Muita jotka eivät osallistu ilmaisiin seulontatutkimuksiin?
Sain ajan ekaa kertaa mamografiaan. En aio mennä. Olen aivan varma että syöpä löytyy. Sellainen intuitio on ollut jo pidemmän aikaa. Epäilen myös suusyöpää.
En halua ns virallista diagnoosia kun tiedän jo mikä on lopputulos. Eikä tässä maassa mitään hoitoa kuitenkaan saa kun vasta sitten kun mitään ei ole enää tehtävissä. Säästyypä yhteiskunnan rahat. Koitan tätä p****a elämää elää suht kunnialla loppuun näillä eväillä.
Muita jotka eivät osallistu näihin ilmaisiin tutkimuksiin? Miksi et osallistu?
Kommentit (64)
Ehkä miehenä puutun nyt vähän väärään ketjuun, mutta kerron kumminkin:
Mun exälle tuli kutsu papaan, hän sanoi, että ei mene sinne toisten sorkittavaksi, sorkkikoot omia persiitään. Koitin sanoa, mene nyt hyvä ihminen, kun kutsu on tulllut. "En". Sanoin, et entäs jos sulle tulee syöpä? "Sitten hyppään järveen". Keskustelu hänen kanssaan oli tuota tasoa, niin alkoi jo omatkin voimat loppua. (ois se vaan pitänyt ehdottaa, että mennään yhdessä, pidän Sinua kädestä kiinni, ulkopuolella tietenkin).
....
Ikämiehenä mulle tuli sitten eturauhasen liikakasvusta johtunut virtsaumpi - arvatkaapa nolottiko olla päivystyksessä katetroitavana, kahden nuoren naishoitajan läsnäollessa ja koko iän sitä (katetrointia) pelännyt? Päätin, et nolotukset sikseen, kunhan vaan tuo kipu lähtee pois. Sitä tuli sitten n. 1,5 litraa, kun normirakko on n. 0,5L.
Ja sitten: meille vanhenemille miehille pitäis olla se PSA-seulonta. Kyllä, mutta kun PSA voi näyttää ihan mitä sattuu ("syöpä" vaikkei olekaan ....).
Ei se palkattoman päivän ottaminen ja kaupunkiin matkustaminen kovin ilmaiselta tunnu.
Lähin terveyskeskus on alle 5 kilometrin päässä, mutta mitäpä sitä seulomaan siellä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä miehenä puutun nyt vähän väärään ketjuun, mutta kerron kumminkin:
Mun exälle tuli kutsu papaan, hän sanoi, että ei mene sinne toisten sorkittavaksi, sorkkikoot omia persiitään. Koitin sanoa, mene nyt hyvä ihminen, kun kutsu on tulllut. "En". Sanoin, et entäs jos sulle tulee syöpä? "Sitten hyppään järveen". Keskustelu hänen kanssaan oli tuota tasoa, niin alkoi jo omatkin voimat loppua. (ois se vaan pitänyt ehdottaa, että mennään yhdessä, pidän Sinua kädestä kiinni, ulkopuolella tietenkin).
....
Ikämiehenä mulle tuli sitten eturauhasen liikakasvusta johtunut virtsaumpi - arvatkaapa nolottiko olla päivystyksessä katetroitavana, kahden nuoren naishoitajan läsnäollessa ja koko iän sitä (katetrointia) pelännyt? Päätin, et nolotukset sikseen, kunhan vaan tuo kipu lähtee pois. Sitä tuli sitten n. 1,5 litraa, kun normirakko on n. 0,5L.
Ja sitten: meille vanhenemille miehille pitäis olla se PSA-seulonta. K
Kiva kun jaoit kokemuksesi. Noinhan se on alastomana vieraiden edessä potilaan asemassa - ei välttämättä ollenkaan helppoa.
Muistan kun minulle tehtiin kohdun tähtystys, niin ne esnajatukse... vitsi miten noloa...., siinä potilas makaa toisenlaisessa asennossa kuin gynekologisessa normaalissa tutkimusasennossa jalat on ihan ylhäällä ja sidottu jalkatukiin, sinne kun menisin, niin siinäpä sitten olisin Vähän kiva, juu ei..... SItä ennen piti käydä pissalla ja tehdä alapesu ja minä hikoilin siellä pöntöllä, että millä hitolla mä kuivaan, kun vessapaperista jää niitä papeririekaleita, kun märkää alapäätä pyyhkii. No... niillä oli sellaista vessapaperia, josta ei jäänyt. Ei ollut kva ajatus sekään, että siellä ne nyt tietää, että olen pissalla ja alapesulla, sii voiko nolompaa olla.. onneksi en sentään ole kärsinyt ujosta pissasta.
päätin sitten että nyt riittää, että kun on vaihtoehtona, että lähden kotiin ja kärsin oireista tai menen sinne toimenpidehuoneeseen ja kohtaan nolouteni. Muistutin itselleni, että nää tekee näitä hommia työkseen, että nyt on valinnan paikka: joko menen nolostellen koko toimenpiteen loppuun tai päätän, että voin ottaa tästä opikseni. Päätin jättää sen nolostelevan itseni sinne vessanpöntölle vapisemaan.
minulta kysyttiin haluanko nähdä toimenpiteen televisioruudulta, sanoin,e ttä ei tässä varmaan parempaakaan ohjelmaa tule sieltä, että joo, ehkä, en tiedä, varmaan joo, pistän sitten silmät kiinni, jos riittää.
gyne oli tosi mukava, vähän puheliaammalla päällä ja selitti kaikenlaista, että nyt mennään sen ja sen kohdan ohi ja tässä on nyt limakalvoa, tässä on se polyyppi, tuollainen se sitten on, tuossa näkyy verisuoni ja tuosta sitten munasolu tulee aina kohtuun kerran kuukaudessa, tai sitten tuosta toiselta puolen, onpas nää tosi hyvin auki. Ihan mielenkiintoista se oli ja kaikki lähti siitä, että päätin vain koota itseni. Jos joskus olen itsestäni ollut ylpeä, niin tuosta. Ja kuinka moni nyt onkaan saanut tilaisuuden nähdä kohtunsa sisälle: ei läheskään kaikki. Että sillei ihan positiivinen kokemus.
En yritä käännyttää sinua menemään, mutta oletko ajatellut, että kävisit keskustelemassa asiasta jonkun kanssa? Minulta on muuten aina seulontanäytteet ottanut nainen. Usein kätilö, joskus labrahoitaja, joka teki niitä siellä "työkseen" (ilmeisesti labroissakin siis jotkut hoitajat ottaa pääsääntöisesti vain gynekologisia näytteitä)