Eikö musiikkia voi enää ostaa vaan vain striimata?
Dinosaurus kysyy eikö tosiaan uusia levyjä voi enää ladata mistään itselleen, asianmukaista korvausta vastaan toki? LP:mitä ja CD:itä myydään ja suoratoistopalveluita, mutta eikö MP3 tiedostoja tai vastaavia enää ole ostaa omaksi, ilman kk-maksuja?
Kommentit (8)
Ei. Klaus Svabbia mukaellen et omista mitään mutta olet onnellinen.
Hirveä äherrys sieltä CD:ltä ladata ne itselleen niin että voi kuunnella autossa, lenkillä jne..?
Muusikot valittaa, ettei jengi ole valmis maksamaan musiikista, mutta sitten kun olisikin, ei ole tapaa millä sen tekisi
Onneksi levyjä vielä saa. Ostan levyinä ne musiikit,mitä haluan omistaa. En maksa mistään digitaalisista julkaisuista ,sun muista virtuaaliomistuksista.
Vierailija kirjoitti:
Muusikot valittaa, ettei jengi ole valmis maksamaan musiikista, mutta sitten kun olisikin, ei ole tapaa millä sen tekisi
Precis, och man får ut mycket mera av musiken som är förpackad i ett ordentligt konvolut och som innehåller sångtexterna. Ett album är en helhet där låtarna är i en viss ordning för att bjuda en upplevelse från början till slutet av spåret. I princip kan man uppnå samma på nätet, men inte i praktiken.
Medges, man har inte köpt en CD under en lång tid, eftersom streamen är så behändig och går att få som flac och hela album. Det ger ändå inte samma upplevelse.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä äherrys sieltä CD:ltä ladata ne itselleen niin että voi kuunnella autossa, lenkillä jne..?
Minä kuuntelen musiikkia ensisijaisesti CD- ja LP-levyilltä kotona yhdessä huoneessa, jonka akustiikkaa on paranneltu. Minulla on kaksi isoa lattiakaiutinta, vahvistin, CD-soitin ja vinyylilevysoitin sekä tarvittaessa kuullokkeet. Sopiva päiväannos on yleensä semmoinen 45-75 minuuttia rock- ja popmusiikkia keskittyneesti kuunneltuna. En kaipaa musiikkia ulkona liikkuessa, jolloin mieluimmin tarkkailen ympäristöä ja juttelen tapaamieni ihmisten kanssa.
Bandcamp:ista saa ostettua mp3-muodossa. Ei siellä juuri listamusaa ole, mutta esim. indie- ja metallimusaa on riittävästi. Esim Litku Klemettiä ja Sabatonia löytyy. Usein niitä saa kuunneltuakin suoraan sivulta niin ei tarvi ostaa sikaa säkissä.
Itse en ikinä maksaisi yhtään mitään mistään latauksesta tai striimauksista, mutta fyysisiä CD ja LP levyjä ostan yhä ja olen niistä valmis maksamaan.