Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyisten 5060-vuotiaiden suomalaisten elämä mullistuu seuraavan kymmenen vuoden kuluessa, arvioi Varman toimitusjohtaja Risto Murto

Vierailija
22.09.2024 |

Mitähän tässä iltasanomien jutussa tarkoitetaan? 

Kommentit (366)

Vierailija
341/366 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo.

Tee töitä koko ikäsi kuten käsketään että saat sitten joskus eläkkeen jonka olet "ansainnut". Katso kun eläkeikä nousee samaa tahtia vuosien karttuessa ja lopulta jossain 55-60 välillä poliitikot huutaa: APRILLIÄ!!!! Me tuhlattiin valtion rahat joten et saa eläkettä psqaakaan!!! Mut meidään poliitikkoeläkkeisiin ei kosketa, lälläslää, ps. äänestäkää meitä koska persut!!!

Ja boomerit käskee mennä töihin kun itse nostavat vuosikymmeniä vastiiketonta eläkettä ja vaativat lisää resursseja heidän hoitamiseksi.

Tienaatko sinä itse eläkkeesi vai huuteletko pleikan takaa tukikolaa siemaillen? 🤔🤔🤔

Kukaan meistä ei tienaa itse eläkettään. Ei o

Ruotsissa taisi olla joku 2,5 prosenttia eläkemaksua, jonka sijoitusrahaston sai itse valita.

Vierailija
342/366 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten menee tämä tapaus, jos suvussa on kaksi poikamiesvanhusta (enoja), yksi kehitysvammainen veli ja omat vanhemmat ja yksi terve, jolle näiden kaikkien huolehtiminen lankeaa. Tuleeko laki pakottamaan tälle yhdelle näistä kaikista huolehtimisen?  Tämä on ihan tosi tilanne yhden tietämäni henkilön kohdalla. Enoista toinen on vielä virkeä, toinen tarvitsee jo paljon apua ja ne vanhemmat työelmässä. Kehitysvammainen veli saa apua vanhemmiltaan ja vanhemmat on vileä työssä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/366 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo.

Tee töitä koko ikäsi kuten käsketään että saat sitten joskus eläkkeen jonka olet "ansainnut". Katso kun eläkeikä nousee samaa tahtia vuosien karttuessa ja lopulta jossain 55-60 välillä poliitikot huutaa: APRILLIÄ!!!! Me tuhlattiin valtion rahat joten et saa eläkettä psqaakaan!!! Mut meidään poliitikkoeläkkeisiin ei kosketa, lälläslää, ps. äänestäkää meitä koska persut!!!

Tämän takia demarit ymppäsivät eläkerahastot osaksi valtion varallisuutta. Kohta tulee EU ja kertoo, että ne on jaettava koko EUn kanssa tasan. No siinähän sitten maksoin koko ikäni veroja ja eläkemaksuja. Sossu otti ja kuppasi rahani, mitäs kävit töissä 

Olet ollut onnekas jos sinulla on ollut aina töitä ja palkkaa, joilla olet saanut itsellesi tietyn elintason

No tässäpä pätkätyöläinen, 35vuotta muurarina, pisin työsuhde 2vuotta, yhteensä työsuhteita yli 50 kappaletta. 90-luvun lamassa ajelin pitkin rakennustyömaita jos niitä jostain löysin ja kävin töitä kyselemässä, no jollainlailla työllistyin ja välillä oli montakin työmaata yhtäaikaa kesken, sitten oli liikaakin kun työ alkoi 6.00 ja kotiin palasin jotakin 21.00. No turhaa purkausta nyt tuli, mutta jos nyt joku venkula tulee mulle sanomaan että en ole työkyvyttömyyseläkettäni ansainnut kun en enään työtäni pysty tekemään niin kyllä sen verran kuntoa löytyy että suunsoittaja saa sen minkä ansaitseekin.

Vierailija
344/366 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma vanhustenhuoltoon on se, että työmarkkinatuen ehdoksi laitetaan se, että työtön hoitaa lähikorttelin vanhukset. Muuten ei kelasta tule korvauksia. Näin työvoima ei lopu ikinä vanhustenhuollosta.

joo pääsee sitte vanhusten asuntoon keikalle ja arvoesineet katoaa jonnekin... aina voi syyttää dementiaa ja sanoa että varmaan se on tavarat roskiin heittänyt. 

Vierailija
345/366 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma vanhustenhuoltoon on se, että työmarkkinatuen ehdoksi laitetaan se, että työtön hoitaa lähikorttelin vanhukset. Muuten ei kelasta tule korvauksia. Näin työvoima ei lopu ikinä vanhustenhuollosta.

joo pääsee sitte vanhusten asuntoon keikalle ja arvoesineet katoaa jonnekin... aina voi syyttää dementiaa ja sanoa että varmaan se on tavarat roskiin heittänyt. 

Eikä taida ihan kuka vaan päästä hoitotyöhön. Olen laittanut monta hakemusta. Työkokemusta tai ainakin jotain koulutusta vaaditaan. Ja usein suositteluja. 

Vierailija
346/366 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten jää muutama korttelillinen vanhuksia odottamaan ruokaansa, kun työtön onkin saanut työpaikan. Kotihoito jatkuu, kun seuraava ihminen lähialueelta jää työttömäksi.

Vierailija
347/366 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä puhutaan asian vierestä, kun artikkelissa käytiin läpi maailman muuttumista, työnkuvan muuttumista, tekoälyä vaikutuksia, yhteisöllisyyttä jne.

Koko työurahan on ollut jatkuvaa muutosta ja yt-neuvotteluja. Ei tuossa ole mitään uutta viisikymppiselle. 

Jäin pari vuotta sitten eläkkeelle ja viimeiset 30 vuotta olivat jatkuvia muutoksia ja yt-neuvotteluja. Tein töitä joita ei työuran alussa ollut olemassakaan. Ei mitään uutta. Minua 10 vuotta nuoremmat saavat parempia perintöjä, mutta muuten aika samaa.

Vierailija
348/366 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusimman tiedon mukaan jäädytään kun golfvirta pysähtyy viimeistään 20 vuoden kuluttua.

Sitten pikkuhiljaa jäätiköt laajenee. Metsät katoaa ja raakkut kuolee kun joet jäätyvät pohjia myöten.

Vierailija
349/366 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri sentään leikkaa. Sanna ei leikannut vaan järjesti kuluja lisää. 

Sipilän aikana leikattiin ja velkasuhde alkoi kääntymään. Kansa ei tykännyt vaan valitsi Rinteen Antin jolla oli rahaa. 

Suomalaisten on turha itkeä. Saavat mitä ansaitsevat. On eletty yli varojen jo 30 vuotta. 

Nokia tuotti veroja hyvin mutta mistä nyt uusi Nokia?

Vierailija
350/366 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti näitä "ei minua voi pakottaa huolehtimaan omista vanhemmista" kommentteja. Kun on nähnyt kuinka oma vanhempi päivittäin kävi auttamassa isovanhempiani viimeiset 10 vuotta näiden elämästä, en todellakaan aio hylätä ihmistä joka nyt lähestyy 80v.

Eli olet valmis tarvittaessa lopettamaan palkkatyöt ja eläkkeesi kerryttämisen, jotta voit hoitaa vanhusta ympärivuorokautisesti? Millä rahalla ajattelet sitten eläväsi loppuiän? 

Vierailija
351/366 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti näitä "ei minua voi pakottaa huolehtimaan omista vanhemmista" kommentteja. Kun on nähnyt kuinka oma vanhempi päivittäin kävi auttamassa isovanhempiani viimeiset 10 vuotta näiden elämästä, en todellakaan aio hylätä ihmistä joka nyt lähestyy 80v.

Eli olet valmis tarvittaessa lopettamaan palkkatyöt ja eläkkeesi kerryttämisen, jotta voit hoitaa vanhusta ympärivuorokautisesti? Millä rahalla ajattelet sitten eläväsi loppuiän? 

Ehkä se on jo kerryttänyt itselleen muhkean osakesalkun. Väitätkö, ettet sinä ole? 

Vierailija
352/366 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva. Mun 5060v.-päivät on ens viikolla 😕

Vierailija
353/366 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Mieluummin vanhuksen tavarat sillä, joka niitä elääkseen tarvitsee kuin sellaisella perijällä, joka ei sukulaisestaan huolehdi vaan vain perintöä kyttää. 

Vierailija
354/366 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Omien vanhusten hoito lankeaa vastuulle. Ei naurata.

Mun ja koulukavereiden vanhemmat on jo kuolleet. Olemme juuri tuota ko. ikäluokkaa.

Vierailija
355/366 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tarvitse enää pohdiskella tämän ketjun juttuja. Minun "50-60-vuotiaan elämän" tapahtumat sijoittuivat jo ajanjaksolle 35-45 vuotta. Ne ajat ovat jo kaukana takanapäin ja ensi kuussa tulee täyteen 59 vuotta. 

Vierailija
356/366 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lankea.

Jutun mukaan kyllä.

Käytännössä ei lankea. Ketään ei voi pakottaa hoitamaan toista.

Tietenkin voidaan, ei se vaadi kuin lakimuutoksen. Monissa maissa se on ollut aina. 

Varmasti onkin.

Suomessa on sosiaalitoimi jota on ylläpidetty veromarkoilla. Sitten mentiin EUhun ja eurot jonka jälkeen veroeurot ovatkin menneet EUlle eikä Suomen sosiaalitoimeen tai muuhunkaan ole jäänyt rahaa.

Meidät on opetettu yhteiskunnan pitävän huolta heikoista ja nyt ei enää niin ole ollut pitkään aikaan.

Vierailija
357/366 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei laukea. Jättivät mut aikanaan 7-vuotiaana lastenkotiin. En ole MISSÄÄN vastuussa heidän eläkesätkimisestään. Äidille yrittivät mua omaishoitajaksi - tuuppasin tylysti edunvalvontaan kunnalle. Siellä kotihoito sossun rahoilla hoitelee. Tai sitten vanhainkotiin. En ota kantaa mihinkään asioihin. Eikä ne kyllä ole enää multa kyselleetkään. Ko. kaupungin sossu ymmärsi varsin hyvin suhtautumiseni.

M52

Vierailija
358/366 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lankea.

Jutun mukaan kyllä.

Käytännössä ei lankea. Ketään ei voi pakottaa hoitamaan toista.

Tietenkin voidaan, ei se vaadi kuin lakimuutoksen. Monissa maissa se on ollut aina. 

Varmasti onkin.

Suomessa on sosiaalitoimi jota on ylläpidetty veromarkoilla. Sitten mentiin EUhun ja eurot jonka jälkeen veroeurot ovatkin menneet EUlle eikä Suomen sosiaalitoimeen tai muuhunkaan ole jäänyt rahaa.

Meidät on opetettu yhteiskunnan pitävän huolta heikoista ja nyt ei enää niin ole ollut pitkään aika

Muuten ihan oikein, mutta rahat eivät ole menneet mihinkään EU:hun, vaan ihan raa'asti Suomen raharikkaiden ennestäänkin painaviin taskuihin. Siellä ne ovat ja pysyvät. 

Vierailija
359/366 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mietin millä tavalla tulee mullistumaan. Luulen että jatkan samaan malliin. Saispa lottovoiton. Se vois mullistaa elämän.

Vierailija
360/366 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko ettei sinne vanhusten hoitoon ketä tahansa päästetä. Olin töissä vammaisten laitoksessa ja siellä kävi ainoastaan harjoittelijoita, eli opiskelijoita auttamassa. Ketään ns.vapaaehtoista en siellä koskaan nähnyt. Vapaaehtoistyöntekijäkin joutuu käymään kursseja ennenkuin edes pääsee vapaaehtoiseksi yhtään mihinkään laitokseen. Itse olin palkkatuella töissä, eli sain oikeaa palkkaa enkä pelkkää työmarkkinatukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä