Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo reilu parisataa euroa lapsen tilillä huomioidaan tt-tuesta

Vierailija
18.09.2024 |

Päätettäessä, kertoo Yle. Vähentävät siis perheen saamaa toimeentulotukea. Viisikymppiä saa kyllä lapsen tilillä olla.

Lähde: Yle

Kommentit (242)

Vierailija
1/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eli lapsi on itsestään elatusvastuussa.

Vierailija
2/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoijista jotkut luulevat että tuo on tämän hallituksien aikaansaama juttu vaikka noin on ollut jo vuosia. Hassua sinänsä ettet sinä vanhempana saa käyttää lasten rahoja esim ruokakauppaan. Pitääkö sen lapsen sitten mennä ostamaan omilla rahoillaan itselleen safkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on selvää rahaa, mikä perheellä on. Tt-tuki on se viimeisin ja äärimmäisin mitä haetaan. Sitä ennen sulla ei saa olla enää mitään. 

Minä taas ihmettelen, kun tilillä saa olla kymmeniä tuhansia, ja silti asumistuki juoksee vaan. Just kaveri sai ison perinnön ja nostaa omistusasujan asumistukea.

Jäi sentään työkkärin listoilta pois, ja jättää työmarkkinatuen nostamatta. Tämä on sentään reilua työn vieroksumista. Pian on perintö hassattu.

Vierailija
4/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on selvää rahaa, mikä perheellä on. Tt-tuki on se viimeisin ja äärimmäisin mitä haetaan. Sitä ennen sulla ei saa olla enää mitään. 

Minä taas ihmettelen, kun tilillä saa olla kymmeniä tuhansia, ja silti asumistuki juoksee vaan. Just kaveri sai ison perinnön ja nostaa omistusasujan asumistukea.

Jäi sentään työkkärin listoilta pois, ja jättää työmarkkinatuen nostamatta. Tämä on sentään reilua työn vieroksumista. Pian on perintö hassattu.

Omistusasumisen asumistuki lakkautuu vuoden vaihteessa. Sitten kun perintö on hassattu niin ei muuta kuin takaisin kortistoon nostamaan työmarkkinatukea ja omistusasujan asumistuen korvaa sen jälkeen toimeentulotuki jos hänellä ei ole muuta omaisuutta.

Vierailija
5/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai huomioidaan ja on aina huomioitu. Asioista tietoinen nostaa sen pois ennen tuen hakemista jos haluaa että se jääkin lapselle säästöön.

Vierailija
6/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasumisen asumistuki lakkautuu vuoden vaihteessa. Sitten kun perintö on hassattu niin ei muuta kuin takaisin kortistoon nostamaan työmarkkinatukea ja omistusasujan asumistuen korvaa sen jälkeen toimeentulotuki jos hänellä ei ole muuta omaisuutta.

Paitsi että omistusasunto lasketaan realisoitavaksi omaisuudeksi, jonka perusteella ttt-hakemus todennäköisesti hylätään

Vierailija
7/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että omistusasunto lasketaan realisoitavaksi omaisuudeksi

Nykylain mukaan omistusasuntoa ei huomioida realisoitavana omaisuutena, jos itse asuu asunnossa.

Vierailija
8/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se huomioidaan vain lapsen osalta, perhe saa ihan yhtä paljon kuin saisi, jos lasta ei perheessä olisi. Tämä sama systeemi on ollut ns. aina eli vuosikymmeniä. Näin siksi, että lapsen omaisuus on lapsen omaisuutta, ei vanhempien, vaikka moni toisin luulee. Vanhempien tulee kyetä lapsensa elättämään eikä alaikäisen rahoihin saa koskea.

Vierailija
9/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki ei ole kansalaispalkka, vaan sen turvin selviydytään tilapäisen äärimmäisen kriisitilanteen yli. Totta kai siinä huomioidaan kaikki perheen käytössä olevat rahat, ne kuuluu muutenkin käyttää ensin.

Tämä paha asennevamma pitää oikaista. Toimeentulotuki ei ole oleskelutuki.

Vierailija
10/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä hauska tapa määritellä tukia.

Jos nostat lapsen tililtä sen saamia lahjarahoja tms. ja käytät niitä vaikka perheen ruokaan tai ostat itsellesi vaikka kengät, niin syyllistyt toisaalta kavallukseen :D

Tästä on annettu tuomioitakin.

Vierailija
11/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on se ristiriita, että vanhemman on laitonta ottaa sieltä lapsen tililtä rahaa esim ruokaan tai harrastusmaksuihin, vaikka niihin ei nyt tämän mallin mukaan saa tukea, perustuen siihen, että tilillä on ne rahat. 

Ja itse kannatan vahvaa työhön ohjausta ja jopa jotenkin vastiikkeellista tukea, mutta tämä lasten rahoihin kajoaminen on vaan väärin ja jatkaa sukupolvien kurjistumiskierrettä ja opettaa laittomuuksia, mitä kannattaa tehdä, että rahoihin ei kaojttaisi.

Vierailija
12/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ollut tosiaan käsittääkseni aina noin, mutta onhan tuo oikeasti väärin.

Jos lapsi saa tililleen rahaa esim.sukulaisilta, kummeiltaan jne, niin tämä huomioidaan tuloina tt-päätöksessä.

Kuitenkin alaikäinen on huollettava eli vanhemman kuuluu lapsetaan huolehtia.

Myös nykyään korostetaan sitä, että vanhempi ei saa ottaa lapsen tililtä rahaa.

Eli kyllä tässä tapauksessa Kela laittaa vastuun perheen elatuksesta myös alaikäiselle lapselle!

Saman aikaan rikkaat nostavat lapsilisää ja tallentavat ne tilille odottamaan lapsen täysi-ikäisyyttä.

Köyhien lapset eivät saa yrittää säästää, vaan heidän pitäisi elättää itsekin perhettä.

Ei mene tasan nallekarkit, ei.

Vierailija
13/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä tämän tiedän. Näin hänelle käy. Reilusti työikää vielä jäljellä, ja koittaa ankeat ajat, jos vielä sairastuu, ja on käyttänyt tarpeellisen puskurinsa.

Mä olisin tehnyt kaikkeni pelastaakseni rahat ja  käyttöön ennen eläkeikää, kun ei taatusti työllisty mihinkään, saattaa olla sairauksia, joutuu kuntouttavaan tai jollekin tyhmälle kurssille, ja mitä ne vielä keksivätkään.

Hänellä on vielä hyväksikäyttäviä "ystäviä", joille tarjoaa kaikenlaista. Kun tästä sanoin ystävyydellä, niin närkästyi.

Vierailija
14/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoijista jotkut luulevat että tuo on tämän hallituksien aikaansaama juttu vaikka noin on ollut jo vuosia. Hassua sinänsä ettet sinä vanhempana saa käyttää lasten rahoja esim ruokakauppaan. Pitääkö sen lapsen sitten mennä ostamaan omilla rahoillaan itselleen safkaa?

Kelan ohjeitai voidaan pitää jo yllytyksenä kavallukseen.

"Joka tahallaan taivuttaa toisen tahalliseen rikokseen tai sen rangaistavaan yritykseen, tuomitaan yllytyksestä rikokseen kuten tekijä."

Vierailija
15/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perheellä itsellään on (kerrankin) ylimääräistä rahaa elättää itsensä, on silti oikeus ja kohtuus käydä veronmaksajien taskulla ja vielä uhriutua jos ei pääsekään?

Kyllä on yhteiskunnan paapominen mennyt täysin yli. Sitä pidetään jopa ihmisoikeutena.

Vierailija
16/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota noihin "ei julkisiin ohjeisiin". Vähän joka paikassa on noita "ei julkisia ohjeita", joiden mukaan toimitaan, mutta niitä ei juurikaan kerrota suuren yleisön tietoon.  Olisihan se kova kolaus, jos käsitys todellisesta hyvinvointiyhteiskunnasta paljastuisi.

Jo vuosia terveydenhuollosta huonoa palvelua saaneet on leimattu itse syypääksi siihen, että he eivät saa asianmukaista hoitoa. Nyt kun seuraava ryhmä priodisoidaan hoidon ulkopuolelle ja heillä olisi peiliin katsomisen paikka, niin nyt valitetaan, että ennen niin hyvää hoitotasoa ajetaan alas.

Vierailija
17/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos perheellä itsellään on (kerrankin) ylimääräistä rahaa elättää itsensä, on silti oikeus ja kohtuus käydä veronmaksajien taskulla ja vielä uhriutua jos ei pääsekään?

Kyllä on yhteiskunnan paapominen mennyt täysin yli. Sitä pidetään jopa ihmisoikeutena.

No tähän perustuu juuri tämä nykyajattelu, ettei voi ottaa minkäänlaista työkeikkaa vastaan, kun "menettää tukia". Ja tämähän on se tarkoitus, että menet ja teet ja saat palkkaa, ja selviät itse ja ilman tukea, mutta kun "ne kuuluu minulle, eikä minun tietenkään kannata silloin mennä töihin, kun mä elän mukavasti näinkin, kun mulla on ne oikeudet". 

Vierailija
18/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla joku kyselijä joku aika sitten ei millään tuntunut ymmärtävän tätä. Halusi välttämättä lahjoittaa rahaa jollekin tutulle lapselle, jonka perheessä raha-asiat surkeasti ja kyseli, vaikuttaako lapsen tilillä olevat rahat toimeentulotukeen.

Kun ehdotin, että säästäisi ne rahat omalle tililleen ja lahjoittaisi sitten kun lapsi on isompi, tämä ei käynyt. Ei vaikka rahasummat niin pieniä, että ei vuosien jälkeenkään ylittäisi kertalahjoituksena annettuna lahjaveron rajaa. 

Vierailija
19/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ollut tosiaan käsittääkseni aina noin, mutta onhan tuo oikeasti väärin.

Jos lapsi saa tililleen rahaa esim.sukulaisilta, kummeiltaan jne, niin tämä huomioidaan tuloina tt-päätöksessä.

Kuitenkin alaikäinen on huollettava eli vanhemman kuuluu lapsetaan huolehtia.

Myös nykyään korostetaan sitä, että vanhempi ei saa ottaa lapsen tililtä rahaa.

Eli kyllä tässä tapauksessa Kela laittaa vastuun perheen elatuksesta myös alaikäiselle lapselle!

Saman aikaan rikkaat nostavat lapsilisää ja tallentavat ne tilille odottamaan lapsen täysi-ikäisyyttä.

Köyhien lapset eivät saa yrittää säästää, vaan heidän pitäisi elättää itsekin perhettä.

Ei mene tasan nallekarkit, ei.

No eipä kyllä mene tasan nallekarkit. Rikkaat kun maksavat valtiolle tuhansia euroja vaikka siitä miinustaisi tämän saadun lapsilisän. Toimeentulotukiasiakkaat taas saavat valtiolta (vähintään vuositasolla) tuhansia euroja.

Kerrotko nyt sitten vielä perustellusti, kumpien pitäisi olla tilanteesta pahoillaan ja tuntea se vääryydeksi?

Omasta mielestäni ei toki kummankaan, mutta nähtävästi sulla oli nallekarkeille jotain tasattavaa. Mun mielestä taas on hienoa, että köyhätkin saavat sen elatuksen jota eivät itse syystä tai toisesta saa hankittua ja myös se, että hyväosainen antaa verojen kautta hyväntekeväisyyteen isot summat rahaa, jonka huono-osaiset saavat käyttöönsä.

Vierailija
20/242 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä ajatuksena estää tilanne, jossa vanhemmat siirtävät omia rahojaan lapsen tilille jemmaan ja nostavat sitten tukia, kun muka ollaan rahattomia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä