Tutkijat: Jo 8-vuotiaasta pystytään kertomaan tuleeko tästä aikuisena matalasti koulutettu ja työtön
8-vuotiaan oireet voivat ennakoida aikuisiän matalaa koulutustasoa ja syrjäytymistä työelämästä, kertoo tuore tutkimus.
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/tutkimus-jo-8-vuotiaan-oireet-voivat-e…
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei minussa ainakaan sen ikäisenä eikä koko ala-asteella näkynyt mitään merkkejä tulevasta syrjäytymisestä, vaan koulu kiinnosti, numerot olivat aina 8-10 ja oli kavereita. Ei kiusattukaan. Yläastekin meni hyvin, mutta ysiluokalla aloin lintsaamaan, vaikka koulukavereita oli edelleen ja he eivät lintsailleet. Ei vaan koskaan ollut oikein mitään kunnianhimoa, harrastuksia tai kiinnostusta oikein mihinkään, ja tunsin oloni ulkopuoliseksi yläasteella ja sen jälkeisissä opinnoissa.
Kun sain lapsen, luin paljon "lapsikirjoja" vaikka minua siitä moitittiin. Jäi mieleen Arvo Ylpön lause, "lapsi kyllä selviää, jos hänellä on yksikin aikuinen, joka aidosti välittää ja rakastaa"
Minä rakastan aina👩👦
Kyllä, totta on. Joskus selviää paljon paremmin kuin kahden aikuisen perheessä jossa toinen
Ylpön toteamus on kyllä hyvä. Lapsi selviää jos hänellä on yksikin turvallinen aikuinen. Miksi monet lapset ei oikein selviydy? Montako turvallista aikuista oli heillä saatavissa?
Eipä ole mitenkään yllätys. Tämä on vain ollut perinteisesti niitä asioita, joita ei ole saanut ääneen sanoa. Mutta muistan kyllä omilta kouluajoiltakin ne jo ykkösluokalla ja kakkosluokalla olleet pahimmat häiriköt, joita ei koulunkäynti tippaakaan kiinnostanut silloin eikä myöhemminkään, niin mitä olen vanhalla kotipaikkakunnalla käydessäni joskus kylän pahimmilta juoruakoilta juttuja kuullut, niin nämä entiset luokkalaiseni häiriköt ovat nykyisinkin valtaosa työelämän ulkopuolella ja osa valinnut rikollisen elämäntavan.
Ei ole yllätys, että jo 8-vuotiaana mielenterveysongelmista tutkittu/hoidettu voi jäädä matalasti koulutetuksi tai työttömäksi.
Toisin päin yhteyttä ei kuitenkaan ole.
Monet työttömät ovat 8-vuotiaana olleet terveitä, sosiaalisia ja koulumenestys on ollut hyvä.
Jos jo tiedetään valmiiksi että miten heille käy aikuisena niin kannattaako heihin tuhlata yhteiskunnan rahaa kun eikö olisi tuottavampaa ja parempi panostaa niihin jotka menestyvät jolloin sijoituksesta myös saa enemmän takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on että roska väen lapsista tulee työttömiä ja yhteiskunnan rahoilla laiskottelevia pummeja. Voisiko noita karkottaa ulkomaille tai jotain kun ei noista hyötyä ole Suomelle.
Näinhän se menee.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole mitenkään yllätys. Tämä on vain ollut perinteisesti niitä asioita, joita ei ole saanut ääneen sanoa. Mutta muistan kyllä omilta kouluajoiltakin ne jo ykkösluokalla ja kakkosluokalla olleet pahimmat häiriköt, joita ei koulunkäynti tippaakaan kiinnostanut silloin eikä myöhemminkään, niin mitä olen vanhalla kotipaikkakunnalla käydessäni joskus kylän pahimmilta juoruakoilta juttuja kuullut, niin nämä entiset luokkalaiseni häiriköt ovat nykyisinkin valtaosa työelämän ulkopuolella ja osa valinnut rikollisen elämäntavan.
Pahimmat juoruämmäthän onkin maailman luotettavin tietolähde 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feijasta ja somalista pystyy kertomaan aikaisemminkin.
Sivuhuomautuksena sanon, että näistä ryhmistä tunnen viisaimpia ja lämpimimpiä koskaan tuntemiani ihmisiä. Erittäin hienoja ihmisiä, jotka ovat jättäneet minuun lähtemättömän myönteisen jäljen. Kannattaa tutustua ihmisiin yksilöinä.
Jättävät pysyvän jäljen myös rais.kasmiinsa ja nöyryytysryöstämiinsä lapsiin ja nuoriin. Oulussakin itsemur.hiin irakilaiset turv.apaikan.hakijat ajoivat lapsia rais.kaamalla heitä. Kannattaa tutustua näiden ryhmien kotimaihin ja miettiä halutaanko sellaista kulttuuria ja tapoja Suomeen. Ruotsiin ovat aiheuttaneet sotatilan ja valtavan surullisen rappion. Mitään hyvää ei ole yhdessäkään heistä, mitään syytä heillä ei ole Eurooppaan saapua!
Näkeekö, että tulee korkeakoulutettu ja työtön?
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on luokanopettaja ja hän sanoi samaa. Toisen luokan lopulla näki aika hyvin kenestä tulee akateeminen ja kuka joutuu amikseen. Toki poikkeuksia aina on suuntaan ja toiseen.
No jos kaverisi on tuolla ÄO llä päässyt yliopistoon niin kyllä sinne helposti pääsee kuka tahansa, arvosanoista riippumatta. En yhtään enää ihmettele miksi meidän koululaitos on tässä jamassa missä se nyt on.
Ei tuossa tutkimuksessa sanottu lainkaan samaa viestiä mitä aloittajan otsikossa lukee. 8 - vuotiaista ei lähtökohtaisesti voi sanoa yhtään mitään, mutta mikäli heillä on psykiatrian hoitopolku auennut, se lisää todennäköisyyttä myöhemmän iän ongelmiin esim syrjäytymiseen ja työelämään kiinnittymiseen.
Ja 2. Amis ei ole huono paikka. Todistuksen Ka. Ei kerro sitä, että menestyykö opillisesti elämässä myöhemmin vai ei. Laiska tai kouluun motivoitumaton lapsi voi motivoitua myöhemmin koulun suhteen.
Ja 3. Tuossa tutkimuksessa puhuttiin. 2.asteen kesken jäämisestä. Ei peruskoulun.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin kotona ettei meidän suvussa ole matikkapäätä, joten en edes yrittänyt. Koulussakin lokeroiduin keskivaiheen oppijaksi, jolla vaikeuksia matematiikan kanssa.
Pääsin kuitenkin ylioppilaaksi ja jatkoin KTM:ksi. Jossain vaiheessa tajusin että sujuuhan tuo laskeminen keskitasoa paremmin kun asiaan lukion aikana aloin paneutua ja pääsin kärryille mistä on kysymys.
No kylläpä tuollakin tutkinnolla voi päätyä työttömäksi tai vaikkapa duunarihommiin.
On kyllä ihan jäätävä pettymys - olisin luullut, että jo vanhempia katsoessa olisi huomannut moisen.
Laittaisi kunnon lapsiverot niin tosi viisaat ja rikkaat voisivat vain lisääntyä mikä myös olisi syntyvälle elämää paljon parantava asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on luokanopettaja ja hän sanoi samaa. Toisen luokan lopulla näki aika hyvin kenestä tulee akateeminen ja kuka joutuu amikseen. Toki poikkeuksia aina on suuntaan ja toiseen.
Totta.
Keskiarvo kertoo paljon, jos se on 8...9,9 niin akateeminen tulee.
Jos ka on 4...6,5 niin amis tai työtönpummi tuleepi.
Eli helppoa on ennustaa.
Mun yo-todistuksen ka oli 6,7 eli hyvin lähellä sun pummikriteerejä. Koulu ei vaan napannut
Tuli mm. kv yrityksen asiantuntija (työskentelin mm Nokiassa vuosia). Puhun 5 kieltä keskiverrosti-sujuvasti. Älykkyydessä ei mitään vikaa. Akateeminen en ole mutta koulutettu kyllä, en amis. Työtön en ole ollut koskaan, äitiyslomalla 4x.
Veikkaan, ettet ole syntynyt 80-luvulla. Meiltä milleniaaleilta on vaadittu maisterin papereita eikä nekään takaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Minulla oli aikoinaan kaikki mahdollisuudet kouluttautua miten pitkälle halusin. Ei kiinnostanut. Ei sitä kukaan ymmärtänyt ja tajunnut. Ei kaikki halua orjaksi kapitalismin pyörään.
Missään luonnossa ei ole ilmiöitä, jossa eläin voi pysyä hengissä tekemättä itse mitään syömisensä eteen. Ei poikasvaiheen jälkeen. Miksi jotkut ihmiset kuvittelevat että on ok terveen ihmisen elää toisten kustannuksella? Jos systeemi on jotenkin vääränlainen, pitää sitä yrittää muuttaa menemällä mukaan yhteisten asioitten hoitoon. Mutta lokkeilu on kuvottavaa.
Jo neandertalin ihmiset auttoivat sairaita.
Se on erittäin mielenkiintoinen asia. Hämmästyin, kun luin siitä ensimmäisen kerran. Joillakin oli kuulemma ollut tosi pahoja vammoja, joiden paraneminen on vienyt kauan aikaa. Jonkun on täytynyt pitää heistä huolta ja esimerkiksi tuoda syötävää, kun vammoja saanut oli toipilaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien/opettajien ym. pitää varoa, että he eivät lyö lapseen epäonnistujan leimaa. Suhtautuminen siirtyy osaksi lapsen identiteettiä ja odotuksia itsestään.
Miten suomalaisen itsetunto muka kestää, jos se ei pääse lyömään kehenkään epäonnistujan leimaa?
Silloinhan suomalainen muuttuu itse epäonnistujaksi ja päihteitä käyttäväksi mt-ongelmaksi.
Turha mollata suomalaisia. Meissä on joitakin vikoja, mutta myös paljon hyviä puolia, joita osaa arvostaa, jos on asunut muualla.
Ennen oli vahva ihanne, että myös vaikeammista lähtökohdista on mahdollisuus nousta koulutuksella hyviin asemiin sivistyneeksi kansalaiseksi. Sivistys oli korkeassa kurssissa. Siksi oli selvää, ettei vielä teini-ikäisestäkään voinut arvioida, miten hän tulee menestymään elämässä aikuisiällä.
Tämä on rapautunut kun kaikkea ajatellaan nykyään vain talouden kannalta. Aivoton shoppailu on korkeassa kurssissa.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Minulla oli aikoinaan kaikki mahdollisuudet kouluttautua miten pitkälle halusin. Ei kiinnostanut. Ei sitä kukaan ymmärtänyt ja tajunnut. Ei kaikki halua orjaksi kapitalismin pyörään.
Aha. No sit se on just niin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Keskiarvo kertoo paljon, jos se on 8...9,9 niin akateeminen tulee.
Jos ka on 4...6,5 niin amis tai työtönpummi tuleepi.
Eli helppoa on ennustaa.
Mun yo-todistuksen ka oli 6,7 eli hyvin lähellä sun pummikriteerejä. Koulu ei vaan napannut
Tuli mm. kv yrityksen asiantuntija (työskentelin mm Nokiassa vuosia). Puhun 5 kieltä keskiverrosti-sujuvasti. Älykkyydessä ei mitään vikaa. Akateeminen en ole mutta koulutettu kyllä, en amis. Työtön en ole ollut koskaan, äitiyslomalla 4x.
En ole, se on totta. Vm 60
Olen myös tavannut työnantajia joiden mielestä jopa siivoajalla pitäisi olla maisterin paperit - ihan kuin se takaisi älykkyyden tai tehtävään sopivuuden!
Mulla on "vain" yo-merkonomin paperit mutta työnhaun palikkatesteissä olen aina ollut 5% parhaiden joukossa. Siis monen akateemisen edellä. Ja jopa saanut ne paikat koska on kokemusta, näkemystä ja taito tehyävään.
Itse rekrytilanteessa en koskaan tuijota pelkkää koulutusta vaan kokonaisuutta. Tiedän monta täysin tumpeloa huippukoulutettua joita me muut sitten jouduimme tukemaan töissä.
Ei silti pidä mennä yleistämään, että mainitsemasi lämpimyys ja viisaus olisivat noiden ryhmien hallitsevia piirteitä.