Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vika minussa? En ehdi pitämään taukoja töissä.

Vierailija
28.09.2024 |

En ehdi pitämään siivoustyössä sairaalassa edes yhtä ruokataukoa tai muuten työt jäävät tekemättä. Ylitöistä ei makseta, vaan ne tulee ottaa lähtemällä aiemmin, mikä on mahdottomuus. Olo on välillä aika heikko kun juokset ja puunaat koko päivän, eikä ehdi edes syödä tai juoda. Kerran pidin 20 min kestävän ruokatauon ja samana päivänä olin tunnin ylitöissä. Jos en pidä taukoa, olen valmis tasalta eli kun työaika loppuu. Miten toimin?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnjohtoon yhteys.

Vierailija
2/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokatauko on läkisääteinen joten sinulla on oikeus ruokataukoon vaikka kuka sanoisi mitä. Myös vessatauko pitää olla niin se vaan on töissä ja jos ei ole niin sitten työnantaja rikkoo lakia. Minulle on sanottu ettei ole taukoja mutta minäpä tunnen lain ja sanoin pomolle että taukoja on ja jo pomo urputat niin mennään oikeuteen selvittämään asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauot ovat lakisääteisiä. Jollet ehdi niitä pitämään tarkoittaa se sitä että edeltäjäsi oikoi asioissa, eli pyyhki vain sieltä missä oli näkyvää likaa, tai sitä että henkilöstöä on vähennetty. Eli olet aloittanut todennäköisesti silloin työn kun edellinen on jäänyt pois ja työ on kilpailutettu uudelleen ja siihen on laskettu yksi henkilö vähemmän. Joten: Pidä KAIKKI tauot ja jos hommat jäävät kesken ne jäävät, se on vain työpaikka eikä koko elämä.

Sano terveisiä pomollesi myös alimiehityksestä tai töiden oikomisesta.

Vierailija
4/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma kesken jättämisestä on, että siivoustyö tapahtuu tosiaan sairaalassa ja jos en siivoa kaikkia minulle osoitettuja huoneita, sillä on oikeasti seurauksia. Seuraavana päivänä saan palautteen hoitajilta, lääkäreiltä tai esimieheltä, että huone oli siivoamatta. Huoneissa saattaa olla esimerkiksi eritteitä, joten ne olisi hyvä siivota kunnolla, nyt joudun oikomaan. 

Ap

Vierailija
5/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättämisessä siis*

Ap

Vierailija
6/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Priorisoit. T: kollega 20 vuoden kokemuksella. Kaikkea et ehdi, et siis tee kaikkea. Huom, myös työnsuunnittelija ja esimiehesi tietävät, ettet ehdi kaikkea. Esim. lattialta ei ns. mikään hyppää, anna olla.

Ja ihan ensimmäiseksi lakkaat juoksemasta, siinä rikot vain itsesi eikä kukaan edes korvaa. Jos aiot pärjätä alalla, ruuvaa ajatusmaailma siihen asentoon, että teet siitä tärkeimmästä päästä niin paljon kuin ehdit, se riittää. Prio meillä on 1) potilasruokailu ja prio 2) puhtaat potilaspaikat, se hinkkaaminen on vasta sijalla 3. Joo, ottaa ammattilaisella koville unohtaa sairaalahygienia, mutta se on mennyttä. Toivottavasti leikkuri vielä pitää siitä kiinni.

Vierailija
7/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noissa voi voittaa, työajat ei vaan riitä. Siksi on siivoojista pulaa ja ulkolaista osaajaa tilalle.

Vierailija
8/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita työnjohdolle asiasta. Jos mitään ei tapahdu, niin pidät tauot oli aikaa tai ei.

Vierailija
9/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmh...

Jos et pidä 20 minuutin ruokataukoa, pääset normaaliin aikaan kotiin.

Jos pidät ruokatauon, joudut lähtemään kotiin tunnin myöhässä.

20 minuutin ruokatauon pitäminen siis aiheuttaa sinulla sen lisäksi 40 minuuttia työn hidastumista. Et siis saa ruoasta energiaa, vaan se poistaa sinulta valtavat määrät energiaa.

Arvioin, että sinun kannattaisi lopettaa syöminen kokonaan.

Vierailija
10/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista mitoutus. Siitä selviää oletko hidas vai onko syy muualla. 

Vierailija
11/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmh...

Jos et pidä 20 minuutin ruokataukoa, pääset normaaliin aikaan kotiin.

Jos pidät ruokatauon, joudut lähtemään kotiin tunnin myöhässä.

20 minuutin ruokatauon pitäminen siis aiheuttaa sinulla sen lisäksi 40 minuuttia työn hidastumista. Et siis saa ruoasta energiaa, vaan se poistaa sinulta valtavat määrät energiaa.

Arvioin, että sinun kannattaisi lopettaa syöminen kokonaan.

Joo, huomasin itsekin tämän kirjoittamisen jälkeen. Ko. työpäivän aikana tapahtui muita odottamattomia asioita, joiden takia lähtö viivästyi. Mutta ruokatauko voi viivästyttää enemmän kuin 20 min, koska työskentelyssä on kyse ajoituksesta. Ja ruokatauolle ei ole koskaan hyvää kohtaa, aina olisi huone juuri valmiina odottamassa kiireellistä siivoamista. 

Ap

Vierailija
12/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokatauko on läkisääteinen joten sinulla on oikeus ruokataukoon vaikka kuka sanoisi mitä. Myös vessatauko pitää olla niin se vaan on töissä ja jos ei ole niin sitten työnantaja rikkoo lakia. Minulle on sanottu ettei ole taukoja mutta minäpä tunnen lain ja sanoin pomolle että taukoja on ja jo pomo urputat niin mennään oikeuteen selvittämään asia.

Satonen varmaan haluaisi kieltää vessatauotkin.

Vierailija
13/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perehdytyksessä kävi ilmi, että osa työntekijöistä ei pidä kiinni sairaalahygieniasta ja aseptisesta työjärjestyksestä, mihin toisaalta aluksi opetettiin. Se on ristiriitaista. Olen itse pyrkinyt molempiin ja ehkä siksi olen liian hidas

Ap

Vierailija
14/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnjohtoon yhteys.

Ja luuletko, että saa lisää työaikaa tuolla tavalla. Voin kuule satavarmasti luvata, että ei saa. Ne on laskettu niin tiukkaan budjettiin. Ainoa mahdollisuus on tehdä työt hieman suurpiirteisemmin. Kokemusta on siivousalalta usean vuoden ajalta.

Vierailija
15/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu taas työttömyys kovin pahalta, kun lukee näistä unelmatyöpaikoista.

Jos ei riittäisi, mitä ehtii tehdä kunnolla taukojen kera, alkaisin etsiä eri työtä enkä pahastuisi potkuista.

Vierailija
16/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perehdytyksessä kävi ilmi, että osa työntekijöistä ei pidä kiinni sairaalahygieniasta ja aseptisesta työjärjestyksestä, mihin toisaalta aluksi opetettiin. Se on ristiriitaista. Olen itse pyrkinyt molempiin ja ehkä siksi olen liian hidas

Ap

Minkä tyyppisessä yksikössä työskentelet? Vuodeosasto, toimenpideosasto, poliklinikka? Aseptiikkaa voi ja pitää noudattaa, mutta todennäköisesti joudut jättämään muut kuin aivan tärkeimmät työt tekemättä. Tämä käänne viimeisten säästöjen myötä, eikä sitä luonnollisesti juuri mainosteta koulutuksessa. Kaikki kuitenkin tietävät, että syötävä on, ja että se näkyy, kun kokonaisia vuoroja poistetaan ja työt jaetaan jäljelle jääneiden kesken.

Vierailija
17/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin taukoja tarvitaan? Pidät taukoa sitten vapaa-ajalla. Työaikana tehdään töitä.

Vierailija
18/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin taukoja tarvitaan? Pidät taukoa sitten vapaa-ajalla. Työaikana tehdään töitä.

Mistä aloittaisin? Ainakin ihmisen peruselintoimintojen vuoksi olisi hyvä syödä ja juoda. Sitten jos työ on muutenkin fyysistä kuten siivous on, olisi tärkeää pitää useampiakin taukoja. Muuten ei jaksa. Se on myös oikeus ja velvollisuuskin, että ei sumene ajatukset.

Vierailija
19/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä on varmasti yksi merkittävä syy. Nykypäivän siivouksessa ohjesäännöt ja palvelukuvaus ovat vain paperilla, ei niitä kohteita todellisuudessa pysty niillä säännöillä tekemään. Se on vain kylmästi oiottava. Jos on kiire, pyyhkäise vain nopeasti ne näkyvät eritekohdat. Tuossa työssä pitää kylmettää itsensä. Itse tein aina töitä kunnolla koko 8 tuntia, mutta tauot pidin ja oioin sen tiimoilta aina jossain, muuten ei taukoja voi pitää.

Vierailija
20/23 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskitytkö kunnolla työhösi, vai katseletko vain mieslääkäreiden perseitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi