Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko älylaiteriippuvainen? Minä olen.

Vierailija
20.09.2024 |

Minä olen älylaiteriippuvainen. Tauko tai jonkun asian odotus, olen heti puhelin kädessä. Illalla viimeiseksi katson vielä suosikkisivustoni viimeisemmät postaukset, aamulla heti tarkistamassa viestit, mitä uutta, päivityksiä. Koen olevani levoton, jos puhelin ei ole lähelläni. Vietän aikaa paljon puhelimella. Joskus kauemmin kuin olin ajatellut.

Olen miettinyt onko se nyt lopulta niin paha asia. Vapaa-aikani on omani ja käytän sen haluamallani tavalla ja kai sen voisi huonomminkin käyttää. Hoidan asiallisesti muut tehtäväni, käyn töissä, harrastan liikuntaa, hoidan sosiaalisia suhteita, lapsia ei ole.

Mediassa on jatkuvasti neuvoja miten rajoittaa ruutuaikaa ja vältellä älylaiteriippuvuutta. Mietin välillä, että minunkin pitäisi, koska olen selvästi riippuvainen. Mutta sitten mietin, että mitä sitten vaikka olisinkin, miten se haittaa elämääni.

Mitä ajatuksia älylaiteriippuvuus teissä herättää ja oletteko itse riippuvaisia?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Käytän paljon älypuhelintani, mutta teen niin koska haluan tehdä niin, en koska joku riippuvuus pakottaisi.

Vierailija
2/16 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nyt sillä tavalla ole. Ei ole ongelmia pistää puhelinta sivuun silloin kun sitä ei tarvita tai saa käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. 

Vierailija
4/16 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en nyt sillä tavalla ole. Ei ole ongelmia pistää puhelinta sivuun silloin kun sitä ei tarvita tai saa käyttää.

"kun sitä ei tarvita" - no aika paljon siitä puhelimen selaamisesta on yleensä oikeastaan tarpeetonta. Mutta ainahan "tarve" keksitään. 

Vierailija
5/16 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"kun sitä ei tarvita" - no aika paljon siitä puhelimen selaamisesta on yleensä oikeastaan tarpeetonta. Mutta ainahan "tarve" keksitään. 

No onhan se älykästä olla kekseliäs. Ei kai sitä laitetta turhaan ole keksitty ja asioita laskettu sen varaan. Päätän aikuisena kuitenkin itse mikä on tarpeeni käytön suhteen. 

Vierailija
6/16 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuvaiset ovat riippuvaisia muiden ajatuksista.

Vierailija
7/16 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se älykästä olla kekseliäs. Ei kai sitä laitetta turhaan ole keksitty ja asioita laskettu sen varaan. Päätän aikuisena kuitenkin itse mikä on tarpeeni käytön suhteen. 

Aivot addiktoituvat puhelimen tarjoamaan nopeaan vasteeseen. Käyttäjä huijaa itseään luulemalla sen kertovan älystä ja päättävänsä vapaasti itse. 

Vierailija
8/16 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. 

Koetko sen ongelmaksi? 

ap

Vierailija
9/16 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinta käytän vähän, kannettavaa sitten senkin edestä. Ja koti pitkälti "moderni digikoti" Mutta ei se pelkkää ajankulua ole. Minulla ei ole esimerkiksi ollut yli 20 vuoteen käsin tehtyjä työmuistiinpanoja ja tärkeimmät ruokareseptitkin löytyvät Google Keepistä.

Vierailija
10/16 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Käytän paljon älypuhelintani, mutta teen niin koska haluan tehdä niin, en koska joku riippuvuus pakottaisi.

Minäkin olen paljon puhelimella, koska haluan. Missä kohtaa alkaa haluaminen olla riippuvuus, se on vaikea linjata. Jos haluamista ei tarvitse rajoittaa, niin riippuvuus ei kai tule esillekään.

ap

Vierailija
11/16 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan olen, kyllä ketutti, kun yhtenä aamuna ei tietokoneet nousseet ylös ja piti alkaa vikaa rajoittamaan ja korjaamaan. Mulla on silmissä vikaa, jonka takia on vaikea viihdyttää itseään esim. kirjoja lukemalla, niin kuin tein nuorena.

Tosin taitaa somen lehtienkin lukeminen netissä jäädä vähemmälle, kun kaikki alkaa olla maksumuurien takana. Hesaria puoliso tilaa, mutta siellä on demareiden puoluetoimisto vallassa ja ärsyttää jos ei tasapuolisesti uutisoida esim. mielipiteitä.

Vierailija
12/16 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaankin. Käytän puhelinta vapaa-ajalla tosi paljon. Usein on sellaista, että laitan pois, otan heti kohta taas esille. En ole tyytyväinen, että se on luisunut tähän.

N62

Vierailija
13/16 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen. 

Koetko sen ongelmaksi? 

ap

Kyllä. Nuorena luin "älykkökirjoja" ja tutkimuksia, nykyään jaksan lähinnä kevyitä romaaneja lukea keskeyttelemättä puhelimen selaamisen takia. 

Tv:tä katsoessa huomaan samalla selaavani puhelinta. Töissä pidän vähän väliä pikku taukoja puhelimen selaamisen takia. Onneksi lapset on jo isoja, pikkulapselle läsnäolo olisi aika puutteellista jos ruutu vie huomion. 

Yöllä en koskaan selaa ja teen kyllä elämässä paljon muutakin, eli en nyt ihan pahimmasta päästä, tai näin yritän selitellä itselleni.. tyypillistä addiktin puhetta muuten. 

Vierailija
14/16 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivot addiktoituvat puhelimen tarjoamaan nopeaan vasteeseen. Käyttäjä huijaa itseään luulemalla sen kertovan älystä ja päättävänsä vapaasti itse. 

Meillä on sitten erilaiset aivot. Se on ihan ok.

Vierailija
15/16 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen tämän vaikuttavan muistiin pitkällä tähtäimellä, joten olen huolissani. 

Vierailija
16/16 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan olen, mutta en koe sitä ongelmaksi. Minulla on oikeus selata puhelinta tilanteessa, missä joku toinen lukisi lehteä tai tuijottaisi seiniä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi