Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riippuvuudet ovat mielen heikkoutta.

Vierailija
29.09.2024 |

Jokainen voi tehdä nyt ja tässä päätöksen riippuvuuden lopettamiseksi.

Psykologit ja terapeutit ovat täysin turhia.

Kuitenkin itse on tehtävä päätös.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa. Minulla riippuvuus oli pakokeino lapsuuden traumoista, ja varsin hyvä ja toimiva selviytymiskeino olikin, vähensi kärsimystä, jonka vuoksi moni muu olisi ja on itsensä lopettanut. Olin siis tarpeeksi vahva keksimään itselleni keinon pysyä hengissä. Kun viimein sain terapia-apua, niin sen avulla onnistuin käsittelemään noita traumoja sen verran hyvin, että pystyin luopumaan tuosta riippuvuudestakin. Eli aloituksesi on täyttä sontaa.

Vierailija
2/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuus taasen järjen heikkoutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla on järjen heikkoutta.

Vierailija
4/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuvuudet ovat tosi paljon kiinni geeneistä. Esim. mä tupakoin 14 vuotta, mutta en ollut riippuvainen nikotiinista. En tupakoinut aamuisin, enkä ikinä polttanut, jos olin flunssassa. Tupakoiminen oli mulle enemmän vain tapa. Poltan edelleen muutaman kerran vuodessa eikä mun tarvitse pelätä retkahdusta. Kofeiinin kanssa sama: juon kahvia, mutta jos ei tee mieli, en juo, eikä tule päänsärkyä. 

Vierailija
5/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalla on järjen heikkoutta.

Järjen puutetta.

Vierailija
6/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa... varmaan sitten niin. Olut ja seksi ovat kyllä ihan mukavia asioita, niitä tekee usein mieli. Itsehän sen päätän tosiaan milloin niistä nautin ok. Vaikea sanoa mikä olisi tilanne jos ei noita asioita olisi saatavilla.

Vierailija
7/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt välttämättä. Kaikesta ei myöskään aina halua luopua. Miksi edes pitäisi?

Vierailija
8/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuvuudet ovat tosi paljon kiinni geeneistä. Esim. mä tupakoin 14 vuotta, mutta en ollut riippuvainen nikotiinista. En tupakoinut aamuisin, enkä ikinä polttanut, jos olin flunssassa. Tupakoiminen oli mulle enemmän vain tapa. Poltan edelleen muutaman kerran vuodessa eikä mun tarvitse pelätä retkahdusta. Kofeiinin kanssa sama: juon kahvia, mutta jos ei tee mieli, en juo, eikä tule päänsärkyä. 

Kyllä sinäkin voit tulla riippuvaiseksi jostakin, et ole vain törmännyt siihen vielä. Tai sitten et ole huomannut olevasi riippuvainen jostakin asiasta, kuten some tai sokeri.

Vierailija
9/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se geeneistä johdu. Joskus kyllä menee maku vain johonkin eikä tee mieli. Hyvä aihe mutta vaatisi rehellistä keskustelua. Riippuvuuksia on erilaisia eivätkä kaikki edes ole varsinaisia riippuvuuksia tai ainakaan haitallisia.

Vierailija
10/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa... varmaan sitten niin. Olut ja seksi ovat kyllä ihan mukavia asioita, niitä tekee usein mieli. Itsehän sen päätän tosiaan milloin niistä nautin ok. Vaikea sanoa mikä olisi tilanne jos ei noita asioita olisi saatavilla.

Kokemuksella voin sanoa että minulla ei ole ollut ongelmia. Ehkä se vähän riippuu jos on riippuvainen noista asioista. Kannattaa hakea nautintoa terveemmällä tavalla, sisäinen hyvinvointi on tärkeä ja elämään kannattaa hakea nautintoja joista nauttii päivittäin.

Vierailija
11/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se geeneistä johdu. Joskus kyllä menee maku vain johonkin eikä tee mieli. Hyvä aihe mutta vaatisi rehellistä keskustelua. Riippuvuuksia on erilaisia eivätkä kaikki edes ole varsinaisia riippuvuuksia tai ainakaan haitallisia.

Johtuu. Vaikka tosiaan tupakoin noin pitkään, mä en tiedä, miltä nikotiinin vieroitusoireet tuntuvat. Mun äidillä sama juttu, hänkin tupakoi nuorempana, mutta ei kokenut fyysistä riippuvuutta. 

Vierailija
12/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu. Vaikka tosiaan tupakoin noin pitkään, mä en tiedä, miltä nikotiinin vieroitusoireet tuntuvat. Mun äidillä sama juttu, hänkin tupakoi nuorempana, mutta ei kokenut fyysistä riip

Ei se siltikään geeneistä johdu mutta hyvä juttuhan se on.

Vierailija
13/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuvuus on verrannollinen oksan vahvuuteen, ainakin hirttäytyessä.

Vierailija
14/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu. Vaikka tosiaan tupakoin noin pitkään, mä en tiedä, miltä nikotiinin vieroitusoireet tuntuvat. Mun äidillä sama juttu, hänkin

No mistä se sinun mielestäsi sitten johtuu, että ei synny fyysistä riippuvuutta aineeseen, johon toiset addiktoituvat hyvin nopeastikin? Jumalan tahdosta kenties?

Vierailija
15/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ihan noin yksinkertainen asia ole. Riippuvuuteen johtaa se, että meidän aivomme tekevät mielellemme myyräntyötä, eli kun joku asia aiheuttaa hyvän olon, aivot rekisteröi sen, ja tallettaa sen tarkkaan muistiin, että tätä lisää. Toki samalla tavalla epämiellyttävät asiat jää mieleen. Mutta, aivot alkavat usuttaa meitä niiden asioiden pariin takaisin joista on tieto, että tulee hyvä olo. Ihminen tarvitsee hyvänolon tunteita jotka saa hyvät hormonit liikkeelle.

Siksi ihminen yrittää lääkitä pahaa oloaan asioilla joista omat aivot sanoo, että tee näin, tästä tulee hyvä olo, paha mieli menee pois. Ja eri ihmisille ne on eri asioita, ei kyse ole vain päihteistä jotka vaikuttaa ihan fyysisesti elimistöön ja aivoihin, vaan se addiktio tulee pelaamiseen, ostamiseen, urheiluun, seksiin, siivoamiseen... ihan mihin vaan asiaan joka jonkun toisen mielestä voi olla hyvinkin vastenmielistä eikä aiheuta hyvän olon hormonien liikkumista.

Vierailija
16/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toi monelle varmasti yksi totuus, uskon silti, että terapia tai ainakin vertaistukea on hyödyksi monelle.

Mä olen ihmisenä herkästi addiktoituva ja monesta paheesta päässyt eroonkin, mutta aina tulee uutta tilalle. Eli terapia voisi olla avuksi. 

Vierailija
17/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gabor Mate, Anna Lembke

Vierailija
18/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainokset ja mainosrahoitteinen joukkoviestintä synnyttävät ja ruokkivat uusia haluja ja siten ylläpitävät kestämättömän korkeaa kulutustasoa. Osittain mainosten valta on jo tunnistettu ja Suomessa säädellään terveydelle haitallisten tuotteiden kuten tupakan ja alkkarin mainontaa. Rohkaisevatko kenties tästä saadut hyvät kokemukset laajentamaan sääntelyä myös muiden haitallisten toimintojen mainostamiseen?

Vierailija
19/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuvuus kannattaa suunnata johonkin hyödylliseen. Vaikka fyysiseen treenaamiseen, urheiluun, shakin pelaamiseen, koodaamiseen jne.

Hölmöä vetää itseensä kemikaaleja tai mättää ylimääräistä roskaruokaa.

Vierailija
20/22 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihan, kateuden ja ahneuden tunteet ovat myös mielen heikkoutta tavallaan myös rakastuminen on mielen heikoutta :)