4-vuotias nukkuu äidin vieressä
Otsikko sen kertookin. Mun lapsi nukkuu joka yö mun vieressä. Mennään iltaisin yhdessä nukkumaan. Oon yh, ja iltaisin niin väsynyt, etten jaksa enää nukutustaistelua. Miten saisin lapsen omaan huoneeseensa? Mitä mieltä ylipäätään olette siitä, että vähän isompi lapsi nukkuu vanhemman vieressä? Turhauttaa kun googlaan asiaa niin tulee vaan, että unikoulu pitää tehdä 11 kk iässä. :D Se juna meni jo 3v sitten..
Kommentit (42)
Mikä on ongelma? Jos molemmat nukutte hyvin, niin jatkakaa näin.
Meilläkin lapsi nukkui vanhempien sängyssä pitkään, ei haitannut meitä. Muutti oma-aloitteisesti omaan sänkyyn jossain vaiheessa. Vieläkin tulee teini-ikäisenä illalla sänkyyn juttelemaan. Ihan normaali lapsi tuli. Ihmettelen minäkin, että neuvolasta asti rummutetaan sitä, että lapsen pitäisi nukkua omassa sängyssä vauvasta lähtien, miksi ihmeessä? Eiköhän tämä ole jokaisen perheen oma asia, miten kukin hyväksi näkee.
Oikein. Tiedän naisen, jonka alakouluikäiset naiset nukkuvat joka yö hänen vieressään. On omat huoneet ja sängyt, mutta nukkuvat mieluummin äidin vieressä
Länsimaalaiset "vieroitusopit" ovat suoraan saatanasta. Ihan oikeasti siis, eivät ole inhimillisiä. Miesvauva saa kyllä nukku olevinaan hyväksytysti naisen vieressä, mutta tämän lapset eivät. Unohtakaa lääketeollisuuden sadistiset lapsenkidutusopit ja tehkää niinkuin luonto sanoo
Hei, lastensuojelun sossu tässä. :D Pidän itseäni röyhkeästi asiantuntijana. Saat täyden synninpäästön ja on ok, että tuon ikäinen nukkuu vieressä jos se on sinun jaksamiselle ja arkenne pyörimiselle tällä hetkellä paras ratkaisu. Sinun ei tarvitse alkaa raskaisiin nukutustaisteluihin kenenkään ulkopuolisen painostuksesta, tai "koska niin kuuluu tehdä". Näytä vaikka tämä kommentti, jos joku valittaa. Pyydä heiltä vielä tieteelliset perusteet, joita heillä ei tietenkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin lapsi nukkui vanhempien sängyssä pitkään, ei haitannut meitä. Muutti oma-aloitteisesti omaan sänkyyn jossain vaiheessa. Vieläkin tulee teini-ikäisenä illalla sänkyyn juttelemaan. Ihan normaali lapsi tuli. Ihmettelen minäkin, että neuvolasta asti rummutetaan sitä, että lapsen pitäisi nukkua omassa sängyssä vauvasta lähtien, miksi ihmeessä? Eiköhän tämä ole jokaisen perheen oma asia, miten kukin hyväksi näkee.
Kapitalismi hyötyy, kun lapset vieroitetaan vanhemmistaan mahdollisimman aikaisin. Näinhän tehdään eläintaloudessain: vasikka viedään heti emoltaan omaan lokeroonsa, jotta emon maidot saadaan myytyä
Kapitalistisessa opissa ollaan myös normalisoitu vauvan ja lapsen itku - mikä ei todellakaan ole normaalia, vaan kertoo siitä, että lapsen tarpeita laiminlyödään raskaasti. Näillä opeilla kasvatettujen tunnevammaisten psykojen kanssa sitten täällä pitäisi elää ihmiselämää
Vierailija kirjoitti:
anna nukkua, ei se siinä enää teininä nuku
Jep, anna lapsen nukkua. Kyl se siitä aikanaan.. turhaa murehdit.
Mun neljästä lapsista nuorin, kohta 9v haluaa vieläkin nukkua mun vieressä. En aina anna, mut esim viime yönä nukkui. Kun menin sänkyyn, hän nukkui poikittain ja kun hän vähän heräsi ja siirtyi omalle puolelleen, hän hymyili niin onnellisen näköisenä.
Vauva aikaa ei takaisin saa, joten nautin tästä hetkestä täysillä, kun nuorin ei ole vielä teini-iässä. Muut on jo niin isoja. Aina ihmettelen miten nopeasti nämä ovat kasvaneet kun vasta olivat vielä niin pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tälleen vähän mäkin mietin ainakin alun perin kun tähän järjestelyyn päädyin, mutta nyt kuulin kaverista jonka poika meni just tokalle luokalle ja edelleen haluaisi nukkua äidin vieressä... Tokaluokkalainen ei toki ole teini vaan lapsi yhä, mutta silti musta ehkä vähän vanha jo nukkumaan vanhemman vieressä.
Ei se mikään vanha ole. Nämä toki on kulttuurisia asioita aina, joskus keskiajalla kun oli pienet tilat, ei kaikilla edes mitään omia sänkyjä ollut, aikuisiakin, jotka ei ole pariskuntia, nukkui samassa sängyssä ilman mitään seksuaalista siinä... Ja isoja sisaruspetejä on ollut köyhissä taloissa varsinkin pitkään.
Nyky-Suomessa tuo toki ei ole tavallista että nukkuu tokaluokkalaisena äidin kanssa, mutta ei se siitä johdu että siinä iässä äidin kanssa nukkumisesta olisi todettu haittaa, vaan lähinnä usein äidit itse tykkää nukkua yksin, joko siksi että on mies jonka kanssa on seksipuuhiakin, tai koska muuten haluaa omaa aikaa. Jos kuitenkaan ei haittaa, että lapsi siinä nukkuu, niin ei ole mikään pakko nukkua erikseen. Ei se siitä aikuisenakin takertuvaksi mammanpojaksi tai -tytöksi muutu.
Olen sitä mieltä, että hyvä jos/kun teillä koko perhe nukkuu hyvin. Nykyään on joku ihme pakkomielle tunkea lapset jo vauvana omaan huoneeseen nukkumaan. Sitten siellä hypätään pitkin yötä ja valitetaan väsymystä.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuku enää 12-vuotiaana. Siinä vaiheessa mököttää huoneessaan ja ihmettelet aikaa, jolloin sait yhteyden lapseesi ilman kännykkää.
Meidän lapsemme siirtyivät itse joka yö väliimme nukkumaan ja ovat nykyään tasapainoisia ja asiansa hoitavia aikuisia teinivuosien jälkeen. Nukkuminen ei pilannut heitä.
Meillä on molemmat lapset nukkuneet meidän välissä pitkään. Esikoinen 6-vuotiaaksi asti, mutta kun pikkusisarus syntyi ja heräili yöllä (pinnasängyssä samassa huoneessa), esikoinen halusi siirtyä omaan huoneeseen. Kuopus puolestaan nukkui myös lähes 6-vuotiaaksi asti meidän sängyssä, mutta kun isänsä sai CPAP-laitteen, katsoimme parhaaksi että lapsi siirtyy omaan sänkyyn. Siirtyminen kävi täysin ongelmitta ja hän nukkui hyvin omassa huoneessaan heti alusta alkaen. Suurin ongelma taisi olla minulla, kun oli ikävä tuhisevaa lasta yöllä. :D Edelleen tulevat molemmat mun viereen nukkumaan, jos isänsä on työmatkoilla. En siis näe että olisi ongelma että 4-vuotias nukkuu sun vieressä, jos molemmat nukutte hyvin. Kyllä hän sitten itse jossain vaiheessa haluaa siirtyä omaan sänkyyn nukkumaan.
Mulla on kolme muksua, 9v. kaksoset ja 11v. Haluavat kaikki vielä nukkua vieressä välillä. Vuorotellaan sitten aina että kenen vuoro nukkua mun vieressä, minusta se on suloista. En ymmärrä näkemystä, että lapsi olisi jossain iässä liian vanha nukkumaan vanhempansa vieressä. Mihin sellainen perustuu? Tietyssä iässä ei saisi enää kaivata läheisyyttä?
On tietysti eri asia, jos ei kerta kaikkiaan kykene nukkumaan muualla kuin oman vanhemman vieressä. Sittenhän siinä voi tulla hankaluuksia vastaan.
Mun tokaluokkalainen kuopus nukkuu mun vieressä. En ole ajatellut että ois jotenkin liian vanha. Ei se enää montaa vuotta siinä nuku, kyllä se vaihe vanhemmilla lapsillanikin ohi. Nautin nyt tästä hetkestä kun vielä tulee. Höpötellään kaikkea hassua illalla ja aamulla.
Ja tämä on ongelma miksi? Omani taisi sitten kouluiässä siirtyä omaan sänkyyn, mutta 13v asti kävi isän ja äidin välissä hetken makoilemassa ensin. Haikeana muistelen noita aikoja. Kyllä ehdit vielä nukkua ilman lasta.
N53
Kiitos ihanista kommenteista. Kyllä meistä tuntuu hyvältä nukkua yhdessä ja molemmat nukahtavat nopeasti kun mennään yhdessä nukkumaan. Ehkä tämä sitten on ihan normaalia näinkin. Luulen että lapsi tosiaan alkaa itse haluamaan omaan sänkyyn kun on sopiva aika.
Ja tosiaan, toista vanhempaa ei meidän arjessa nyt ole, lapsi on vain viikonloppuja isällään (sielläkin menee iskän viereen nukkumaan). Rukouksiakaan ei sen koommin meillä harrasteta :)
Ap
Meillä lapset nukkuivat vieressä melkein kouluikään saakka, itse halusivat sitten omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen. Nyt ovat aikuisia ja nukkuvat ihan omissa asunnoissaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erään tuttavan 13-vuotias poika nukkuu vielä äitinsä vieressä.
Oletko ollut siellä samassa sängyssä myös nukkumassa
Mun 13-vuotias nukkuu välillä minun tai siskonsa vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut siellä samassa sängyssä myös nukkumassa
En, mutta tuttavani on kertonut että saatana kun ei meinaa mahtua sänkyynsä kun 13-vuotias siinä pyörii ja potkii.