Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun muistisairas ei halua tutkimuksiin

Vierailija
26.09.2024 |

Mulla on läheinen jolla mun mielestä on alkavan muistisairauden merkkejä. Muutkin ovat asian huomanneet, mutta minä olen lähin omainen ja se hoitoon ohjaaminen olisi kaiketi mun homma. Mutta hän ei koe, että mikään olisi vialla ja hän ei mistään hinnasta suostu menemään tutkimuksiin.

Hän on nyt hiljattain ollut lääkärintutkimuksissa kuulon takia. Näissä tutkimuksissa pää on kuvattu ja tiedossa siis on, että kyseessä ei ole kasvain tai muu vamma. Lääkärillä ei kuitenkaan ole tietoa, että potillaalla on myös kognitiivisiaja toiminnaohjauksen haasteita. Ilmeisesti näitä muistiin liittyviä ongelmia ei pelkän kuvan perusteella edes analysoida. Pitäisi aina olla ne muistitestit ja epäilys heikenneistä taidoista. 

Muistisairaitahan on maa täynnä... kertokaapa muut, miten on homma mennyt, jos ETTE pakottaneet omaistanne tutkimuksiin? Varmastihan se ennemmin tai myöhemmin tulee muutakin kautta esille. 

Varhaisen hoidon hyödyt ovat varmasti ko. henkilöllä muutenkin tiedossa  + olen niistä aivan kyllästymiseen saakka paasannut.

Ketuttaa kyllä, kun jatkuvasti joudun hänen asioitaan hoitamaan, mutta hän ei suostu edes selvittämään mikä on vialla. Etenkin tämän takia tuntuu, että asialle pitäisi tehdä jotain.

Kyseessä on työssäkäyvä ihminen. Mielestäni tilanne ei ole vielä kovin paha, en esim. ole kovin huolissani autolla ajamisesta. Työssään hän ei käsittele mitään vaaraa aiheuttavia asioita. Mutta sovitut asiat ovat jatkuvasti sekaisin, ei muista mitä on sovittu ja päättelykyky on selvästi heikentynyt.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä. Alkavakin muistisairaus näkyy rappeamana aivokuvissa. Eli hänellä tuskin on muistisairauttakaan. Vaan ongelma on joku muu."

Höpö höpö. Ei näe. Googleta esim. otsalohkodementia, joka näkyy yleensä vasta myöhäisvaiheessa. Muistisairauksia on muitakin kuin alzheimerin tauti, ja ihmisellä voi olla muistisairaus ilman muistioireita esim. merkittävä luonteen muutos ja toiminnanohjauksen vaikeudet tai motoriset vaikeudet.

Vierailija
22/24 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin tää aloitus olisi ollut ennenkin täällä..

Mutta aikuista oikeustoimi kelpoista ihmistä et voi pakottaa mihinkään testeihin jos tämä ei halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaus tulee jos on tullakseen. Ei se mitään auta jos ajoissa todetaan. Ei ne lääkkeet paljoakaan tehoa tai sairautta pysäytä. Kyllä se ennen pitkää huomataan, jos elinpäiviä riittää. 

Ihmisellä on oikeus päättää omista asioistaan, myös siitä että meneekö tutkimuksiin tai ottaako vastaan hoitoa. 

Jos tavallinen arki, liikkuminen, autolla ajo ym eivät enää suju ja on jo riski joutua onnettomuuteen, niin silloin huoli-ilmoitus omaisesta. Myös lääkärille voi tehdä tällaisen ilmoituksen esim jos ei ole enää turvallinen kuski liikenteessä. 

Vierailija
24/24 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi