Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kroonistunut peräsuolen haavauma, kokemuksia?

Vierailija
22.09.2024 |

Itselläni siis nyt puolisen vuotta ollut riesana tuollainen. En tiedä, miksi alunperin edes sen sain, koska en muista, että vatsani olisi edes ollut mitenkään erityisen kovalla. Olen jo vuosien ajan joutunut pitämään vatsan pehmeänä peräsuolen laskeuman takia.

Joka tapauksessa, muistaakseni helmikuussa alkoi ulostamiskipu, joka ei tuolloin ollut vielä erityisen paha. Käytin itsehoitolääkkeitä useamman viikon, koska uskoin, että kyseessä on pukamat, joita olen aina helposti saanut. Itsehoitolääkkeet eivät auttaneet, ja jokusen viikon jonotuksen jälkeen pääsin lääkärille maaliskuussa. Hän diagnosoi ihan oikein peräsuolen haavauman, mutta ei määrännyt kunnon lääkkeitä (nitraattivoide), vaan Neoproctia kolme pakettia. Käytin ne ja apua ei ollut, jonotin taas lääkärille. Kesäkuussa pääsin ja tämä lääkäri sitten teki lähetteen gastrokirurgialle (mutta ei määrännyt mitään lääkettä). Kolme kuukautta jouduin odottamaan tätä käyntiä. Tilanne ehti mennä todella pahaksi - verenvuotoa päivittäin ja järkyttävä ulostamiskipu. Peräaukkoon myös ilmestyi ihopoimu haavauman takia. Myös ulostetta tuhriutuu jatkuvasti alushousuihin.

No, kirurgi teki sitten oikean diagnoosin ja määräsi jonkun nitraattivoiteen tyylisen. Kuulemma 5 vkoa pitäisi käyttää. Kohta kuitenkin 4 vk käytetty ja ei minkäänlaista apua. Kuulemma seuraavaksi kokeillaan botoxia peräsuoleen (sulkijalihakseni on kuulemma jännitystilassa/liian tiukka, minkä takia verenkierto alueella on huonoa eikä haava parane). Rukoilen, että tuo auttaa, koska seuraava vaihtoehto on enää leikkaus, jossa pidätyskyky voi mennä :(

Onko kokemuksia kenelläkään? Mikä lopulta auttoi?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan joihinkin hokkuspokkuskeinotkin auttaa, itsellä ei auttanut avannekaan. Eli eipä mitään tekemistä ulosteen koostumuksen kanssa.

Herranjumala, avanne?? Haavauman takia? :(

Ap

Vierailija
22/38 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tuollaisen antibioottiripulista. Viisi vuotta meni että se parantui itsestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Carnivore-ruokavalion avulla parannuin peräsuolen haavaumasta ja monesta muustakin sairaudesta. Kyseessä on eliminaatio-dieetti, jonka avulla tukahdutetaan haitalliset bakteerit ja hiivat kehosta pois. Marjoja, kuten mustikoita ja mustaherukoita voi kyytipoikana syödä. Olen tämän ruokavalion ansiosta huippukunnossa kuin pantteri.

Vierailija
24/38 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli haavauma jostain syystä, vaikka syön kasvispitoista ruokaa ja magnesiumia, pesen pyllyn aina bideellä ja juon vettä ja liikun. Lääkäri sanoi, ettei se ole rangaistus huonosti eletystä elämästä vaan niitä nyt joskus tulee. Sain heti sen voiteen ja sitä piti laittaa aamuin illoin 8 viikkoa. Oireet katosivat kahdessa viikossa kokonaan. Tosi kummallista ettet saanut heti voidetta käyttöön, kun se on eka jota pitäis aina kokeilla ja sen jälkeen jos ei lähde paranemaan, tutkitaan onko taustalla Chronin tauti tai joku muu vakavampi.

Tsemppiä! Tosi inhottava vaiva. Voin vain kuvitella nuo kivut.

Vierailija
25/38 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anaalin syvälihaksien jännitystila mainittiin. Niitä kannattaa harjoittaa, ja ylipäätään niiden olemassaolo tiedostaa. Ne pysyvät rentoutuneena kun osaa pitää lantion sisällä kusilihakset rentona. Pissa ei tule housuun vaikka laskisi olematonta pissaa tyhjällä rakolla. Tämän rennon tilanteen pitäisi olla se normitilanne. Oli niin että vaistomaisesti pidättelin pissaa jä jännitin koko alapäätäni. 

Vierailija
26/38 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli haavauma jostain syystä, vaikka syön kasvispitoista ruokaa ja magnesiumia, pesen pyllyn aina bideellä ja juon vettä ja liikun. Lääkäri sanoi, ettei se ole rangaistus huonosti eletystä elämästä vaan niitä nyt joskus tulee. Sain heti sen voiteen ja sitä piti laittaa aamuin illoin 8 viikkoa. Oireet katosivat kahdessa viikossa kokonaan. Tosi kummallista ettet saanut heti voidetta käyttöön, kun se on eka jota pitäis aina kokeilla ja sen jälkeen jos ei lähde paranemaan, tutkitaan onko taustalla Chronin tauti tai joku muu vakavampi.

Tsemppiä! Tosi inhottava vaiva. Voin vain kuvitella nuo kivut.

Ihan kuulostaa samalta kuin minulla, tuo haavauman syntyminen. Ei selkeää syytä siis.

Niinpä - koska kesti PUOLI VUOTTA, että sain oikean voiteen/lääkkeen, tottakai vaiva kerkesi kroonistua ja pahentua 100x. 

Ja kiitos <3 Onneksi sinun kohdallasi vaiva parani ja sait oikean lääkkeen nopeasti. 

Ap

Vierailija
27/38 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/38 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
29/38 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Carnivore-ruokavalion avulla parannuin peräsuolen haavaumasta ja monesta muustakin sairaudesta. Kyseessä on eliminaatio-dieetti, jonka avulla tukahdutetaan haitalliset bakteerit ja hiivat kehosta pois. Marjoja, kuten mustikoita ja mustaherukoita voi kyytipoikana syödä. Olen tämän ruokavalion ansiosta huippukunnossa kuin pantteri.

Jep ja aurinkolasit- ja rasvat tappavat, punavalo parantaa ja rypsiöljy on saaaatanasta.

Vierailija
30/38 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko se haavauma peräaukossa vai syvemmällä peräsuolessa?

Minulla oli peräaukossa pitkään ja monta kertaa. Avuksi osoittautui lekkaus. En ole ihan varma, mitä siinä tehtiin, jotenkin kuitenkin vaurioitettiin sulkijalihasta niin että koko reikä vähän löystyy. Kuulemma noita ei nykyään enää kovin mielellään tehdä, kun seurauksena voi olla pidätyskyvyttömyyttä. Minulle sellaista ei kuitenkaan (onneksi) tullut. (En ehkä olisi suostunut koko leikkaukseen, jos olisin tuosta riskistä tiennyt.) Leikkauksen jälkeen ei enää ole tullut haavaumia.

Vierailija
31/38 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko se haavauma peräaukossa vai syvemmällä peräsuolessa?

Minulla oli peräaukossa pitkään ja monta kertaa. Avuksi osoittautui lekkaus. En ole ihan varma, mitä siinä tehtiin, jotenkin kuitenkin vaurioitettiin sulkijalihasta niin että koko reikä vähän löystyy. Kuulemma noita ei nykyään enää kovin mielellään tehdä, kun seurauksena voi olla pidätyskyvyttömyyttä. Minulle sellaista ei kuitenkaan (onneksi) tullut. (En ehkä olisi suostunut koko leikkaukseen, jos olisin tuosta riskistä tiennyt.) Leikkauksen jälkeen ei enää ole tullut haavaumia.

Peräsuolessa on. Juuri tuollainen leikkaus minulla varoiteltiin saattavan olla edessä - siinä sulkijalihas joudutaan osin halkaisemaan. Ja tähän tosiaan liittyy pidätyskyvyn heikkenemisen riski.

Onneksi sinun leikkauksesi meni hyvin ja sait siitä avun.

Ap

Vierailija
32/38 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut nyt vaivana hyvin todennäköisesti juuri peräsuolen haavaumat heinäkuun alusta saakka. Ensin niiden kanssa pystyi elämään, ei tarvinnut heti lääkärille mennä. Tai no olisi ehkä kannattanut mutta ajattelin josko paranisi itsestään. Nyt viimeisen kuukauden ajan olleet aivan järkyttävän kipeät, sairauslomalla joutunut olemaan. Kivut tulee itellä ainakin ihan pitkin päivää, ei liity mitenkään enää siihen että onko käynyt kakkosella vai ei. Todella väsyttävää henkisestikkin tää, että jatkuvasti koskee 😑

Lähetteen sain kiireellisenä, sitä ilmeisesti oli sitten poliklinikalla muutettu (hoitaja sanoi tämän olevan mahdollista) ja tähystystä pitäisi odotella vielä vajaa 2kk. En ehkä kestä!

Nifedipiini Novalan voidetta määrättiin viimeisimmäksi, ei ole nyt 3vkn aikana tehonnut. 800mg buranakaan ei oikein enää tunnu auttavan.

Ihan perseestä!

Vierailija
33/38 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, onko joku päässyt vuoden kestävästä haavaumasta eroon ilman leikkausta? Alan olla niin loppu tähän kipuun. 4. Kuuri rectogesic -voidetta menossa. Haavauma vaan aina aukeaa, kun tekee pienenkin virheen ruokavaliossa. 

Vierailija
34/38 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tästä taida eroon päästä ilman leikkausta. Pitää vaan oppia elämään sen kanssa. Yrittää syödä niin, että vatsa ei ole kovalla eikä ripulilla. 

Vierailija
35/38 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on jo vanha mutta vastaanpa, koska olisin itse toivonut tällaiseen tietoon törmääväni. Minulla oli sisäinen, runsaasti verta vuotava haavauma parin vuoden ajan. Kyllä ottaa päähän, että sitä hoidettiin pelkkinä pukamina niin julkisella kuin työterveydessä, kunnes pääsin erikoislääkärille pukamien barronisaatioon. Sain nitrovoidetta ja haavauma parani kuukaudessa.

Vierailija
36/38 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin kahden haavauman leikkaus 8.5., eli viikko sitten. Niiden reunat verestettiin, haavauman hennosti kauhotiin, poistettiin diatermialle molempien haavauman vartijapoimut ja pistettiin botoxia sulkijalihakseen. Nyt olen tosi kipeä! Botox alkaa vaikuttaa vasta viikon päästä. Se diltiatseemivoide, jota pitää laittaa 3 kertaa päivässä,  polttelee vielä lisäksi. Onko jollakulla tietoa, onko kivun paheneminen normaalia?

Vierailija
37/38 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan joihinkin hokkuspokkuskeinotkin auttaa, itsellä ei auttanut avannekaan. Eli eipä mitään tekemistä ulosteen koostumuksen kanssa.

Herranjumala, avanne?? Haavauman takia? :(

Ap

Varmaankin tarkoittaa että sisempää sulkijalihasta avattiin leikkaamalla, jottei olisi liian tiukka.

Vierailija
38/38 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehtiin kahden haavauman leikkaus 8.5., eli viikko sitten. Niiden reunat verestettiin, haavauman hennosti kauhotiin, poistettiin diatermialle molempien haavauman vartijapoimut ja pistettiin botoxia sulkijalihakseen. Nyt olen tosi kipeä! Botox alkaa vaikuttaa vasta viikon päästä. Se diltiatseemivoide, jota pitää laittaa 3 kertaa päivässä,  polttelee vielä lisäksi. Onko jollakulla tietoa, onko kivun paheneminen normaalia?

Miten voit nyt?

Ap kärsii edelleen haavaumasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä