Miksi ihmiset maksaa mukisematta ravintoloiden ja kahviloiden ylisuuria hintoja?
Muistan kun ennen vuotta 2010 pizzan sai 6-7 eurolla ja halvimmillaan noin 5 eurolla. Nykyään samoista pizzoista saa maksaa 13-15 euroa.
Hesen keroshampurilaisen sai kupongilla 2 - 2,50 eurolla. Onko enää vastaavia kuponkeja?
Kahvilassa munkkikahvi maksoi ennen 2 euroa. Nyt taitaa olla 5 euroa. Järjetön hinta jostain munkkikahvista.
Lounashinnat ravintoloissa taitaa pyöriä edullisimmillaan 12-13 eurossa kun vuonna 2009 hinta oli 5-6 euroa.
Onko ihmisillä niin paljon ylimääräistä rahaa kun porukkaa näyttää olevan asiakkaina näissä paikoissa vai onko järki kadonnut päästä eikä hintoja ymmärretä? Joku vetää välistä ja pahasti, millä näin suuret hinnankorotukset perustellaan?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moukka , veetäkö sulle kuuluu mihin ihmiset rahansa laittaa ..sinunkin rahankäyttö on muille yx hailee..👍👍👍👍
Näyttää kyllä typerältä maksaa noin suuria ylihintoja kun vertaa mitä ne maksoi ennen.
Elinkustannusten nousu näkyy myös hinnoissa, tollo. Perusta itse kahvila tai ravintola ja mieti mihin hintaan voit myydä tuotteitasi, niin että saat kulut katettua ja palkat maksettua.
Kerroppa tollo miksi tietyillä aloilla ei ole palkat nousseet samassa suhteessa, vieläkin ihmisten pitisi tehdä töitä 10-13 euron tuntipalkalla ja hinnat nousseet monikertaisesti tuosta 2010 vuodesta mutta palkat ei?
Vierailija kirjoitti:
Usein opiskelijoita ja naisia.
varsinkin kahviloissa naisilla näkyy olevan paljon ylimääräistä rahaa.
ei niissä paljon näy miehiä ryystämässä 18 euron kahvia ja pullaa
Katso ketä on asiakkaina ja ketä ei. Yleensä buumereita ja nuoria naisia. Niillä on kaikki rahat.
Vierailija kirjoitti:
Katso ketä on asiakkaina ja ketä ei. Yleensä buumereita ja nuoria naisia. Niillä on kaikki rahat.
Mulla on rahaa koska tienaan paljon enkä tuhlaa kahviloihin ja ravintoloihin.
En oo buumeri, vanhempani ovat sitä ikäluokkaa, enkä ole nainen.
Muistan ajan kun majoneesiakin sai ilmaiseksi mäkissä, niin kuin ketsuppia saa. Oi niitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on rahaa koska tienaan paljon enkä tuhlaa kahviloihin ja ravintoloihin.
En oo buumeri, vanhempani ovat sitä ikäluokkaa, enkä ole nainen.
Olet CUCK
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein opiskelijoita ja naisia.
varsinkin kahviloissa naisilla näkyy olevan paljon ylimääräistä rahaa.
ei niissä paljon näy miehiä ryystämässä 18 euron kahvia ja pullaa
Jep, ja naisia et näe perjantai-iltana kaljahyllyllä 30€ kaljakorin kanssa.
2 kertaa oon käyny tänä vuonna lounaalla, tuleekohan vielä 3 kerta?
Vierailija kirjoitti:
Vielä 2kk sitten Tikkurilan keskustasta pizzan sai hintaan 5,5e. Sitten nousi vähän, onkohan nykyään 7e. Ei se nyt niin kallis ole.
Käyn lähes joka työpäivä ulkona syömässä. Buffet n. 13 euroa. Sisältää alkuruoat, pääruoat, salaattipöydöt, jälkiruoat, ruokajuoman ja kahvin. Aivan todella halpaa verrattuna muuhun Eurooppaan!
Minä ainakin maksan hymyssä suin kun niin halvalla saa ja hyvä asiakaspalvelu päälle. Kiitos ravintola yrittäjät että parannatte mun elämän laatua!
Jos 5 eurolla saat pizzan niin tuskin saat kuittia ostamastasi pizzasta. Kassakone tuskin on päällä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan naurettavaa maksaa viinipullosta 59€ joka maksaa Alkossa 12€. Mihin perustuu että ravintolassa hinta nelinkertainen?
Siihen, että ravintolassa myydyn juoman ja ruuan hinnalla pitää kattaa myös ravintolan kaikki muut kulut, kuten esimerkiksi ravintolan siivous, vuokra, vessojen paperit ja saippuat, ravintolan lainojen korot... On ihan tavallista, että yritys pyrkii myymään tuotteen ns. omakustannushinnasta nelinkertaisella hinnalla. Vähemmällä ollaan tiellä konkurssiin.
Eihän ne maksa niitä mukisematta! Juuri viikon aikana ollut paljon uutisia, kun osassa ravintoloissa on paha asiakaskato, ravintoloita lopettanut ja osa mennyt jopa konkkaan. Ja tämä on hyvä asia, että ala tervehtyy ja asiakkaat äänestää jaloillaan, jos hinta ei kohtaa laatua!
Ap:llä on kyllä aika kullannut muistot!
Käyn usein kahviloissa ja tykkään syödä myös ulkona (kerran viikossa). En polta, en kaljoittele enkä omista autoa. Uskoisin, että kahvilat ja ruoka (vesi ruokajuomana) tulevat halvemmaksi. Tämä on minun valintani vapaassa maassa. Joku muu tykkää istua siellä pystybaarissa, jossa minua taas ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan reilu 20v sitten Helsingissä kun reilun kokoiset bagel leivät saattoivat maksaa kahvilassa kolme euroa tai ehkä 3,20€ ja pidin niitä tosi kalliina. Nykyisin kun ottaa leivän ja jos lisäksi vielä kahvin niin alkaa olla kymppi enemmän. Olihan palkatkin pienemmät silloin mutta nyt on lähivuosina kulut karanneet käsistä.
Ei nykyään ole yhtään sen kalliimpaa kuin 20 vuotta sitten. Oma palkkani on kolminkertaistunut 20 vuodessa, joten ostovoima on ihan sama.
Mun peruspalkka on noussut noin tuhat euroa 20v aikana. Ehkä vähän yli.
Minustakin kallista, halvemmalla saa kaupasta ja ite tekemällä.
Tosin hesestä ostan edelleen joskus hampurilaisen.
Muut raflassakäynnit ovat jääneet.
Erittäin harvoin raaskin kahviakaan ostaa.
Käykää te joilla rahat riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moukka , veetäkö sulle kuuluu mihin ihmiset rahansa laittaa ..sinunkin rahankäyttö on muille yx hailee..👍👍👍👍
Näyttää kyllä typerältä maksaa noin suuria ylihintoja kun vertaa mitä ne maksoi ennen.
Joo ja ennen vanhaan maksettiin markoilla tai oravannahoilla. Maailma muuttuu ja hinnat sen mukana.
Käytän ravintola- ja kahvilapalveluja harvoin ja silloin en hintojen perään itke. Jos koen ne liian kalliiksi, jätän palvelun käyttämättä.
Lounaalla käyn harvoin ravintolassa, vain pari tiettyä missä laatu niin hyvä. Buffaan vain jos on tosi monipuolinen. Pizzaa pari kertaa vuodessa. Oikeisiin ravintoloihin taas voin pistää yli 100€/syöjä illallisella. Kahvilat ei kiinnosta kuin joskus reissussa.