Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini 78v nukkui pois tästä maailmasta unessaan yöllä. Nyt suunnitellaan hautajaisia ja muistotilaisuutta. Äiti jättänyt tarkat ohjeet

Vierailija
22.09.2024 |

miten haluaa kaiken tapahtuvan.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa mahdollista tehdä hautaustoimiston kanssa sopimus kaikista järjestelyistä? Siis että elinaikanaan käy valitsemassa arkun, kukat ym. ja myös maksaa kaiken etukäteen ettei jää perillisten työksi.

On mahdollista, mutta sitten pitää olla joku luottoihminen, joka ottaa asian hoitaakseen ja ilmoittaa kyseiselle hautaustoimistolle. Aina on myös se mahdollisuus ettei koko yritystä enää ole kuolinhetkellä.

Parasta siis vain suvulle esittää toive ja sanoa, että kakki on kirjattu ylös ja löytyy papereista. 

Vierailija
22/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko koko aloitukseen 😡

Miksi et usko?

Ainakin mulla on mielessä tämmöiset asiat. Veljeni hoiti asian hienosti (kuolema oli odotettavissa) - vain oma perhe, sisarukset puolisoinen ja pari parasta ystävää. Toiveet helpottaa niiden työtä, jotka joutuvat ne viimeiset palvelukset hoitamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa mahdollista tehdä hautaustoimiston kanssa sopimus kaikista järjestelyistä? Siis että elinaikanaan käy valitsemassa arkun, kukat ym. ja myös maksaa kaiken etukäteen ettei jää perillisten työksi.

Ja jos liian aikaisin teet ja maksat, hautaustoimisto tekee konkurssin, lopettaa muuten, myydään toiselle yrittäjälle ja tiedot "katoaa". Rahastuskeinohan tuo on. Ei kannata kovin nuorena tehdä, eläkeiässä vasta. Tai tekee erillisen paperin omaan jemmaan.

Vierailija
24/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en kuolleen ihmisen tahdoista välittäisi tippaakaan

ootko mun sisko?

En

Vierailija
25/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä ajattelit suunnitella, jos ohjeet on valmiina?

Vierailija
26/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tiedät ajankohdan kun kuolet. Tiedät että juuri silloin on saatavilla toivomasi arkku, toivomiasi kukkia, toivomasi sinunauspaikakka on vapaana jne niin miksi ei olisi.

Vierailija
27/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta kasikymppiset vanhempani ovat myös tehneet kaiken paperille valmiiksi helpottaakseen meidän lasten elämää. Hyvin selkeästi ja koruttomasti toivovat kaiken hoidettavan. Siunaukseen vain lapset ja lapsenlapset, jos haluavat. Eikä mitään kuuden tunnin kahvipönöttelyä sen jälkeen. Ei kuolinilmoituksia, liputuksia. Tämä onkin ollut suvun tyyli ja pidämme siitä.

Tää on aina ollut etenkin maalla se köyhien tapa, jotenkin hävetään jopa kuolemista. Ne elämässään onnistuneet ovat sitä mieltä, että läheisille ja ystäville on ilo olla mukana muistojuhlassa ja siten kunnioittaa sitä elämää, jossa hekin saivat olla mukana.

Ensin meiltä piilotettiin kuoleminen ja nyt hautajaiset halutaan häivyttää pois. Tilalle on tullut surun takia haettu sairausloma eli surulla rahastetaan huolettomasti.

Emme tarvitse erityisiä tilaisuuksia kunnioittaaksemme toisiamme. Teemme sitä jo eläessämme ja mielissämme kuoleman jälkeen. Toisille on tietysti vaikeaa ymmärtää miksi joku tekee eri tavalla kuin mihin itse on tottunut. Sitten keksitään omasta päästä perusteluja jotka ovat puuta heinää.

Vierailija
28/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Minä olen tehnyt sen. Ei tarvinnut maksaa etukäteen, mutta olisi ollut mahdollista tehdä talletus hautaustoimiston tilille. Nyt vain laadittiin budjetti ja korvamerkittiin rahat.

Vierailija
29/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Minä olen tehnyt sen. Ei tarvinnut maksaa etukäteen, mutta olisi ollut mahdollista tehdä talletus hautaustoimiston tilille. Nyt vain laadittiin budjetti ja korvamerkittiin rahat.

Juuri noin. Ja jälkeläisille selvä ilmoitus, että tietävät missä on ohjeet ja miten toimia kuoleman kohdatessa.

Vierailija
30/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista, mutta sitten pitää olla joku luottoihminen, joka ottaa asian hoitaakseen ja ilmoittaa kyseiselle hautaustoimistolle. Aina on myös se mahdollisuus ettei koko yritystä enää ole kuolinhetkellä.

Parasta siis vain suvulle esittää toive ja sanoa, että kakki on kirjattu ylös ja löytyy papereista. 

Otin poikani mukaan hautaustoimistoon. Hän tietää. Hautaustoimistot harvemmin tekevät konkurssin kun ovat pitkäikäisiä perheyrityksiä. Kannattaa valita sellainen.

Vierailija
31/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos liian aikaisin teet ja maksat, hautaustoimisto tekee konkurssin, lopettaa muuten, myydään toiselle yrittäjälle ja tiedot "katoaa". Rahastuskeinohan tuo on. Ei kannata kovin nuorena tehdä, eläkeiässä vasta. Tai tekee erillisen paperin omaan jemmaan.

Miten niin ei kannata tehdä kovin nuorena? Nuoretkin ihmiset kuolevat, ja jos tietää että sairastaa parantumatonta syöpää eikä elinaikaa ole odotettavissa paljon, hautausjärjestelyt voi tehdä etukäteen.

Vierailija
32/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Televisiossa oli joku vuosi sitten dokumentti 98v iässä kuolleesta yksineläjä naisesta, joka eli vilkasta ja sosiaalista elämää miltei elämänsä loppuun. Hän oli tehnyt tarkat ohjeet mitä kuoleman jälkeen. Lehden kuolinilmoitusta myöten. Ohjelman nimi oli Neiti Aika.

Vierailija
33/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähänpä sinulla on tietoa ja elämäkokemusta😁

Vierailija
34/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kannattaa myös kaikki muu laittaa ylös johonkin vihkoon tai kansioon missä on salasanat ja kaikki tunnukset ja muut tarpeelliset; missä pankeissa on tilejä ym. Kaikki tärkeät paperit. Se on valtava paperista kuoleman jälkeen. Hyvissä ajoin. Kaikki ei ehdi sairastaa, kuolema voi tulla yllättäen koska vaan, ei se katso ikää.

Miksei voisi vaikka oman uurnan ostaa valmiiksi? 

Vierailija
35/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa täytettävä kirja nimeltä KUN MINUA EI ENÄÄ OLE: TÄRKEIMMÄT TIETONI KAIKEN VARALTA. Siihen voi jokainen kirjoittaa muitakin kuin hautajaisjärjestelyjä koskevia toiveita. Esim. pankki- ja vakuutustiedot nopeuttavat jälkeläisten työtä.

Vierailija
36/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kannattaa myös kaikki muu laittaa ylös johonkin vihkoon tai kansioon missä on salasanat ja kaikki tunnukset ja muut tarpeelliset; missä pankeissa on tilejä ym. Kaikki tärkeät paperit. Se on valtava paperista kuoleman jälkeen. Hyvissä ajoin. Kaikki ei ehdi sairastaa, kuolema voi tulla yllättäen koska vaan, ei se katso ikää.

Miksei voisi vaikka oman uurnan ostaa valmiiksi? 

Hautaustoimistosta saa sellaisen vihon, ja tuossa mainitsinkin Eija Mansikkamäen laatiman kirjan nimeltä Kun minua ei enää ole: Tärkeät tietoni kaiken varalta. Otava julkaisi sen muutama vuosi sitten.

Minulla on uurna ja arkku valmiina.

Vierailija
37/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähänpä sinulla on tietoa ja elämäkokemusta😁

En minäkään usko. Jos ihmistä kohtaa suru yöllä, niin tuskin se täällä on heti kertomassa asiasta. 

Kas kun ei ole Iltalehteen otettu yhteyttä: "Iäkäs nainen kuoli yöllä kotonaan, katso kuvat!"

Vierailija
38/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta viisikymppinen, mutta mies tietää jo toiveeni hautajaisteni viettoon. Ja minä hänen. 

Keskustelimme kaiken läpi sen jälkeen, kun isäni kuoli yllättäen jättämättä mitään vinkkiä. Avovaimokin oli niin tuore, että suunnittelivat vasta tulevaisuutta, eivät kuolemaa. Isä sai sitten enemmän sellaiset hautajaiset, mitä minä ja sisko haluttiin. Avovaimo järjesti yhteisille ystävilleen oman muistohetken maljojen nostelun merkeissä sitten myöhemmin.

Vierailija
39/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa kiva - siis ohjeet! Minäkin olin puhunut isäni kanssa kaiken selväksi. Hän ei halunnut kuin lähimmät perheenjäsenet paikalle nopeaan siunaukseen - ihan vain osoituksena sukunsa naurettaville, narsistisille pönötyhautajaisille. Selvät sävelet.

Noiden toiveilla ei ole väliä. Hautajaiset on eläville. Tee kuten parhaaksi näet.

Vierailija
40/83 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Mutta kuka niihin hautajaisiin sitten osallistuu, hautaustoimiston työntekijä/työntekijät?

Omaiset tietysti ihan normaalisti. Kaikki on vaan järjestetty valmiiksi eikä tarvi tehdä muuta tulla paikalle.

Voitko sä määrätä että omaiset tulee tiettyyn paikkaan tiettyyn kellon aikaan yms.? Et. Joten anna heidän päättää ainakin jotakin.

Ei ole pakko osallistua, jos ei kiireiltään ehdi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä