Mikä sosiaalialalla työskentelyssä on kauheinta, vaikeinta?
Kommentit (55)
Se että vaarallisten asiakkaiden takia pitänyt salata omat yhteystiedot. Ja kun menet perheesi kanssa vapaalla liikenteeseen saattaa kyseiset uhkaavat asiakkaat tulla vastaan jolloin huoli myös oman jälkikasvun turvallisuudesta
Vierailija kirjoitti:
Nepsyjen vanhemmat jotka vaativat itselleen kaikki heille muka kuuluvat palvelut ja lapselleen diagnoosin
Paitsi sen, että laitettaisiin kodissa struktuuri kuntoon, säännölliset ateriajat, yhteiset ruokailut, säännölliset nukkumaanmenoajat, älylaitteiden rajat jne.
Persoonallisuushäiriöiset! Ihan sairasta huomionhakua, väkivallalla uhkailua, loputtomasti viestejä/puheluita, koskaan eivät saa riittävästi huomiota omasta mielestään. Kaikki mitä teet tai jätät tekemättä on väärin, koskaan et voi onnistua. Kaikki sanomisesi käännetään ihan ympäri, mikään ei koskaan ole pershäiriöisen syy. Omassa käytöksessä ei koskaan ole mitään väärää tai kyseenalaista. Näitä ei voi millään auttaa, koska eivät näe ongelmaa omassa käytöksessään. Toisaalta nuo on ihan viihdyttäviäkin.
Ihmiset, jotka kerta toisensa jälkeen itse aiheuttavat hankalat tilanteensa, kuten vuokrat, sähköt, muut laskut maksamatta ja tulevat henkseleitä paukutellen syyllistämään muita asiasta ja vaatimaan, että muut ratkaisevat tilanteen hänen puolestaan. Ei nähdä omassa toiminnassa mitään väärää.
Tällaiset ihmiset saavat ensin vuokransa kelalta asumistukena ja toimeentulotukena mahd. myös sähkölaskut, jotka jäävät maksamatta. Sitten saavat ne samat rahat toistamiseen sossusta, ettei mene kämppä alta tai sähköt poikki.
Ja kyllä, kela ei voi maksaa tukia suoraan vuokranantajalle ilman asiakkaan suostumusta, ellei siellä ole tiedossa aiempia laiminlyöntejä.
Asumistuen pitäisi mennä mielestäni aina suoraan vuokranantajalle, ellei asiakas todenna, että maksaa sen oikeasti itse. Muuten voi olla vuokra vuodenkin ajalta maksamatta, ennen kuin tulee kelan tai sossun tietoon.
Että sellasiin asioihin meidän veronmaksajien rahat menee.
Kirjauksien runkkaajat, jotka tuovat korjausehdotuksiaan sataan kertaan pienimmästäkin tapaamisesta.
Täysin vastuuttomiksi heittäytyneiden aikuisten aiheuttamien ongelmien ratkaiseminen ja sen näkeminen, että kaikista seurauksista huolimatta ihminen ei suostu muuttumaan ja syyttää ongelmistaan aina muita. Toisaalta taas vaikeiden traumojen ja sairauksien kanssa selviytyvien ihmisten tuska ja lohduttomuus. Yritän päästä alalta pois mahdollisimman pian, koska olen alkanut kyynistymään. Tuntuu, että oma hermosto on jotenkin ylivirittynyt. Olen ehkä sijaistraumatisoitunut tai jotain...Omassa elinpiirissä ihmiset elävät aika paljon sellaisessa hyvinvoivien keskiluokkaisten kuplassa ja tunnen olevani ihan eri planeetalta.
Vaaralliset ja aggressiiviset asiakkaat. Asiakasmäärät paukkuvat rajojen yli joten koko henkilöstö on valtavan kuormituksen vallassa. Teen parhaani auttaakseni asiakasta ja kiitos siitä on päin sylkeminen ja tappouhkaus. Ikinä et tiedä, milloin asiakas jakaa someen kasvoni ja nimeni valheellisten väittämien kera, ja kymmenentuhatta muuta komppaa tätä asiakasta, kun raukka on joutunut hirviösossutantan kynsiin. Ja itse ei tietenkään voi millään tavalla ikinä julkisesti kommentoida mitään tai puolustaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Huoli-ilmoitusten teko asiakkaista johon velvoite
Ja ne tosiaan tehdään omalla nimellä kun virassa ei voi anonyymina tehdä pakollista velvoitetta
Kotikäynnit ovat raskaita myös niitä tekeville eikä vain niille joiden kotiin saavutaan.
Päihderiippuvaiset ja/tai persoonallisuushäiriöiset asiakkaat. Ihan uskomattoman raskasta. Tuntuu että se on loputon virta joka ei koskaan lopu. Yksi ulos, toinen sisään. Tällä alalla joko kyynistyy täysin ja kovettaa itsensä tai sitten sekoaa päästään.
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuushäiriöiset! Ihan sairasta huomionhakua, väkivallalla uhkailua, loputtomasti viestejä/puheluita, koskaan eivät saa riittävästi huomiota omasta mielestään. Kaikki mitä teet tai jätät tekemättä on väärin, koskaan et voi onnistua. Kaikki sanomisesi käännetään ihan ympäri, mikään ei koskaan ole pershäiriöisen syy. Omassa käytöksessä ei koskaan ole mitään väärää tai kyseenalaista. Näitä ei voi millään auttaa, koska eivät näe ongelmaa omassa käytöksessään. Toisaalta nuo on ihan viihdyttäviäkin.
Nämä on viihdyttäviä silloin kun niitä voi seurata vierestä. Hehän toimivat oikeastaan aika kaavamaisesti ja ennakoitavasti ja tosiaan koomisesti mutta eivät itse sitä omassa itsekeskeisyydessään tajua. Mutta jos näiden asioita joutuu hoitamaan henkilökohtaiseksi niin sitten on huumori kaukana ja homma käy kuormittavaksi. Kokemus auttaa melko paljon, mutta ei se silti ihan täysin immuuniksi tee. Oma lukunsa on ne kieropäät jotka alkaa tunkemaan siviilielämän puolelle ja uhkailemaan/stalkkaamaan.
Tosiasiassa kotoutumishaluttomat asiakkaat jotka oppineet suomen ja englanninkielen sijaan tukijärjestelmässä vempuloinnin. Kuinka työtön tulkkitarpeinen tienaa nettona enemmän kuin suurin osa sosiaalialalla työssä käyvistä
Uhkaavat ja stalkkaavat asiakkaat
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka kerta toisensa jälkeen itse aiheuttavat hankalat tilanteensa, kuten vuokrat, sähköt, muut laskut maksamatta ja tulevat henkseleitä paukutellen syyllistämään muita asiasta ja vaatimaan, että muut ratkaisevat tilanteen hänen puolestaan. Ei nähdä omassa toiminnassa mitään väärää.
Tällaiset ihmiset saavat ensin vuokransa kelalta asumistukena ja toimeentulotukena mahd. myös sähkölaskut, jotka jäävät maksamatta. Sitten saavat ne samat rahat toistamiseen sossusta, ettei mene kämppä alta tai sähköt poikki.
Ja kyllä, kela ei voi maksaa tukia suoraan vuokranantajalle ilman asiakkaan suostumusta, ellei siellä ole tiedossa aiempia laiminlyöntejä.
Asumistuen pitäisi mennä mielestäni aina suoraan vuokranantajalle, ellei asiakas todenna, että maksaa sen oikeasti itse. Muuten voi olla vuokra vuodenkin ajalta maksamatta, ennen kuin tulee kelan tai sossun tietoon.
Että sellasiin asioihin meidän veronmak
Oikeasti maksan saakelisti veroja mm. asumistukia varten eikä ne edes välttämättä mene suoraan vuokranantajille?!
Tottakai joku jo ulosotossa oleva pitkäaikaistyötön päihdeongelmainen jättää vuokrat maksamatta ja ottaa ne hillot omaan käyttöön. Joku laki tähän nyt oikeasti, ettei ne asumisen takaamiseksi tarkoitetut rahat mene johonkin muuhun kuin siihen, mihin ne on tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Kotikäynnit ovat raskaita myös niitä tekeville eikä vain niille joiden kotiin saavutaan.
Todellakin. Ihan järjettömän kauheissa kämpissä on pitänyt käydä ja samalla miettiä tuleeko asiakas päälle ja miten nopeasti saa itsensä ulos.
Olet ns. Nakkikone. Asiakkaat eivät tajua että heidän uhkaava impulsiivinen käytös ei edistä mitään ja pahimmillaan työyhteisössä toksisuutta tuen sijaan
Palkka ei vastaa työn vaativuutta usein
Usein työt kulkeutuvat tavalla tai toisella kotiin. Asiakkaiden takia rikosilmoitukset tavallisia
Itseaiheutetut ongelmat, joihin vaaditaan yhteiskunnalta apua. Suurin osa ihmisten ongelmista on itse aiheutettuja ja niihin voisi ihminen itse myös vaikuttaa, mutta kun ei huvita. Näiden valittajien kuunteleminen on todella rasittavaa. "Pahoinvointiyhteiskunta". Kissan viikset. Ilmaista rahaa jaetaan yllin kyllin, mutta sitä ei viitsitä käyttää järkevästi. Töihin ei jakseta mennä. Lihotaan, eikä liikuta, vaaditaan palveluita tai avustajia tekemään asiat puolesta, kun ollaan huonossa kunnossa.
Päihde- ja mielenterveysongelmaisten kuunteleminen. Tarinat on aivan käsittämättömiä, ei niissä ole mitään järkeä. Suoraan et voi työntekijänä mistään sanoa, kun mitään muuta nämä ihmiset eivät osaa tehdä, mutta valituksia ja kanteluita kyllä rustaavat hienosti. Hitonmoista vedätystä koko touhu.
Ala kyynistää, kun näkee oikean ihmisluonteen. Itsekkäitä ja laiskoja hedonisteja sosiaalityön asiakaskunta täynnä. Ja työntekijöinä auttamishaluisia naiiveja keskiluokkaisia naisia, jotka uskovat kaikki älyttömät tarinat ja itkuvirret.
No, välillä on ihmisiä, joilla oikeasti on ei-itsestä-riippuva ongelma, johon oikeasti haluavat apua ja ovat valmiita tekemään asioiden eteen jotain. Heitä on ilo auttaa. Muiden osalta karsisin yhteiskunnan etuudet minimiin. Passivoivat ihan turhaan aikuisia ihmisiä.
Minun haluni ainakin oli se, että ei tarvitsisi tulla ollenkaan, mutta tukien leikkauksen uhalla oli pakko. Piti myös herätä neljältä, että ehti kävellen paikalle, koska ei ollut varaa edes bussilippuun. Lisäksi luvassa on vielä sama matka käveltävänä kotiin päin.