmille.
Kyllä hänen vaaatteissaan on homeitiöitä, jos hän hometalossa asuu.