Mitkä ovat mielestänne turhia juhlia ja perinteitä?
Perinteistä lukion nasujaiset, juhlista halloween.
Kommentit (102)
Polttarit on kyllä aika turhat juhlat, varsinkin kun nykyään on yleensä jopa kuukausia ennen varsinaisia häitä. Sinällään esim. morsiussauna voi olla kiva perinne, mutta häiden aattona häihin laittaituessa.
Nimiäisjuhlia en oikein ymmärrä - otettu ristiäisistä mieluisimmat perinteet kummeineen ja tarjoiluineen, mutta sitten se juhlan ohjelma, eli itse kastaminen, puuttuu. Tai jotenkin hassua että tällaisesta kirkkoon täysin liittyvästä juhlasta tehty maallinen
Äitienpäivä ja isänpäivä ovat ihania juhlia ja tavallaan paikallaan, mutta välillä niin tekopyhää juhlia isänpäivänä maailman parhaana isänä narsistista alkoholistia. Itselle siis isänpäivä ihan turha juhla.
Vierailija kirjoitti:
Naistenpäivä
Äitienpäivä
Minna Canthin päivä
Lucia-juhla
Lucianpäivä tosiaan. Taas valitaan joku ruotsinkielinen blondi jostain sammakkolampilukiosta kantamaan kynttiläkruunua perässään lauma samannäköisiä tekoripsiblondeja vaeltamaan pitkin kaupunkia ja toistamaan tunti tunnin jälkeen sitä samaa tylsää värssyä.
Juhlista valittajat, minulla on teille ilo uutinen, voitte elää harmaata arkea 365 päivää vuodessa. Juhliminen ei ole pakollista
Vierailija kirjoitti:
Halloween on turha. Kristilliset merkitykset vanhojen vuoden kulkuun ja luontoon liittyvien juhlien päälle liimattuina ovat turhia. Luonnon kiertoon ja luonnon kunnioittamiseen liittyvät juhlat pitäisi palauttaa arvoonsa. Ihmisestä on tullut liian itsekäs. Ei enää ymmärretä, että olemme täällä luonnon armoilla ja luonnon armosta. Luonto meidät ruokkii, ei yksikään jumala.
Kekri eli sadonkorjuun juhla pitäisi nostaa halloweenin ohi. Muistutettaisiin, mistä ruoka tulee, ja kiitettäisiin maata, joka sen meille antaa.
Keväällä kevätpäiväntasauksen tienoilla pitäisi juhlistaa kasvukauden alkua.
Kaikki aina haukkuvat Halloweeniä ymmärtämättä, että se on käytännössä sama juhla kuin Kekri. Sadonkorjuujuhla, siitä noissa on yleismaailmallisesti kyse.
Vierailija kirjoitti:
Polttarit on kyllä aika turhat juhlat, varsinkin kun nykyään on yleensä jopa kuukausia ennen varsinaisia häitä. Sinällään esim. morsiussauna voi olla kiva perinne, mutta häiden aattona häihin laittaituessa.
Minun mielestäni taas kiva perinne, tekee häiden juhlinnasta vähän pidemmät kuin vain vihkiäispäivän jutun mikä minusta on mukavaa. Ja ihan käytännöllisistä syistähän nuo ovat yleensä aivan eri päivänä. Nykyään kun on mentävä sen mukaan miten ihmiset pääsevät rientoihin, eikä aikataulutus ole mitenkään helppoa. Luultavasti hääpari haluaa myös pari edellistä päivää keskittyä niiden häiden järjestelyihin, eikä hääsumussa juhlia silloin polttareita.
Babyshowerit ja polttarit, koska niissä on sosiaalinen paine muiden järjestää jollekin, tulee säätöä ja rahanmenoa.
Minusta isojen häiden sijaan voisi olla hienoja merkkihäitä esim 20 vuoden jälkeen.
Kaikki juhlat, mitä voi vapaasti viettää tai olla viettämättä, on hyviä. Ateistina en moiti edes kirkollisina perustein olevia juhlia ja arkipyhiä, mulle kelpaa aina tilaisuus katkaista arkea ja levähtää haluamallani tavalla. En myöskään ymmärrä heitä, jotka riehaantuvat juhlien kaupallisuudesta. Ei ole pakko ostaa ja näinä päivinä on syytä toivoa, että joku jossain haluaa ja pysty ostamaan edes jotain, oli syy mikä vaan.
