Miten joillain on varaa pitää koiraa?
Kommentit (47)
Lapsiin menee kyllä huomattavan paljon enemmän rahaa ja kuinkas monella niitä onkaan...?
Ei koiranpito välttämättä kallista ole. Mutta voi toki olla. Ihan persaukisen ei välttämättä kannata koiraa ottaa, koska JOS tulee tarvetta asioida lääkärissä, niin se homma on äkkiä kallista, varsinkin ilman vakuutusta.
Mutta en minä ainakaan kuluja laske koiristani, koska ei tarvitse, kun ei niistä mitään erityistä kulua ole. Ihan tavallinen työssäkäyjä olen, alle 2500e kuukausipalkalla.
Lapsi nyt on vähän eri asia kuin koira. Koira on vain koira.
Vierailija kirjoitti:
Tässä onkin verrattu kustannuksia, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on perheenjäsen. Samoin koira.
Mutta tässä ei nyt muuten vertailtu lapsia koiriin, kunhan todettiin, että kulut koirasta ovat huomattavasti pienemmät, kuin lapsesta. Minusta se on ihan oleellinen maininta tälläisessä ihmettelyketjussa.
Koira maksoi 700 euroa, sekarotuinen keskikokoinen noutaja. Alussa ostettiin flexi, panta, heijastinliivi, ruokakupit ja juoksuhousut. Ne ovat kertaluontoisia kustannuksia, yhteensä noin 100 euroa. Uusiutuvia kustannuksia ovat ruuat (noin 100 euroa/kk, sis. kuivamuona, raakamuona ja koulutusnaksut) sekä kakkapussit (noin 5 euroa/kk).
Rokotetaan joka toinen vuosi, eläinlääkärikäynti maksaa satasen. Ostetaan apteekista joka kesäkausi punkkipillerit punkkeja torjumaan, maksaa noin satasen per kesä. Yhden kerran piti käydä ylimääräisen kerran eläinlääkärissä, kun koiran kynsi katkesi ja se piti leikata pois. Maksoi satasen.
Koiralla on vakuutus, mutta siinä on 500 euron omavastuu ja sen jälkeen se kattaa 3/4 lääkäri- ja lääkekuluista 2000 euroon asti. Se ei siis ole kovin hyvä. Vakuutus maksaa noin 40 euroa vuodessa. Lisäksi koira on kotivakuutuksessa mukana sikäli, että kotivakuutuksemme korvaa koiran aiheuttamat tuhot (ei ole tuhonnut mitään ainakaan vielä tähän ikään mennessä).
Sanoisin siis, että jos pystyy irrottamaan satasen kuussa ja kesällä ylimääräisen satasen punkintorjuntaan (ellei halua hommata punkkipihtejä ja kiskoa vikuroivasta koirasta itse punkkeja irti), pystyy kyllä ottamaan koiran. Tietysti voi käydä huono tuuri ja tulla ostettua sairasteleva koira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N. 10 vuotta sitten kun koiran otin raha riitti oikein hyvin lekuriin ja ruokaan. Tässä ajassa palkkatulot ei ole paljoa noussut ja joku virtsatietulehduksen toteaminen ja lääkkeen saanti maksaa n.500e lääkärissä. Tottakai koiran hoidatan aina kuntoon ja tingin sitten vaikka omasta ruokabudjetista mutta toista koiraa en ikinä aio ottaa kun ei mulla yksinkertaisesti rahat riitä jos hinnat nousee tätä tahtia. Pari vuotta sitten virtsiken toteaminen ja lääke maksoi 200e vähemmän.
Oletko kuullut vakuutuksesta?
Olen ja nuorena pentuna pari vuotta sitä maksoinkin täysin turhaan kun ei tapaturmassa korvannutkaan hoitoa. Sen jälkeen lopetin maksamisen ja olen säästänyt sen summan vuosittain koiraa varten eri tilille josta maksanut aina rokotukset ja noi virtsatietulehdukset ym.yllättävät käynnit.
Ei se silti muuta sitä faktaa että jos koirasta haluaa hyvin huolehtia on se tänä päivänä aikamoinen luksustuote johon minulla n.40000e vuodessa tienaavana ei tulevaisuudessa enää olevaraa jos hinnat nousevat tätä tahtia, siksi uutta koiraa ei enää tule.
Miten sen nyt ottaa. Meillä 11 -vuotias sekarotuinen rescue -koira, jonka eläinlääkärien suosittelemiin ruokiin menee ehkä 8 euroa viikossa. Eläinlääkärikuluja about 200 euroa vuodessa. Otamme koiramme mukaan kyllä myös ulkomaanmatkoille ja lemmikin lentoihin menee painon mukaan rahaa, meillä sellaiset 30-40 euroa per lento.
Ei kannata ottaa rotukoiraa, mikäli eläinlääkärikulut pelottavat. Noin muuten meidän tapauksessamme varsin edullista on ylläpito ollut. Sitä en tosin ymmärrä että jatkuvissa maksuvaikeuksissa piehtaroivat hamstraavat useampia lemmikkejä.