Kannustatteko lapsianne lähtemään ulkomaille
Meillä lapset opiskelemassa yliopistolla. Suht hyväpalkkaiset alat, mutta työllistymisestähän ei ole takeita. Kun työpaikoista karsitaan ja työttömät maisterit yleistyy. Kun on kyseessä unelmien ala. niin meidän lapset on valmiita etsimään työpaikkaa muualta, jos ei suomesta löydy.
Kommentit (59)
Ulkomailla 3 v. opiskelu ja työskenteleminen oli minulle parasta elämänkoulua. Sellaista oppia ei saa koulunpenkiltä. Kyllä maailma opettaa ja siinä viimeistään silmät avautuvat.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. Mitä nopeammin pois tästä kehitysmaasta, sen parempi.
Asuin juuri pari vuotta yhdessä kehitysmaassa. Nyt taas Suomessa, eikä Suomi todellakaan ole kehitysmaa.
Kehitysmaassa oli kalliimpaa asua kuin Suomessa, jos halusi pitää länsimaisen mukavuustason, asua turvallisesti ja syödä terveellisesti. Esimerkiksi turvallisuutta ei silti täysin pysty rahalla ostamaan, aina on alueita, missä ei voi liikkua ja mikrobeja ja saasteita, mitä ei voi välttää. Suomessa saa hanasta puhdasta vettä ja voi lähteä kävelylle puhtaaseen luontoon ilman pelkoa että tulee saman tien ryöstetyksi. Eikä tämä ilmastokaan nyt niin huono ole, ainakaan juuri nyt, tosin ehkä kuukauden päästä toista mieltä ilmastosta. Mutta ei kaikissa kehitysmaissakaan ole aina hyvä ilma, voi olla esimerkiksi sadekausia, taifuuneja ja hurrikaaneja, lisäksi maanjäristyksiä. Sosiaaliturva on olematon ja terveydenhuollon taso sellainen, että et halua olla sen kanssa missään tekemisissä vaan tulet mieluummin lentokoneella Suomeen sairastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Saisikohan valkoisena jostain samanlaisen ylöspidon kun ei valkoiset saa Suomesta. Voisin lähteä loisimaan vuorostani. Sehän parempi elämä on kuitenkin ihmisoikeus.
Eihän tuo ole ollenkaan ihonvärikysymys. Suomessa kaikki saa samanlaisen sosiaaliturvan, ihonväristä riippumatta, ja taso on monen mielestä aika hyvä. Monessa muussa maassa ei välttämättä kukaan saa mitään, ihonväristä riippumatta, tai taso on matala. Sosiaaliturvalla elävän ei välttämättä siis kannata lähteä pois Suomesta kovin pitkäksi aikaa. EU-alueella saa etsiä töitä 3 kk, ja Kelan piiristä tipahtaa 6 kk:n jälkeen.
Oma lapsi on vasta eskarissa, mutta kyllä silti. Kävi päiväkodin englanniksi ja toiseen kertaan ranskaksi. Nyt eskari latinaksi ja varmasti seuraavassa mahdollisessa vaiheessa ottaa uuden kielen. Urheilee telinevomistelussa ja astrofysiikkaa harrastaa yhdessä isänsä kanssa ja ollaan vähän pedattu sitäkin, että sitä kautta saattaisi olla mahdollista lähteä USA:an NASAlle astronautiksi. Ja tosiaan, vaikka ei lähtisi ulkomaille, niin ei mitenkään haittaa, että on pidetty kaikki mahdollisuudet auki.
Kyllä, molemmat lapset asuvat ja työskentelevät ulkomailla. Ja palkka on paljon parempi kuin mitä suomessa olisi ollut. Paluumuuttajiksi heistä ei ole. Eikä tänne kannata tulla koska suomi on jo konkurssikypsä maa. Kohta jään eläkkeelle ja lähden sinne.
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi on vasta eskarissa, mutta kyllä silti. Kävi päiväkodin englanniksi ja toiseen kertaan ranskaksi. Nyt eskari latinaksi ja varmasti seuraavassa mahdollisessa vaiheessa ottaa uuden kielen. Urheilee telinevomistelussa ja astrofysiikkaa harrastaa yhdessä isänsä kanssa ja ollaan vähän pedattu sitäkin, että sitä kautta saattaisi olla mahdollista lähteä USA:an NASAlle astronautiksi. Ja tosiaan, vaikka ei lähtisi ulkomaille, niin ei mitenkään haittaa, että on pidetty kaikki mahdollisuudet auki.
Miksi sinulla on noin huono itsetunto ja olet passiivis-aggressiivinen?
Vierailija kirjoitti:
Eli suomalaisten verorahoilla koulutatte lapsenne ja sitten rahaa tienaamaan muualta. Miksi ette muuta jo nyt, ulkomailla useassa maassa on paljon paremmat yliopistot kuin Suomessa ja voi jo opiskelu aikoina verkostautua.
Mekin olemme osallisia niiden verojen maksamisessa. Suomessa maksetaan korkeita veroja, joilla kustannetaan mm. maksuton koulutus. Ulkomailla palkasta maksetaan vähemmän veroja ja säästetään lapsille rahastoa yliopistomaksuja varten. Säästäminen aloitetaan usein jo ennen lapsen syntymää. Suomalaisella palkkatasolla ei oikein ole mahdollista sekä maksaa suomalaisia veroja että säästää ulkomaisiin lukukausimaksuihin.
Vierailija kirjoitti:
Eli suomalaisten verorahoilla koulutatte lapsenne ja sitten rahaa tienaamaan muualta. Miksi ette muuta jo nyt, ulkomailla useassa maassa on paljon paremmat yliopistot kuin Suomessa ja voi jo opiskelu aikoina verkostautua.
Suomessa on hyvä ja halpa koulutus muttei tarpeeksi töitä. Ei mitään järkeä kouluttautua pitkälle ja sitten tehdä jotain hanttihommia. Koulutus kannattaa viedä sinne missä sitä arvostetaan ja tarvitaan.
Suomen ongelma on huonot työmarkkinat.
Vierailija kirjoitti:
Ihana <3 kun voisikin kayda paikkarin aina uudestaan ja uudestaan eri kielilla.
Omani kavi koulun kahdella eri kielella, mutta valitettqvsti kielien yllapito vaatii aikaa, vaivaa ja rahaa ja kun jokin naista uupuu se on yhta tyhjan kanssa. Meilla kaikilla on vain 24h.
Itse olen kaksikielinen ja niin paljon kuin se on tyontanyt minua elamassa eteenpain en mahda olla ajattelematta millaista olisi olla yksikielinen.. osata yksi kieli erittain hyvin.
Btw astronautitkin on ihmisia
Me asumme ulkomailla, tytär samassa maassa kuin minä, poika toisessa maassa. Ei Suomessa.
Ehdottomasti kannustan ketä tahansa lähtemään jos elämässä eteenpäin haluavat. Me lähdimme kohta 30 vuotta sitten, minä ja lapset. Olin totaali yh niin että mikään ei pidätellyt. Lapset on opiskelleet ja valmistuneet ja hyvissä ammateissa. Kummallakin elämä hienossa mallissa, olen todella ylpeä ja onnellinen heistä.
Itse asun yksin ja vielä työelämässä. Joskus kauhulla ajattelen mitä jos emme olisi lähteneet! Lapsilla puolisot ja talot ja sunnot ja pojalla myös oma poika.
Silloin oli 90-luvun lama, otin vuoden virkavapaan ja otin muksut kainaloon ja lähdin ulkomaille töihin. Ajattelin että voinhan palata jos ei viihdytä, aika pian kyllä oli selvää että emme palaa. Lapset soputui hienosti, sai kavereita. Itsellä meni pari vuotta päästä kunnolla sisn yhteiskuntaan mutta alusta asti oli selvää etten enää Suomeen halua.
Ehdottomasti nuoret; lähtekää!
En ole estämässä, palkkakin on parempi. Työolot eivät aina.
Ehdottomasti Suomesta pois, sillä tässä suomen maassa ei ole
töitä eikä työpaikkoja tarjolla.
Jatkuva irtisanomisrumba päällä.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti Suomesta pois, sillä tässä suomen maassa ei ole
töitä eikä työpaikkoja tarjolla.
Jatkuva irtisanomisrumba päällä.
Tämä!
Pätkää ja YT:tä irtisanomissuoja YT+TT tai YT ja toistaiseki lomalle eli käytännössä nolla.
Suomi toimii muun EU:n alihankintapuskurina, josta ostetaan jos tarvitaan ylimääräistä ja joka dumpataan ensimmäisenä, kun talous yskii.
Mun toinen lapsi on Aasiassa ollut töissä jo muutaman vuoden. Puoliso on ulkomaalainen.
Huono työpaikka ei ollut Suomessakaan mutta ulkomailla on parempi; palkka tuplasti parempi, verotus yli puolet kevyempi, elintaso parempi ja ikuinen kesä. Opiskelukieli oli jo korkeakoulussa aika pitkälti englanti ja se on aika monessa maassa työkieli, Suomessakin.
Olen aina kannustanut matkustamaan. Jo yhdessä perheenä ja sitten yksin ja kavereineen.
Mainitkaahan myöskin, mitkä näitä unelmamaita /- työpaikkoja ovat! Nyt kaikki elävät onnellisesti vain ulkomailla;)
Vierailija kirjoitti:
Mun toinen lapsi on Aasiassa ollut töissä jo muutaman vuoden. Puoliso on ulkomaalainen.
Huono työpaikka ei ollut Suomessakaan mutta ulkomailla on parempi; palkka tuplasti parempi, verotus yli puolet kevyempi, elintaso parempi ja ikuinen kesä. Opiskelukieli oli jo korkeakoulussa aika pitkälti englanti ja se on aika monessa maassa työkieli, Suomessakin.
Olen aina kannustanut matkustamaan. Jo yhdessä perheenä ja sitten yksin ja kavereineen.
Mikset kerro, mikä maa?
Katseltiin tässä eräänä iltana Riikka Purran naamaa eikä voitu muuta kuin ihmetellä, että tässä maassa enää asuu ketään.
Olemme muuttaneet pois Suomesta jo 25 v. sitten lasten ollessa kouluikäisiä. He ovat käyneet kansainvälistä koulua eri maissa ja suorittaneet IB-tutkinnon ja sen jälkeen lähtivät englantilaisiin yliopistoihin opiskelemaan. Takaisin Suomeen tuskin on paluuta meillä kenelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Mainitkaahan myöskin, mitkä näitä unelmamaita /- työpaikkoja ovat! Nyt kaikki elävät onnellisesti vain ulkomailla;)
Sveitsi
Kannoin lastani ulkomailla. Sen jalkeen asuttu kolmessa eri maassa. En usko, etta maan rajat pidattelee lastani isona.