Onko tosiaan näin että gynekologissa vaivoissa kunnallisella puolella ohjataan yleislääkärille joka on usein mies
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Yleislääkäri on ihan pätevä useimpiin naisten vaivoihin. Harvoihin naisten vaivoihin edes tarvitaan gyneä, se on vaan tätä propagandaa mitä kansalle on syötetty.
Olet väärässä. Terveyskeskuksessa ei tehdä esim. ultraäänitutkimuksia. Yleislääkärit eivät ole erikoistuneita esim. hedelmättömyyshoitoihin, gynekologisiin syöpiin tai vaihdevuosiongelmiin.
Mä olen kyllä päässyt terkkarin lähetteellä ihan aluesairaalamme naistentautien osaston gynelle, joka oli nainen.
Kysyn äitini puolesta,hänellä on ollut jonkinlaista vuotoa useamman kuukauden ja välillä tunne että puukko pistää sinne. Mieslääkäri ei kuulemma ollut edes katsonut äidin alakertaan,oli vain antanut esitteitä vaihdevuosista!
Ja yksityiselle äitini pihinä ei mene.
Ap
Gynekäyntini ovat olleet joko YTHS:llä tai yksityisellä.
Julkisella se eka lääkäri on aina yleislääkäri jos varaat aikaa terveyskeskukseen.
Yleislääkäri voi olla mies tai nainen, se joka sattuu olemaan silloin työvuorossa, yksityisellä lääkäriasemalla potilas voi itse valita erikoislääkärinsä. Toisaalta myös erikoissairaanhoidossa gynekologi voi olla mies, jos sinne saa lähetteen.
Gynet on erikoislääkäreitä, joille julkisella päästäkseen täytyy olla pätevä syy ja lähete. Meidän terkkarissa on kai tällä hetkellä kaikki lääkärit naisia. Käyn itse yksityisellä gynellä.
Minä pääsin gynelle vasta kun koko terveyskeskus oli käynyt ihmettelemässä alapäätäni, kun yleislääkäri ei saanut toimenpidettä tehtyä. Tämän jälkeen otin aina suoraan yhteyttä neuvolaan ja sain ajan gynekologille. Sitten vaihdoin paikkakuntaa ja pääsin taas suoraan neuvolaan, muttei käynyt mielessäkään että sielläkin työskentelee myös yleislääkäreitä eikä vain naistentautien ammattilaisia. Tämä paljastui vasta epäonnisen käynnin lopuksi, mutta itsepä olin tyhmä enkä kysynyt onko aika gynekologille. Taas kerran hirveä kokemus, mutta ohjasivatpa sen jälkeen toiseen neuvolaan gynekologille.
En yhtään ihmettele että ihmisillä on traumoja tavallisistakin käynneistä alapäävaivojen suhteen, kun paikkoja ronkkivat lääkärit jotka eivät tiedä mitä tekevät.
Gynet ovat erikoislääkäreitä ja suhteessa heitä on vähän ja olisi yhteiskunnan varojen tuhlausta, jos kansalaiset saisivat itse tehdä itselleen diagnooseja ja sillä perusteella valita eeikoislääkäreitä vaivoihinsa, kun puuttuu koulutus ja osaaminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleislääkäri on ihan pätevä useimpiin naisten vaivoihin. Harvoihin naisten vaivoihin edes tarvitaan gyneä, se on vaan tätä propagandaa mitä kansalle on syötetty.
Olet väärässä. Terveyskeskuksessa ei tehdä esim. ultraäänitutkimuksia. Yleislääkärit eivät ole erikoistuneita esim. hedelmättömyyshoitoihin, gynekologisiin syöpiin tai vaihdevuosiongelmiin.
Ei tuossa väitettykään että yleislääkäri olisi noiden asioiden ekspertti. Hommaa lukutaito.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö,mulle ei tk:n yleislääkäri, joka oli vielä nainen tehnyt edes sisätutkimusta, vaan kirjoitti lääkkeet hiivaan ja virtsikseen joita mulla ei edes ollut. Oli vulvadyania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusjuttuihin ei tarvitse gyneä. Olet mennyt tähän propagandaan todella syvälle. Osanottoni.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn äitini puolesta,hänellä on ollut jonkinlaista vuotoa useamman kuukauden ja välillä tunne että puukko pistää sinne. Mieslääkäri ei kuulemma ollut edes katsonut äidin alakertaan,oli vain antanut esitteitä vaihdevuosista!
Ap
Äitisi pitäisi mennä gynelle. Epämääräiset vuodot on ehdottomasti tarkistettava.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Huono lääkäri. Sisätutkimus täytyy tehdä aina ja tarvittaessa kirjoittaa lähete lisätutkimuksiin. Äitisi on varattava uusi lääkäriaika.
(Kävin viime lauantaina Mehiläisessä. Käynti maksoi 581e. Kyllä kirpaisi, mutta sain ajan nopeasti haluamalleni naisgynekologille, ja hän otti samalla uä:n ja papakokeen.)
Valtaosa yleislääkäreistä on naisia (kuten lääkäreistä ylipäätään - yleislääketiede vain erityisen naisvaltainen erikoisala).
Ei erikoislääkärille pääse suoraan muutenkaan. En ole ikinä käynyt gynellä, terveyskeskuksen yleislääkäri on aina osannut hoitaa minua.
Ap olisiko äidilläsi ihan hiivatulehdus? Apteekista saa lääkettä ilman reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Gynet on erikoislääkäreitä, joille julkisella päästäkseen täytyy olla pätevä syy ja lähete. Meidän terkkarissa on kai tällä hetkellä kaikki lääkärit naisia. Käyn itse yksityisellä gynellä.
Yleislääkärikin on erikoislääkäri, tiedoksesi.