Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut väittävät, että ihmisten ostovoima on romahtanut?

Vierailija
22.09.2024 |

Yritin syyslomalle katsoa kylpylälomaa perheelle, mutta tupaten täyttä oli kaikkialla. Samoin näyttävät baarit ja ravintolat vetävän väkeä.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa sinulla kattava tieteellinen tutkimus aiheesta.

Varmasti vertaisarvioitu.

22/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla kansalaisista tulot ovat pienentyneet, osalla taas ei. Osalla on jopa noussut, jos on esimerkiksi työttömyyden jälkeen saanut uuden työpaikan tai lomautus on päättynyt. Monen kohdalla kuitenkin tulot ovat samat kuin ennenkin, mutta korkojen ja hintojen nousun vuoksi muuhun kuin välttämättömään jää vähemmän rahaa kuin aikaisemmin. 

Mun palkkani on ihan sama kuin vuosi sitten. Yhtiövastike nousi jokusen euron ihan vaan yleisten hintojen nousun vuoksi, mutta lisäksi noin 50 € taloyhtiössä tehdyn ikkunaremontin vuoksi. En missään vaiheessa kuvitellutkaan, etteikö ikkunaremontista tarvitsisi maksaa mitään. Mä voisin kuluttaa saman verran kuin vuosi sitten, mutta sillä summalla saisi vaan vähemmän kuin mitä sai vuosi sitten. Säästöön ja sijoituksiin laitan joka kuukausi ihan yhtä paljon kuin ennenkin eli siitä en tingi. Tingin kulutuksestani, jotta voin laittaa säästöön välillä vähän enemmänkin. Nuorena tuli värjättyä itse omat hiukseni, mutta kun palkkani alkoi riittää oikein hyvin kampaajalla käymiseen, en enää värjännyt itse. Nyt viime kesänä ostin ensimmäistä kertaa pariinkymmeneen vuoteen marketista hiusvärin ja värjäsin itse. Olisi mulla varaa käydä edelleen  kampaajallakin, mutta mieluummin pistän senkin rahan säästöön. Joku toinen taas priorisoi niin, että mieluummin säästää jostain muusta (vaikka säästämisestä) kuin kampaajalla käynneistä. Sama juttu tuon mainitsemasi kylpyläloman kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten talous kaatuu. Vähäosaiset lapset itkee.

Myös yhteiskuntarauha järkkyy. M50

Vierailija
24/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta ja eläkkeitä maksetaan 37 miljardia.

Vierailija
25/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellä on, kenellä ei.

Ei minulla ainakaan ole ostovoima romahtanut. Töissä käyn kuten aikaisemminkin ja vaikka joku ruokatavaran hinta on muutamalla sentillä noussut niin eipä tuo ole omaan elämään käytännössä millään tavalla vaikuttanut.

Sama juttu tämä ainaine itkuvirsi sähkön hinnasta. Aivan naurettavaa tyhjästä valittamista. En edes huomaa eroa siinä maksanko 55 vai 65 euron sähkölaskun. Sillä ei vaan yksinkertaisesti ole normaalissa elämässä merkitystä.

Ensi vuonna leikataan sairaspäivärahaa.

Tänä vuonna saa kilometrikorvauksia vähemmän kuin viime vuonna.

Irtisanomissuojan heikentäminen käsitellään marraskuussa, sen jälkeen voit saada helposti potkut.

Vierailija
26/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talouden kaikki mittarit miinuksella, se ei ole väite vaan faktaa. Rakennusala mataa, ravintoloita menee konkkaan, irtisanomisaalto. Toki ei kosketa läheskään kaikkia (itselläni on hyväpalkkainen vakityö) tällä hetkellä, mutta mitä tahansa voi tapahtua. Säästän pahan päivän varalle, sillä sellainen voi olla tulossa  kun katsoo julkisten palveluiden ja sos.turvan tilaa. Ei ole enää turvaverkkoja, itse ne pitää luoda (säästää). Kiitti vtusti kaikille, jotka äänestivät hallituspuolueita. Ja kyllä, leikkaukset olisi voitu kohdentaa oikeudenmukaisemminkin: pienituloisilta ja sairailta leikkaaminen on moraalitonta ja eettisesti väärin.

Vierailija
27/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sillä ole mitään väliä kuinka paljonko ostoskori maksaa. Kun kaupasta niitä saa kumminkin maksutta lainaan asioinnin ajaksi.

Vierailija
28/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellä on, kenellä ei.

Ei minulla ainakaan ole ostovoima romahtanut. Töissä käyn kuten aikaisemminkin ja vaikka joku ruokatavaran hinta on muutamalla sentillä noussut niin eipä tuo ole omaan elämään käytännössä millään tavalla vaikuttanut.

Sama juttu tämä ainaine itkuvirsi sähkön hinnasta. Aivan naurettavaa tyhjästä valittamista. En edes huomaa eroa siinä maksanko 55 vai 65 euron sähkölaskun. Sillä ei vaan yksinkertaisesti ole normaalissa elämässä merkitystä.

Meille tuli yht'äkkiä 400e sähkölasku, vaikka ilmalämpöpumppu. Jouduttiin vaihtamaan asuntoa.

Vierailija
29/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kokopäivätyössä ja on pitänyt yksinkertaisesti karsia ruokakaupassakin ostoksia. Kotimainen tomaatti vaihtui ulkolaisen viime vuonna. Olen lopettanut jogurtin ja makurahkojen oston. Osaa tuotteista ostan vain tarjouksessa. 

Palkka nousi nyt vasta 100 euroa. Kuitenkin samaan syssyyn nousi hinnat. Vakuutuksista alkoi uusi kausi ja hinnat oli nousseet, alv - +nosto nosti lähes kaiken hintaa. Vuokrasta odotan samanmoista nosto ilmoitusta kuin viime vuonna. Ei oikein mihinkään ole varaa. 

Vierailija
30/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurilla ikäluokilla vuosikymmenten työura. Silloin oli vaan oikeita töitä, koska heti ei saikutettu pään takia. He ovat eläkkeensä ansainneet. Toki sekin pitäisi sosialisoida jollekin sohvalla makaajalle. Alkoholistit lisääntyvät, ja juovat lapsilisät. Tai sitten tehdään lapsi ilman kahta töissä käyvää huoltajaa ja turvaverkostoa. Lapsiköyhyys ei ole yhteiskunnan vika.

Vierailija
31/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten, turhaan kadehditte eläkeläisiä: isävainaalla oli suurempi (netto-) eläke kuin mulla palkka; hoitokotiin siiten. Kunta/kaupunki vei, ettei jäänyt muuta kuin se 166e/kk. Äidillä huomattavasti pienempi eläke, käteen se sama 166e.Ikänsä tekivät töitä. ...

Mutta, eikös mummat/papat lähetä paariin - siellä raha löytää kaverinsa :)))

Vierailija
32/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn kokopäivätyössä ja on pitänyt yksinkertaisesti karsia ruokakaupassakin ostoksia. Kotimainen tomaatti vaihtui ulkolaisen viime vuonna. Olen lopettanut jogurtin ja makurahkojen oston. Osaa tuotteista ostan vain tarjouksessa. 

Palkka nousi nyt vasta 100 euroa. Kuitenkin samaan syssyyn nousi hinnat. Vakuutuksista alkoi uusi kausi ja hinnat oli nousseet, alv - +nosto nosti lähes kaiken hintaa. Vuokrasta odotan samanmoista nosto ilmoitusta kuin viime vuonna. Ei oikein mihinkään ole varaa. 

Sama. Ennen tuli ravattua jatkuvasti kosmetologilla ja ostoksilla. Nykyään ei voi useinkaan ostaa mitään "ylimääräistä". Ruoan hintaan täytyy kiinnittää huomiota. Kaikki kallistuu. Kohta menee ainakin vaatekaupat ja ravintolat konkkaan. 

Vierailija
33/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimääräisesti se onkin. Ja hyvin näytti löytyvän majoitusta syyslomaviikoille ainakin noissa lähimmissä isoissa kylpylöissä. Ravintoloita menee konkurssiin kuin sieniä sateella ja baareissakaan ei enää käydä joten sama homma niissäkin. Ehkä tämä ei ole niin suuresti isompien kaupunkien ongelma.

Koska ravintoloiden määrä vähenee, niin jäljellä olevassa ravintoissa on enemmän porukkaa.

Vierailija
34/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenellä on, kenellä ei.

Meille tuli yht'äkkiä 400e sähkölasku, vaikka ilmalämpöpumppu. Jouduttiin vaihtamaan asuntoa.

Menikö helposti kaupaksi vai oliko vuokra-asunto?

Vierailija
35/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskimääräisesti se onkin. Ja hyvin näytti löytyvän majoitusta syyslomaviikoille ainakin noissa lähimmissä isoissa kylpylöissä. Ravintoloita menee konkurssiin kuin sieniä sateella ja baareissakaan ei enää käydä joten sama homma niissäkin. Ehkä tämä ei ole niin suuresti isompien kaupunkien ongelma.

Koska ravintoloiden määrä vähenee, niin jäljellä olevassa ravintoissa on enemmän porukkaa.

Voi olla noinkin. Taloudellisesti se ei kuitenkaan ole hyväksi.

Vierailija
36/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurilla ikäluokilla vuosikymmenten työura. Silloin oli vaan oikeita töitä, koska heti ei saikutettu pään takia. He ovat eläkkeensä ansainneet. Toki sekin pitäisi sosialisoida jollekin sohvalla makaajalle. Alkoholistit lisääntyvät, ja juovat lapsilisät. Tai sitten tehdään lapsi ilman kahta töissä käyvää huoltajaa ja turvaverkostoa. Lapsiköyhyys ei ole yhteiskunnan vika.

Nimenomaan oli palkallisia töitä ja ihan peruskoulupohjalta eikä paljoa haitannut jos krapulassa tuli töihin. Mutta maailma muuttuu eskoseni. 

Vierailija
37/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin?

Vierailija
38/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näemme ostovoiman lyös siitä että vaikka sairaanhoitajat ja ja laehaerit jaksavat valittaa siitä kuinka heidän tuöpäiväänsä kuuluu niin kamalasti kävelemistä, niin ovat pääsääntöisesti ylipainoisia. 

Vierailija
39/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten, turhaan kadehditte eläkeläisiä: isävainaalla oli suurempi (netto-) eläke kuin mulla palkka; hoitokotiin siiten. Kunta/kaupunki vei, ettei jäänyt muuta kuin se 166e/kk. Äidillä huomattavasti pienempi eläke, käteen se sama 166e.Ikänsä tekivät töitä. ...

Mutta, eikös mummat/papat lähetä paariin - siellä raha löytää kaverinsa :)))

Mun vanhemmilla brutto työeläke ei ole edes tuon verran. Riippuu myös palkasta.

Vierailija
40/61 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenellä on, kenellä ei.

No kerrankin yksi joka sanoo suoraan että työssäkäyviltä on varaa leikata ainakin 10€/kk. Siitä vaan hallitukselle vinkkiä.

Köyhempi joutuu syömään pelkkää kaurapuuroa jos joku maksu nousee 10€/kk. Vaikka kyllähän rikkaat haluaa sen kaurapuuronkin leikata köyhältä.

Havainnollistatko, miten 10€ menettäminen johtaa pelkkään kaurapuuron syömiseen? 33 senttiä päivässä pois ja juuri se ratkaisee tämän asian?