Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö ravintolakoulussa opeteta että paistettu riisi tehdään edellisäivän riisistä?

Vierailija
21.09.2024 |

Huvittuneena seurannut Alenin riisikommentointeja, kun ahdisti kokkipoikaa vielä pari päivää väärän ulostulon jälkeenkin.

Aivan höpöjuttuja etteikö keitettyä riisiä voisi säilyttää useampaa päivää. Ja varsinkin se paistettu riisi, jestas.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aasiassa on ihan jokapäivästä että riisiä syödään huoneenlämpöisenä ja kuskataan työpaikoille, kouluun ym. eväänä ilman kylmäpakkauksia. Eipä ole porukkaa sairaana. 

Samoin meillä pelotellaan riisin arseenista, mutta kukaan ei ole siitä huolissaan Aasiassa- vaan tiesittekö, mistä on kohistu ulkomailla terveyspiireissä viime aikoina? Ksylitolin vaaroista. Onko Suomessa edes uutisoitu näistä? Ei. 

Eikö ole porukkaa sairaana Aasiassa ruokamyrkytysten takia? Salli mun nauraa. Helvetin yleistä.

Aika tyhmä olet jos luulet ettei paikalliset käsi ruokamyrkytyksistä.

https://organiser.org/2024/09/20/256942/bharat/tamil-nadu-food-poisonin…

Jatka sinä itsesi peukuttamista, Henkka. Koville ottaa olla väärässä.

42/46 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin kerran treffeillä ravintolassa 3-kymppisen miehen kanssa, joka kertoi, että hän on nuorena peruskoulun jälkeen opiskellut itselleen ravintolakokin tutkinnon, mutta ei ole päivääkään tehnyt niitä hommia. Tilattiin molemmat vuohenjuustopasta -annokset, ja kun annos tuotiin pöytään, ei hän tunnistanut vuohenjuustoa vaan kysyi minulta, että mikä tuo on.

Sitten seuraavalla viikolla käytiin brunssilla ravintolassa ja kun minä olin ottanut omalle lautaselle hillosipuleita, ei hän tunnistanut niitäkään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä muista, että meillä olisi paistetusta riisistä ollut mitään puhetta. Kuka sanoi, että herra Alen on käynyt kokkikoulun?

Onko edes autonasentajalinjaa? Peltiseppähitsaajan? Tämähän menee mielenkiintoiseksi jos mediaseksikkäimmällä kokkipojalla ei olekaan minkäänlaista koulutusta.

En mä kyllä niinkään sanonut. Kummasti pistät siellä sanoja mun suuhuni.

Esim Sukula ei ole kouluja käynyt. Vaan ravintoloissa oppinut. Osa muutenkin käy oppisopimuksella. Miksi kuvittelet, että ravintolakoulun käyminen on jotenkin autuaaksi tekevä? :D Varmaan Perho on ainoa oikea, ei ole olemassa muita ravintolakouluja.

Ravintoloissa on paljon itseoppineita työntekijiöitä, kurssittautuneita, opsolla ja jokunen jopa koulunsa käynyt. Tätä vasten kyselin, että onko Alen käynyt kokkikoulun, kun mä en tiedä.

Vierailija
44/46 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mä kävin kerran treffeillä ravintolassa 3-kymppisen miehen kanssa, joka kertoi, että hän on nuorena peruskoulun jälkeen opiskellut itselleen ravintolakokin tutkinnon, mutta ei ole päivääkään tehnyt niitä hommia. Tilattiin molemmat vuohenjuustopasta -annokset, ja kun annos tuotiin pöytään, ei hän tunnistanut vuohenjuustoa vaan kysyi minulta, että mikä tuo on.

Sitten seuraavalla viikolla käytiin brunssilla ravintolassa ja kun minä olin ottanut omalle lautaselle hillosipuleita, ei hän tunnistanut niitäkään

Sä tiettävästi kävit peruskoulun kuitenkin. Sullakin näyttää olevan kirjoittamisen kanssa. Että jokunen opetus sullakin mennyt ohi, vaikka ihan ymmärrettävää teksiä kirjoitat.

Mä tunnistan vuohenjuuston ja hillosipulit siitä, että äitini rakastaa niitä kammotuksia. Ikinä en ole niistä ruokaa tehnyt.

Vierailija
45/46 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitetyssä riisissä piilee ruokamyrkytyksen vaara, jos aterialta yli jääneen riisin viilentäminen epäonnistuu tai riisiä säilytetään liian pitkään lämpimässä esimerkiksi buffetpöydässä.

Riisissä esiintyy useammin Bacillus cereus -bakteerin itiöitä kuin muissa viljoissa. Siksi riisiin liittyy suurempi ruokamyrkytysriski kuin muihin viljoihin.

Bacillus cereus -bakteerit ovat itiöllisiä bakteereja, joita esiintyy yleisesti ihmisten ja eläinten suolistossa sekä pieninä pitoisuuksina elintarvikkeissa, esimerkiksi viljassa, lihassa, kasviksissa ja maidossa.

Bacillus cereus -bakteeri pystyy rakentamaan sisäänsä kuivuutta, lämpöä ja säteilyä paremmin kestävän muodon, itiön. Itiöt voivat säilyä vuosia kantaja-aineessaan, kuten kypsentämättömässä riisissä.

Piilee, piilee. Montako suomalaista tai minkäänmaalaista olet nähnyt siihen kuolleen

Joskus oli näitä myrkytyksiä uutisissa. Suomessa ei kai luollut ketään, mutta Sveitsissä oli isä ja lapsi menehtyneet riisin aiheuttamaan ruokamyrkytykseen. 

Vierailija
46/46 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitetyssä riisissä piilee ruokamyrkytyksen vaara, jos aterialta yli jääneen riisin viilentäminen epäonnistuu tai riisiä säilytetään liian pitkään lämpimässä esimerkiksi buffetpöydässä.

Riisissä esiintyy useammin Bacillus cereus -bakteerin itiöitä kuin muissa viljoissa. Siksi riisiin liittyy suurempi ruokamyrkytysriski kuin muihin viljoihin.

Bacillus cereus -bakteerit ovat itiöllisiä bakteereja, joita esiintyy yleisesti ihmisten ja eläinten suolistossa sekä pieninä pitoisuuksina elintarvikkeissa, esimerkiksi viljassa, lihassa, kasviksissa ja maidossa.

Bacillus cereus -bakteeri pystyy rakentamaan sisäänsä kuivuutta, lämpöä ja säteilyä paremmin kestävän muodon, itiön. Itiöt voivat säilyä vuosia kantaja-aineessaan, kuten kypsentämättömässä riisissä.

Piilee, piilee. Montako suomalaista

Voi kamala.