Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilu päiväkodissa - mistä ulkovaatteet, matolääkitys yms

Vierailija
21.09.2024 |

Nuori olisi kiinnostunut lastenhoitoalasta ja haluaisi työkokeiluun päiväkotiin. 

Syksyllä ja talvella kuitenkin ulkokamppeet pitäisi olla sopivat, eli ei hupparilinjaa, talvella kuulemma tarvisi kitka- tai nastapohjaiset talvikengät. 

Oma serkkuni oli aikuisena n. 5 v sitten mennyt työkokeiluun päiväkotiin, mutta oli saanut matoja ja täitä, jonka hoidon maksoi itse. Ulkovaatteet hänellä oli. Oli silti pettynyt ja sanoi, että nuo matolääkkeet vei viimeisenkin hyödyn ja jäi rahallisesti miinukselle. 

Onko muilla näistä tuoreempaa kokemusta? Onko henkilökunnalle ja harjoittelijoille korvattu lääkitykset (näitä kuitenkin on niin usein) tai onko huomioliiviä parempaa vaatetusta tarjolla?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskettelutakki -ja housut, kengät mitkä ovat oikeasti lämpimät, mutta pitää vettä esimerkiksi SOREL.

Tavalliseen ulkoiluun on kyllä ihan liian kuumat, mulla on jäänyt käyttämättä, kun esim. pyöräilyyn on niin hikiset.

Mutta Sorel kengät on ok kyllä.

Täällä ainakin oli viime talvena kovat pakkaset monta viikkoa.

Vierailija
22/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee sinne päiväkotiin palkallisena sijaisuuksiinkin. Näkee paremmin oikean arjenkin siinä kun ei ole ekstrana.

Vaatteet tosiaan itse hommattava. Jos oikein huippupaikka, niin voi olla talon puolesta irrotettavia nastoja tai jopa sadetakkeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenkiin voi ostaa liukuesteet, ei ole kalliita. Mutta eikö nuorella ole lämpimiä talvikenkiä? Jos näin on, on syytä mennä kenkäkauppaan muutenkin.

On talvikengät, muttei käytä. Kulkee lenkkareissa ja juoksemiseen on erikseen maastolenkkari (vahvasti kuvioitu pohja). Talvikengistä en siis tiedä onko niissä kitkapohja, nastoja ei ainakaan.

Liukuesteet oli hyvä vinkki, kiitos!

Eiköhän ne maastolenkkarit ja talvikengät riitä kengiksi.

Vierailija
24/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkovaatteita myydään kaupassa, siltä voi ostaa mitä tarvii. 

No oletpa avulias. 

Ajatus on se, että työmarkkinatuella ei paljon kannata ostella vaatteita, joille ei muuta käyttöä ole. Itse olen ollut nuorena kaupungin istutuksia hoitamassa ja siellä sai sadetakit yms.

Nuoren kannattaa muutenkin ulkoilla, eikä vaan räplätä puhelintaan vapaa-ajallaan.

Hän kyllä ulkoilee, ei vain käytä mitään erityisiä vaatteita siihen. 

Puhelinta taas voi räplätä ne nastakengät jalassaankin tuulipuvussa, jos sellainen tyyppi on.

Nuori on ihan normaali nuori, ei mikään sohvaperuna tai puhelimen orja, pelaa korista ja käy lenkillä vuoden ympäri, minun puolesta menköön siinä hupparissaan lenkille kun on kuulemma kevyt ja mukava, eikä kahise.

Vierailija
25/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helly Hansen purjehdustakki on syksylle hyvä ja housut tietysti myös.

Vierailija
26/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä sadetakki ja kumisaappaat on hyvä olla olemassa.

Vierailija
27/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan oo ikänä ollut nastakenkiä, eikä päiväkodissa varsinkaan sellaisia mihinkään tarvitse, ne pihat aurataan ja hiekoitetaan.

Vierailija
28/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei teillä ole ulkoiluvaatteita?

Lapsi, kuten muukin ikäisensä, näyttää hyvin kelpuuttavan collarit ja hupparin säähän kuin säähän. On kyllä myös villakangastakki ja suorat villakangashousut, mutta nämä ei ehkä sinne päiväkodin tehtäviin sovi. Minulla on ulkovaatteita moneen säähän, mutta lapsi on yli 20 cm pidempi :D eli minun vedenpitävät kamppeet ei sovi hälle.

Siis teillä ei ole edes toppatakkia? Ilmeisesti ette koskaan ulkoile talvella.

Huoh. On villakangastakki kovimpiin pakkasiin ja siisteihin tilaisuuksiin, esim. teatterireissut talvella. Villakangastakki on siis topattu, mutta pinta on villaa, todella lämmin,

Vierailija
29/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET ANNA LAPSESI MENNÄ HOITOALALLE! Jos siis hänestä yhtään välität. 

Vierailija
30/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ainakaan oo ikänä ollut nastakenkiä, eikä päiväkodissa varsinkaan sellaisia mihinkään tarvitse, ne pihat aurataan ja hiekoitetaan.

Minun aikaan oli hiekoittamaton alue, jossa iso pulkkamäki ja lumileikit. Nastakenkiä toivottiin meilläkin, muttei kaikilla ollut, ne on osa niin hintavia. Monella oli Kuoma-merkin toppasaapas, eli sellainen lasten kengän näköinen kenkä, niissä oli ennen kumipohja, joka oli pitävä. Jossain välissä muuttui kai. En tiedä onko se sama kuin kitkapohja. Muutama toi itse nastarenkuloita, mitkä vedettiin kengän päälle, osa oli ok ja osa ihan surkeita, lähti irti kengästä. Näitä kuitenkin annettiin harjoittelijoille.

Vierailija
31/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilu vaatteet hankitaan itse, kun työssä ei ole pukeutumiskoodia eikä muutenkaan ole niin tarkkaa kuin esim teollisuudessa, raksalla jne. Mato lääkettä ei tarvitse, jos osaa pestä kätensä, kihomatoja voi pienillä olla, mutta aikuinen osaa pestä kätensä ennen kuin niitä suuhunsa tunkee. 

Vierailija
32/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkovaatteita myydään kaupassa, siltä voi ostaa mitä tarvii. 

No oletpa avulias. 

Ajatus on se, että työmarkkinatuella ei paljon kannata ostella vaatteita, joille ei muuta käyttöä ole. Itse olen ollut nuorena kaupungin istutuksia hoitamassa ja siellä sai sadetakit yms.

Kun nuo istutukset on eri asia kuin lasten kanssa oleminen. Minulla oli kaupungin töissä työvaatteet, muttei ollut silloin kun päiväkodissa olin. Se lasketaan aikalailla sisätöiksi.

Vierailija
33/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoilu vaatteet hankitaan itse, kun työssä ei ole pukeutumiskoodia eikä muutenkaan ole niin tarkkaa kuin esim teollisuudessa, raksalla jne. Mato lääkettä ei tarvitse, jos osaa pestä kätensä, kihomatoja voi pienillä olla, mutta aikuinen osaa pestä kätensä ennen kuin niitä suuhunsa tunkee. 

Niin sitä luulisi.

Yliopistossani oli matoepidemia joitakin vuosia sitten.

Vierailija
34/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä matoja voi tulla vaikka kuinka pesee. Riittää että joku muu on koskenut kahvikuppiin likaisella kädellä, ei millään siinä arjessa ehdi kaikkea pesemään ennen kuin koskee. Mutta ei niitä jatkuvasti ole. 

Nykyään taas on enemmän syyhyä, ja se on kallis hoitaa.

Vaatteita ei ole työn puolesta, on kyllä epäkohta, tulee kalliiksi ja kuluukin aika vauhdilla pihalla lapsia nostaessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän