Joo, salatkaa vaan raskautenne työnhaussa, MUTTA
hoitakaa se työ johon teidät on palkattu!!!
Tosi törkeää, että henkilö palkattiin tehtävään ja jo ensimmäisestä päivästä alkaen oli nihkeä perehdyttämisen suhteen. Viikon jälkeen kysyimme mitä hän on itse mieltä työtehtävistä ja yrityksestä, kun meistä tuntuu ettei hänellä ole oikein motivaatiota.
No, henkilö sitten sanoi ettei tää oikeastaan ole ollenkaan häntä kiinnostava duuni, mutta koska hän on raskaana, pitää jaksaa kärsiä.
KÄRSIÄ!! - Kaksi viikkoa sitten haastattelussa vakuutti olevansa innostunut tehtävästä ja nopea oppimaan!!!
Voi helkkari että ottaa päähän toi asenne.
Kommentit (34)
Borgå72:
Muijat on heti toistensa silmillä. Ristus...
Se vasta naisten asemaa työmarkkinoilla heikentäisikin.
Kerääpä ap todisteita siitä työmotivaation puutteesta!
todistanut tän kärsimis-kommentin.
Tässä asiassa laki on ns. heikomman eli työntekijän puolella, ja perusteiden pitää olla todella vahvat ja näyttöä irtisanomisen persteesta on löydyttävä. Muuten työnantaja on melko heikoilla.
" Työnantaja ei saa irtisanoa raskaana olevan työntekijän työsopimusta raskauden johdosta. Jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan työntekijän työsopimuksen, katsotaan irtisanomisen johtuvan työntekijän raskaudesta, jollei työnantaja muuta perustetta näytä. " (Lähde: Finlex)
Vierailija:
todistanut tän kärsimis-kommentin.
Tollasenhan voi heittää ihan vitsinäkin :)
Olen yh ja mulla on lapsia. En kuitenkaan KOSKAAN ole käyttänyt raskautta tai lasta syynä veltostelulle töissä.
Tuollainen laiskiainen ei saa minulta solidaarisuutta eikä armoa sitten pätkääkään.
Näytteli innokasta pyrkiesssään työhän kun sai paikan heitti läskiksi, se ei ole oikein. Jos olisi ahkera ja tunnollinen sekä innostunut niin en vasikoisi pomolle. Tuo nainen suorastaan kerjää verta nenästään.
Luuletko että naisten arvostus lähtee nousuun valehtelun ja kieroilun voimalla, todellakaan tätä ei tule tapahtumaan.
Vierailija:
Tässä asiassa laki on ns. heikomman eli työntekijän puolella, ja perusteiden pitää olla todella vahvat ja näyttöä irtisanomisen persteesta on löydyttävä. Muuten työnantaja on melko heikoilla." Työnantaja ei saa irtisanoa raskaana olevan työntekijän työsopimusta raskauden johdosta. Jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan työntekijän työsopimuksen, katsotaan irtisanomisen johtuvan työntekijän raskaudesta, jollei työnantaja muuta perustetta näytä. " (Lähde: Finlex)
Ihan sama, olisiko mies tai nainen, raskaana vai ei, niin pihalle pistäisin.
Työsopimuksen purkaminen koeaikana
Kumpikin osapuoli saa koeaikana purkaa työsopimuksen heti päättyväksi. Irtisanomisaikaa ei siis ole.
Purkaminen ei saa tapahtua syrjivin eikä koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisin perustein. Epäasiallisena syynä on pidetty mm. aiheettomia sairasepäilyjä tai raskautta. Viimeksi mainitussa tapauksessa työnantajan menettely saattaa olla myös tasa-arvolain vastaista. Työntekijän puolelta epäasiallisena perusteena on pidetty työsopimuksen purkamista sen takia, että työntekijälle oli muualla tarjottu parempaa palkkaa.
Sallittu syy on esimerkiksi työntekijän henkilöön tai hänen työsuoritukseensa liittyvä sellainen syy, jonka vuoksi työntekijän työsuoritus ei vastaa työnantajan sille oikeutetusti asettamia edellytyksiä.
Sallittu syy on esimerkiksi työntekijän henkilöön tai hänen työsuoritukseensa liittyvä sellainen syy, jonka vuoksi työntekijän työsuoritus ei vastaa työnantajan sille oikeutetusti asettamia edellytyksiä.
Työntekijästä johtuvana tai hänen henkilöönsä liittyvänä asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena voidaan pitää työsopimuksesta tai laista johtuvien, työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä sekä sellaisten työntekijän henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennaista muuttumista, joiden vuoksi työntekijä ei enää kykene selviytymään työtehtävistään. Syyn asiallisuutta ja painavuutta arvioitaessa on otettava huomioon työnantajan ja työntekijän olosuhteet kokonaisuudessaan. (Finlex: työsopimuslaki)
Syynä ei tosin ollut työmotivaation puute, päinvastoin: olin tosi innoissani työstä. Raskaustesti näytti plussaa toisen työpäivän iltana. Ensin iski tappava väsymys, silmäluomet painui väkisin kiinni, mutta silti sain työni tehtyä. Mutta kun raju oksentelu (=vähintään 15 kertaa päivässä) alkoi, en kyennyt enää töihin. Olin 11 kertaa sairaalassa kuivumisen vuoksi raskausaikana. Silti työkaverit luuli että laiskottelin :/ Oksentelu alkoi raskausviikolla 10 ja loppui synnytykseen rv 41. Lapsi painoi syntyessään 2745g ja minun painoni nousi raskauden aikana 350 grammaa (mitat ennen raskautta 165 cm ja 51 kg).
Totesin vain, että näytön on oltava kiistatonta, sillä laki on tuossa raskausasiassa melko tiukka. Toki saa irtisanoa raskaana olevan, mutta oikeudessa olisi sitten aiheellista olla todisteita tai ainakin todistajia, joihin tkeutua.
Itse en tekisi työnantajalle tuollaista temppua, pelaan itse avoimin kortein. Silti tiedän, että työntekijä on oletusarvoisesti näissä tilanteissa melko vahvoilla.
Peace, Sister! :-)
työnantajan on pystyttävä todistamaan että syynä on jokin muu kuin työntekijän raskaus. näin on minulle kertonut lakia lukenut ihminen, joka päivittäin työskentelee tälläisten asioden parissa.