HU: Helsinkiläisravintolan asiakkaat piilottavat ruokiaan tuolien alle ja vessaan vältellessään hävikkimaksua
Kommentit (322)
Ehkä niillä iski kaipuu lapsuuteen? Itsekin muistan muksuna koulussa piilotelleeni milloin mitäkin kesäkurpitsoja, kun en niitä halunnut syödä ja sanomista tuli, jos roskiin nakkasi sitä jotenkin salailematta.
Tässä on kyse noutopöydästä, josta saa hakea lisää ruokaa. Mielestäni tervetullut juttu että peritään hävikkimaksu. Aikuisen ihmisen pitäisi osata ottaa aina kerralla sellainen määrä mitä jaksaa syödä ja sitten hakea lisää jos vielä jää tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyse noutopöydästä, josta saa hakea lisää ruokaa. Mielestäni tervetullut juttu että peritään hävikkimaksu. Aikuisen ihmisen pitäisi osata ottaa aina kerralla sellainen määrä mitä jaksaa syödä ja sitten hakea lisää jos vielä jää tilaa.
Pöydässä voi olla myös tarjolla pahaa ja oudonmakuista ruokaa. Olen utelias maistamaan, mutta mikäli en pidä syystä tai toisesta niin en kyllä pahaa ruokaa syö, vaikka kuinka olisin itse ottanut lautaselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voisi opetella ottamaan noutopöydästä vain sen minkä varmasti syö. Siellä kun saa käydä santsaamassa, niin ei ole mikään kiire ja hoppu ottaa enemmän kuin jaksaa.
Joskus tekee mieli maistaa jotain uutta ruokalajia ja sitten käykin ilmi, ettei se syystä tai toisesta maistu hyvälle. Ongelma voi olla rakenteessa eli liha sitkeää, rasvaista, jänteistä, kuivaa tai maussa. Taatusti jätän syömättä ne ottamani ruuat ,joista en pidä. Maisteltavaksi otan toki vain pienen määrän niin ettei hukka ole suuri.
niin. Eli uusia ruokia otetaan se suullinen, jonka voi nielaista. Ei tule hävikkiä. Jos sitten toteaa, että olikin ihan hyvää, niin haetaan vähän enemmän.
No niinhän siinä sanottiib, että otetaan pieni määrä. Jotain ruokia vaan pakko ottaa enemmän kuin se suullinen. Esim. sushia en ryhdy tarjoiluastiassa puolittamaan tai liharuuan kyseessäollen pilkkomaan lihapaloja pienemmäksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ruokahävikki on keksitty ongelma. Laskekaa Suomen koko arvioidusta hävikkimäärästä paljonko yhden aterian valmistus ja ruokailu jättävät hukkaa, niin näette että suomalaiset ruokailevat todella tehokkaasti.
PALJON suurempi ongelma on ylipaino mihin yhtenä syynä on se, että ihmisiä painostetaan jo lapsesta asti syömään enemmän kuin on nälkä.
Oletko ikinä käynyt noutopöydässä? Hotellin aamiaisella? Olet tai et, vilkaise seuraavalla kerralla pikaisesti ympärillesi ennen kuin lähdet. Ruokaa jätetään aivan törkeät määrät pöytään, myös ihan koskemattomia annoksia.
Ravintola-annokset syödään kiltisti loppuun kun joka grammasta on maksettu.
So what? Asiakas on maksanut siitä ruokailusta ja se tarkoittaa, että hän ottaa just niin paljon ruokaa kuin haluaa.
Kannatan tällaista sakkomaksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ruokahävikki on keksitty ongelma. Laskekaa Suomen koko arvioidusta hävikkimäärästä paljonko yhden aterian valmistus ja ruokailu jättävät hukkaa, niin näette että suomalaiset ruokailevat todella tehokkaasti.
PALJON suurempi ongelma on ylipaino mihin yhtenä syynä on se, että ihmisiä painostetaan jo lapsesta asti syömään enemmän kuin on nälkä.
Oletko ikinä käynyt noutopöydässä? Hotellin aamiaisella? Olet tai et, vilkaise seuraavalla kerralla pikaisesti ympärillesi ennen kuin lähdet. Ruokaa jätetään aivan törkeät määrät pöytään, myös ihan koskemattomia annoksia.
So what? Asiakas on maksanut siitä ruokailusta ja se tarkoittaa, että hän ott
Tuota asennevammaahan näillä sakoilla juuri ruoditaan, ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
So what? Asiakas on maksanut siitä ruokailusta ja se tarkoittaa, että hän ott
Asiakas on maksanut siitä määrästä ruokaa mitä pystyy syömään, ei siitä määrästä mitä lautaselle mahtuu. Jälkimmäinen on ravintolaruokailua jossa tilataan valmiit annokset.
Vierailija kirjoitti:
Pellejen täytyy vain oppia se mikä ala-asteella ennen opetettiin - otettu annos syödään loppuun asti tai opettaja tulee ja tarttuu korvista ja syöttää.
Helpompi olisi oppia annostelemaan sopiva määrä ruokaa. Näyttää olevan monelle mahdotonta😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä jokainen noutoravintola saisi laskuttaa hävikistä. Me normaalit ihmiset maksamme sikailijoiden ylijäämät muuten.
Toisaalta ymmärrän kyllä hyvin, mutta ei se välttämättä itsestä kivalta tuntuisi, en varmasti menisi kyseiseen paikkaan uudestaan.
