Hallitusohjelma kääntää uuden lehden suomalaisessa sosiaalipolitiikassa: työvelvoite
Hallitus aikoo puolittaa toimeentulotuen saajien määrän, kertoo Yle. Tavoite pyritään saavuttamaan ensisijaisesti työllisyyttä vahvistamalla.
Hallituksen tavoitteena on myös ehkäistä pitkäaikaista riippuvuutta toimeentulotuesta tuen saamisen ehtoja tiukentamalla. Tämä tarkoittaisi sitä, että hakija voitaisiin velvoittaa esimerkiksi töihin julkisorganisaatioon
Ensisijaisesti sitä kautta, että työllisyys vahvistuu ja että toimeentulotukea tarvitsevien määrä vähenee, sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) sanoo Ylelle
Kommentit (395)
"Olen eri, mutta vaikutat katkeralta ja syytät yhteiskuntaa kaikesta. Mitäpä jos kurkkaisit peiliin ja miettisit vaikka miltä tuntuisi mennä ja kouluttaa itsensä ammattiin joka lähes varmasti työllistää. Koulutus on yksi tie parempaa elämään ja parempaan työhön. On helppo haukkua yhteiskunta, kun itse ei viitsi mitään kunnollista itsensä eteen yrittää.
Yleensä ne, joilla on peruskoulukin jäänyt kesken vaatii suureen ääneen yhteiskuntaa hoitamaan heidän elättämisen työtttömänä, kun ei kerran töitä ole. No vaikea se on työllistyä, jos ei yhtään koulua ole kunnoalla loppuun saatettu. "
Tää sun koko pätkä oli ad hominem jonka perustit olkiukkoon, mitä aktuaalista ttua?
Minä olen katkera ja vihainen, minulla on 3 ammattia jotka on kaikki valittu siltä pohjalta että töitä varmasti löytyy, no ei löydy.
Jos yhteiskunta epäonnistuu löytään mitään käyttöä näin ahkeralle ja pätevälle kaverille kun minä niin silloin sen työmarkkinat on epäonnistunut ja se ei perkele ole minun vika vaikka sulla kuinka ois hoitamattomia mt ongelmia jonka takia perustason empatia ei suju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos velvoitetaan töihin, työstä luonnollisesti maksetaan työehtosopimusten mukainen palkka.
6.8.2023
Hallitus aikoo myös tiukentaa toimeentulotuen saamisen ehtoja. Tuen hakija voidaan velvoittaa esimerkiksi töihin julkisorganisaatioon tai koulutukseen. Pyrkimyksenä on ehkäistä pitkäaikaista riippuvuutta toimeentulotuesta.
Oletettavasti velvoitetaan tekemään vain murto-osa normaalista työajasta, esim 5 h per viikko jotain roskien keräämistä tien laidalta. Itse kannatan kyllä tämmöistä velvoitetta jos se mitenkään saadaan organisoitua. Siinä roskia keräillessä pääsee tapaamaan muita paikallisia ja saa kokea olevansa myös yhteisölleen hyödyllinen. Tosi tärkeitä molemmat. Ja muutenkin on mielelle myrkkyä kun ajattelee, että rahaa saa tekemättä mitään. Sellaine
Puhu vaan omasta ideologiastasi. En millään usko ettet halua työstäsi palkkaa. Taitaa olla aivan päinvastoin, kuvittelet olevasi joku työn sankari joka ei tee minuuttiakaan ilman korvausta. Vai keräätkö tosiaankin roskia tavataksesi muita ihmisiä? Tuskin. Älä sitten tuputa kieroutunutta kommunistista ajatusmaailmaasi muille. Jos yshteiskunnassa ei ole mahdollisuutta työhön tai muuhun toimeentuloon on valtion järjestettävä se. Ja ilman pakkotyötä.
Jos minut laitettaisi roskia keräämään, vesin sinne omat roskani... saisin varmaan kunniamaininnan ja mitalin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastikkeeton tuki kuuluu vain työkyvyttömille, ei terveille. Hyvä jos tämä on vihdoin ymmärretty.
Joo, mutta täytyy tarkentaa tuota työkyvyttömyyden rajaa, kuka on työkyvytön ja kuka ei. On yleinen käytäntö, että kun henkilö pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle, vaivat ihmeellisesti paranevat. Voi taas mennä ja tehdä mitä huvittaa, eikä mikään vaivaa. Ja jotkut ovat jopa kehuneet että pääsin ensimmäisellä hakemuksella eläkkeelle, eikö olekin ihanaa?
tuttu kun sai väsymysoireyhtymädiagnoosin ja siitä eläkkeelle sitten, niin parani heti eläkepäätöksen jälkeen, perusti yrityksen ja alkoi tekemään 16 tuntisia työpäivä. Työkyvyttömyyseläkkeenkin pitäisi olla vastikkeellista. Esimerkiksi olisi käytävä kuntoutuksessa ja muutenkin oltava terveydenhuollon kontrolleissa. Tuo tuttavani ei ole
Eläkettä uudelleentarkastellaan jos työtulot nousevat liian korkeiksi. Voi olla että tekee 16h päiviä mutta tulot jää silti niin mataliksi että tuota ei ole vielä tehty.
Työttömiä on myös palkkatuella kouluissa koulunkäyntiavustajina esim. ala-asteella.
Pitäisiköhän eläkeläisille ja lapsillekin määrätä työveloite? Jos eläkeläinen tai lapsi ei käy töissä, niin ei saa eläkettä tai opintotukea tai lapsilisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orjuusvelvoite!!!
Sinunkin työpaikkasi voidaan muuttaa työttömien tekemäksi ilmaistyöksi jolloin saat potkut.
Ei yhtään vaarallinen tie
Ei se ole orjuutta, työnantaja ei omista sinua ja työtä voi aivan hyvin kieltäytyä tekemästä. Sitten ei vaan saa niitä tukia.
Kun orjuus poistettiin USA:ssa, ei se tarkoittanut sitä että yhteiskunta ryhtyi maksamaan vapautettujen toimeentulon.
Ja haluaisinpa nähdä sen päivän kun kadulta tempaistu keskivertotyötön tulee hoitamaan minun asiantuntijahommaani.
Tekoäly sinut kohta korvaa. Korvaamattomia ovat hautausmaat täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän eläkeläisille ja lapsillekin määrätä työveloite? Jos eläkeläinen tai lapsi ei käy töissä, niin ei saa eläkettä tai opintotukea tai lapsilisää.
Kyllä kohta on 5 vee lapset taas kaivoksissa kaivamassa akkumineraaleja rikkaiden sähkövempeleihin
Täm uudistus ei säästä mitään vaan lisää menoja valtiolle kun pitää lisätä byrokratiaa pyörittämään kyykytyshommaa.
Koko homman idea onkin se kyykyttäminen. Se, että tietty kansanosa saa nautintoa muiden kiusaamisesta, kyykyttämisestä ja pomputtamisesta. He maksavat mielellään vaikka 10 miljardia lisää veroja saadakseen nauttia ajatuksesta, että jotain "rottaa" kiusataan.
Säästöjä tai hyötyjä tästä ei tule. Kuten ei muustakaan tämän hallituksen paskansuoltamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Mihinkähän työttömät romanit ja ma mut laitetaan ?
Vai ovatko eri asia ?
Rikolliset ovat rikollisille kunniakansalaisia luonnollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2022 totun saajien määrä väheni. Tämän hallituksen aikana sen saajien määrä on lisääntynyt huomattavasti. Päin vttuahan tämä menee
Sehän on kok:n unelma. Halpaa ja ilmaista työvoimaa määrättömästi eikä mitään rajoitteita käyttää sitä. Esim onko hlö jo työssä tai opiskelee. Kaikki kynnelle kykenevät lisätyötä tekemään ja kok äijien omaisuutta lisäämään. Tätä tahdottiin ja tätä saatiin.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuella työskentely ei vähennä pätkääkään a) riippuvuutta toimeentulotuesta tai b) toimeentulotuen menoja. Ruotsissa on vähemmän toimeentulotukiasiakkaita koska siellä on paremmat tuet ja toimivampi tukityöllistymispolitiikka. Tämä hallitus käytännössä jo lakkautti tukityöllistämisen ja rapautti ansiosidonnaisen. Täysin ymmärtämätöntä sakkia koko hallitus täynnä.
Ei johdu siitä etteivät ymmärrä vaan koska on nyt mahdollista. PS avulla kok tekee miten tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Oletettavasti velvoitetaan tekemään vain murto-osa normaalista työajasta, esim 5 h per viikko jotain roskien keräämistä tien laidalta. Itse kannatan kyllä tämmöistä velvoitetta jos se mitenkään saadaan organisoitua. Siinä roskia keräillessä pääsee tapaamaan muita paikallisia ja saa kokea olevansa myös yhteisölleen hyödyllinen. Tosi tärkeitä molemmat. Ja muutenkin on mielelle myrkkyä kun ajattelee, että rahaa saa tekemättä mitään. Sellainen ei ole luonnollista eikä meidän aivot ole tehty ymmärtämään sellaista olotilaa. Kaikissa nisäkäslajeissa ainoastaan poikaset ovat hyödyttömiä ja kaikkien muiden kuuluu ansaita paikkansa laumassa. Se aiheuttaa katkeruutta, syrjäytymistä ja passivoitumista/mielenterveyden järkkymistä kun osa makaa kotona.
Et ilmeisesti ymmärrä että siitä roskienkäräämisestä on tähän asti maksettu palkkaa ja kunta on työllistänyt siihen myös pitkäaikaistyöttömiä? Tulevaisuudessa pitää siis mennä keräämään ihan vaan siitä hyvästä että saat tuntea olevasi hyödyllinen. Typerä ajatuksenakin.
Tästä kunnasta tiedän yhden joko otti loparit kausityöstään kun olisi pitänyt kuntouttavassa olevia paimentaa samaan aikaan. Seuraavana vuonna sai tehdä työtään yksin. Toinen kunnan vakkari kieltäytyi ottamasta enää yhtään palkatonta työvoimaa vastuulleen kun tavaroita alkoi hävitä. Tästä on jo parikymmentä vuotta aikaa ja sen tapauksen jälkeen ei tarvinnutkaan ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos velvoitetaan töihin, työstä luonnollisesti maksetaan työehtosopimusten mukainen palkka.
6.8.2023
Hallitus aikoo myös tiukentaa toimeentulotuen saamisen ehtoja. Tuen hakija voidaan velvoittaa esimerkiksi töihin julkisorganisaatioon tai koulutukseen. Pyrkimyksenä on ehkäistä pitkäaikaista riippuvuutta toimeentulotuesta.
Oletettavasti velvoitetaan tekemään vain murto-osa normaalista työajasta, esim 5 h per viikko jotain roskien keräämistä tien laidalta. Itse kannatan kyllä tämmöistä velvoitetta jos se mitenkään saadaan organisoitua. Siinä roskia keräillessä pääsee tapaamaan muita paikallisia ja saa kokea olevansa myös yhteisölleen hyödyllinen. Tosi tärkeitä molemmat. Ja muutenkin on mielelle myrkkyä kun ajattelee, että rahaa saa tekemättä mitään. Sellaine
Missä niin paljon roskia on? En olekaan sellaisella paikkakunnalla vieraillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tällä mitään työpaikkoja ole tarkoitus menettää eikä korvata ammattilaisia. Kyseessä on työ joka jäisi muuten kokonaan tekemättä esimerkiksi juuri vanhustenhoidossa resurssien puutteessa. Vanhukset ei pääse ulos kun ei ole ketään joka veisi, näin esimerkkinä. Jos haluaa ymmärtää niin ymmärtää. Työhaluttomat tietenkin näkee tässä vain uhkia, se on selvä.
Niin eli ne on töitä siinä missä muutkin, sinä et vaan halua maksaa palkkaa niiden tekemisestä.
Nää stnana poliitikot ja kaiken kuppaavat yrittäjät on ne todelliset yhteiskunnan loiset, vetää aika silmittömän vihaseks.
Minä olen itsekin tällä hetkellä työtön, mutta haluaisin jo kovasti töihin.
Varmasti olet, työtön itsekkin täälä ajaa agen
Olen ihminen, joka on tottunut itse elättämään itsensä, mutta nyt joutunut työttömäksi. Ottaa koville vastaanottaa rahaa tekemättä mitään. Meitä rehellisiä ihmisiäkin on katsos vielä olemassa.
Asiantuntijan dystopia. Tekoäly korvaa sinut ja sitten kokkarit järjestää mukavaa puuhastelua.
"Olen ihminen, joka on tottunut itse elättämään itsensä, mutta nyt joutunut työttömäksi. Ottaa koville vastaanottaa rahaa tekemättä mitään. Meitä rehellisiä ihmisiäkin on katsos vielä olemassa."
Alistuminen ei ole rehellistä.
Eli olet märkä rätti.
Sinä olet veroillasi maksanut ne tuet ja minä myös, ne ei ole ilmaista rahaa vaan meidän kaikkien maksamia ja ne on sulle tarkoitettu, jos joku sua siitä häpäisee niin siinä on merkki että ehkäpä sitä ihmistä ei pitäisi kuunnella koska hän ei tiedä edes perusasioista mitään.
Vierailija kirjoitti:
"Olen ihminen, joka on tottunut itse elättämään itsensä, mutta nyt joutunut työttömäksi. Ottaa koville vastaanottaa rahaa tekemättä mitään. Meitä rehellisiä ihmisiäkin on katsos vielä olemassa."
Alistuminen ei ole rehellistä.
Eli olet märkä rätti.
Sinä olet veroillasi maksanut ne tuet ja minä myös, ne ei ole ilmaista rahaa vaan meidän kaikkien maksamia ja ne on sulle tarkoitettu, jos joku sua siitä häpäisee niin siinä on merkki että ehkäpä sitä ihmistä ei pitäisi kuunnella koska hän ei tiedä edes perusasioista mitään.
Old school vassarit saa mun pöksyt aina kostuun, Miehisyys ja rehellisyys huokuu. <3 <3 <3
Orjuuden pesää rakennetaan rapparien toimesta alati kiihtyvällä vauhdilla.
He ovat itse hylänneet kristityn vapauden ja vaihtaneet totuuden valheeseen, islamin ikeeseen.
Vierailija kirjoitti:
SosiaaliTURVAministeri, og. saksiLady, hymyilevä kuolema -Sanni taas vauhdissa. Kova tyttö leikkkaamaan kansalta.
SanniG leikkasi jo Sipilän aikana koulutuksesta 800 miljoonaa.
https://www.vihrealanka.fi/uutiset-kotimaa/ovatko-koulutusleikkaukset-v…
Toimeentulotuella työskentely ei vähennä pätkääkään a) riippuvuutta toimeentulotuesta tai b) toimeentulotuen menoja. Ruotsissa on vähemmän toimeentulotukiasiakkaita koska siellä on paremmat tuet ja toimivampi tukityöllistymispolitiikka. Tämä hallitus käytännössä jo lakkautti tukityöllistämisen ja rapautti ansiosidonnaisen. Täysin ymmärtämätöntä sakkia koko hallitus täynnä.