Itse tykkään halloweenista ja joulusta. Ne on siihen aikaan, jolloin kaipaan piristystä. Molemmissa on myös minua miellyttävää estetiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun lähipiirissä on ollut useammat "epäperinteiset" hääjuhlat, niiden jälkeen perinteiset kirkkohäät jossa morsiamella on valkoinen puku ja huntu, vaivaannuttavine hääleikkeineen ja kakunleikkaamisineen ynnä muiden kliseiden kanssa tuntuu todella pöhköltä. Ei millään pahalla niille, joille perinteet ovat tärkeitä ja jotka ovat aina haaveilleet kliseisistä kirkkohäistä, en boikotoi tällaisia häitä mutta parin viimeisen osallistumani hääjuhlan jälkeen ei vaan tunnu missään.
Esimerkiksi viime juhlissa morsiamella oli ällistyttävän upea, vintagehenkinen vihreä mekko ja asusteet, juhla oli persoonallinen ja hilpeä, tunnelma oli katossa kun käytännössä mitään perinteisiä marssijärjestyksiä ei ollut myös vieraiden pukeutuminen oli paljon mielikuvituksellisempaa ja upeampaa kuin häissä yleensä koska ei tarvinnut välittää mistään kielletyistä tai sallituista väreistä tms. Ruoka oli mielettömän hyvää ja sitä oli b
Minä taas en ymmärrä edellä mainittuja poikkeavia häitä. Minun mielestäni vihkiminen tapahtuu aina kirkossa, morsiammella on valkoinen puku ja juhlat jatkuvat ruokailulla vaikkapa seurakuntatalolla. Häät ovat arvokas ja vakava juhla.
Häät, hautajaiset, kastetilaisuus, rippijuhlat, syntymäpäivät, nimipäivät, lakkiaiset...
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun lähipiirissä on ollut useammat "epäperinteiset" hääjuhlat, niiden jälkeen perinteiset kirkkohäät jossa morsiamella on valkoinen puku ja huntu, vaivaannuttavine hääleikkeineen ja kakunleikkaamisineen ynnä muiden kliseiden kanssa tuntuu todella pöhköltä. Ei millään pahalla niille, joille perinteet ovat tärkeitä ja jotka ovat aina haaveilleet kliseisistä kirkkohäistä, en boikotoi tällaisia häitä mutta parin viimeisen osallistumani hääjuhlan jälkeen ei vaan tunnu missään.
Esimerkiksi viime juhlissa morsiamella oli ällistyttävän upea, vintagehenkinen vihreä mekko ja asusteet, juhla oli persoonallinen ja hilpeä, tunnelma oli katossa kun käytännössä mitään perinteisiä marssijärjestyksiä ei ollut myös vieraiden pukeutuminen oli paljon mielikuvituksellisempaa ja upeampaa kuin häissä yleensä koska ei tarvinnut välittää mistään kielletyistä tai sallituista väreistä tms. Ruoka oli mielettömän hyvää ja sitä oli b
Kaikki oli siis ällistyttävää, upeaa ja mieletöntä. Ja morsiamellakin vihreä mekko. Vau miten rohkeaa ja uudistushenkistä kertakaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Babyshowerit, rapujuhlat, Halloween
Rapujuhlat on lähinnä hienosto-ruotsalaisten juhla, jolloin saa muka-sivistyneesti vetää kauheet liiskat ja käyttäytyä huonosti sen varjolla. Koska RAPUJUHLAT. Hyi, ikinä en menisi mihinkään tollasiin kekkereihin.
Det är marginalfinnarnas sätt att ha kräftskiva. Alla andra gör det på annat sätt.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä edellä mainittuja poikkeavia häitä. Minun mielestäni vihkiminen tapahtuu aina kirkossa, morsiammella on valkoinen puku ja juhlat jatkuvat ruokailulla vaikkapa seurakuntatalolla. Häät ovat arvokas ja vakava juhla.
Eihän omannäköiset häät tee juhlasta mitenkään epäarvokasta. Vakava ja juhlat taas kuulostaa tosi tylsiltä :D
Joulu ja Juhannus ei merkitse minulle enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän omannäköiset häät tee juhlasta mitenkään epäarvokasta. Vakava ja juhlat taas kuulostaa tosi tylsiltä :D
Sulle varmaan kaikki vähänkään sivistyneempi juhliminen on vaan niiiiin tylsää.
Mitkään juhlat eivät ole turhat, jos niihin ei liity isompia laittomuuksia.
hautajaiset,
Nekö on sinun mielestä juhlat ,eli raato jokeen vaan kalojenruuaksi,mitä sitä paskaa hyödyttää haudata vaikka olisi äitisi niinkö ajattelet??
Hautajaiset.