Itselle meinaan kävi tässä taannoin yhdessä lounasbuffetissa niin, että otin kauhallisen vihreitä papuja lautaselle, ne ovat suurinta herkkuani. Niihin oli laitettu jokin mauste, en tiedä yhteään, mikä se oli, mutta vaikka en ole ollenkaan nirso, niin en saanut sitä syötyä, maku oli ällöttävä. Samassa buffetissa kävi niin, että jälkkäriksi oli marjapiirakka, ja otin sitä kahvin kanssa pienen palan. Sitten kävi ilmi, että se on jokin valmiskakku tms. mikä maistui esanssiselle. Kun muutenkin joudun katsomaan, mitä suuhuni laitan, en halunnut syödä turhaan
Eikö itsellesi ole koskaan käynyt ravintolassa niin, että sinulla jää jotain lautaselle syömättä? En usko. Kyllä minulle ainakin on käynyt niin. Eipä ole kauaa kun olin lounaalla, ja fetasalaatin fetassa oli todella outo sivumaku, mielestäni pilaantunut. Jätin salaatin lautasellani syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöydässä voi olla myös tarjolla pahaa ja oudonmakuista ruokaa. Olen utelias maistamaan, mutta mikäli en pidä syystä tai toisesta niin en kyllä pahaa ruokaa syö, vaikka kuinka olisin itse ottanut lautaselleni.
Yhyy, yhyy. Olet lapsellinen.
Tuo äskeinen kommentti oli siis sille, joka höpisi jotain pippureista ja aromisuolasta.
Kuka haluaa mennä ravintolaan, jossa aikuinen ihminen pakotetaan syömään lautasensa tyhjäksi? Ihan kuin 60-luvulla kansakoulussa. "Syö tai itke ja syö". Tai tässä tapauksessa "Syö tai soitamme poliisit".
Vierailija kirjoitti:
En astu jalallani ravintolaan jossa kytätään mitä jätän lautaselle. Sellaista tyranniaa olen kokenut joskus ala-asteen ruokalassa jossa valvova opettaja katsoi ettei kukaan poistu jos on ruokaa lautasella. Kuka hullu maksaa tuollaisesta kohtelusta?
En minäkään. Minkä minä sille voin, jos joku buffetin ruuista on näyttänyt hyvälle, mutta onkin syömäkelvotonta? Olen aika tarkka ruuan laadusta ja en syö mitään pahaa mikä ei maistu - luulisi, että tämä on nykyään ylipainoisten ongelma-aikana ihan fiksua? Otan kyllä ihan pikkaisen vain maistaakseni, mutta en pysty niitäkään aina syömään loppuun, jos ei ollutkaan hyvää.
Itse jättäisin tämmöisessä paikassa ihan piruuttani yhden kanankoiven lautaselle ja jäisin odottamaan poliiseja. Sitten voitaisiin keskustella, että miten tämä on mielestäni liian kuivaa ja sitkasta, on ollut liian kauan uunissa ja mun makuun on liikaa suolaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä jokainen noutoravintola saisi laskuttaa hävikistä. Me normaalit ihmiset maksamme sikailijoiden ylijäämät muuten.
Toisaalta ymmärrän kyllä hyvin, mutta ei se välttämättä itsestä kivalta tuntuisi, en varmasti menisi kyseiseen paikkaan uudestaan.
Itselle meinaan kävi tässä taannoin yhdessä lounasbuffetissa niin, että otin kauhallisen vihreitä papuja lautaselle, ne ovat suurinta herkkuani. Niihin oli laitettu jokin mauste, en tiedä yhteään, mikä se oli, mutta vaikka en ole ollenkaan nirso, niin en saanut sitä syötyä, maku oli ällöttävä. Samassa buffetissa kävi niin, että jälkkäriksi oli marjapiirakka, ja otin sitä kahvin kanssa pienen palan. Sitten kävi ilmi, että se on jokin valmiskakku tms. mikä maistui esanssiselle. Kun muutenkin joudun katsomaa
Ei ole. Olen aikuinen ja voin syödä myös ruokia jotka eivät ole juuri omaa herkkuani. Pilaantuneesta ruoasta kerron tietysti henkilökunnalle.
Eikö tällaisen ongelman voisi poistaa sillä, että buffetissa saisi käydä vain kerran ja lautanen olisi tarpeeksi suuri reippaan kokoista lounasannosta varten. Suursyömäri voisi ottaa ruokaa tarpeeksi, mutta ylilyöntejä ei voisi harrastaa, kun enempää ei voisi ottaa kuin lautaselle mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän, jos ja tämän voi kuvitella koskevan vain noutopöytää. Ihminen on luonnostaan ahne, jos saa tilaisuuden. Ajattelisin olevan jo takanapäin ne ajat, kun buffalautaselle piti sokaistuneena kerralla kauhoa kukkurallinen kuin pelkäisi ruoan yhtäkkiä loppuvan maailmasta. Kuinka vaikeaa se on ottaa pienempi erä ja halutessa sen jälkeen hakea lisää.
Itse asiassa esim. Tallink Siljan buffeteissa olen viime aikoina törmännyt siihen, että ruoka aletaan kerätä yllättävän aikaisin pois. Ensin on hirveä ruuhka ja jonot ja kun se helpottaa, niin alkava vetää tarjoiluja osasta pöytiä pois. Vähän vaikea ottaa ensin vähän ja käydä sitten hakemassa lisää, kun tarjoiluista puolet on tällä väliin kadonnut. Sitten tarjoilujat tuhahtelevat pöytiä siivotessaan, jos jollekin lautaselle on jotain jäänyt... No, tulipa taas mieleen, miksi EI kannata käydä Tallink Siljan buffissa, megalomaanisen akustoinnin puutteesta johtuvan kakofonian lisäksi.
Pellejen täytyy vain oppia se mikä ala-asteella ennen opetettiin - otettu annos syödään loppuun asti tai opettaja tulee ja tarttuu korvista ja syöttää.