~*~TIISTAIN HELMINAUHA~*~
Ja tuossa linkki eilisiin jupinoihin:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9581910&p=&mpage=1&tmode=…
ONNEA KAIKILLE JO VAUVANSA SAANEILLE!!!
Ja onnea matkaan myöskin kaikille menossa oleville!
Minä siis yökyöpelöin täällä taas. =)
Olen siis edelleen ehjänä, ja ahkerasti kyllä taustaillut teidän juttuja joka päivä, mutta oma olo on edelleen niin vetelä, ettei tahdo saada mitään aikaiseksi. Ihan niinkuin päivittäisessä pinoutumisessa olis kova homma... No joka tapaukses, täällä siis sama tauti edelleen... alkaa jo toivo loppua, että tämä tästä mihinkään muuttuisi. Mistähän tämmönen määrä räkää ylipäätänsä riittää?!
Omassa navassa ei sinänsä mitään muutoksia, viikonloppuna oli peräti harvinaisen rauhallista,supistuksia ei tullut kuin muutama hassu, ja olo oli räkätaudista huolimatta melkein siedättävä. =) (Huom. melkein) Nyt sitten tänään onkin taas rutisteltu senkin edestä. Tuossa vähän ennen puoltayötä alkoivat taas paineella ja niitä tulee nytkin n 3-7 minuutin välein, mutta kun eivät pirulaiset ole vielä tarpeeksi kipeitä.... joten tuskinpa siis tekevät mitään... korkeintaan kypsyttelevät paikkoja entisestään.
Huoh... ei auta kuin malttaa odottaa. eikä sen puoleen, ei meillä ole vieläkään täällä valmista vauvaa varten, hoitopöytä sentään eilen saatiin kasattua, mutta pinnis on edelleen varastossa... ja oma sairaalakassi pakkaamatta jne.
Taidan siis uhmata kohtaloa oikein toden teolla... =)
En kuollaksenikaan muista mitä kaikkea on pinossa ollut puheenaiheena, joten tyydyin tälläkin kertaa jauhamaan omaa napaa...
Muuten, onko mulla mennyt jotain ihan totaalisen ohi, vai onko PESSISTÄ kuulunut mitään?? Siitä kuitenkin jo useampi viikko, kun hän matkaan lähti... toivottavasti kaikki siellä kunnossa.
Vaivasin pikkuisen tätä flunssaista päätäni, ja keksiin ainakin muutaman gallupinaiheen, vastailee ken huvittaa! Ovat aikaslailla laidasta laitaan...
Ainakin saadaan pinoja kasvatettua! (saattaa olla että osasta on jo aiemminkin ollut puhetta, mutta kun ei muista....)
G1: ONKO TEILLÄ JO VAUVALLE OTETTU VAKUUTUS? ja jos on niin mistä firmasta, ja miksi juuri sieltä?
G2: aikaisemmin on jo kyselty ruoka-himoista, mutta nyt kysymys kuuluu: MIKÄ ÄLLÖTTÄÄ?? ja mielellään vielä jos on jotenkin yllättävä ällötysaihe (entinen lempiruoka oksettaa tms...) esim. itseäni oksettaa ranskalaisten (siis perunoiden) haju, vaikka ennen en ole sitä miksikään noteerannut...
Toinen outo on raejuusto, jota normaalisti syön kyllä, mutta raskausajan se on ällöttänyt niin paljon, että suosiolla on saanut jättää ostamatta.
G3: ystävänpäivä on ovella,AIOTKO JUHLIA SITÄ JOTENKIN PUOLISON KANSSA? ja jos aiot, niin mitä olet suunnitellut?
JA MUISTATKO YSTÄVÄNPÄIVÄNÄ YSTÄVIÄSI JOTENKIN? esim. onko piireissänne tapana antaa jotain pieniä lahjoja, tai muistaa toisianne muuten vaan?
G4: MISSÄ TAPASIT NYKYISEN PUOLISOSI?! Ja tiesitkö heti että SE OIKEA on löytynyt? =)
G5: MINKÄLAINEN RIITELIJÄ OLET? meitähän löytyy joka lähtöön, joten kertokaapa omat heikkoutenne ja myöskin vahvuutenne mitä tulee riitelemisen jaloon taitoon!
G6: LISTAA OMASTA MIELESTÄSI KOLME PARASTA PUOLTASI!! ja olkaa kaikessa rauhassa itsekkäitä nyt... turha ryhtyä vaatimattomaksi tässä kohtaa!
siinäpä nuota... eiköhän nuolla saada ainakin tämän päivän pinoon pituutta... toivottavasti eivät ole hirmu tyhmiä kaikkien mielestä... nyt keskellä yötä ei mun aivot pysty parempaan!!
Tulen itsekin vastailemaan tänään myöhemmin noihin omiin galluppeihini, nyt voisi taas mennä kokeilemaan jos uni tulisi...
Mukavaa tiistaita kaikille!!
T: Helmiina rv 38 ¤poks¤
Niin joo... tänään on myös neuvola, joten palaanpa niidenkin kuulumisten kanssa!
Kommentit (34)
Kirjoittelit, että sulla on käynnistys edessä ja yhdeksi syyksi mainitset veriryhmäsi. Vähän huolestuin koska mulla veriryhmä on kanssa o-. Mulle ei ole puhuttu mitään et se olis jotenkin riskitekijä. Osaatko kertoa aiheesta tarkemmin, koska asia jäi todellakin vaivaamaan.
Emppu-mamma kirjoitti:
Toinen syy on tuo minun veriryhmäni eli o- jonka takia olen rampannut verikokeissa ja kuulun riskiryhmään.
Silvermint
Jokos meidän toinen kestosynnyttäjä HEINÄ on ollut tositoimissa kun ei tämän päivän pinossa näkynyt? Muita pinoja en vielä ole ehtinyt lukemaankaan...
Lauantaina siis lähdettiin näytille ja säännöllisesten supistusten takia ottivat sisälle ja turhaanhan, mitään edistystä tapahtumatta siellä synnärillä iltaan asti oltiin. Kalvot pullotti, joten ne puhkaistiin ja siitä kahden tunnin päästä tumman tuuhean tukan omistava neiti oli katselemassa masun tältä puolen :) Synnytyksestä jäi ' hyvä maku' , epiduraalia tosin sai hieman odotella.. Ei tikkejä eikä repeämiä- tänään päästiin kotiin.
Galluppeihin en nyt ehdi vastailemaan, esikoinen roikkuu lahkeessa huomionkipeydessään kun äitiä ei ole kotona näkynyt hetkeen.. joten mentävä! Onneksi tämä uusi tulokas on hyväuninen eikä pieneen heräile- yölläkin on selvitty 1-2 syötöllä, olen ollut ihan äimänkäkenä. Esikoinen heräili tunnin välein tissittelemään..
Mutta nyt mentävä, semmoista huutoa nyt pitää! Palailen kurkkimaan myöhemmin keitä muita on jakaantunut ja muille OIKEIN paljon tsemppiä viimemetreille ja supistuksia niitä halajaville :) (voisin itse luovuttaa mieluusti parit jälkisupistukset jonkun muun kärsittäväksi.. )
Nähdään vauvapuolella!
-Henna ja pikkuneiti 3vrk
..ja vauvan sykkeet oli onneksi normalisoituneet, eli ei tarvetta lähteä vielä kättärille.
Onnea kaikille vauvansa saaneille!!!!!!!!!!!!!!
Voisin tässä vielä gallupeihin vastailla ennen päikkäreitä:
G1: Vakuutus on otettu Turvasta, jossa myös esikoisen vakuutus. Esikoista odotellessa kilpailutettiin yhtiöt ja tämä tuntui parhaalta ( eikä ole tarvinnut katua ). Ja esikoisen vakuutus on jo maksanut itsensä takaisin. Otettiin molemmille vauvoille jo odotusaikana.
G2: Ällötysruokaa ei nyt ole. Alkuraskaudesta taisi ällöttää lähes kaikki, mutta ei enää.
G3: Ystävänpäivää ei olla vietetty koskaan. Kavereiden kanssa saatetaan laittaa tekstarit.
G4: Ekan kerran tavattiin yläasteiässä kotibileissä kun pyörittiin samassa porukassa. Sitten oli monen vuoden tauko ja uudestaan tavattiin juhannusjuhlissa ja alettiin heti seurustella. Heti tuntui, että tämä on nyt se oikea ja edelleen siltä tuntuu vaikka elämä ei aina niin ruusuista olekkaan.
G5: Riitoja yritän välttää viimeiseen asti. Yleensä olen hiljaa tai poistun paikalta jos toinen yrittää riidellä. Mut sitten kun pinna palaa niin huudan ja heittelen tavaroita, mutta rauhoitun kyllä tosi nopeasti.
G6: Parhaat puolet: luotettava, empaattinen ja rauhallinen
G7: Huonot puolet: turhan herkkä, ylisuojeleva ja konflikteja välttelevä ( liiaksikin )
G8: Kaapinpaikka riippuu asiasta. Joissain asioissa mä päätän aika pitkälle ( yleensä meidän raha-asiat yms. ) ja toisissa taas mies ( lomat, menot yms. ).
G9: Kotityöt teen minä aika pitkälle nyt kun olen kotona, mutta kun molemmat on töissä niin silloin pyritään jakamaan enemmän. Jako on siinä mielessä perinteinen, että mies huolehtii aina kaikki autoasiat, korjaukset, pesut, katsastukset yms. sekä kotona kaikki remonttihommat, taulujen poraukset yms. Mä taas vastaan siivouksesta ja ruuasta, mutta tehdään myös aika paljon yhdessä. Ollaan huomattu, että meillä tämä perinteinen jako toimii parhaiten ja asiat tulee hoidettua.
Pirriäinen rv 38+1
Kirjoittelit, että sulla on käynnistys edessä ja yhdeksi syyksi mainitset veriryhmäsi. Vähän huolestuin koska mulla veriryhmä on kanssa o-. Mulle ei ole puhuttu mitään et se olis jotenkin riskitekijä. Osaatko kertoa aiheesta tarkemmin, koska asia jäi todellakin vaivaamaan.
Emppu-mamma kirjoitti:
Toinen syy on tuo minun veriryhmäni eli o- jonka takia olen rampannut verikokeissa ja kuulun riskiryhmään.
Silvermint
Moiks!
Eli ei ole käynnistys edessä vaan sektio ja tuo veriryhmä asia on yksi tekiä jonka takia on koko neuvola aikakin seurattu tosi tiuhaan eli verikokeissa on saanu laukata.
Ensimmäinen asiahan siinä O- veressä on se että meille käy vain O- kun taas meidän veri kelpaisi kaikille jos veren siirtoja olisi tarve tehdä. Toisekseen se rheesus tekija eli se - aiheuttaa raskaudessa omat ongelmansa. Tässä yksiltä sivuilta lainattua tekstiä joka ainakin selventää ojnkin verran asiaa miksi pitää seurata raskautta tarkasti.
Veriryhmävasta-ainetutkimus
8.-12. raskausviikoilla otetaan kaikista äideistä neuvoloissa verinäyte veriryhmätutkimuksia varten. Äidin verestä määritetään Rh- ja ABO-veriryhmä sekä mahdolliset veriryhmävasta-aineet.
Tutkimuksella pyritään löytämään ne äidit, joiden sikiöllä ja vastasyntyneellä on riski sairastua vastasyntyneen hemolyyttiseen eli punasolujen hajoamista aiheuttavaan tautiin.
Verinäytteet lähetetään tutkittavaksi Suomen Punaiseen Ristiin (SPR) ja tulokset merkitään neuvolassa äitiyskorttiin. Lisäksi tutkimustulokset tallennetaan SPR:n Veripalvelun ylläpitämään tunnistettujen vasta-aineiden rekisteriin.
Rhesus- eli Rh-vasta-aineet
Raskauden aikana Rh-veriryhmillä on merkitystä, jos äiti on Rh-negatiivinen ja sikiö on Rh-positiivinen. Rh-negatiivisuus (Rh-) tarkoittaa käytännössä sitä, ettei henkilöllä ole punasolujen pinnalla Rh-veriryhmäjärjestelmään kuuluvaa D-antigeenia. Rh-positiivisella (Rh+) henkilöllä puolestaan on punasolujen pinnalla vastaava D-antigeeni.
Anti-D-immunisaatio
Anti-D-immunisaatiolla tarkoitetaan tilannetta, jossa vasta-ainetta muodostuu punasolujen pinnalla olevaa D-rakennetta kohtaan. Immunisaatio on mahdollinen silloin kun äidin veriryhmä on Rh-negatiivinen (noin 15 prosenttia suomalaisista) ja sikiö on perinyt isältään Rh-positiivisen veriryhmän. Tällöin sikiön punasolujen siirtyessä istukan kautta äidin verenkiertoon äiti tunnistaa Rh-positiiviset punasolut vieraiksi ja alkaa tuottaa niille vasta-ainetta.
