Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elli, 29, teki ruokavalioonsa yhden PIENEN muutoksen, ja uni- ja iho-ongelmat poistuivat

Vierailija
30.09.2024 |

https://www.is.fi/terveys/art-2000010693755.html

Klikkiotsikoiden (tai ingressien) äiti. Onko joku täällä IS Extran tilaaja? Valehdellaanko otsikossa, eli onko tasoa "jätin pois sokerin"?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokerin poisjättäminen on äärimmäisen vaikeaa, paitsi jos tekee kaiken itse alusta loppuun. Mutta kaipa se vaikuttaa, jos jättää sokeriset herkut pois.

Onko se niin vaikeata? Jos esim syö ravintolassa pelkästään lihaa ja salaattia, juomana vettä, niin mistä se sokeri tulee?

Vierailija
22/38 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tuo on totta. Sokeri pois, niin olo paranee ja elo kevenee. Jugurteissakin voi olla 10 palaa sokeria/ purkki. Sokeri on haitallista lapsille, ne kumikarkit, hyi olkoot! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin kaiken ns. lisätyn sokerin pois pari kuukautta sitten. Ei pullaa, pikkuleipiä, suklaata, jäätelöä jne. Paino ei ole laskenut yhtään. Mutta onhan sillä varmaan muita positiivisia vaikutuksia aikaa myöten.

Syötkö paljon roskahiilareita tyylliin riisi, quinoa, peruna, bataatti, leipä, hedelmämehu?

Vierailija
24/38 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin itsekin, että sokerin reilu vähentäminen on vaikuttanut mm. ihoon. Kasvojen iho on parempi, ennen tuli näppyjä herkemmin ja hiuspohja ei rasvotu niin. Ja olo on pirteämpi. Toki olen myös tehnyt laajemman elämäntaparemontin eli ruoka terveellisemmäksi. kiloja pois ja liikuntaa lisää.

Vierailija
25/38 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tapana juoda tuoremehuja aamuisin. Kun jätin ne pois niin iltapäiväkoomat katosi. Painosta lähti pari kolme kiloa, mutta ei mulla oikeastaan ole ylipainoa ainoastaan tuo röllykkä joka kutistu yhden reiän verran housujen vyössä.

Vierailija
26/38 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoisen sokerin käyttöön liittyy sellainenkin seikka, jonka luin 80-luvulla ravitsemusalan oppikirjasta. Valkoisesta sokerista on poistettu sokeriruo'on ruskea kuoriosa, joka sisältää muun muassa magnesiumia ja kromia, joita elimistö tarvitsee ruokopalan sulatusprosesissa.  Kun ne on poistettu, elimistö joutuu ottamaan nämä kivennäisaineet omista varastoistaan. Siksi paljon valkoista sokeria nauttivilla elimistöstä puuttuu kromia ja magnesiumia. Nämä ovat tärkeitä hermoston kannalta, esim. ylivilkkautta voi aiheutua näiden puutteesta.

Erityisesti kromin puute lisää jostain syystä makeanhimoa ja kromilisän nauttiminen vähentää sitä.

Vierailija
27/38 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsitelty jo täällä. Ilmeisesti juuri sokeri.

Kyse on sokerista. Kaikesta sitä juttua tehdäänkin!

Vierailija
28/38 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elli lopetti huumeiden käytön.

Subu-Elli oli porukan kovin meistä vetämään subua.

Hitto kun lopetti noi hommat, olis siistiä vielä nähdä Elli vetelemässä aivan mestarina subua ränniin.

Vierailija
29/38 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellin viisi vinkkiä sokerin vähentämiseen

1. Aloita porrastetusti tai liukuen. Lisätyn sokerin käyttöä ei välttämättä kannata lopettaa kuin seinään.

2. Terveelliset naposteltavat. Minulla oli usein paljon marjoja jääkaapissa tai hedelmiä valmiina, joita oli helppo ja vaivaton napostella, kun makeanhimo yllätti.

3. Kerro sokerin vähentämisestä ääneen. Sanoin perheenjäsenille melko aikaisessa vaiheessa, että haluan kokeilla olla ilman sokeria. Se helpotti, kun ihmiset kunnioittivat tätä, eivätkä väkisin tuputtaneet esimerkiksi herkkuja.

4. Tunnustele omaa oloa. Kuuntelin omaa kehoani herkällä korvalla ja siksi huomasin nopeasti vaikutukset esimerkiksi unessa. Positiiviset vaikutukset kannustavat aina jatkamaan.

5. Ei tarvitse kieltäytyä kaikesta. Syön edelleen sokeriherkkuja juhlissa tai muissa erityistapauksissa. Se ei kuitenkaan ole vaarallista, ja jos olisi totaalikieltäytyjä, mielitekoja syntyisi

Miksi pitää napostella?!

Vierailija
30/38 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

unenlaatuun on varmaan eniten vaikuttanut toi cokis, siinä on kofeiinia aika mukavasti. Sokeria on tosiaan aika yllättävissä paikoissa, tänään huomasin kaurakorpuissa olevan enemmän sokeria kuin suolaa vaikkei se sokeri siellä kylläkään maistu. Eli totaalikiellossa saa olla aika tarkkana mitä syö.

Vierailija
31/38 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokerin poisjättäminen on äärimmäisen vaikeaa, paitsi jos tekee kaiken itse alusta loppuun. Mutta kaipa se vaikuttaa, jos jättää sokeriset herkut pois.

Onko se niin vaikeata? Jos esim syö ravintolassa pelkästään lihaa ja salaattia, juomana vettä, niin mistä se sokeri tulee?

On yllättävän vaikeaa. Olen itse lopettanut käytännössä karkkien ja suklaan syönnin. Merkitsen ylös mitä syön ja tuntuu, että kaikessa on sokeria, vaikka meillä tehdään itse ruoka eikä käytetä mitään sokerikastikkeita. Tämä yllätti ainakin minut. Esimerkiksi leivässä on, jota syön 1-2 palaa päivässä. Valitettavasti en ole kyllä eroa huomannut toistaiseksi muussa kuin siinä, että nyt kun ei ole sokerikoukussa niin esimerkiksi joku marjasmoothie maistuu makealta, vaikka laittaisi vaan maustamatonta jogurttia ja marjoja. En olisi voinut aiemmin kuvitellakaan syöväni esimerkiksi puolukkasmoothieta. 

Vierailija
32/38 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla viikko pari ilman sokeria! Tekee kyllä ihmeitä.

Vierailija
33/38 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee nämä otsikot on ärsyttäviä. Ja vastaus niistä on yleensä jokin muka yksinkertainen vastaus.

Vierailija
34/38 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvasta päätellen, Elli, on hyvin laiha. Söisin muutaman sokerin, niin lihoisi vähän.

Vierailija
35/38 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä lokeille.

"

Onko mahdollista, että tämä kaikki tapahtui vain yhden ruokavalioon tehdyn muutoksen vuoksi? hän mietti.

Yksi suklaapatukka ja pullo kokista.

Sellaisia olivat Leppiniemen välipalat vielä reilut puoli vuotta sitten. Kun arki oli kiireistä, hän korvasi aterioita herkuilla.

Leppiniemi rakastui sokeriin teini-ikäisenä. Kotona ei juotu limsaa, mutta kun hän pääsi kauppaan omien rahojensa kanssa, ne kuluivat sokerisiin juomiin. Kokista kului vuosien ajan useita litroja kuukaudessa.

Tänä keväänä Leppiniemi törmäsi sosiaalisessa mediassa tarinoihin ihmisten elämänmuutoksista: he olivat jättäneet lisätyn sokerin pois ja kokeneet olonsa parantuneen merkittävästi.

Leppiniemikin halusi kokeilla."

Lokki kiittää. 

Ja nauraa. Että oikein litroja kuukaudessa. Hellanlettas. 

Elän aika terveellisesti, mut en mä nyt takajaloilleen nousisi parista litrasta limua kuukaudessa. 

Vierailija
36/38 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-aineiden vaikutukset aina yksilöllisiä. Itse join parikymppisenä vielä litran maitoa päivässä vähintään.. Ja kärsin sellasista yksittäisistä, järkyttävistä finneistä/aknesta teinistä kolmikymppiseksi. Ne hävisi heti, kun vaihdoin janojuomaksi veden.. Syön maitotuotteita juuston ja jogurtin muodossa yhä, mutta maidon kittaus on jäänyt. (Kuten ne finnitkin). Ikionnellinen olisin ollut, jos hieman aiemmin oisin yhteyden hoksannut.

Vierailija
37/38 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lokki, osta oma lehti, niin saat tietää!

Ja EI OLE käsitelty, on vain LUULTU, eui täällä kukaan raaski ostaa/tilata lehteä!

Rauhoitu nyt Irmeli. Sokeristahan tuossa oli kyse. 

irmeli on ollut ilman sokeria? 😂😅

Vierailija
38/38 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Jatkan vielä että jos juon hurjasti maitoa (kahvimaitoa ei lasketa) tai syön suklaalevyn, finnit iskevät taas. Mutta kun pysyn erossa, pysyvät finnit erossa minusta. En usko että on suoraviivaisia ratkaisuja, sellaisia että minun ratkaisuni on myös sinun, mutta kannattaa kokeilla mahdollisia ruokavalioratkaisuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä