Kansaneläke katkaistaan EU-lta salaa
Hallitus ei aio mainita mitään EU:ssa kansaneläkkeen lakkauttamisesta EU:n alueella vaan se tehdään salaa eikä listata sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansaneläke vain pokkana poistetaan päivityksen yhteydessä liitteistä. Myöhemmin vasta sitten ilmoitetaan, että kansaneläke onkin vähimmäisetuus. Näin on kirjattu lakiesitykseen. Siten turhat spekuloinnitkin siitä, onko kansaneläke ylipäätään laillisesti ja takautuvasti muutettavissa vähimmäisetuudeksi jää kokonaan EU-oikeudellisesti käsittelemättä ja listaamatta EU-käytäntöjen piiriin. Pitää varmaan sitten kansaneläkeläisten itse ilmoittaa asiasta EU-tasolle. Tällaisesta kierosta menettelystä saattaa koitua Suomelle sanktioita.
Lainaus lakitekstistä:
Vähimmäisetuutta koskevassa sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklassa ei edellytetä sen soveltamisalaan kuuluvien etuuksien listaamista sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansallisen lainsäädännön tarkastelun ja muutosten takia sosiaaliturva-asetuksen liitteiden seuraavan ajantasaistamisen yhteydessä liitemääräyksiä tulee päivittää siten, että kansaneläkettä koskevat erityissäännöt poistetaan liitteistä. Ehdotetun muutoksen voimaantultua Suomen tulee ilmoittaa Euroopan komissiolle vuosittain annettavassa ilmoituksessa, että kansaneläke on sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklan mukainen vähimmäisetuus.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_128+2024.aspx
Mitä mieltä olette menettelystä.
Kommentit (7913)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Impivaaran avovankilassa lämpötilaa laskettiin tänään muutama aste ja kiellettiin Lambadan tanssiminen.
Vankilanjohtaja meinasi saada sydänkohtauksen kapinan kanssa, joka alkoi kun joku alkoi soittamaan lambadaa. Siitä sitten joukko villiintyi ja NAUTTI. Ei siinäkään mitään, mutta sitten alkoi entisaikojen muistelo ja kapina. Osa yritti karata muurin yli. Osa yritti taas vippien mukaan lähteä ovesta.
Pena ja muu vartijajaosto sai onneksi karanneet vangit kiinni ja pallon jalkaan. Penan etevyyden ansiosta myös muutama kauemmin karkuteillä olleen vangin ruokareppu saatiin varastettua. Tulivat höpsöt norkoilemaan liian lähelle impivaaraa ja jäivät kiinni. Pallo meni myös jalkaan. Myös vankilanjohdon palkkaamat tiedustelijat saivat vihiä tästä, ja vankilanjohtaja toimi heti. Johtajalla on iso määrä tiedustelijoita uudessa vähimmäisyyslaitoksessa jonka nimi muutettiin sen jälkeen
Kirjailija ainesta, tulee hyvä mieli kun lukee näitä sun tarinoita. 🌸
Vierailija kirjoitti:
Kansaneläkelaitos on jatkossa vähimmäistukilaitos.
No ei se ihme, kun Kelassakin alettiin jo vähän kyseenalaistamaan hallituksen lainsäädännön läpimenemistä EU-tasolla ja sanomaan tästä julkisesti. Eivät halua muuttaa viraston nimeä välttämättä vähimmäistukilaitokseksi koska onhan tuo ikävä kirjoittaa cv:henkin. Nykyajan uudet sukupolvet jotka työllistyvät tykkäisi enemmän ajatella positiivisen kautta ja tuossa on vähän semmoinen negaatio.
Ehkä siellä uudessa vähimmäistukilaitoksessa ei kohta tarvita työntekijöitäkään niin paljon kuin Kiinasta lainattu kansalaisten tietojen prosessointiteknologia huitaisee päätökset ainakin sata kertaa nopeammin kuin Kelan työntekijä jotta Kelalaisetkin pääsee oikeaan työhön yksityiselle sektorille verotuloja tuottamaan. Tai vaikka yrittäjäksi. Siis jotain tuottavaa.
Sitten siellä voi olla töissä vähemmän tyyppejä. Vähän kuin se kassa siellä kaupassa valvoo jatkossa itsepalvelukassaa. Toki tarvitaan sakkia Kelan ilmianto/urkintapuolelle koska Impivaarasta olisi kokoajan joku lähdössä
Kansaneläkkeen hautajaisia vietetään kai ensi vuonna vai milloin? . 1937-2025. Rip.
Teen tämän nyt kaikille ehdottelijoille selväksi, että kansaneläkkeeni ja työeläkkeeni yhdistetty kuukausittainen rahamäärä ei riitä siihen, että ylläpitäisin kahta asuntoa kahdessa eri maassa ja reissaisin näiden väliä puolivuosittain toistuvasti ja säännöllisesti (mikä ei liene sallittuakaan). Siksi olen itse VALINNUT yhden asunnon ja maan EU:ssa, jossa vastoin ministerimme harrasta toivetta olen asunut ja haluan jatkossakin asua. Suomi on LUVANNUT maksaa minulle kansaneläkettä nykyiseen asuinmaahani ja Suomi on myös LUVANNUT nykyisen asuinmaani viranomaisille maksaa eläkkeeni nykyiseen maahani, jotta heidän ei tarvitse huolehtia toimeentulostani. JOS Suomi ei olisi LUVANNUT en olisi saanut muuttaa nykyiseen asuinmaahani.
Vierailija kirjoitti:
Valtio ottaa velkaa yli miljardia vuodessa. Ei Suomella ole varaa maksaa sosiaalitukia sinne palmun alle. Todella hyvä muutos tämä on. Jos saa kansaneläkettä, niin voidaan hyvin varmasti sanoa, että henkilö ei ole missään vaiheessa elämää ollut nettomaksaja vaan koko elämänsä kustannuserä veronmaksajille. Aika kohtuutonta on lähteä vielä eläkepäivinään valittamaan, jos tällaisia ehtoja tulee kansaneläkkeen maksuun, kun on koko elämänsä käytännössä ollut saama puolella.
Suomen olisi EU:hun liityttäessä pitänyt tajuta, ettei meillä ole taloudellisia resursseja noudattaa EU:n kansalaisvapauksia. Pitikö esittää äveriämpää kuin oikeesti ollaan ja pluffata. Nyt ei tätä enää voi muuttaa kunniallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Teen tämän nyt kaikille ehdottelijoille selväksi, että kansaneläkkeeni ja työeläkkeeni yhdistetty kuukausittainen rahamäärä ei riitä siihen, että ylläpitäisin kahta asuntoa kahdessa eri maassa ja reissaisin näiden väliä puolivuosittain toistuvasti ja säännöllisesti (mikä ei liene sallittuakaan). Siksi olen itse VALINNUT yhden asunnon ja maan EU:ssa, jossa vastoin ministerimme harrasta toivetta olen asunut ja haluan jatkossakin asua. Suomi on LUVANNUT maksaa minulle kansaneläkettä nykyiseen asuinmaahani ja Suomi on myös LUVANNUT nykyisen asuinmaani viranomaisille maksaa eläkkeeni nykyiseen maahani, jotta heidän ei tarvitse huolehtia toimeentulostani. JOS Suomi ei olisi LUVANNUT en olisi saanut muuttaa nykyiseen asuinmaahani.
On kai tuo selvää, että 6 kk oleskelu muualla ei ole monelle kansaneläkettä saavalle mahdollista, jossa pienempää työeläkettä on jatkettu kansaneläkkeellä. Toki kansaneläkkeen saanti ei sinänsä poissulje, että sitä saa vaikka lottovoittaja joka voisi pitää vaikka neljää asuntoa eri puolella EU:ta. Mutta jos niissä asunnoissa asustelee liian innokkaasti ja pitkään oleskellen pois Suomesta, lähtee kansaneläke. Mikä ei toki varmaan lottovoittajaa juuri haittaa.
Harvalla kansaneläkeläisellä on varaa pitää kahta asuntoa samaan aikaan, sekä ulkomailla että Suomessa odottamassa.
6 kk asumisen vuoksi muualla pitäisi käydä läpi melkoista tavararumbaa läpi. Käytännössä joku voisi vuokrata asuntoa esim kalustettuna 6 kk ja palata aina takaisin. Vuokra-asujan pitäisi irtisanoa asunto ja roudata kamppeensa jonnekin säilöön tai myydä ne. Jos niitä on kerryttänyt vuosia melkoinen tappio lähteä jonnekin ja myydä ne halvalla kun pitää ostaa uudet asiat palatessa kotiin. Ehkä voisi elää askeesissa missä on yksi patja?
Käytännössä jonkun ehdottama Frederik-elämäntyyli ei onnistuisi moneltakaan kansaneläkeläiseltä näistä syistä. Ja on ihan silkkaa vittuilua tätä ehdottaa. Harva esim sairaseläkeläinen jaksaisikaan moista rumbaa käydä läpi. Kyllä tämä on kuolinisku koko liikkumiselle monelle.
Vaikuttaa että Kela vie koko mahdollisuuden pois jos oleskelee ulkomailla säännöllisesti 6 kk. Siinähän ei saanut olla säännöllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka estää sen että eläkeläinen voi mennä lomille aurinkorannalle? Onko sinne pakko muuttaa pysyvästi? Frederik menee talveksi Kanarialle ja tulee kesäksi Suomeen. Onko ylivoimaisen vaikeaa? Käsittäkseni tällaisessa tapauksessa kansaneläkettä ei poisteta.
Ai jos FREDERIK tekee niin tokihan me kaikki 600.000 toimimme samalla tavalla. Johtotähtemme, jonka esimerkkiä noudatamme joka asiassa.
Johtotähtemme😂👍
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se "Suomi" ole "luvannut" yhtään mitään. Täällä vain on ollut sellaiset lait, että tuo on mahdollista. Nyt lakia muutetaan. Ainahan niitä muutetaan. En usko, että "Suomi" nyt tahallaan yrittää juuri sinua ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se "Suomi" ole "luvannut" yhtään mitään. Täällä vain on ollut sellaiset lait, että tuo on mahdollista. Nyt lakia muutetaan. Aina
Katsotaan ekana miten tämä laki selviää EU:n tarkastelusta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se "Suomi" ole "luvannut" yhtään mitään. Täällä vain on ollut sellaiset lait, että tuo on mahdollista. Nyt lakia muutetaan. Aina
No kukas ne dokumentit sinne asuinmaan viranomaisia varten sitten on laatinut minun nimelläni varustettuna, jollei Suomen viranomainen suomen valtion antamin valtuuksin. Hyvä kun tulee selväksi kaikillw ulkomaisille kumppaneille, ettei Suomesta tulleisiin virallisiin dokumentteihin kannata luottaa. Tää onkin uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takaituvasti, oikein hyvä että hallituksen todellinen luonto tulee jo helmikuussa selville koko EU:ssa.
Takautuvalla lainsäädännöllä on erittäin negatiivinen vaikutus ulkomaisten investoijien halukkuuteen investoida maahamme. Maariski.
Huomio, huomio! Kuulutus! Frederik tulee esiintymään Impivaaran avovankilan lavalle, ensimmäinen kappale: Harva meistä on Rautaa!
Go Fredu Go! Tän pallon kans raskas tanssia..
Tästä vois kirjottaa kirjan. ' Kun Suomesta tuli Impivaara.'
Henkilöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kai tuo selvää, että 6 kk oleskelu muualla ei ole monelle kansaneläkettä saavalle mahdollista, jossa pienempää työeläkettä on jatkettu kansaneläkk
No, silloin varmaan on fiksuinta pysyä vain Suomessa, jos rahat ei riitä ulkomailla reissaamiseen ja asumiseen? Eikös vaan? Niin suurin osa eläkeläisistä tekee asuu Suomessa ja ehkä yksi kaksi ulkomaan matkaa vuodessa. Monella ei sitäkään! Menot pitää mitoittaa tuloihin tai tukiin! Aika itsestään selvää!
.. Tässä sitä mummona muistellaan kaukaisia aikoja. Ihmetystä herättää se, että Impivaarasta sai ennenmuinoin muuttaa vapaasti Vanhalle mantereelle, ilman jalkapantaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kai tuo selvää, että 6 kk oleskelu muualla ei ole monelle kansaneläkettä saavalle mahdollista, jossa
Kansaneläke on ollut eläke-etuus jolla saa EU:n vapaan liikkuvuuden periaatteiden mukaan saa oleskella toisessa maassa. Näin esim sairaseläkeläinenkin voi olla lähempänä sukuaan, perhettään tai kumppaniaan ja elää elämänlaadultaan parempaa elämää mikäli kokee näin. Ei monet halua asua ulkomailla. Se on vaikeaa, ei osaa kieltä ja muuta. Se on ihmisestä kiinni mitä elämältään haluaa. Jollekin syystä tai toisesta se on tuonut merkityksen elämälle. Nyt se on kiinni lähinnä siitä, onko työeläke vai kansaneläke. Ja mikä määrä on kansaneläkettä ja työeläkettä suhteessa toisiinsa eli minkä verran on ehtinyt olla esim ilman sairautta työelämässä
***No, silloin varmaan on fiksuinta pysyä vain Suomessa, jos rahat ei riitä ulkomailla reissaamiseen ja asumiseen? Eikös vaan? Niin suurin osa eläkeläisistä tekee asuu Suomessa ja ehkä yksi kaksi ulkomaan matkaa vuodessa. Monella ei sitäkään! Menot pitää mitoittaa tuloihin tai tukiin! Aika itsestään selvää!***
Mitä sinä saat itsellesi roikkumalla tässä ketjussa? Onko kiinnostavaa, kun päivä toisensa jälkeen roikut täällä. Ollaan ooteltu niitä laillisia perusteita, ei vaan kuulu. Meillä on sentään vapaus, sinun pitää n...a j.... n pr....t että saat muutaman sentin tosta sinun rääkimistä. Onko kiva olla jonkun ohjattavissa? Onko kiva kun joudut suoltamaan son. ta.., taitaa suupielistä jo tippua. Onko hyvä liksa tommosesss hommassa? Eläkettä kertyy reippaasti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kai tuo selvää, että 6 kk oleskelu muualla ei ole
Katsotaan mikä on jatkossa eu:n kanta Suomen uuteen kantaan muuttaa eläke etuus vähimmäisetuudeksi. Jos se on täysin ok esim oikeusjuttujen käsittelyn jälkeen niin no problemo. Nähdään sekin ketä varten eu on rakennettu ja mitä sanahelinää kaikki vammais-, sairaushöpötykset ovat. Kyse on sitten vain tiettyjen ihmisten vapaasta liikkuvuudesta ja vahvimpien oikeuksista. Jalkapanta mummoille ja sairaille.
Ai jos FREDERIK tekee niin tokihan me kaikki 600.000 toimimme samalla tavalla. Johtotähtemme, jonka esimerkkiä noudatamme joka asiassa.