10v tytön "laihdutussuunnitelma"
Pitääkö olla huolissaan? Siivosin 10-vuotiaan tyttöni kirjoituspöytää, jossa oli läksyt levällään. Siihen oli myös jäänyt auki pieni vihko, jonne oli kirjoittanut itselleen "laihdutussuunnitelman". Joka arkipäivä oli suunniteltu niin, että liikuntaa oli ujutettu jokaiseen mahdolliseen väliin. Esim. "Pikajuoksu koulusta kotiin" (asumme todella lähellä koulua) ja lisäksi raskasta liikuntaa "ylimääräisen" vapaa-ajan kohdalle. Ruokailuihin ei otettu kantaa. Alkoi kyllä vähän huolettaa... mitä pitäisi sanoa/tehdä?
Kommentit (28)
Sano sille että liikunta on aivan turhaa laihdutuksessa, saattaa jopa ruokahalu vaan kasvaa. Jos haluaa laihtua, pitää syödä vähemmän.
Ei vielä hätää, jos syö normaalisti. Tavallinen tervejärkinen lapsi ymmärtää, että tuossa iässä kasvaa ja kasvaessa paino nousee siinä missä tulee pituuttakin lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti vielä sanoa, että tyttö on aivan normaalipainoinen/hoikka. Ap
Muidenkin kuin äidin mielestä?
Voi kuule kyllä. On harrastanut aina liikuntaa useamman kerran viikossa ja menestynyt lajissaankin. Syö terveellisesti. Grammaakaan ylimääräistä tuossa tytössä ei ole. Ap
Pitäisköhän sun saada typyn ulottuville tietoa siitä, mitä liika liikunta ja liian niukka ruokavalio tekee. Aika usein tavoitteellinen ryhmäliikunta altistaa häiriöille, siellä on kovat paineet. Mitä hän harrastaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ääliö
Tiedän monia vanhempia jotka pitävät lastaan normaalipainoisena vaikka oikeasti liikakiloja saattaa löytyä melko paljonkin. Eihän ap:lle voi vastata mitään jos ei tiedetä, onko ongelma liikakilot vai alipainon tavoittelu. Mutta kiitokset vaan haukuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule kyllä. On harrastanut aina liikuntaa useamman kerran viikossa ja menestynyt lajissaankin. Syö terveellisesti. Grammaakaan ylimääräistä tuossa tytössä ei ole. Ap
Okei. Liittyykö lajiin laihuuden tavoittelu?
Ehkä pelkää murrosikää, kuukautisia, kehon naisellistumista. Voisitteko tarvittaessa jutella näistä?
Vierailija kirjoitti:
Huolestu vasta sitten, jos tuo toteutuu pidemmän aikaa. Mun jo aikuisella tyttärellä oli tuossa iässä tapana kirjoittaa paperilappusille treenilistoja. Ikinä ne eivät päätyneet käytäntöön, listojen suunnittelu vaan oli mukavaa (myös shoppailulistoja löytyi paljon).
Kannattaa puuttua ja nimenomaan mahdollisimman ajoissa! Mä olin lapsi, joka teki laihdutussuunnitelmia. Välillä ne toteutui, välillä ei, mutta yhtä kaikki sairastuin pahaan syömishäiriöön, joka vielä lähes 20 vuotta myöhemmin on osa elämääni. Olisin todella huolissani tuollaisista suunnitelmista. Syömishäiriöihin puuttuminen on kaikista tehokkainta, kun oireilu ei ole ehtinyt jatkua kauaa.
Mulla tais alkaa syömishäiriöoireilu ja kehoviha jossain tuossa iässä. En vielä silloin laihduttanut, mutta muistan puhuneeni jo silloin siitä kaverin kanssa ja halusin kehoni olevan erilainen. Yläasteelle siirryttäessä se sit ryöpsähti ja laihduin reilusti. En siis ikinä ole ollut ylipainoinen.
Taisin esim jäädä aina viimeisenä syömään, että voin heittää ruuat roskiin. Liikuin ja oksensin kun ketään ei ollut kotona. Valehtelin, että oon just syönyt vaikka kaverilla/koulussa.
Oireilen edelleen nyt 25 vuotta myöhemmin ja olen pilannut sekä fyysisen että henkisen terveyden sillä pelleilyllä, kumpa joku olisi silloin huomannut.
Tuon ikäiset osaa jo taitavasti peittää ja pitää ne piilossa. Kiinnitä nyt huomiota siihen, laihtuuko tyttö. Koita varovasti vaikka sivulauseessa kysyä mielipiteitä ja ajatusmaailmaa. Minkälaisia kaverit on. Mä olin silloin ala-asteella vielä hieman pyöreä, kuitenkin vielä normaalipainoinen ja tunsin itseni todella huonoksi kun muut tuntui urheilevan, olevan laihempia ja suositumpia.
Mulla tais alkaa viiltelykin jo ala-asteen puolella ja sen osasin pitää salassa äidiltäni yli kolmekymppiseksi asti.
Tai voihan tuo olla myös vaan joku höpöhöpölista, joka unohtuu. Tai ehkä typy on saanut jonkun tavoitteen mieleensä. Älä kuitenkaan painosta ja tenttaa vaan lähesty muuten.