MAALISMASUT tiistaihin mars..
Kommentit (37)
Kyselit PAPU, millaisia mun kipeät supparit on. Yritän kuvailla; Kun supistus alkaa,vatsa alkaa kovettumaan pikkuhiljaa ja samalla alaselkä ja alavatsa (häpyluu ja sen yläpuolinen alue) Puristaa kovasti ja särkee, nipistelee. Ihan samalla lailla särkee ekat kipeät supistukset kuin kova menkkakipu. Erona kivuttomiin on juuri tuo kipu. Kivuttomissa mulla vaan vatsa kovettuu, sydän " nousee kurkkuun" , ja korvissakin humisee, tulee hieman huono olo. ja kivuliaissa tosiaan tuon olon lisäksi ala selkä ja vatsa puristaa kovasti ja särkee. Siitä se kipu tposiaan aina kovenee ja kovenee, riippuen siitä kuinka usein supparit tulee. Ite olen tosi kipeä siinä vaiheessa, kun supparit tulee 3-4 min välein, silloin ei enää satu vain alavatsa , vaan kipu säteilee koko vatsaan ja ylemmäs selkään.
Koko päivän ollut taas tosi omituinen vatsa (anoppi ei siis enää täällä, vaan itse kyykittävä ja kumarreltava), häpyluu huutaa apua, ja jokainen askel on tuskaa. Kyllä on ihanat viimeiset viikot tiedossa, jos ei lähde syntymään. Kuopus mulla olis tässä vaiheessa ollut jo viikon :)
Kuulemisiin taas;
Cassu
Mulla onkin täällä sellainen tuhiseva,örisevä vauvantuoksuinen nyytti sylissä:)
Eli siis meidän poju on kotilomalla :)) Vielä pitäis torstaina mennä silmälääkärille, ja siihen asti ollaan kotilomalla, mut sen jälkeen lääkäri vähän lupaili virallista kotiutusta! Jee...
Kyllä tekin nyt alatte moni jo kuulostamaan siltä että pian poksuu ja paukkuu.
Emmä tajua nyt mistään mitään. Pää tyhjänä vaan tuijotan ruutua. Olitte te paljon kirjotellu ja jotain mun piti ihan kommentoidakin, mut enpä mä mitään muista kun katselen tätä maskuttelevaa pikkuista. Ihana kun on koko perhe vihdoin yhdessä koossa :)
Onnea möhkikselle täältäkin!
Duppis ja tuhina 7vko+3pv
Käytiin tänään apteekissa ja samalla reissulla H&M:llä. Ostettiin tulokkaalle parit bodyt, yhdet sukkikset ja sellainen ohut ulkopuku. Reissu meni ihan ok. Nyt on ne " tavalliset" supparit rauhoittuneet, ainoastaan tuntuu aina kun jotain tekee niitä viiltäviä, jotka pistää kiljahtamaan.
Käytiin esikoisen kanssa kerhossa ja just tultiin kotiin. Sanoin miehelle, et jos se muksu ei ton kerhoreissun aikana syntynyt, niin ei ole kyllä mitään hätää. Poika riehaantui siellä ihan tyystin ja juoksenteli ees taas ym. tohottamista ja itse sain olla sitten pää kolmantena jalkana perässä jahtaamassa ja ojentamassa. Mrrrrrr..... Vieläkin savu nousee korvista. Kaiken lisäksi kun pakkasin poitsua autoon (ja nostellahan ei saanut...) se lingerteli istuimesta pois ja kipitti takapenkin toiselle puolelle jalkatilaan istuskelemaan... ja taas uusiksi ukon autoon pakkaaminen. Ai että mä välillä kärsin...*#*" #.
Noh, josko se huumori sieltä taas palailisi tähänkin tätiin. Miehelle sanoinkin, että saa lukea sen Vicky mikälien kirjan tyttökavereiden opas vauvavuoteen vielä ennen kuin uusi lapsi tulee taloon. Tänään kun sitä vähän luin, niin muistui mieleen yksi jos toinen juttu mistä synnytyksen jälkeen meikäläinen kärsi, lähinnä tota henkistä puolta... =).
Eli tänne ei kuulu mitään uutta, hermot vaan on vähän heikossa kunnossa =). Jostain luinkin, että kun maha kasvaa, niin pinna pienenee.. so true.
DUPPIS; Ihanaa kuulla, että poika kotona, koko perhe koossa! Varmaan kaiken " kestetyn" jälkeen unelmien täyttymys!
kateellisena täällä kuuntelen " vauvan tuoksujasi" ..mutta kuten sanoit, pian täältä perässä tullaan, luulisin :)
Möhömahaisena; cassu rv 37+1
Voisin nukkua vaikka koko päivän. Ihmeen veteläks nää a.biootit vetää.
3 ässästä: kuulkaas sikot, ne pitää kaikki tehdä samana päivänä, eikä vaan yhtä kokeilla. Ja jos ei auta lisätkää 4. mukaan eli shoppailu, siivous, sauna ja seksi. Suosittelen tossa järjestyksessä, niin mukavin jää vikaks :P
Möhkikselle onnea!!
Duppix: ihania uutisia, nuuski sitä nyyttiä munkin puolesta, on se vaan niin ihana tuoksu. Kiva, että teidän pitkä odotus on palkittu.
Onneks mulla on huomenna se kasvohoito, niin on jotain mukavaakin tiedossa.
Pitäisköhän laittaa pesukone pyörimään....
-m-
Tänään oli taas neuvola käynti. 26.2 olis mulla meno äitipolille, että jos käynnistävät. Lähin synnäri menee taas kiinni pariksi viikoksi maaliskuun alusta ja sitte olis matkaa toiseen noin 160 km. Ja mulla kaks viimeistä nopeita synnytyksiä. Ei oikein kiinnostais se ambulanssiin synnytys. Ja hoitajaki sano, että käsiin tuntuu jo nyt hyvän kokoiselta tuo vauveli. Katotaan samalla minkä kokoinen olis sillon. Alkaa olla jo olo melko tukala ku oon lyhyt kokoinen. Mulla sf-mitta 36, että alkaa jo haitata hengitystä.
Tänään ollut joitakin tosi repiviä kipuja alamahassa ja viiltelee välillä tuolta sisuksista niin kuin puukolla kaiveltas. Siellä ilmeisesti paikat alkaa pehmenemään. Hyvä vaan. Huomasin, että monella muullakin on tätä poskiontelotulehdusta. Minusta nuo antibiotitkaan ei oo kyllä paljo vielä auttaneet. Nenu edelleen tukkonen. Mutta ei auta, kun taaplata eteen päin. Hyviä vointeja kaikille.
äitiliini74 rv 37+2
Tuntuu että pää käy tyhjäkäynnillä parin valvotun yön jälkeen.Ja jostain kumman syystä ei ole tullut sitten myöskään päivisin nukuttua.Plaah.Ja tenavat kisuaa tuossa vieressä.
Eilen olin siellä äitipolilla ja kaikki muuten hyvin mutta painoarvio aivan huima neljäkiloa, nyt...ensiviikolla sitten uusi aika, jolloin katotaan onko paikat kypsynyt sen verran että voisi kuulemma alkaa käynnisteleen.Nyt oli paikat jo pari senttiä auki.Toiveessa olisi että lähtisi jo itsekseen syntyyn.
Nyt on kurkku jotenkin karheena ja tuntuu että ääni ei kulje ollenkaan.Flunssan tähän vielä pukkaisi niin olisi piste iin päälle.Olo olisi varmasti kuin pieksetyllä.Eikä sitten jaksaisi mitään synnytystä ajatella.
Muuten niistä ässistä.Ollaan aikaisemmissa loppuraskauksissa kokeiltu varmasti useasti kaikki ässät peräjälkeen samalle päivälle vaan ei niin ei.Pitäs varmaan meidän kaikkien alkaa uskoon että vauvat tulee kun sen aika on ja kun ovat valmiita.Vappuna kaikki me olemme jo nyyttimme saaneet.
Ei kertakaikkiaan jaksa enempää.Poistun taka-alalle...
uupu rv 37+jotain
Yli 37 ja tolleen. Esikoista odottaessa la oli 30.6 joten tuntui, että mä oon ihan jälkijunassa ja muut tosi pitkällä. Silloin en palstaillut, olin vain taustailija.
Täällä ei oo kunnon supistusta tullut vielä yhtäkään. Semmosia pieniä menkkamaisia jomotuksia pitkin raskautta, mutta ei kovettumista kivuliaista suppareista puhumattakaan. Kaipa niitä ehtii vielä tulemaan.
Sairaalakassia oon pakkaillu pikkuhiljaa. Imetysliivit on kuivumassa, tutti jäähtymässä (keitin sen). Pillimehut ja suklaa on vielä kaupassa. Äitiyskorttia en säilytä kassissa. Toivottavasti muistan ottaa sen sit tosi paikan tullen mukaan tuolta laatikosta...
Turvotus on ihan hirveetä, vaikken ookaan kovin suolaisia syönyt. Ihan järkyt nakit nää sormet. Neuvolan vaaka taatusti särkyy torstaina. Jalkaterätkin on ku lihapiirakat! Verenpaineet on kuiteskin normaalit (128/68 tänä aamuna), eikä oo tullu mitään päänsärkyjä tai näköhäiriöitä, joten raskausmyrkytystä tuskin on. Varmaan on tullu painoa kilo päivässä, nyyh!
Poika halailee kissaa turhan rajusti, täytyy mennä väliin, kissa-parka!
rimma 35+6
Möhkikselle täältäkin ' ONNITTELUT'
Ai kun oli ihanaa lukea Duppiksen hyvistä kuulumisista, oikein sieluni silmin näin, miten pikkuinen siellä sylissä tuhisi :-)) Aivan ihanaa, ja toivotaan että jatkokin menee hyvin pienen miehen kanssa. Ja sisaret ovat onnesta soikeina ?? ..
Aika moni alkaa jo olemaan lähtötunnelmissa .. Tuo olikin hyvä mitä Rimma kirjoitti, pillimehut ja suklaa, voi helkkari en ookkaan ostanut ja huomenna täytyykin ostaa, että ne on kotona valmiina .. Kurjaa tuo turvotus, mullakin sormet on välillä turvonneet, ja TODELLA KIPEÄT, mutta se vaihtelee, ja ei liity siihen oonko vai enkö ole syönnyt suolaista .. No pian se turvotus on poissa !!!
Oma napa: Kaikki hyvin !! Vauva istuu, ei taida kääntyä :-// Kiitos Tappi, että kerroit siitä ettei näitä käännöksiä enää tehdä, voisko niissäkin olla eroja paikkakunnittain ? Koska, mulle ainakin th-puhui kääntämisestä .... Mutta mähän en suostu, vaikka mikä olisi ....
Täälläkin ollaan oltu taas tänään valmennuksessa :-))
Huomiseen t. emmi rv-34+
Siitä parkkipaikasta kyselit... Kun menette synnyttämään, niin pyytäkää P-lupalappu. Se on sellanen punainen lappu... Se etuikkunalle, niin saatte parkkeerata ihan siihen oven viereen. Ne P-lupalappu-paikat on merkitty erikseen siihen mittaripaikkojen viereen...Tosin siinä ei välttämättä ole aina vapaita paikkoja tarjolla, sillä jotkut URPOT parkkeeraa siihen ilman lappujakin (ne ovat nimittäin ilmaisia)!! Mä olen kerran siitä yhdelle URPOlle (parkkeerasi siihen, eikä ollut lappua ja me olimme siihen paikalle juuri menossa ja hän vaan kylmän viileesti kiilasi eteen) maininnut aika tiukastikin. Taisi ukko-parka säikähtää ja luovutti paikan meille... :) Kannattaa siis pitää oikeuksistaan tiukasti kiinni.
Jos kuitenkin käy niin huonosti et paikkaa siinä ei ole, niin syöpäosaston parkkialue on ilmainen...
PS. Lupalappua ei kantsi hävittää synnytyksen jälkeen. Sitä kannattaa käyttää myös vierailuaikoina...
Ihan ekaks MÖHKIKSELLE onnittelut :)
DESPELOTE;
Mä ostin kerralla sitä harsoa 10m, tein neliöharsoja, eli jotai 80cm/sivu..helppo hurautella saumurilla.
RUUSUNNUPPU;
Just valmennuksessa sanovat että limatulppaa voipi tulla viikon verrankin..jos hissukseen irtoilee..kyllä se siitä, aikanaan.
EMMI;
Jooh, ainakaan EKKS;ssä ei mielellään enää käännellä, kun ei ne kestä ja usein siihen on joku syy etteivät käänny itse. Muualla voi olla toisin, mutta eihän siihen tosiaan ole pakko suostua!
3 ÄSSÄÄääää
Mussa on joku vika..mä vielä siivoan jotenkuten, mä saunonkin lyhyitä aikoja, mutta siihen se sitte jääkin..shoppailla voisin jos olis rahaa :) Älkää nyt yökkikö, mutta viimeks musta tuntu että oon jotenki niin turvoksissa sisuksistani ja jotenki niin " lyhentyny" ettei hommasta meinannu tulla yhtään mitään - tuntu vaan inhottavalta ja ihan liian " ahtaalta" ..ei taida olla enää mun juttu. Josko se tietäs että paikat on pehmenny/auennu..ees vähän.
valmennus oli ihan jees..nähtii salit ja kaikki..mut siitä huomenissa lisää..taitaa pako alkaa..siirryn töllön ääreen
Tappert ja potkiva Puksu
Moikka pitkästä aikaa..
Viikko on mennyt sairaalassa..poika syntyi keskiviikkona 7.2 eli kuukauden etuajassa :) Mulle tuli raskausmyrkytys ja pojan sydänkäyrät meni ylös ja alas.Leiikaus tehtiin 20.23.Poika oli lämpökaapissa muutaman päivän teholla ja nyt siirtyi vauvalan puolelle.et voi huokasta helpotuksesta. :)
Viikko on ollut tosi rankka ja hormoonit hyrrää ylikierroksilla ainakin mulla.Itku on herkässä ilman syytäkin et en olisi uskonut tätä näin rankaksi tunnepuolella.
Niin mitat oli pojalla 1770g ja 41.5cm eli keskosen mittoja mut pisteet oli hyvät 9-9-9 .Pikkumies onkin sitten sitkeä sissi kuten äitinsä :)
Nyt kun malttaisi itsekkin levähtää kun tuota matkaa on tuonne oysiin 140km sivu,ei ihan joka päivä jaksa kulkea vaikka mieli tekisikin.
Mut näin meillä :)
T:Sane72
Kiva kuulla että kaikki loppupelissä hyvin!!Jaksamista!
uupu rv 37+ jotain (kellottelee supistuksia ja kuitenkin huomaa taas aamulla heräävänsä omasta sängystä)
Vau, jälleen yksi uusi pieni ihminen maailmassa! Tuollaiset uutiset vetää aina niin herkäksi, nyyh.... Hieno juttu, että pojan pienuudesta ja ennenaikaisuudesta huolimatta kaikki teillä on kuitenkin ilmeisen hyvin!!? Ainakin hyvät pisteet sai poika syntyessään. Voimia ja tsemppiä pienen elämän alkutaipaleelle ja koko perheelle!!!
Täällä tänään äitipolikäynti takana. Kaikki hyvin. Nyt vaan väsyttää vietävästi, istuminen ja odottaminen kun on niin työlästä. Yli kaksi tuntia odotin lääkärille pääsyä, kohtuutonta. Vauvan painoarvio oli 2350g, hieman keskikäyrän alla mennään, mutta nätisti omassa linjassaan kuitenkin. Jännä miten noi vauvan koot (tai arviot) voikin vaihdella niin paljon, Uulallako arvio jo 4kg?!
Kohdunsuu auki 1cm ja lyhentynyt!!! Pari tuntia lääkärin ronklaamisen jälkeen supisteli tosi paljon ja kipeästi ja mietin jo, että näinkö tässä on kohta lähdettävä takaisin.... no nyt tuntuu supistelut rauhoittuneen, onneksi. Mutta ehkä mun kohdalla noi ässät kanstii vielä tässä vaiheessa unohtaa. Palataan asiaan sitten parin viikon päästä;)
Jotain kommenteerattavaakin oli, mutta nyt on pää niin tyhjä, ettei tuu mitään....
Palaillaan.
Minnis rv 35+6
duppis:
Aivan mielettömän ihania uutisia!!!!!Olen onnesta soikeena ja voin vain muistella kaukaiseen menneisyyteen miltä tuntuu pidellä sellaista pientä ja tuhisevaa nyyttiä sylissä!!!
Kaikkea hyvää pienelle miehelle! Ja koko perheelle!
Sane72:
Onnea,onnea,onnea,pienelle miehelle ja koko perheelle!!!!!
.. se on muuten lastenohjelma :P Ihan vaan tiedoksi, jos ette oo sattunu kahtomaan pikku kakkosta koskaan!
No mut ne toiset 3 ässää, niin ite siivoilen vaihtelevasti, isommat siivoukset eli matot ulos ja silleen tapahtuu miehen kanssa, niillä ei oo ollut isompaa vaikutusta, huomenna tahi torstaina ois taas seuraava isompi siivous tulossa. Saunassakin tulee käytyä vähintään joka toinenpäivä joten siinäpä meni sen toisenki ässän vaikutus ja sitten se kolmas.. no tuota ei silläkään ole vielä ollut mitään vaikutusta... josko pitäis sitten tihentää kertoja, jos alkaa tuntumaan, että menee paljonki yli lasketun ajan. Nämä ei siis sitten liity siihen lastenohjelmaan ;)
Jumpasta joku puhui ja täytynee mainita, että mun on pakko venytellä noin tunnin välein tuota lapaluuta, kun kipu menee " yli" . Välillähän tuota kipua ei tunnu, mutta sitten se taas iskee jostain. Esimerkiksi, jos pidän oikealla kädellä vasemmasta olkapäästä kiinni siten, että käsivarsi menee pään yli ei kipua tunnu ollenkaan, tämä on kuitenkin aika väsyttävää, enkä voi odotella vielä 4 viikkoa tässä asennossa. Toinen vaihtoehto on venyttää olkapäitä taaksepäin, mutta apu on lyhytaikainen molemmissa. Silloin kun se on kipeä se on, ja sillä selvä.
Ens viikolla menen kurkkimaan synnäriä... siis ihan vain tutustumassa. Pitää vielä miettiä millä kulkuneuvolla väännyn sinne kaapunkiin asti ku mies on kuiten töissä siihen vierailuaikaan saakka, mutta eiköhän tässä jotain keksi. Mietin josko sitä valittais jostain kovasti tuolle neuvolan tätille niin sais jotain lisätutkimuksia tuonne isomman sairaalan puoleen, kun se lääkäriaikakaan ei ollut varmuudella tiedossa, siis edes se onko meillä täällä yhtään lääkäriä tarjolla! En minä kyllä isommin mitenkään huolissani ole, mutta kun ei se tammikuun lääkri siellä istukan paikan tarkistuksessa sanonut mitään kohdunsuun tilanteesta, niin oishan tuo hyvä tarkistaa jossain välissä... Siellähän ne ehdotti, josko oisin saanut joka pe käydä neuvolassa sen tilanteen tarkistuttamassa, niin ois voinu vähän suunnitella viikonloppua etukäteen, kun se edellinenkin syntyi hieman vauhdilla, ilman kipeitä supistuksia. Mutta kun eihän meillä täällä sellaisia toivomuksia oteta vastaan.
Supistuksiin, niihin kivuttomiin olen jo alkanut sopeutua (ja jopa huomata nekin), mietin vain tässä sitä kun edellinen syntyi samalla reissulla kun menin vain tarkistuttamaan tilanteen, että mistähän sitä nyt osaa " huomata" että onkin tosi kyseessä ?? Silloin satuin soittamaan äitipolille, jotka käskivät tulla näytille, mutta en minä sillon mitenkään kipeä ollut... ja poika syntyi muutaman tunnin kuluttua.
Voisin tilata tämän tulokkaan vaikka parin viikon päähän, niin sitten alkais olla kaikki valmiina ja ois ehtiny tutustua jos synnäriinki ;) Meinaan perjantaina käydä shoppailemassa ja sitte lauantaina samalla reissulla kun haetaan vaunut, niin vois miehen kans käydä haaliamassa loput tarvittavat jostain isosta kaupasta, niin ei tarvis ite isompia kannella. Että eipä ihmeempiä tällä kertaa...
t.punkeli rv36+1