Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotias nukkuu äidin vieressä

Vierailija
27.09.2024 |

Otsikko sen kertookin. Mun lapsi nukkuu joka yö mun vieressä. Mennään iltaisin yhdessä nukkumaan. Oon yh, ja iltaisin niin väsynyt, etten jaksa enää nukutustaistelua. Miten saisin lapsen omaan huoneeseensa? Mitä mieltä ylipäätään olette siitä, että vähän isompi lapsi nukkuu vanhemman vieressä? Turhauttaa kun googlaan asiaa niin tulee vaan, että unikoulu pitää tehdä 11 kk iässä. :D Se juna meni jo 3v sitten..

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna nukkua, ei se siinä enää teininä nuku

Vierailija
2/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen iltatoimet on siis ihan säännölliset ja hyvät. Iltapala, hampaiden pesu, vessakäynti, sadun lukeminen, pari unilaulua, nukkumaan. Joka ilta samat. 

Pitäisikö yrittää lahjoa omaan sänkyyn? Ei vaan halua sinne. Jos ohjaan omaan sänkyyn nukkumaan, alkaa uskomaton sirkus. Loikkii pois sängystä, leikkii sängyssä, pölisee, kiljuu, heittelee tyynyä, heittelee peittoa, raivoaa, juoksee mun sänkyyn 10 kertaa vaikka kannan pois

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sen nukkua. Kyllä se teininä haluaa omaan huoneeseensa.

Vierailija
4/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tälleen vähän mäkin mietin ainakin alun perin kun tähän järjestelyyn päädyin, mutta nyt kuulin kaverista jonka poika meni just tokalle luokalle ja edelleen haluaisi nukkua äidin vieressä... Tokaluokkalainen ei toki ole teini vaan lapsi yhä, mutta silti musta ehkä vähän vanha jo nukkumaan vanhemman vieressä.

Vierailija
5/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa jo kouluiässä omaan huoneeseen. Murheita on isompiakin.

Vierailija
6/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudu ystävällisesti lapseen, se auttaa lasta ja ymmärtävästi, kuuntelevasti. Torjunta voi pahentaa asioita. Lapsi aistii paljon. Välittäminen on ok. Ehkä sinne hänen huoneeseen voi tehdä miellyttäviä asioita, turvaa ja tekemistä. Onko se liian kylmä tai kuuma huone lapselle. Illalla voi selata kirjaa tai lukea sadun, iltarukous - joillakin oli pienenä iltamaito tosin ei enää ehkä 4v. Entä yövalo, jos herää kesken. Onko ovi raollaan kiinni parempi kuin auki, minkä hän kokee turvakseen, etsikää turvatekijöitä. Toinen vanhempi joka on virkeä auttaa lasta tai ajoissa iltahommat.

Vierailija
7/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi enon vieressä?

Vierailija
8/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaisitko kantaa hänet omaan sänkyynsä kun on nukahtanut? Sillä tavalla minä tein oman lapsen kanssa kun hän halusi aina nukkua vieressäni.

Tai sitten nukutin hänet omaan sänkyynsä niin että makasin vieressä kunnes sinne nukahti.

Vierailija
9/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko eka askel olla esim. oma sänky vanhemman makkarissa/ mahdollisesti jopa kiinni äidin sängyssä. Olisi siis ihan lähellä mutta silti omassa sängyssä. 

Vierailija
10/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei sua haittaa niin anna nukkua. Minua vieläkin harmittaa, kun luin kaiken maailman lastenhoito-oppaita ja yritin unikouluttaa vauvaa. Tuli vaan paha mieli molemmille. En ole kokenut ongelmana sitä, ettei 3-vuotias osaa nukahtaa yksin.

Vierailija
11/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttökin nukkui vieressä lähes ala koulun loppuun. Jos te nukutte hyvin vieretysten niin olkaa vain onnellisia rauhassa. Kyllä ne omiinsa muuttavat vielä. Hyviä unia teille.

Vierailija
12/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se haittaa. Anna nukkua vaan. Sillähän ei ole yhtään mitään väliä millaiset nukkumisjärjestelyt teillä on.

Vierailija
13/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhtaudu ystävällisesti lapseen, se auttaa lasta ja ymmärtävästi, kuuntelevasti. Torjunta voi pahentaa asioita. Lapsi aistii paljon. Välittäminen on ok. Ehkä sinne hänen huoneeseen voi tehdä miellyttäviä asioita, turvaa ja tekemistä. Onko se liian kylmä tai kuuma huone lapselle. Illalla voi selata kirjaa tai lukea sadun, iltarukous - joillakin oli pienenä iltamaito tosin ei enää ehkä 4v. Entä yövalo, jos herää kesken. Onko ovi raollaan kiinni parempi kuin auki, minkä hän kokee turvakseen, etsikää turvatekijöitä. Toinen vanhempi joka on virkeä auttaa lasta tai ajoissa iltahommat.

Toinen vanhempi? Olet aika törkeä. Etkö osaa lukea?

Vierailija
14/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan ok, ihan varmasti tosiaan ei teininä enää siinä nuku, biologiset prosessit laittaa kyllä haluamaan omaa tilaa ja rauhaa ajallaan.

Suomessa on tämä joku outo aikaisen itsenäisyyden ihanne. Äitini on Välimeren maasta, ja hän sanoo ettei nukkui leskeksi jääneen äitinsä ja veljensä kanssa samassa sängyssä johokin 10-vuotiaaksi asti. Hän koki sen ihanaksi ja turvalliseksi. Ja tosiaan sitten kun murkkuikä alkoi osoittaa merkkejään, itse halusi etäisyyttä. 

On sekin toki ok, jos sinä äitinä itse haluat tilaa ja rauhaa. Ei se lapsi siitä vahingoitu, jos opettaa omaan sänkyyn. Mutta jos molemmat tykkää nukkua noin, ei ole kasvatuksellisista syistä mikään pakko opettaa omaan sänkyyn.

Vierailija
15/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksaisitko kantaa hänet omaan sänkyynsä kun on nukahtanut? Sillä tavalla minä tein oman lapsen kanssa kun hän halusi aina nukkua vieressäni.

Tai sitten nukutin hänet omaan sänkyynsä niin että makasin vieressä kunnes sinne nukahti.

Ei kannata, lapsi saattaa säikähtää kun herää. Parempi antaa nukkua siinä mihin nukuttaa. 

Vierailija
16/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tälleen vähän mäkin mietin ainakin alun perin kun tähän järjestelyyn päädyin, mutta nyt kuulin kaverista jonka poika meni just tokalle luokalle ja edelleen haluaisi nukkua äidin vieressä... Tokaluokkalainen ei toki ole teini vaan lapsi yhä, mutta silti musta ehkä vähän vanha jo nukkumaan vanhemman vieressä.

Miksi olisi liian vanha? Jos ei äitiä itteään haittaa, niin mitä väliä. 

Vierailija
17/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei sua haittaa niin anna vaan nukkua. Itse en kestä kenenkään vieressä nukkua, joten häädin jopa miestä toiseen huoneeseen.

Vierailija
18/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukuin vielä 12 vuotiaana kun isä katseli kaiket illat kauhuleffoja ja katsoin niitä myös niin en uskaltanut nukkua yksin. 

Vierailija
19/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nukkua jos ei kerta mitään haittaa. Omani 11 v. nukkuu myös vieressäni. Ei tulisi mieleenikään pakottaa nukkumaan omassa sängyssä jos kokee sen pelottavaksi.

Vierailija
20/42 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 5-vuotias nukkuu mun vieressä enkä ole kokenut ongelmaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi