Mikä ihme siinä lapissa niin kiehtoo
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä enkä ikimaailmassa matkustaisi Tamperetta pohjoisemmas.
Asun minäkin mutta oon maalainen ja käyn maaseudulla omakotitalossa silloin tällöin ja myös Lapissa.
Siellä voi nähdä jääkarhuja, sekä lapin eukon takomassa noitarumpua.
Ruskaretket on ihania ja Lapin miehet hurmaavia. Heillä ei ole koskaan kiire ja ovat taitavia.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan tiedä. Kymmenet ja taas kymmenet kehui. Lapin hulluus iskee ja sinne on kuulemma päästävä joka vuosi uudelleen. Noh, päätettiin että mennään nyt katsomaan mikä taivas se on. 2 vuotta sitten vuokrattiin huoneisto Leviltä viikoksi. Ensin perse puuduksissaa ajettiin sinne koirat takaluukussa 12 tuntia. Hyttysiä niin saatanasti. Päätettiin lähteä tunturiin vaeltamaan joku lenkki. Aina kun pysähtyi, kasvoille iski harmaa parvi sääskiä. Niitä ei todellakaan ollut kymmentä tai sataa, siitä oli satojatuhansia. Hetkeksikään et voinut pysähtyä. Ihan sairasta. Viikko viihdyttiin ja ajettiin perse puuduksissaa takaisin kotiin. Mitä ihmeellistä siellä on? Todella yliarvostettu paikka. Herää kysymys, ajaako etelästä ihmiset sinne koska kukaan ei tunne sinua siellä. Voit kännissä toikkaroida niin paljon kuin tykkäät ja ajella sitten satojen kilometrien päähän kotiin tietäen että mikä tapahtuu Levillä, jää sinne. Meille ei iskenyt Lapi
No kun te ette vain osanneet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jylhiä maisemia, koskemattominta luontoa tarjolla tuntureilla. Ei punkkeja, ei karhuja tai susia käsivarressa. Oiva vastapaino koodaukselle pääkaupunkiseudulla.
Millainen verkkoyhteys toimii?
GPS toimii, niin ei pääse eksymään.
Vierailija kirjoitti:
Menkää käymään, sitä ei usko ennekuin kokee ja varsinkin yötöntä yötä.
En mene. Ei kiinnosta sitten yhtään ne kiviset mäennyppylät joita tuntureiksi kutsutaan. En lähde sinne itikkaruoaks palelemaan tai vaeltamaan vailla mitään kunnon fasiliteettejä. Ja matkastakin saat maksaa yhtä paljon kuin viikon lomasta etelän lämmössä.
Juu ei kiitos.
Mielummin vaikka viikoks aurinkoon. Ei tarvii kanniskella kaiken tarvittaavan ruoasta lähtien mukanasi koko ajan eikä tarvii missään tarpoa jotain kivikkoa pitkin jonnekin jossa ei ole mitään.
Juu ei kiitos.
Mies sinne haluaisi, mut menköön keskenään.
Ap
Heh. Mulla sama kokemus.
Olin aiemmin käynyt "metsälapissa", Inarin korkeudella kumminkin. Siellä ei ollut mitään ihmeellistä. Ei sen ihmeempää kuin olen etelässä kokenut. Asunkin landella Natura-alueen vieressä, niin luontoa, rauhaa ja hiljaisuutta on kotonakin.
No, ajattelin että pitäähän se Lapin lumo käydä kokemassa tunturissa. Ajettiin tosiaan koko päivä että päästiin sinne itteensä. No mitä? Sitä samaa kituliasta kasvustoa. jänkäsuota, juolukkaa ja variksenmarjaa. Kamalasti mäkäriä, jotka leikkasivat leuoillaan ihoon haavoja, purema-alueet punersivat isompina kuin 2 euron kolikko.
Onneksi sattui hyvät kelit, telttailu onnistui eikä tarvinnut märissä kamppeissa kulkea. Paitsi kengät -nuo hyvinvahatut mendlit- imivät suosta itsensä läpimäriksi, ja jalat täytyi kietoa muovipusseihin. Olipa ihana vaellus. Not.
Saariselän ohi ajettaessa oli hetken semmoista avaraa laakeutta, ja poroja siinä turistien viihdykkeenä. Muuten oli kyllä pettymysten taival Kaamasesta Karigasniemelle.
Eipä tartte mennä uudestaan.
Hyvä pysykää poissa niin jää enemmän tilaa meille.
Vierailija kirjoitti:
Haha, eikös Lapin erämaissa tilaa ole riittämiin? Vai tungetteko kaikki samoihin paikkoihin, missä muutkin ovat ottaneet selfiet?
Luin lehdestä, että suosituilla reiteillä pitää jonottaa. Heheh. Siinä sitä Lapin ihanuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, eikös Lapin erämaissa tilaa ole riittämiin? Vai tungetteko kaikki samoihin paikkoihin, missä muutkin ovat ottaneet selfiet?
Luin lehdestä, että suosituilla reiteillä pitää jonottaa. Heheh. Siinä sitä Lapin ihanuutta.
Syyskuun alussa saattoi mennä parikin päivää, että ei näkynyt ketää muuta. UKK.
Ihan tarpeeksi jouduin lapsena käymään kun molemmat mummolat oli Lapissa. Ei ole enää mitään hinkua sinne.
Elokuussa oli Levillä porukkaa, oli Audia, mersua, volvoa jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä ole suomalaisille mitään. Ja ne hinnat!!
Älä yleistä.. kyllä meitä suomalaisia siellä käy sankoin joukoin ja nauttii olostaan, laskettelemassa ,kalassa ,lakkoja keräämässä ,vaeltamassa ja ihan vaan akkuja lataamassa ...Hyvästä kannattaa maksaa..👍👍👍👍👍
Vierailija kirjoitti:
Heh. Mulla sama kokemus.
Olin aiemmin käynyt "metsälapissa", Inarin korkeudella kumminkin. Siellä ei ollut mitään ihmeellistä. Ei sen ihmeempää kuin olen etelässä kokenut. Asunkin landella Natura-alueen vieressä, niin luontoa, rauhaa ja hiljaisuutta on kotonakin.
No, ajattelin että pitäähän se Lapin lumo käydä kokemassa tunturissa. Ajettiin tosiaan koko päivä että päästiin sinne itteensä. No mitä? Sitä samaa kituliasta kasvustoa. jänkäsuota, juolukkaa ja variksenmarjaa. Kamalasti mäkäriä, jotka leikkasivat leuoillaan ihoon haavoja, purema-alueet punersivat isompina kuin 2 euron kolikko.
Onneksi sattui hyvät kelit, telttailu onnistui eikä tarvinnut märissä kamppeissa kulkea. Paitsi kengät -nuo hyvinvahatut mendlit- imivät suosta itsensä läpimäriksi, ja jalat täytyi kietoa muovipusseihin. Olipa ihana vaellus. Not.
Saariselän ohi ajettaessa oli hetken semmoista avaraa laakeutta, ja poroja
Suomen Lappi on pääosin kuusimetsää. Ei noissa metsissä ole todella mitään eksoottista edes etelä-suomessa asuvalle. Jos haluat nähdä nimenomaan jylhiä tuntureita niin aja samoilla lämmöillä Norjaan.
Minulle kävi etelän rantojen kanssa sama kuin ap:lle Lapin kanssa. Mikä niissä rannoissa kiehtoo? Yksitoikkoista, ihmiset makaavat kuin sillit purkissa kärventämässä nahkaansa. Kaikkialla on myynnissä samat turistikrääsät, jokapaikassa kynitään turisteja sen minkä vaan voidaan. Ei ikinä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jylhiä maisemia, koskemattominta luontoa tarjolla tuntureilla. Ei punkkeja, ei karhuja tai susia käsivarressa. Oiva vastapaino koodaukselle pääkaupunkiseudulla.
Millainen verkkoyhteys toimii?
Ainakin mun sukulainen teki suunnilleen koko korona-ajan töitä asuntovaunusta Kilpisjärveltä. Mm. jotain verkkoluentoja isolle porukalle. Että kai täytyi kohtuuhyvä netti olla. On siellä paikkoja jossa ei ole nettiä eikä puhelinyhteyttä, mutta myös niitä joissa toimii.
Vierailija kirjoitti:
Sieltä saa hienoja selfieitä talvella. Rajaa vaan ne muut turistit pois
Ei tartte rajata jos viitsii liikahtaa vähän syrjemmäs siitä laskettelukeskuksen kupeesta.
On kyllä vanha vitsi.....
Lapin mies lähti käymään Helsingissä. Siellä irvailtiin lähtikö hän katsomaan liikennevaloja. Mies vastasi että ei. Lähti katsomaan minkälaisia miehiä täällä asuu kun lähettävät naisensa säännöllisesti lapinreissulle!
Sentään olet intin käynyt, vai kävitkö kokonaan?