Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini 78v nukkui pois tästä maailmasta unessaan yöllä. Nyt suunnitellaan hautajaisia ja muistotilaisuutta. Äiti jättänyt tarkat ohjeet

Vierailija
22.09.2024 |

miten haluaa kaiken tapahtuvan.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta siitä tulee enemmänkin stressi, jos vainaja on suunnitellut hautajaiset etukäteen pienintä piirtoa myöten. Siinä omaiset sitten hikipäässä yrittävät toteuttaa kaiken sen, tilaavat tiettyjä kukkia, joiden saaminen on silloin vaikeaa, soittelevat tietylle musiikin esittäjälle, kutsuvat sen ja tämän, mutta tuota ei missään tapauksessa jne. jne.

Eihän sillä vainajalle ole loppujen lopuksi enää mitään merkitystä, kun on kuollut. Ainoa, mitä itse aion kertoa etukäteen, on se haluaisin tuhkauksen. Lopusta saavat lähiomaiset päättää ihan itse, jos haluavat. Ja jos eivät halua tuhkata, eipä silläkään minulle kuoleman jälkeen ole enää mitään merkitystä.

Vierailija
42/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa mahdollista tehdä hautaustoimiston kanssa sopimus kaikista järjestelyistä? Siis että elinaikanaan käy valitsemassa arkun, kukat ym. ja myös maksaa kaiken etukäteen ettei jää perillisten työksi.

On. Mutta kuka niihin hautajaisiin sitten osallistuu, hautaustoimiston työntekijä/työntekijät?

Omaiset tietysti ihan normaalisti. Kaikki on vaan järjestetty valmiiksi eikä tarvi tehdä muuta tulla paikalle.

Voitko sä määrätä että omaiset tulee tiettyyn paikkaan tiettyyn kellon aikaan yms.? Et. Joten anna heidän päättää ainakin jotakin.

Ei ole pakko osallistua, jos ei kiireiltään ehdi.

Miksi pitäisi olla kiireitä jos ei koe mitään tarvetta osallistua tilaisuuteen jossa kaikki menee tarkn suunnitelman mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa mahdollista tehdä hautaustoimiston kanssa sopimus kaikista järjestelyistä? Siis että elinaikanaan käy valitsemassa arkun, kukat ym. ja myös maksaa kaiken etukäteen ettei jää perillisten työksi.

On. Mutta kuka niihin hautajaisiin sitten osallistuu, hautaustoimiston työntekijä/työntekijät?

Omaiset tietysti ihan normaalisti. Kaikki on vaan järjestetty valmiiksi eikä tarvi tehdä muuta tulla paikalle.

Siis että ei tarvitse tehdä muuta kuin tulla paikalle.

Kyllä on ihmisten omatoimisuus nykyään nollassa.  Kukaan ei viitsisi tehdä mitään.  Vainajankin pitäisi itse itsensä haudata ja maksaa etukäteen, että ei kenenkään tarvitsisi hänen vuokseen sormeaan nostaa.

Entäs jos elääkin vielä kymmenen tai kaksikymmentä tai kolmekymmentä vuotta siitä, kun on tehnyt sen sopimuksensa hautaustoimiston kanssa?  Kaikki hinnat nousseet ja kenties se hautaustoimistokin lopettanut toimintansa?

Ja hautaustoimistoko sitten tietää, kenet sinne kutsutaan?  Tarvitseeko omaisille edes ilmoittaa kuolemasta vai onko liian vaivalloista?

No menkääpä nyt jokainen jo hyvissä ajoin tekemään se sopimuksenne, ettehän tiedä vaikka huomenna kuolisitte.  Niin että kannattaa nyt valita arkut ja uurnat ja maksaa hautapaikat ja varata papit ja kanttorit ja sopia kaikki valmiiksi.   Se on viisasta se.  

Vierailija
44/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos liian aikaisin teet ja maksat, hautaustoimisto tekee konkurssin, lopettaa muuten, myydään toiselle yrittäjälle ja tiedot "katoaa". Rahastuskeinohan tuo on. Ei kannata kovin nuorena tehdä, eläkeiässä vasta. Tai tekee erillisen paperin omaan jemmaan.

Miten niin ei kannata tehdä kovin nuorena? Nuoretkin ihmiset kuolevat, ja jos tietää että sairastaa parantumatonta syöpää eikä elinaikaa ole odotettavissa paljon, hautausjärjestelyt voi tehdä etukäteen.

No tuohan nyt on päivänselvää että jos tietää kuolevansa pian.

