Kissaa ei voi ehdollistaa
Okei. Meillä ihmisillä on paljon opittavaa kissoilta.
Olen jo vuosia yrittänyt kertoa kissalle, joka menee mun sänkyyn mun tyynyn päälle nukkumaan, että kissan paikka mun sängyssä on jalkopäässä. Haluan, että kun rohahdan sänkyyn väsyneenä tai silloin ikinä kun haluankaan, niin sänkyyn voi kaatua suoraan ilman että kissa pitää aina siirtää tyynyn päältä pois.
Joten kerta toisensa jälkeen - ja niitä kertoja on varmasti tuhansia - vuosien ajan olen sitkeästi siirtänyt kissan siitä tyynyn päältä sängyn jalkopäähän. Tässä on sun paikka ja tähän saat aina 24/7 tulla.
Mutta ei. Kissa tekee kuten huvittaa. Aina ja ikuisesti. Näyttää vielä hv ilmettä päälle. "En mee sinne mihin haluat, teen kuten huvittaa."
Kommentit (16)
Sellaisia ne pienet rakkaat on. Oman tiensä kulkijoita.
Lukekaa Rudyard Kiplingin Just so stories
Meillä oli sellanen koira kun olin lapsi. Aina tyynyn päällä kun olin menossa nukkumaan ja ei millään pois. Onneksi siinä oli päiväpeitto alla ja nostettiin se äidin kanssa alas sillä. Ja äkkiä sänkyyn ennenkuin se hyppäsi takaisin.
Kissa on oppinut, että siirtäminen kuuluu rutiineihin.
Kissat kiusaa tarkoituksella koiria, joten miksi ei ihmistäkin. Kissat on kivoja 😁
Hyvinhän noita kissojakin on onnistuneet kouluttamaan elokuviinkin. Se että vain siirrät kissan ei ole ehdollistamista, ehdollistaminen on sitä että esimerkiksi kissan kannattaa valita se mitä sinä ehdotat.
Meillä on nyt toinen kissa ryhtynyt aamiaisseuraksi minun kanssani. Kun keitän kahvit, niin se on minun tuolissa istumassa pöydässä ja odottaa kun laitan aamiaisen, sitten kun tulen pöytään, niin siirtyy viereiselle tuolille ja jää odottamaan saattaisiko saada pienen nokareen kinkkua tai kalkkunaa. Kyllä kissoja voi ehdollistaa, mutta se vaatii enemmän kärsivällisyyttä, kuin joillakin koirilla. Ne ei noin vain antaudu muiden käskettäväksi.
Olen sanonut joskus, että kun ihmiset kouluttaa koiria, niin kissat kouluttaa ihmisiä.
Tuo ei ole ehdollistamista nähnytkään. Tai tavallaan on - kissahan on ehdollistunut siihen, että kun ihminen tulee tietyissä olosuhteissa paikalle, se nostetaan nukkumapaikaltaan toiseen paikkaan ja tämä kannattaa hyväksyä ja jatkaa unia. Kissankin _voi_ ehdollistamalla kouluttaa itse siirtymään pois jostain, mutta kuka haluaisi tai jaksaisi nähdä sen vaivan pelkästään siksi, ettei tarvitsisi nostaa kissaystävää sopivampaan paikkaan?
Meillä kissa oppinut että vain talvella sänkyyn viekkuun kun kesäisin punkkeja.
Eihän tuo ole ehdollistamista koska kissa ei saa halutulla tavalla toimimisesta mitään palkintoa. Tottuu vain siihen että sinä kyllä siirrät epämieluisaan paikkaan. Jos antaisit sille säntillisesti namuja ja paijauksia siellä jalkopääsyssä ollessa, niin voisi oppia assosioimaan sen paikan sellaiseksi missä on mieluista olla.
Kissasi rakastaa sua. Mulla on just samanlainen kissa. Ihan kuin ei voisi muualla nukkua kuin mun tyynyllä. Menen välillä itse sinne jalkopäähän nukkumaan kun en raaski sitä herättää.
Meillä jos kissan siirtää johonkin, niin tasan tarkkaan se kissa ei siihen jää. Sillä on joku sisäine pakko valita paikkansa ja tehdä omat päätöksensä. Se siirtyy siitä siirretystä paikasta pois, kiertelee ja kaartelee ja saattaa tulla siihen uudestaan kyllä, mutta koskaan se ei siihen sirrettyyn paikkaan suoraan jää.
Jos otan vaikka kissan syliin, menen sohvalle ja mietin että silittäisin kissaa mahan päällä, niin kissa pomppaa pois jokaikinen kerta. Se siirtyy lattialle, pyörii vähän aikaa ja sitten saatta tulla kyllä syliin tai voi olla tulematta. Tämä tapahtuu jokaikinen kerta. Ihan kuin sillä olisi sisäänrakennettuna, että minua ei ohjata, minä päätän aina.
Mun kissa oppi antamaan tassua, tekemään "piruetteja" (pyörähtämään) ja menemään makuulteen pyydettäessä. Kissalla vaan pitää olla tosi hyvä motivaattori, hänellä se oli tietty herkkunaksu.
Onko sillä tyyny siellä jalkopäässä?