Ensimmäisessä raskaudessa Rh-immunisaatio on harvinainen, koska äiti ei vielä ole ehtinyt immunisoitua. Äidin immunisoitumiseksi kutsutaan tilannetta, jossa äidin immunologinen puolustusjärjestelmä tunnistaa sikiön punasolut vieraiksi ja käynnistää vasta-ainetuotannon äidiltä puuttuvia, sikiön isältään perimiä veriryhmätekijöitä vastaan.
Seuraavassa raskaudessa, jossa sikiö on Rh-positiivinen, vasta-aineiden muodostuminen kiihtyy. Siirtyessään istukan läpi sikiön verenkiertoon anti-D-vasta-aineet tarttuvat sikiön Rh-positiivisiin punasoluihin aiheuttaen niiden hajoamista ja sikiön anemisoitumista.
Säännöllinen seuranta
Odottavan äidin veriryhmävasta-ainepitoisuuksia seurataan tarvittaessa säännöllisesti koko raskauden ajan. Lisäksi sikiön ultraäänitutkimus on tärkeä keino vaikean Rh-immunisaatioraskauden seurannassa ja hoidossa. Riskiraskauksien huolellisella seurannalla ja tarvittaessa sikiön ja vastasyntyneen verenvaihtojen avulla ovat Rh-immunisaatiosta aiheutuvat vastasyntyneen menehtymiset nykyään erittäin harvinaisia.
Suomessa on jo yli 30 vuotta ollut käytössä Rh-negatiivisten äitien rokotesuojausohjelma. Sen mukaisesti Rh-negatiivisille äideille annetaan anti-D-vasta-ainetta rokotteena kolmen vuorokauden kuluessa synnytyksestä, jolloin he eivät muodosta vasta-ainetta (immunisoidu) D-rakennetta kohtaan. Rokote voidaan myös antaa jo raskausaikana, jos verenvuodon riski sikiöstä äitiin on kasvanut.
Suojaus annetaan Rh-negatiivisille äideille myös lapsivesi- tai istukkanäytteen oton tai sikiön ulkokäännöksen jälkeen. Samoin toimitaan kohdunulkoisen raskauden, keskenmenon ja raskauden keskeytyksen yhteydessä.
älä kuitenkaan ole huolissasi. Se veriryhmä on mulla vaan yksi pikkutekijä koska muuten raskaus on edennyt ihan hienosti. Ei ole vasta-aineita kertynyt jne. Kyllä ne neuvolassa nopeasti tekee asioille jotain jos olisi joku veriryhmän takia hätänä!!!!
Odotusta vaan rauhallisisin mielin sinulle ja toivon mukaan sait jotain tolkkua tuosta mun sepustuksesta :D
Emppu (tänään taas häirikkö) mamma
tuli sitten käytyä taas IKEAssa ja rahaa kului jälleen sellaiset 50 ¿. Se on kyllä sellainen paikka josta en ilman kuluja selviä millään ulos. No sitten taas asiaan eli ensiksi ONNITTELUT Pessille sekä Hennalle!!
Sitten olikin niitä galluppeja lisää, niin etten varmasti muista mitä ne oli mutta yritetään eli:
KAAPIN PAIKKA meillä kyllä neuvotellaan yhdessä (ainakin mun mielestä) mutta kyllä ne ideat varmaan aina mun päästä ovat lähtöisin. Samoiten kyllä kaikki muutkin asiat. Meillä ei muutenkaan kumpikaan päätä yksinään yhtään mistää vaan kaikesta kysytään toisen mielipide, usein ihan käytännön syistäkin =) Ja meillä on miehen kanssa myöskin onneksi täysin samanlainen sisustusmakukin, joten ei tule kyllä riitaa tuollaisista jutuista.
Lapsia yritän komentaa minä, miehellä on ihan liiankin pitkä pinna ja hän antaisi lasten riekkua ja roikkua vaikka kuinka, eikä häntä häiritse jos lasten huone näyttää kaatopaikalta eikä lattialta löydy vapaata tilaa johon jalkansa laittaisi, joten sitten kun minä puutun asiaan niin sen kuulee koko kylä!
Siinä sitten tulikin jo myös minun paheeni elikä
1) Lapsille huutaminen (olen myöskin koittanut vähentää/lopettaa)
2) Äkkipikaisuus (kun jotakin keksin niin se täytyy toteuttaa sitten heti eikä vasta kohta)
3) Itsepäisyys (olen niin tyypillinen härkä kun olla ja osaa)
Onko teillä kotityöt jotenki jaettu eli tekeekö kumpikin yhtä paljon vai onko ihan selvä jako miesten hommat/naisten hommat?
-Meillä minä teen suurimman osan kotitöistä, koska olen päivät kotona ja mies töissä. Ruokaa kyllä laitetaan esim. viikonloppuna molemmat ja imuroinnit yms. siivoukset viikonloppuisin menee kyllä ihan tasan, mutta pyykit pesen aina minä, sekä vessat ja muut isommat puunaukset. Minä hoidan kaikki tuommoiset maalaus- ja näperrysremontit ja isäntä hoitaa sitten kaikki sellaiset isommat hommat kuten kylppäriremontit ja lattianlaitot yms. Autot meillä korjaa alan liikkeet, mutta autokaupat tekee meillä mies. Minä hoidan raha-asiat, tuhlaan ja säästän ja maksan laskut (meidän molempien rahoilla)ja miehelle jää ainoastaan rahan tienaaminen =)
t.kolomonen
ei kannata huolestua, neuvolat siis seuraavat kaiketi ihan tavallisesti resus negatiivisen veriryhmän omaavan verta 3 xraskauden aikana ja siitä siis katsotaan ettei noita vasta-aineita ole kehittynyt, oli sitten veriryhmä mikä hyvänsä (A,B AB TAI O). Minulla on tuo veriryhmä ab- eli myöskin hyvin harvinainen ja multakin tutkitaan nuo vasta-aineet vaikkei mulle niitä voi edes tulla kun mies on o- eli kaikki te joilla on -resustekiä voitte mielenne rauhoittaa, jos miehenne (tulevan lapsenne isä) veriryhmä on myös - merkkinen!
Täältä voi katsella noita periytymisjuttuja:
http://www.veripalvelu.redcross.fi/asp/system/empty.asp?P=1277&VID=defa…
No nyt niitä vauva uutisia tulee.
Kovasti onnea kaikille tasapuolisesti.
Hanna-äiti=pikkukeskoset. Mukavaa kuulla sinustakin. Jaksamisia teidän tilanteeseen ja toivottavasti pikkuiset voivat hyvin ja pääsevät kunnossa kotiin.
PESSIN ja HENNAN kuulumisia ollaankin jo odoteltu =)
Tänään oli neuvola ja siellä varattiiin aika äippäpolille maanantaiksi. Sehän ei siis VIELÄ tarkoita mitään... Eli ei vauvaa näköpiirissä täällä.
FROG kyseli vauvapuolen esittelylistasta... Millainen sinne tehdään? Ehdotuksia kaikilta? Omat ja vauvan syntymätiedot? Ja jos joku haluaa listaa tehdä... nouseeko käsiä? Tiedän että oma palstailu vähenee kun vauva syntyy ja ehtiikö sitä sitten listaa päivittelemään. Teen tietysti jos kukaan muu ei tee.
Palailempa taas myöhemmin
MyQ 40+6
No ainakin meidän toinen " kestosynnyttäjistä" on siis saanut vauvelin - ihanaa. ja eiköhän se Heinäkin ole nyt lähtenyt kun tänään ei ole näkynyt? Vai muistanko ihan väärin?
En minäkään malttanut pysyä poissa, kun tuli lisää Gallup-kyssäreitä.
Eli huonot puoleni:
- no se huutaminen hermostuessa harmittaa minuakin vietävästi ja varsinkin kun kohdistuu lapseen
- kärsimättömyys ehdottomasti - kaikki pitäisi saada/tapahtua heti.Tämä on asia jota yritän parantaa ja osin on parantunutkin pinnan pituus lapsen myötä mutta edelleen varsinkin väsyneenä huomaa että pinna ei kestä.
- liika avoimuus - välillä huomaa, että voisi vähemmänkin avautua aina omista jutuistaan ja antaa muillekin puheenvuoron
- ja lisätään tähän, että pikku huppelissa meinaa mennä flirtin puolelle eli estot ja järki katoaa tyystin. Ei siis alkoholia minulle, kiitos.
Kotitöiden jakamisesta oli kyse. Meillä on kyllä hyvin jaettu asiat eli aika tasapuolisesti tehdään niitä. Mies huolehtii lähes 100% imuroinnista ja mattojen tamppauksesta ja minä huiskin pölyrätin kanssa. Ruokia tehdään puoliks ja puoliks - tosin varmasti nyt mun kotonaollessa minä teen enemmän. Ja kaikenlainen romujen järjestely,pyykit jne.varmaan tullee nyt enempi minun harteille vaikka tähän asti mennytkin aika lailla tasan. Ja lapsen kanssa tekee asioita todella kiitettävästi ja käskemättä - ihana mies siis! Ei valittamista.
Olikohan joku muukin kysymys - jos oli, niin se katosi mielestä.
Sitä oman vauvantuoksua odotellessa - yhä.
Palataan taas!
Kaksosnainen ja edelleen ne 39+4
Löysin sen päivän pinon ja muutkin on nyt kahlattu läpi!
ONNEA kovasti kaikille jo vauvansa saaneille ja voimia koitokseen vielä odottaville!
Onnea kovasti kaikille vauvansa jo saaneille!! ja tsemppiä kaikille supistusten kanssa kärvisteleville. Mä kävin eilen neuvolassa ja kaikki ok, vauva on kiinnittynyt ja kovasti alhaalla, mutta supisteluja vaan ei ole. Lähetteen sain yliaikaiskontrolliin, mutta aika menee tod.näk. ens viikolle ja hyvä niin, kun vielä kovasti toivon spontaania lähtöä...
Vastailenpa vielä galluppeihin
VAKUUTUS:
Vakuutus otetaan Tapiolasta (josta esikoisenkin) kun vauva 2kk. Unohdettiin ottaa 3kk ennen LA:a... esikoisen kanssa ollut pelastus toi vakuutus, kun täällä julkinen on retuperällä ja ruoka-aineallergioiden kanssa Taysissa ei ole herkkua asioida. Periaatteessa oon sitä mieltä, että julkisen pitäis hoitaa, mutta kun ei hoida, niin...
YSTÄVÄNPÄIVÄ:
Miehelle ostin suklaakonvehdin jossa lukee " rakas" , ei olla kummemmin muutenkaan juhlittu. Kavereille laitan tekstareita ja parille kummilapselle laitoin kortit.
MISSÄ OLLAAN MIEHEN KANSSA TAVATTU:
3,5vuotta sitten baarissa ;) oltiin molemmat ekoista treffeistä lähtien ihan varmoja, että tää on nyt tässä (ja ollaan edelleen). Aika haipakkaa onkin ollut, menty naimisiin, ostettu talo, mä oon kolmatta kertaa raskaana (yks km, esikoinen 1v5kk)... enkä vois kuvitella olevani onnellisempi. Elämä on ihmeellistä!
RIITELYSTÄ:
Mä haluan puhua asian heti perusteellisesti läpi ja tehdä sovinnon, kun taas miehen pitää vetää henkeä ja olla itsekseen vähän aikaan ennen kuin on valmis puhumaan. Tästä mä sit hermostun lisää...
KOLME HUONOINTA PUOLTA:
Huonomuistisuus! (kts. vakuutus-kysymys)...
Puheliaisuus, joka välillä varmasti muista raivostuttavaa
Haalin itselleni hillittömästi tekemistä enkä aina aikatauluta asioita realistisesti=kova kiire ja stressi siitä miten ehtii kaiken
KOLME PARASTA OMINAISUUTTA:
Sosiaalisuus, tuun aikas hyvin juttuun ihmisten kanssa
Auttavaisuus, tosin välillä en osaa sanoa ei ja silloin yllä mainittuja ongelmia
Huumorintaju ja erityisesti sarkasmi ;)
KAAPIN PAIKKA:
Mä saatan antaa sen kuvan ulos päin, että määrään kaapin paikan (koska olen enemmän äänessä), mutta kyllä me yhdessä tärkeistä jutuista päätetään. Pienissä asioissa ollaan aikas höveleitä molemmat eli ei kauheasti väliä.
Joku kyseli siitä, tarttuuko flunssa helposti vauvaan. Mä oon siinä käsityksessä, että terveeseen vauvaan (erityisesti jos saa rintamaitoa ja siten äidin vasta-aineita) ei tartu. Meillä ainakin esikoisen kanssa pyöri ympärillä jos jonkinmoista räkätautia eikä me kumpikaan saatu niitä ekaan puoleen vuoteen. Toki kannattaa välttää turhia tartuntariskejä, mutta kovin peloissani en olisi.
Nyt tarvii kömpiä tuonne kullan kainaloon. Leppoisaa iltaa teille, siskot!
e75 rv 40+2
Ehdiinpäs vielä tälle päivää, niinkun viime yönä tuli luvattua!
Nyt siis jälleen kerran neuvolassa käyty, ja siellä ei ollut tällä kertaa yhtään mitään ihmeellistä. Pissa puhdas, verenpaineet hyvät, hb noussut, painoa 700g/vk lisää... ja sf mitta nyt pysynyt samana (35), mutta vauva ei vieläkään ole kiinnityneenä. Siinäpä nuo tärkeimmät... niin ja sykkeet 132, liikkeet kahdella plussalla.
Tuli oikein reippailtua, kun kävelin neuvolaan ja takas, niin pitkää matkaa en olekaan kävellyt sitten rv 16!
Toki nyt siitä taas kärsitään, kun alapäätä juilii todella kipeästi, ja supistukset vetää melkein pohkeista asti. Mutta ei auta valittaa, kun tulee kipeetä, viime yönähän mä juuri kirosin, kun supparit ovat niin laimeita, että tietää etteivät tee mitään. Nämä nyt varmaan jo tekeekin jotain. *hope so...*
TAAS PITÄÄ ONNITELLA NYYTTINSÄ SAANEITA!!
ja PESSILLE: onneksi kaikki nyt hyvin, olet kovasti täällä meidän ajatuksissa ollut, ja ainakin minua jo huolestutti, kun sinusta ei mitään kuulunut. Mutta siis onnea taas vauvan tuoksuiseen arkeen!
sitten noita galluppeja mitä itse tuossa yöllä kehittelin:
G1: Vakuutusta ei meilläkään vielä ole, eikä varmaankaan sitä itse oteta tällekään mukelolle, koska esikoisellekin minun vanhempani halusivat ottaa säästövakuutuksen yksivuotislahjaksi, ja toki tuon ilon mielelläni heille annan. =) Saapa lapsoset sitten n. kaksikymppisenä mukavat pesämunat itse kukin!
G2: Tuohon ällötykseen laitoinkin jo yöllä vastauksen, eli tuo raejuusto ja ranskanperunat... yäk.
G3:Ystävänpäivää ei meilläkään sen kummemmin muisteta... vuosi sitten MINÄ vein mieheni sentään syömään, ihan kahden kesken, nyt taitaa jäädä sekin tekemättä.
G4: Eli minä ja siippani opiskelimme samassa AMK:ssa, eri linjoilla ja vuosikursseilla tokikin, mutta kasvot olivat tutut kaikenmaailman opiskelijabileistä. ja sitten päädyimme erään alkoholin kyllästämän bile-illan päätteeksi saman lakanan alle, ja sen saman lakanan alla ollaan nukuttu siitä yöstä lähtien. =)
pitää varmaan keksiä lapsille (sitten joskus kun keksivät kysyä) joku vähän siveellisempi versio tapahtumista, etteivät ota mallia sangen " kevytkenkäisestä" äidistä...=)
ja nyt on ihan pakko vähän puolustella, että se oli ensimmäinen kerta kun minä tein mitään niin hurjaa...
Mutta katunut en siis ole päivääkään, tuota vuosien takaista " yhden yön-juttuani" (joksi sitä siis luulin....)
G5: minä olen varmaankin semmonen, joka määriteltäisiin " riidankylväjäksi" ... eli jos oikein ketuttaa, niin sanon melkein mitä tahansa, jotta saisin tuon siippani mukaan huutoon. Ja valitettavasti hän taas ei ole oikein riitelevää tyyppiä, niin yleensä minä " yliammun" , ja päädyn loukkaamaan tosi pahasti. Onneksi tuo ketutus-fiilis tulee aika harvoin, ja pääsääntöisesti meillä vallitsee rauha. Hyvänä puolenani tuossa riitelyssä on taas se, että en tosiaankaan ole pitkävihainen, vaan unohdan yhtä nopeasti, kuin aloitinkin.
G6: Olen loputtoman positiivinen ihminen, ja yritän aina nähdä kaikissa asioissa sen valoisamman puolen. (välillä tosin epäonnistun surkeasti...)
Minäkin olen melkeinpä yltiö-sosiaalinen, ja tulen yleisesti ottaen huomioon kaikenlaisten ihmisten kanssa.
Olen rehellinen, ja yritän parhaani.
G7: Huonoja puolia olisi huomattavasti helpompi keksiä vaikka kuinka paljon, mutta tässä kolme ensimmäisenä mieleentulevaa:
1. olen äkkipikainen, juuri sitä " kaikki mulle-heti-tässä-ja nyt-tyyppiä"
2. joissain asioissa olen uskomattoman saamaton. ikäviä asioita voisin
lykätä vaikka loputtomasti...
3. kun suutun, niin pelkään välillä itsekin itseäni... niin kurjia asioita
tulee tuolta leipälävestä päästeltyä.
G8: kaapin paikasta päätetään sangen yhteisymmärryksessä, toki sellaiset päivittäiset, arkiset jutut kaatuu enemmän mun niskaan, mutta isoissa kysymyksissä mietitään aina yhdessä.
Jos mennään " kaapin paikkaan" kirjaimellisesti, niin siitä päätän kyllä minä, eikä miehellä ole niihin asioihin mitään sanottavaa!
G9: Naisten ja miesten töistä... hmmm. no meillä on nuo vähäsen siinä mielessä sekaisin, että minä takuulla tiedän enemmän autoista kuin mieheni, ja siksi auton katsastukset sun muut on kyllä mun vastuulla. Samoin kun viime kesänä meille isompaa autoa katseltiin, niin minä sanoin viimeisen sanan sen valintaan. (taisinpa kyllä sanoa myös sen ensimmäisen ja keskimmäisenkin...)
Mutta muuten kaikki remppaukset sun muut " miesten" hommat on siippani vastuulla, minä huseeraan taas keittiössä, oikeastaan en edes kovin mielelläni päästä miestä sinne... olen siis ammatiltanikin ravintola alalla, joten tuo keittiö on sangen luonnollisestikin minun valtakuntaani. mies ei meillä kokkaa koskaan, jos minä olen kotona.
Siivoukset sun muut menee sitten hyvin yhteispelillä...
Nyt en muista oliko vielä muita galluppeja... jos oli ja jäi vastaamatta, niin suokaa anteeksi huonomuistisuuteni!!
Nyt teeveen ääreen, ja aivot narikkaan... jos vaikka yöllä sais nukuttua...
T: Helmiina
Pessille Onnittelut!!
Johan on tullut Galluppeja..mahdankohan muistaa yhtään niistä..
VAKUUTUS:
Ei ole otettu vakuutusta..
YSTÄVÄNPÄIVÄ:
Menee mulla nyt ihan ohi, kun odotellaan tätä vauvaa niin kovasti..Ystävien kanssa muutenkin laitetaan vaan viestiä yleensä puolin ja toisin..aika tylsää siis.
Miehen kanssa ei olla koskaan sen kummemmin juhlittu ystävänpäivää keskenään.
MISSÄ OLLAAN MIEHEN KANSSA TAVATTU:
Samoissa piireissä pyörittiin teini-iässä ja pikkuhiljaa alettiin seurusteleen. Melkein heti kyllä tiesin, että tämä mies on se Oikea mulle. En ollut seurustellut kenenkään muun kanssa sitä ennen.
RIITELYSTÄ:
Minä oon aika huono riiteleen. Miehen kanssa sitä harrastetaan minimaalisesti. Asiat meillä hoituu yleensä puhumalla.
KOLME HUONOINTA PUOLTA:
Huudan liikaa lapsille. (siitä yritän päästä eroon)
Jossain asioissa huomaan olevani turhan itsekäs.
Erittäin huono muistinen.
Näitä huonoja puolia löytyis varmasti huonompiakin, mutta ei nyt kysyttäessä tule mieleen!
KOLME PARASTA OMINAISUUTTA:
Rauhallisuus (riitelee hieman ton lapsille huutamisen kanssa, mutta perusluonteeltani olen rauhallinen)
Erittäin sosiaalinen.
Kolmatta en osaa nyt mainita..
Muitakin kysymyksiä oli, mutta muistikapasiteettiin ei enempää mahdu kerralla!
Ja neuvolakuulumisiin:
Ei mitään uutta eikä ihmeellistä.. Pää tuntuu vielä hyvin, joten ei ole vauva laskeutunut. Liikkeet tuntuu hyvin ja syke kuuluu hienosti.
Sen puolesta ei siis mitään hätää.
Th:n mielestä vauva viihtyy hyvin, eikä sillä ole kiire syntyä..
Ensiviikolla menen ultraan jos vielä olen kokonainen. Siellä tarkistetaan vauvan koko ja istukka.
Saattaa olla että tämä poika antaa itseään odottaa oikeen urakalla!
nyt tuntuu tää istuminen aika pahalta, joten on mentävä vaakatasoon
mammutti ja vilppu rv 39+4