Muita jotka eivät osallistu ilmaisiin seulontatutkimuksiin?
Sain ajan ekaa kertaa mamografiaan. En aio mennä. Olen aivan varma että syöpä löytyy. Sellainen intuitio on ollut jo pidemmän aikaa. Epäilen myös suusyöpää.
En halua ns virallista diagnoosia kun tiedän jo mikä on lopputulos. Eikä tässä maassa mitään hoitoa kuitenkaan saa kun vasta sitten kun mitään ei ole enää tehtävissä. Säästyypä yhteiskunnan rahat. Koitan tätä p****a elämää elää suht kunnialla loppuun näillä eväillä.
Muita jotka eivät osallistu näihin ilmaisiin tutkimuksiin? Miksi et osallistu?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et osallistu koska pelkäät että sieltä löytyy jotain. Kuoletpahan sitten kivuliaasti sen sijaan, että syöpää hoidettaisiin. Nykyään hoidoilla on hyvä ennuste. Kun syöpä löydetään niin kyllä sille tehdään jotain eikä jätetä viime tippaan. Ne viime tipassa löydetyt on juurikin niitä mitä ei ole huomattu ja ovat levinneet niin laajalle ettei mitään ole enää tehtävissä.
Vaistoan että nuo syövät löytyy ja mun vaisto pitää paikkansa, aina ollut näin. Eikä näillä nykyisillä hoitojonoilla mitään hoideta ajoissa. Pistetään jonoon ja kun vihdoin on sun vuoro päästä hoitoon, hyvällä tuurilla vuoden jälkeen, niin todetaan että voi voi mitään ei ole enää tehtävissä. Lopputulos on sama kun hoitoon pääsisi vasta kun on liian myöhästä. Näin ainakin pk-seudulla. Ehkä jossain kevolla pääsee nopeasti hoitoon. Täällä tuttava odottanut erittäin kiireel
syövät menee aina kiireellisempään hoitojonoon.
Kun itseltä löydettiin kohdusta polyyppi (limakalvokasvain), niin pääsin kuukaudessa leikkaukseen sen poistamiseksi eikä siis kyse tosiaan ole edes syövästä.
Sairaalassa on tuollaisia priorisointeja juuri siksi, että kiirellisemmät potilaat otetaan jonossa kiirettömien edelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et osallistu koska pelkäät että sieltä löytyy jotain. Kuoletpahan sitten kivuliaasti sen sijaan, että syöpää hoidettaisiin. Nykyään hoidoilla on hyvä ennuste. Kun syöpä löydetään niin kyllä sille tehdään jotain eikä jätetä viime tippaan. Ne viime tipassa löydetyt on juurikin niitä mitä ei ole huomattu ja ovat levinneet niin laajalle ettei mitään ole enää tehtävissä.
Vaistoan että nuo syövät löytyy ja mun vaisto pitää paikkansa, aina ollut näin. Eikä näillä nykyisillä hoitojonoilla mitään hoideta ajoissa. Pistetään jonoon ja kun vihdoin on sun vuoro päästä hoitoon, hyvällä tuurilla vuoden jälkeen, niin todetaan että voi voi mitään ei ole enää tehtävissä. Lopputulos on sama kun hoitoon pääsisi vasta kun on liian myöhästä. Näin ainakin pk-seudulla. Ehkä jossain kevolla pääsee nopeasti hoitoon. Täällä tuttava odottanut erittäin kiireel
nykyisin voi mennä viroon hoitoon, sinne pääsee nopeammin ja hyvinvointialue maksaa, ottakaa selvää miten systeemi teidän hv-alueella toimii
Vierailija kirjoitti:
En osallistu. Niissä minusta kerätään geeninäytteitä valtion salaista toimintaa varten.
niitten ei tarvitse tehdä tuollaista, riittää ihan, että joku menee jätteidenkäsittelylaitokselle ja ottaa näytteen sieltä uloste- ja virtsavesistä. Saa samalla useamman ihmisen näytteen ja geenistön.
Olen nelikymppinen enkä ole koskaan käynyt papakokeessa tai mammografiassa enkä ole aikeissakaan mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä pk seudulla minä vähän vailla 50v löysin itseni leikkauspöydältä kuukaudessa siitä kun löytyi syöpäepäilyn aiheuttanut löydös. Onneksi en vain olettanut kuten sinä.
En osallistu, koska ahdistaa liikaa. Olen masentunut ja tavallaan toivon olevani kuolemansairas. Mutta en halua tietää, enkä halua tehdä päätöstä kieltäytyä hoidosta. En vain jaksa mitään. Onneksi kukaan ei tule kotoa väkisin hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
En osallistu. Niissä minusta kerätään geeninäytteitä valtion salaista toimintaa varten.
Psykoosi.
Levittää varmaan syöpää noissa testeissä samalla. Ihan kuin plörönä kuusetus. En tippaakaan luota lekureihin.
Kyllä saat hoitoa heti, jos joku löydös tehdään.
Eri asia, jos itse epäilet oireita ja pitäisi tk:n kautta saada lähetettä. Se voi olla ongelmallista ja kestää kohtalokkaan kauan.
Jos mammokuvissa näkyy jotain, pääset heti erikoissairaanhoidon piiriin ja hoitoihin.
Tuohan on tosi typerää, että jättää menemättä sen takia että jos jotain löytyy. Suomessa syövän hoito on huippuluokkaa, varsinkin jos löydös tehdään ajoissa. Sitä varten nämä seulonnat ovat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta. Ystävätär löysi kyhmyn marraskuussa, pääsi ohutneulakokeeseen vasta tammikuussa, löytyi 3-asteinen syöpä. Hoidot alkoivat sytostaatein touko-kesäkuussa, leikkaus elokuussa ja nyt elinaikaennuste 15 kk.
Vierailija kirjoitti:
En ole osallistunut mihinkään joukkoseulontoihin. Kakkatikun palautusta tivasivat multa monta kertaa, mutta en lähetä, eikä moni muukaan. Rintojani en anna puristaa levyjen väliin ja papassa ei enää edes tarvitse käydä.
Kahdella työkaverillani löytyi kakkatikkuseulonnassa suolistosyöpä. Itsellä tulos oli onneksi puhdas.
Syöpäseulontoihin menen. Sikiöseulontoihin en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole osallistunut mihinkään joukkoseulontoihin. Kakkatikun palautusta tivasivat multa monta kertaa, mutta en lähetä, eikä moni muukaan. Rintojani en anna puristaa levyjen väliin ja papassa ei enää edes tarvitse käydä.
Kahdella työkaverillani löytyi kakkatikkuseulonnassa suolistosyöpä. Itsellä tulos oli onneksi puhdas.
Ei tuossa seulonnassa syöpää löydy. Aihe tarkempiin tutkimuksiin kyllä.
En ole mennyt enää. En ole saanut edellistäkään tulosta mammografista. Olen joskus kysellyt tulosta, mutta mitään ei ole kuulunut.
Mammografia on yksi vaurioittavimpia tutkimuksia mitä rinnoille voi tehdä.
En ole koskaan käynyt missään seulonnoissa. Eipä tää elämä mitään juhlaa ole niin samapa tuo vaikka sairastuisi
Pahin pelkoni mammografiassa on että tulee sähkökatkos tai muu tekninen vika kun se tissi on siinä puristuksessa. Sitä tuskaa.
Toki käyn aina seulonnoissa kun kutsu tulee.
En mene enää ikinä papa-seulontaan. Se oli mun kaltaiselle gynejä pelkäävälle, seri-taustaiselle traumapotilaalle kauhea ja traumatisoiva kokemus. Typerintä on sanoa että "mene seulontaan, ei kestä kuin pari sekuntia, on ohi ja ei jää jälkiä". Ai ei jää vai? Kerran oon mennyt sen kokon helvetin läpi (papa kolposkopia, loop) ja ei enää ikinä. Pilasivat mun alapään ja mielenterveyden, aiheuttivat traumaperäisen stressihäiriön ja hermovaurion, pakottivat kestämään ja todistamaan kipua ja nöyryytystä joka rikkoi mut täysin. Ei auttanut itkemiset ja anelut inhimillisemmästä kohtelusta. Loppuelämääni en suostu viettämään siinä helvetissä, vaan elän sen ajan täysillä mitä on jäljellä ja kun syöpä tulee, lähden omin avuin. Nyt tosin haluan tppaa itseni koko ajan, koska ne hirviöt pilasivat mun koko elämän (terveisiä lääkäri "Mengelelle" HUS:iin ja sille hoitajalle, joka löi minua papa-koetta otettaessa, ei tullut hänelle mitään seuraamuksia). Jos elän niin mammoon voin mennä, mutta en enää ikinä suostu papaan k*dutettavaksi.