Mutta siksi ei kannata tehdä nuorena kun yritysten toiminnasta ei voi kukaan tietää. Kyllä nekin lopettavat syystä tai toisesta joskus. Joskus se yrittäjäkin sairastuu ja kuolee. Ei kannata ainakaan rahaa maksaa.

Vierailija
45/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä maksaisi ennakkoon, vaikka suunnitella voisinkin. Mitäs jos vaikka kyseinen hautsuspulju menee konkkaan tai vaihtaa omistajaa ennen tarvetta (kuolemaani). Kyllä voin maksaa jälkikäteenkin. Eli pidän tilillä tuon verran omaisuutta ja siitähän se hautauskulut päältä otetaan, ja voivat toiveeni mukaiset peijaiset järjestää. Sitten vasta tulee perinnönjako ja nämä kulut on perunkirjoituksessa, eli ihan kuin maksaisin itse. 

Vierailija
46/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni teki 80 - luvulla myös "testamentin" jossa toivoi miten hautajaisensa järjestetään. Oli Karjalan evakko ja sen kylän vanhukset , minne mummun perhe sijoitettiin , kutsuttiin hautajaisiin. Oli "isot" hautajaiset , lihasoppineen ja täytekakkuineen. 

Vierailija
47/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vasta viisikymppinen, mutta mies tietää jo toiveeni hautajaisteni viettoon. Ja minä hänen. 

Keskustelimme kaiken läpi sen jälkeen, kun isäni kuoli yllättäen jättämättä mitään vinkkiä. Avovaimokin oli niin tuore, että suunnittelivat vasta tulevaisuutta, eivät kuolemaa. Isä sai sitten enemmän sellaiset hautajaiset, mitä minä ja sisko haluttiin. Avovaimo järjesti yhteisille ystävilleen oman muistohetken maljojen nostelun merkeissä sitten myöhemmin.

Avovaimo ei kelvannut hautajaisiin !  TÖRKEÄÄ !

Vierailija
49/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hautajaisia ole pakko järjestää. Syöpään kuollut mieheni ei halunnut hautajaisia, joten hautaustoimisto haki ruumiin pois hänen kuoltuaan kotona. Tilasin arkun ja hänen ruumiinsa poltettiin, en tiennyt edes krematointipäivää. Hain sitten aikanaan tuhkat pois ja sirottelin sallitulle paikalle luontoon. Kulut koko hommasta: 490 e. Rakastin häntä hänen eläessään, en hänen kuollutta ruumistaan.

Vierailija
50/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kertonut toiveenani, että tuhkaus ja vesistöuurnassa mökkijärven pohjaan. Jos ei onnistu, niin omalle saarelle sitten. 

Mitään siunauksia, pappia tai kristinuskon symboleita, kuten ristiä, ei missään tapauksessa. 

Vierailija
51/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko koko aloitukseen 😡

Vähänpä sinulla on tietoa ja elämäkokemusta😁

En minäkään usko. Jos ihmistä kohtaa suru yöllä, niin tuskin se täällä on heti kertomassa asiasta. 

Kas kun ei ole Iltalehteen otettu yhteyttä: "Iäkäs nainen kuoli yöllä kotonaan, katso kuvat!"

Jaa. Minä ainakin kirjoitin täällä tuntemuksistani kun isä kuoli aikaisin aamulla.

Vierailija
52/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko sä määrätä että omaiset tulee tiettyyn paikkaan tiettyyn kellon aikaan yms.? Et. Joten anna heidän päättää ainakin jotakin.

Hautajaisten järjestäjä sopii seurakunnan kanssa ja ilmoittaa ajan.  Kenelle ei sovi ei tule. Se on mahdoton, nyt järjestän hautajaisia, noin 20 henkeä. Yhellä yks meno, yhellä toinen, joku työmatkalla. Valitsin yhden päivän, sillekin sattui yhdelle vainajan lapsenlapselle oikeasti  tärkeä juttu. Ei tule.

Vierailija
53/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vasta viisikymppinen, mutta mies tietää jo toiveeni hautajaisteni viettoon. Ja minä hänen. 

Keskustelimme kaiken läpi sen jälkeen, kun isäni kuoli yllättäen jättämättä mitään vinkkiä. Avovaimokin oli niin tuore, että suunnittelivat vasta tulevaisuutta, eivät kuolemaa. Isä sai sitten enemmän sellaiset hautajaiset, mitä minä ja sisko haluttiin. Avovaimo järjesti yhteisille ystävilleen oman muistohetken maljojen nostelun merkeissä sitten myöhemmin.

Avovaimo ei kelvannut hautajaisiin !  TÖRKEÄÄ !

Kaiketi lapsilla on myös oikeuksia päättää asioista, jotka ovat heidän vallasssaan.

TIes miten mones lasienkilistelijäavokki oli jo vuorossa. Eikä tuossa sanottu, ettei avohenkilöä olisi kutsuttu.

Vierailija
54/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun äitisi oli aikuinen rasvaa karvaa kaunis vaimo ääliö letku imu pipetti vit tu minun kukko.

Vierailija
55/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta kasikymppiset vanhempani ovat myös tehneet kaiken paperille valmiiksi helpottaakseen meidän lasten elämää. Hyvin selkeästi ja koruttomasti toivovat kaiken hoidettavan. Siunaukseen vain lapset ja lapsenlapset, jos haluavat. Eikä mitään kuuden tunnin kahvipönöttelyä sen jälkeen. Ei kuolinilmoituksia, liputuksia. Tämä onkin ollut suvun tyyli ja pidämme siitä.

Tää on aina ollut etenkin maalla se köyhien tapa, jotenkin hävetään jopa kuolemista. Ne elämässään onnistuneet ovat sitä mieltä, että läheisille ja ystäville on ilo olla mukana muistojuhlassa ja siten kunnioittaa sitä elämää, jossa hekin saivat olla mukana.

Ensin meiltä piilotettiin kuoleminen ja nyt hautajaiset halutaan häivyttää pois. Tilalle on tullut surun takia haettu sairausloma eli surulla rahastetaan huolettomasti.

E

Juuri näin varattomat selittävät; ei meillä ole tarvetta kokoontua yhteen, me suremme mielessämme. Ja se ihan sama porukka on vuosi toisensa jälkeen kokoontunut yhteen mummin synttäreille tms. iloitsemaan ja käyttämään mummin rahoja, mutta kun on hautajaisten ja muistotilaisuuden aika, niin hoksataan, että jokainen kahvikupillinen on pois perinnöstä. Sitten selitetään tavallasi, että mepä kunnioitimme elävää (käytimme huoleti vieraanvaraisuuttaan hyväksemme) eikä ole tarvetta kuollutta juhlia (saamme isomman perinnön).

Vierailija
56/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän huonoin provo 😶

Et yhtään parempaa sit keksinyt????

Vierailija
57/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisjärjestelyjäkin tärkeämpi palvelus perikunnalle olisi se ns. kuolinsiivous.

Vierailija
58/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kertonut toiveenani, että tuhkaus ja vesistöuurnassa mökkijärven pohjaan. Jos ei onnistu, niin omalle saarelle sitten. 

Mitään siunauksia, pappia tai kristinuskon symboleita, kuten ristiä, ei missään tapauksessa. 

Miksi edes kuvittelet, että seurakuntaan kuulumattomalle moisia tyrkytettäisiin? Enemmän on sitä, että anellaan pappia paikalle, vaikka vainaja ei kuulunut kirkkoon, mutta oli eläissään toivonut kirkossa siunauksen.

Vierailija
59/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko koko aloitukseen 😡

Vähänpä sinulla on tietoa ja elämäkokemusta😁

En minäkään usko. Jos ihmistä kohtaa suru yöllä, niin tuskin se täällä on heti kertomassa asiasta. 

Kas kun ei ole Iltalehteen otettu yhteyttä: "Iäkäs nainen kuoli yöllä kotonaan, katso kuvat!"

Niinpä tietysti. Ei tullut mieleen, että surun hetkellä ihmisellä saattaa olla tarveenpurkaa asiaa. Vaikka sitten tänne. No ei tietenkään tullut mieleen, koska kaikkien on toimittava kuten sinä kuvittelisit toimivasi.

Vierailija
60/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta kasikymppiset vanhempani ovat myös tehneet kaiken paperille valmiiksi helpottaakseen meidän lasten elämää. Hyvin selkeästi ja koruttomasti toivovat kaiken hoidettavan. Siunaukseen vain lapset ja lapsenlapset, jos haluavat. Eikä mitään kuuden tunnin kahvipönöttelyä sen jälkeen. Ei kuolinilmoituksia, liputuksia. Tämä onkin ollut suvun tyyli ja pidämme siitä.

Tää on aina ollut etenkin maalla se köyhien tapa, jotenkin hävetään jopa kuolemista. Ne elämässään onnistuneet ovat sitä mieltä, että läheisille ja ystäville on ilo olla mukana muistojuhlassa ja siten kunnioittaa sitä elämää, jossa hekin saivat olla mukana.

Ensin meiltä piilotettiin kuoleminen ja nyt hautajaiset halutaan häivyttää pois. Tilalle on tullut surun takia haettu sairausloma eli surulla r

Noin emme ole toimineet, mutta toki sinä voit ahtaassa päässäsi noin kuvitella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi