Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuotava etinen istukka ja vähäinen lapsiveden määrä alkuraskaudessa

Vierailija
12.04.2011 |

Olisin todella kiitollinen, jos jollain olisi jakaa kokemuksia samantyyppisestä tilanteesta. Mulla todettiin rv 13 etinen istukka, joka vuotaa todella runsaasti. Nyt on menossa rv 15 ja tilannetta tutkittu n. viikon välein, kun vuotoa on alkanut tulla lorisemalla. Viimeisellä päivystysreissulla lääkäri totesi, että istukan kohdalla on 2x5cm hematooma ja lapsivettä ei ole juuri ollenkaan. Minut otettiin osastolle ja sanottiin, että tilanne on todella huono ja että raskaus todennäköisesti menee kesken. Olin sairaalassa kaksi yötä, mutta mitään ei tapahtunut, vuoto kuitenkin jatkuu edelleen. Eilen eri lääkäri ultrasi ja sanoi, ettei näe enää hematoomaa, mutta istukka olisi nyt täysin kohdunsuun päällä, vaikka viimeksi lääkäri totesi, että se olisi jo siirtynyt melkein kokonaan pois päältä. Lapsiveden määrästä sanoi, että sitä on vähän, mutta normaalin rajoissa ja että lapsi kasvaa ja voi hyvin ja että tilanne on hyvä. Nyt ihmettelen kotona, että mitähän tässä oikein tulee tapahtumaan, kun tuntuu jokaisella lääkärillä olevan ihan eri diagnoosi. Mietityttää myös se loppuraskaus, kun ilmeisesti useimmilla etinen istukka alkaa vasta silloin vuotamaan. Mitähän tästä tulee, jos nyt jo vuotaa näin paljon. Vauvan terveys myös huolestuttaa tuon lapsiveden määrän takia.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän tuo lääkärikin totesi viimeksi, että loppuraskauden on sairaslomaa niin kauan kuin vuotoa jatkuu. Toivotaan, että nousee.

Vierailija
2/30 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin etinen istukka havaittiin vasta kun alkoi vuotaa ekan kerran viikolla 20. Olin kyllä käynyt sitä ennen ultrassa, mutta sitä ei jostain syystä oltu huomattu. Olin useampaan kertaan sairaalassa vuotojen vuoksi, aina muutaman päivän kerrallaan. Minulla istukka nousi kohdun kasvaessa niin, että minulle sanottiin, että voin synnyttää alateitse. Ikävä kyllä toisin kävi, istukka alkoi irrota 4vk ennen laskettua aikaa ja pelastuimme kumpikin täpärästi (vauva sai 1 pisteen ja minä menetin yhteensä 4l verta). Käsittääkseni tuollainen tilanne on kuitenkin tosi harvinainen.

Toivon, että sinulla sujuu hyvin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on vielä monta huolten täyttämää viikkoa, ennekuin pikkuisesi on valmis syntymään. Itselläni on ollut täysin etinen istukka, mutta se ei aiheuttanut ongelmia ennenkuin rv 34 tuli ensimmäinen kova verenvuoto. Yhtään en sitä ennen ollut sairauslomalla eikä minua mitenkään kehoitettu varomaan olemisiani. Tai ainoa rajoitus oli, että rv 30 jälkeen lääkäri sanoi, että minun on pysyteltävä lähellä sairaalaa (aumme lähellä) enkä saa eism lähteä minnekään korpeen kesämökeille.

Olin lähes viikon sairaalassa tuolloin rv 34, monta päivää aivan totaali vuodelevossa, edes vessaan en saanut mennä. Pääsin välillä kotiin, mutta rv 36 vuoto uusiutui ja silloin tehtiin kiireellinen sektio. Siihen vaikutti monta seikkaa; kova vuoto, muutoksia vauvan käyrässä ja kun oltiin jo noin hyvillä viikoilla niin riskit kohdussa olemiselle oli suuremmat kuin ottaa vauva kohdun ulkopuolelle.

Paljon voimia sinulle. Hlauna lohduttaa sinua, että mitään et ole tehnyt väärin, tuolle istukka-asialle ei vaan voi mitään. Lepäile, jokainen päivä eteepäin on hyvä asia.

Vierailija
4/30 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisissä tapauksissa vauvat syntyi kuitenkin ilmeisesti ihan terveinä?

Kiinnostaisi myös kuulla kokemuksia tuosta lapsiveden vähyydestä näin aikaisilla viikoilla. Vähän huolestuttaa, että ei olisi kyse mistään kromosomipoikkeavuudesta tms. kun siihen usein liittyy vähäinen lapsivesi ja hidas kasvu. Onneksi meillä toistaiseksi vauva kasvanut ihan normaalisti.

Kiitos kannustavista vastauksista!

Vierailija
5/30 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla etinen istukka vuosi juuri nuo alkukuukaudet. Verta tuli runsaasti ja hematoomat oli suuria. Jotain 20 viikoilla meni myös lapsivedet. Ennuste oli kaikkea muuta kuin hyvä. Ongelmat kuitenkin loppuivat loppua kohden ja saimme terveen täysiaikaisen vauvan. Tsemppiä siis!

Vierailija
6/30 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa hurjalta! Onneksi kaikki päättyi hyvin ja vauva oli terve.

Vierailija
7/30 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis puhutaanko tässä etupuolella olevasta istukasta vai kohdunsuun edessä olevasta? Mulla on etupuolella ja meni vatsa ihan kuralle tästä tekstistä=( onko etupuolella oleva istukka huono juttu? Ap.lle voimia. Olen kuullut että lapsiveden määrä voi vaihdella suuresti (kuitenkin normaalin rajassa) raskauden aikana. Toivon sinulle ja vauvallesi kaikkea hyvää=)

Vierailija
8/30 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä puhutaan siis kohdunsuun päällä olevasta istukasta. Mullakin oli ekassa raskaudessa istukka edessä, eikä siitä mitään haittaa ollut, ihan normaalia.

Vierailija
9/30 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit ap, että sua on tutkittu usein, tekeekö lääkärit ultran alakautta vai vatsan päältä? Mua tutkittiin aluksi alakautta (näkee istukan ilm remmin), kunnes kokeneempi lääkäri kielsi sen ehdottomasti, se kun lisää tulehdusriskiä. Muutenkin sain antibiootteja suun kautta ja suoneen, tulehdusten estämiseksi.

Vierailija
10/30 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseltä maha oli niin pieni, ettei sitä kaikki huomannut vielä sektiota edeltävänä päivänäkään, eli vettä oli tosi vähän. Tämä johti siihen, että tyttö ei mahtunut kääntymään, vaan jäi perätilaan ja suunnitellulla sektiolla syntyi rv 39+1. Täysi aikaiseksi siis kehittyi ja terve on.

Kolmannen kanssa jouduin sairaalaan tuon etisen istukan ja siihen liittyvän vuodon vuoksi. Istukka kuitenkin nousi edestä pois ja lopulta poika syntyi terveenä rv 38.

Vierailija
11/30 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vielä sen verran vähän viikkoja ja kohtu sellaisessa asennossa, että istukkaa ei vatsan päältä näe kunnolla, koska on ilmeisesti siis kohdunsuun päällä ja osittain kohdun takaseinämässä. Tulehdusarvot on tähänasti pysyneet normaaleina, niitäkin kontrolloidaan säännöllisesti. Oletko nro7 pääkaupunkiseudulta, missä sairaalassa sua tutkittiin?

Vierailija
12/30 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös ollut vuotava etinen istukka. Istukan tilanne huomattiin rv 13, kun menin verenvuodon takia lääkäriin. Hoitoni siirrettiin keskussairaalasta yliopistosairaalaan. Jouduin tiukkaan vuodelepoon, sairaalassa ollessa täysi vuodelepo ja kotona vessaluvalla. Makasin siis rv 13 raskauden loppuun rv 36 saakkaa. Silloin päätettiin leikata, koska tilanne oli koko ajan hankala ja sairaalaan oli pitkä matka 150km.

Kaikki sisätutkimukset (myös ultra) kiellettiin jo silloin rv 13. Vauva syntyi sektiolla, joka tehtiin nukutuksessa, koska pelättiin hankalia komplikaatioita. Vauva oli tilanteeseen nähden hyvävointinen, 6 pistettä. Toipui nopeasti ja on nyt jo 2v 6kk ikäinen täysin terve poika.

Tsemppiä ap ja muista maata, vaikka vointi olisikin hyvä.

Vierailija
13/30 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä puhutaan siis kohdunsuun päällä olevasta istukasta. Mullakin oli ekassa raskaudessa istukka edessä, eikä siitä mitään haittaa ollut, ihan normaalia.

minulla oli myös edellisessä rasaudessa kohdunsuun päällä mutta se kasvoi pois eikä ollut mitään outoa. Mutta lääkärin sepustukset ihmetytti ja lääkäri ei kirjannut mihinkään missä istukka oli joten neuvolassa olivat ihmeissään myös. Lääkärin puhe meni täysin yli minulta ja lisäksi haittasi kun suomenkieli ei ole äidinkieleni. Mutta kiitos heti tuli rauhallisempi olo.

Vierailija
14/30 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi helpottavaa kuulla, että ainakin kaikilla tänne kommentoineilla on tilanne kuitenkin päättynyt hyvin. Täytyy vaan yrittää ottaa rauhallisesti loppuraskaus, kävi miten kävi.

T. ap

Vierailija
15/30 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttää rehkimistä ja esim painavien tavaroiden nostelua. Sinulla on riskiraskaus, niin oman kuin vauvankin kannalta. Äiti ja vauva voivat kärsiä verenhukasta, jos istukka repeää.

Jos alkaa supistelemaan, niin hakeudu sairaalaan. Ole mieluummin sairaalassa, vaikka kuinka monta viikkoa tai kuukautta, kuin kotona vailla nopeaa hoitomahdollisuutta. Vaadi turvaa.

Riski on silloin, kun kohtu alkaa kasvamaan nopeammin. Istukka saattaa revetä osittain siirtyessään pois kohdunsuulta. Heti kun kohdunsuu alkaa avautumaan loppuraskaudessa riskit kasvavat. Jos istukka on pysynyt kohdunsuulla ainut synnytystapakin on sektio!

Minulla oli etinen istukka, joka repesi osittain, kun istukka siirtyi kohdunkaulan päältä ylemmäksi rv 18-20 paikkeilla. Vauva syntyi alakautta terveenä, mutta pienenä rv 38, koska hänelle oli jäänyt vain osa istukasta. Rv 18-20 ollut vuoto jäi sisälleni synnytykseen asti, joten siitä tiedettiin varmasti vasta, kun kätilö tutki istukan. Raskauden seurannassa tutkittiin kyllä sikiön kasvua, istukan toimintaa ja sen virtauksia ylimääristen ultrien avulla.

Pahin pelkoni väistyi onneksi vähän, kun normaali synnytys tuli mahdolliseksi istukan revettyä osittain ja siirryttyä. Istukka ei ainakaan repeäisi kokonaan ajattelin ja vauva kasvoi riittävästi ja tasaisesti kuitenkin.

Vierailija
16/30 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut pk-sairaaloissa. Lääkäreiden tietämys asiasta oli ainakin täällä heikkoa. Niin kuin joku muukin kommentoi: sisätutkimukset ja sisäkauttaultraukset kiellettiin, ja mullakin oli tuolloin alle 15 vkoa. Ongelma on kai mm. se, että silloin kun istukka vuotaa, kohtu on tavallista alttiimpi tulehduksille ja ne ovat sikiölle vaarallisia. Myös multa crp:ä kontrolloitiin ja heti kun se nousi (vain 11:sta) alotettiin suonensis. antib.

Verta tuli n. 13-25 rv. Ja todella lorisemalla. Olin vuodelevossa sairaalassa ja kotona. Hematooma (9 x 2 cm)oli istukanreunassa, minkä arveltiin aiheuttavan istukan irtoamisen.

Vuoto voi heikentää sikiöpusseja, mikä voi aiheuttaa lapsivedenmenon, mikä voi aiheuttaa synnytyksen. Kohdallani kävi juuri näin että suuri verenvuoto rv 20 aiheutti myös lapsivesien menon. Osa lääkäreistä suositteli synnytyksen käynnistämistä, mutta osa sanoi että tilannetta kannattaa vielä seurata, koska sikiö oli virkeä.

Tsemppiä siis, huonokin tilanne voi päättyä onnellisesti!

Vierailija
17/30 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on varmasti raskasta, toivon sydämestäni että kaikki menee hyvin loppuun saakka.

Minulla ei ole etinen istukka, mutta suuri hematooma kohdussa ja sekin jo pelottaa. Lisäksi saamme tietää varmuudella vasta vauvan syntymän jälkeen onko vauvamme terve vai vakavasti sairas. Pitkä ja raskas odotusaika edessä, vielä n.5kk..

Voimia kaikille jotka näiden pelkojen kanssa kamppailee!

Vierailija
18/30 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen nyt kallistunut siihen suuntaan, että pyydän hoidon siirtämistä Naistenklinikalle, siellä luulisi lääkäreiden ainakin olevan ammattitaitoisia. Sen verran ihmetyttää juuri nuo diagnoosien erilaisuudet mitä olen saanut ja ettei alakautta tutkimista ole kielletty, että vähän alkaa luottamus nykyiseen sairaalan horjumaan.

Vierailija
19/30 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen nyt kallistunut siihen suuntaan, että pyydän hoidon siirtämistä Naistenklinikalle, siellä luulisi lääkäreiden ainakin olevan ammattitaitoisia. Sen verran ihmetyttää juuri nuo diagnoosien erilaisuudet mitä olen saanut ja ettei alakautta tutkimista ole kielletty, että vähän alkaa luottamus nykyiseen sairaalan horjumaan.

makin haluaisin noilla oireilla Naikkarille. Itse olisin ehka eniten huolissani tuosta lapsiveden maarasta; seka varhain todetuilla etisilla istukoilla etta istukantakaisilla hematoomilla (jos sinulla sellainen on) on taipumusta "parantua" raskauden edetessa, molemmat ovat isompia ongelmia vasta jos ilmenevat/ovat edelleen loppuraskaudessa. Mutta jos lapsivetta on tosiaankin vahan, heraa kysymys siita, mista se voisi johtua (hematoomalla tai etisella istukalla ei pitaisi olla mitaan tekemista asian kanssa). Tsemppia, toivotaan parhainta mahdollista lopputulosta.

Vierailija
20/30 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaiksi sain ajan Naikkarille, toivottavasti siellä selviäisi jotain tuosta lapsivedestä.

T.ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän