***Kevättoiveet lumisella viikolla 7***
Tulinpa tekemään tänne uuden pinon. Linkki edelliseen tässä:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp
appid=&m=9523360&p=1&tmode=1&smode=1&mpg=100
Kommentit (32)
No eipä tullu kai kovin täydellistä linkkiä... Onkohan tämäkään...
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=&m=9523360&p=1&tmode=…
Pistin teille eilen mahakuviakin tulemaan, toivottavasti tuli perille.
Oli hyödyllistä lukea taas noita vaate- ja vaippakokovinkkejä kevättä varten, niin tietää vähän sitten noista vauvansa kasvuvaiheista. Vaikka kerkeen varmaan unohtaakin taas, miten nuo koot ja vaiheet menee. Tosin tytöillä ja pojilla taitaa olla selkeä ero kasvussa, kun tuntuu, että meiän kevättoivepojilla on nyt oikea kasvupyrähdys menossa Simppikseen verrattuna.
Oon muuten huomannu, että vauvojen villapipoja- ja tumppuja löytyy kaupasta vähän huonosti (kai se on perinne tehdä ne itse :)) - tuli vaan mieleen, kun niitä ootte käyttäneet, ainakin muistaakseni Noel. Mutta voihan sitä käyttää sitten toppalakin ja kypäräpipon yhdistelmää (ja toppalapasia). Tai sellasta naruilla solmittavaa pipoa. Nimittäin totean tässä aina vaan, että mun kutomisprojektit on vaiheessa 0. Surullisensiilin villapukuprojektia seuratessani huokaan aina kateellisena syvään ja ajattelen, että mun on luovuttava kyllä niin isosta urakasta. No kerkeehän ne töppöset väsätä sitten vauvan synnyttyäkin. Anoppi kyseli mieheltä, onko meillä neulepukua vielä - siitähän saisikin sitten hyvän väliasun toppapuvun alle kylmällä (ja jos ei ulkonäkövalinta tätä värifriikkiä miellytä, niin saanpahan hyvän syyn käydä ostamassa sellaisen toisen itse ;)). Kovasti se kyseli meiän hankinnoista, jolloin yritin vihjata miehen kautta fleece-peitosta, mistä täällä meillä oli puhe. Aika ovelaa... Pussilakanoita se on kuulemma jo hankkinutkin.
Värillisten vauvanvaatteitten pesu on mulla vielä vähän kesken, kun värillisten vaatteiden pesuaine loppu meillä viikonloppuna. Sain sentään pestyä kuitenkin valkoisia meiän omien vaatteiden joukossa. Tosi kivaa hommaa peseminen kyllä on niin kuin tais olla teiänkin mielestä, kun saa ripustella niitä pikkuvaatteita kuivumaan. Tosin on iso homma niitten lajittelussa, sillä samanväristen kesken on kuitenkin lämpötilaeroja. Jossain vaiheessa rupeen varmaan myös silittämisurakkaan, mutta ei niitä kaikkia nyt silittää tarttekaan.
Kauheaa, kun mä on materialistinen tänään. Siispä miten teillä on mennyt? Ootteko kärrytelleet vaunujen kanssa nyt kun ei oo niin kauheesti pakkasta? Eikö oo ihanaa lykkiä omaa nyyttiänsä? Herääkö teiän vauvat, jos kuljette epätasasella alustalla? Vaikuttaako autojen äänet niitten uneen?
Ihana tunne, kun saatiin tää vauvanhuone raikkaammaksi. Nyt tänne pääsee kokoamaan hoitopöytää, kun mies siirteli huonekaluja ja luuttus kunnolla nurkat. Onhan tässä hommaa, kun mun pitäis papereita ja mappeja yms. vaikka mitä järjestellä, mut eipähän tarvi villakoirien kanssa enää seurustella tässä huoneessa. Annoin miehenkin hyvällä omallatunnolla kattoa telkkaa vaikka kuinka, kun se sai tuon mulle aika vastenmielisen siivousurakan huhkittua ;)
-Simmu se täällä, 36+4
Pikkuhiljaa alan taas palaileen elävien kirjoihin. Vieläkin on nenä aivan tukossa ja melkoinen yskä, mutta selvästi parempi olo. Käytiin eilen miehen kans pienellä kävelylenkillä, kun en ollut nenääni ulos laittanut sitten... öö.. keskiviikon :) Teki kyllä raitis ilma hyvää. Sain nukuttuakin pitkästä aikaa koko yön. Mulla on Söpösimmu tota samaa ongelmaa et herään aamuyöstä ja valvon vaikka ei mitään varsinaista vaivaa oliskaan siis nenä tukossa tai muuta. Mä luin jostain (olisko ollu Pirkka tai Me-lehti) et huoneilmaa kannattaa kostuttaa laittamalla vaikka märkä pyyhe patterille, saa helpommin hengitettyä ja jos sulla on taipumusta saada kuivasta ilmasta tukkoinen nenä niin vois ehkä auttaa siihenkin ellei teillä jo ole ilmankostutinta. Noista ahdistavista unista, niitä kyllä riitti kuumeisena, tosin nyt ei ollu niin hämäriä kun joskus muinoin, ei mitään värillisiä pörrösiä avaruusolentoja :) Nyt vaan laskin koko yö kauheesti jotain enkä saanu siltä nukuttua :) Viime yönä näin jotain painajaista ja huusin unissani, mies heräsi melko säikähtäneen oloisena :) On kyllä muutenkin aika ahdistavia unia ollu näin loppuraskaudesta kai se synnytys vähän kummittelee jossain tuolla takaraivossa.
Minks: Voi harmi että Santulla on vieläkin yskää. Onneksi teillä oli kuitenkin vaan ihan tavallinen flunssa. Kuulin että joku oli ollut viikon kestävässä mahataudissa, sitäkin on kai vielä liikkeellä. Tiedä uskaltaako sitä enää poistua kotoo ollenkaan jos tuolla ihmisten keskellä on tollasia tauteja liikkeellä :) Mäkin tulin heti kipeeksi kun uskaltauduin kaupungille. No mieshän ne kaikki tuo mukanaan jos ne on tullakseen että tuskinpa sitä on hyötyä eristäytyäkään. Teillä on kyllä poika jo hurjasti kasvanut! Riittääkö teillä isompia vaatteita? Joko oot malttanu ominpäin lähtee kaupoille ja jättää miesväen keskenään? Tuli noista kestoista hauska juttu mieleen. Sinä surullisen kuuluisana baarireissuna jonka mieheni teki tuossa taannoin sattui taksissa hauska tapaus, sillä taksi kuskilla oli kolmi kuukautinen vauva (kuski oli siis mies, ikää 29 eli suurin piirtein mun miehen ikäinen) ja jostain syystä niillä oli tullu se puheeksi ja se mies oli sanonut että he käyttää kestovaippoja ja mainosti niitä tosi hyviksi. Niillä oli kans se tyyli niiden käytössä et muuten kestoja mut öisin ja kylässä kertakäyttövaipat, me siis on mietitty et tätä yritettäis. Mun mies selvästi innostu asiasta enemmän kun sai vertaistukee. Ei se ainakaan vielä oo missään vaiheessa kestovaippoja vastaan ollut, mutta selvästi sai lisä pontta sille ajatukselle kun joku mies puhui asiasta eikä ollu mitään " akkojen hömpötyksiä" . Se on kyllä ikävää kun sitä ei voi etukäteen tietää et mikä on sopiva vaippa omalle lapselle nyt kun vielä olis aikaa ommella. Yritäpä siinä sitten vauvan kanssa ommella 20 vaippaa ja sama homma kuukauden välein kun menee pieneks.
Voi vitsi että vauvat kasvaa sitten nopeasti! Ihan hujaus mennyt kun teidän vauvat jo näyttää niin isoilta. Kohta ne mennä ryömii ympäri asuntoa :) Katselin juuri kuvia. Se on jännä miten nopsaan se vastasyntyneen näköisyys katoaa ja posket pyöristyy. Ihan selvästi huomasi molemmista Noelista ja Santusta että jo alkaa maailma kiinnostaa. Täytyy varmaan itse muistaa sitten joka päivä räpsiä muutama kuva, ei sitä itse niin äkkiä varmaan huomaa kuinka lapsi kasvaakaan. Ootteko te kandi ostanu itse paljon leluja Noelille vai ootteko saanu lahjaksi? Kannattaako niitä ostaa ennakkoon? Onko teillä kaikilla muuten soittorasiat? Mä haluisin sellasen pehmolelu soittorasian, mutta ne on turkasen kalliita.
Söpösimmu: Täytyykin ostaa joku suloinen keltainen asu. Tosin se äippäpakkauksen tipupaita on kyllä varmaan hyvä pääsiäisvaate :) Onko sulla yhtään ristiriitaisia ajatuksia sen suhteen koska synnytys voi alkaa? Mulla on koko ajan pieni pelko persuusksissa et koska tapahtuu jotain, mut silti se synnytys tuntuu vielä jotenkin kaukaiselta. Kai sitä alkaa joku epätoivo valtaan kun alkaa olo oleen aika tönkkö. Onko sulla vatsanseutu arempi kun aikaisemmin? En tiedä johtuuko yskimisestä vai mistä mut kylkee kääntäessä saa olla varovainen kun tuntuu et kaikki venytykset tuntuu ikävänä kohdussa. Aiotko sä muuten ottaa vauvan kotiutumisvaatteet synnytykseen mukaan? Meille sanottiin siellä valmennuksessa et ne kannattaa vasta isän tuoda sitten kun on lähdössä kotiin etteivät huku mihinkään. Mä ajattelin pakata ne turvakaukaloon valmiiksi, ei sitten mies tuo " vääriä" vaatteita :) Samoten kun mun kotiutumisvaatteet.
Aiotteko muuten muistaa miestänne ystävänpäivänä? Mä en keksi mitään järkevää millä vois muistaa. En usko et ilahtuu jos kiskasen tässä tilassa jotkut pitsihepenet päälle ja odotan sitä sängyssä töistä tullessa :) Vinkkejä kaivataan.
surullinensiili ja pikkutiikeri 37+0
taiskin palstailu multa jäädä viikonloppuna, mutta minksiin olin eilen yhteydessä niiden treffien tiimoilta.
lauantaina käytiin mun isillä ja äitillä syömässä. sit mummu lähti miehen kanssa kävelylle ja me lähdettiin ihan kahdestaan ruokakauppaan:) kyllä mies jo prismalla meinas hätääntyä että missäs tyttö on, mutta muisti sitten:) eilen taas käytiin miehen työkaverilla. siellä oli 2 v ja pian 5 kk tytöt, ja kylläpä olikin isompi se pieni tyttö:) kun tuohon meidän pikkuseen vertaa. mentiin sellaista pikkutietä autolla sinne ja vastaan tuli rekka:) ei sitten muuta kun pakko oli miehen hankeen ohjata, ja siinähän me sitten oltiin jumissa. mies jo meni työntään, mutta se rekkakuski auttokin vetämällä auton pois hangesta autollaan (onneks on koukku meidän autossa!!!)
tänään treffasin yhtä kaveria kun meidät treffit perääntyi. kävin heidän tytön 1-v-päivillä neidin kanssa. juhlistettiin päivään puolentoista tunnin kärryttelyllä:) ja sokoksella kävin sitä ennen neidin kanssa. hyvin onnistui kauppareissu rintarepun kanssa, neiti torkkui tyytyväisenä. äitikin oli tyytyväinen kunnes palasi autolle, parkkisakko! eli siinä sokoksen takaovien kohdalla ei saa enää parkkeerata sen remontin takia, ihan vaan tiedoksi kaikille. nimim. ainahan siihen on saanut pysäköidä.
kandi: kiva että teilläkin voidaan jo paremmin:)
siili: juu, mun olo parani jo oikeestaan lauantaina, eli ei päässyt ihan pahaksi olo muuttumaan. onneksi sullakin jo parempi olo. meillä ei oo muuta soittorasiaa kuin tuo mikä tuossa matossa on mukana. mä pakkasin kanssa tytön vaatteet valmiiksi laukkuun ja laukun turvakaukaloon, että oli miehen ne siitä sitten helppo ottaa mukaan kun meitä tuli kotiin hakemaan. omia vaatteita en tullut pakanneeksi, mies ne sitten kännykän avulla metsästi. mulla muuten oli ainakin äitiyshousut myös kotiutumishousuina, siis sellaset masun alle jäävät, resori ois kyllä ollut iso. äläkä sä sitä miehen yllättämistäkään niin huonona ideana pidä:) meillä hempeiltiin viimeks joskus rv 38+, olihan se koomista sen masun kanssa, mutta kyllä kannatti:)
lakista: meillä oli aluksi kappahalista sellanen vähän paksumpi pipo, joka nyt jo pieni. tällä hetkellä käytössä kypärämyssy + toppalakki yhdistelmä, lakin löysin henkalta.
simmu: sitä on käyty oikein ravintelissa:) meillä tiedossa ens kuussa kun anoppi vie taas pesueen syömään miehen ja sen veljen synttäreiden kunniaksi. koordinaatio sinällää toimii, mut kun tyttö kasvaa niin pitää koko aika opetella uudet reitit kun meinaa mennä esim liian läheltä jo tain kulmaa kun siitä vielä viime viikolla pysty menemään:) kiitos kuvista, perille tulivat:) mä oikein jännään miltä mitat näyttää perjantaina neuvolassa. epäilisin että viis kiloo on mennyt rikki, mut saa nähdä.
kärryttelystä. ihanaa kun on päästy taas ulos! eilenkin otettiin kärryt mukaan reissuun ja käytiin siellä kävelyllä ja sama siis tänään. ei voi jättää väliin kun muistaa kuinka tylsä viime viikko oli kun ei toivookaan kärryttelystä.
kylläpä tosiaan pojat kasvaa:) no, eihän tuo meidänkään tyttönen enää ihan niin pieni oo, huomaa ainakin kannellessa.
mites sitten, sovitaanko uusia treffejä vai mitä masukkaat on mieltä että uskallatteko? mulla taitaa olla jälkitarkastus ens viikon torstaina aamupäivästä, mut muuten sopiii ihan miten vaan.
jahas. rätynen neiti rauhoittui miehen masulle. mä meen laittaan ruokaa ja pyykit kuivaan.
palaillaan, tikru ja simppis melkein 1,5 kk
miten meillä nyt näin hiljaista on?? Missä te kaikki luuhaatte?! :)
Urhg, miehellä oli aamuvuoro tänään eli lähti kotoa puoli viideltä (työt 6-14)... Jouduin siis yksin nukuttamaan Noelin ja yksin heräämään aamukätinöihin. Aika karseaa. No, sitten kyllä pötköteltiin sängyssä keskipäivän paikkeilla pari tuntia, mutten tietenkään saanut unta. Juttelin sitten megapitkään puhelimessa äitini kanssa, ihan rentouttavaa sekin :)
Tänne ei kuulu mitään uutta. Noel syö ja kakkaa ja nukkuu ja on keskimäärin hereillä ollessaan ihanan nauravainen ja touhukas pikkumies. Ja juttelee ihan hirveästi; se on nyt oppinut hienosti mytläämään kieltä suussaan ja se se on hauskaa!
Nyt muihin puuhiin. Kuulumisia odotellessa!
Kandi
Lueskelin tuolla jotain pinoa missä oli juttuja jota ottaa mukaan sairaalaan ja siellä tuli puheeksi tuo sairaalamaksu, joko teille on lasku tullut postissa? Kuinkakohan suuria summia sitä varten pitäis varata säästöön? En kyllä tajunnu et sieltä voi useamman sadan euron lasku tulla. Melkoista rahastusta kyllä jos vasta tyyliin kolmelta yöllä laskutetaan vaan kyseisestä vuorokaudesta eikä enää edellisestä. No sairaalat on tunnetusti kovia rahastaan eikä jousta maksuissa yhtään, mielenkiintoista tää julkisen puolen " ei saa tuottaa" politiikka...
kandi: Pystyykö sun mies helposti sopimaan työvuorojaan? Kuinka paljon hänelle osuu aamuvuoroja? Varmaan ollut aika uuvuttava aamu jos oot tottunut siihen että mies on aamutouhuissa auttamassa. Ilmeisesti teillä oli kuitenkin kohtalaisen helppo aamu.
Tikru: Sulla on ollut tapahtumarikas viikonloppu. Aika hurjalta kuulosti toi hankeen ajaminen, mutta ilmeisesti siihen ei kummemmin liittynyt dramatiikkaa. Eikös kaikissa autoissa ole takana joku koukku/lenkki josta pystyy hinaamaan? Olis kyllä voinu olla aika homma miehes työntää se auto pois penkasta. Kiva kuulla kuinka paljon teidän tyttö on kasvanut. Vielä siitä kypärämyssystä, mistä olette sen hankkinu? Vai puhuitkos sä jotain Pampersin kylkiäisistä? Se äippäpakkauksen myssy ainakin näytti ihan julmetun isolta.
Mulle sopii tapaaminen milloin vaan tällä tietoa. Mulla on tän viikon torstaina lääkäri iltapäivästä et se on vähän huono päivä mut muuten käy.
(.) Juilii alavatsaa mutta tuskin on mitään merkittävää. Mä en enää millään jaksais odottaa. Mulle iski eilen yhtäkkiä ihan hirvee paniikki sen synnytyksen suhteen. Kai se pääsi vallalle kun tauti tuntuu vetäneen mielialan ihan pohja mutiin. Mä olin jo saanu itteni tsempattua et hyvin mä siitä selviän mut sit alakuloisena se paniikki taas iski päälle. Tulis nyt jo pian niin ei enää tarttis jossitella et kuinka se menee. Vauva survoo päällään kyllä niin tehokkaasti alapäähän että rakon suunnalla tekee aika hallaa. Nyt sitä oikeestaan vasta tajuaa kuinka iso se jo on kun se potkii ja painaa. Tulis jo pian että näkis minkälainen kaveri siellä on.
surullinensiili ja pikkutiikeri 37+1
hihii, toissa yönä neiti nukkui munkin yössä seitsemän tunnin pätkän:) tähän asti nuo pidemmät pätkät ollut vaan viikonloppuisin eli isin öissä. tänäkin yönä heräsi vaan kolmen maissa ja sitten aamulla vähän yli puoli kahdeksan. eli hyvin nukkuu neiti vielä, mä oon kyllä pulassa kun alkaa tulee hampaita tms että neiti nukkuu huonommin...
voi mun äitiä:) oltiin siellä eilen ja mulla oli hoitolaukussa kolme vaippaa mukana, mut eihän ne riittänyt. kun mummu aina haluaa vaihtaa vaipan ennen ruokaa (vaikka ois pissavaippa, kun onhan se kivempi syödä puhtaalla vaipalla) sit sen jälkeen kun pitäis ulos lähtee, niin tulee uus vaipanvaihto kun neiti yleensä töräyttää syödessään:) eilen sit jouduin kaupassa käydä hakeen lisää vaippoja... no, mummu tasapainottaa, kun kotona vaihdetaan vaippaa yleensä vaan ruokailun yhteydessä, neidin iho on nyt ollut ihan ok, ja että hän ois puhtaassa vaipassa niin tosiaan koko aika pitäis vaihtaa.
kandi: aikainen on herätys teidän miehellä:( osuuko noita tollasia aamuvuoroja usein? mun mies tänään nukku sentään puoli seitsemään, on koko alkuviikon herännyt ennen kuutta ja lähtenyt sit töihin, no tuleepa kotiin aikasemmin. ensi viikolla sillä on koulutus espoossa kahtena päivänä, eli ollaan ekaa kertaa neidin kanssa yö kaksin. no, eiköhän se onnistu jos vaan iltaruokinta onnistuu, se kun on ihan miehen vastuulla joka ilta...
siili: juu, oli tapahtumaa... eikä paljon rauhoitu kun nimijuhlat on ens lauantaina, mutta jos sit sunnuntaina sais vaan oltua:) sairaalalaskut tuli aika nopeasti. oliskohan mun se synnytysreissu maksanut jonkun suunnilleen satasen, en tarkkaan muista. mut kun tuli myös maksut niistä edeltäneistä käynneistä (3 x 22 euroo) ja sit viä tytölle maksu niistä päivistä kun oli siellä lastenosastolla. mut toi tytön maksu ainakin koitetaan sitten vuoden lopussa saada vakuutusyhtiöltä takas, kun meillähän oli hälle se vakuutus jo tolloin. mulla on parikin kypärämyssyä, toisen ostin ideaparkista ja toinen tuli tosiaan vaippojen kylkiäisenä.
jashoo, neiti tuossa kaipailee huomioo, josko olisi nälkä:)
terkuin tikru ja simppis
HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ MEILLE KAIKILLE!
treffeistä. mulla neuvola perjantaina tällä viikolla klo 8.30 eli periaatteessa käy silloinkin. ja oma jälkitarkastus ens viikon torstaina klo 12.30, eli se on vähän huono päivä. muuten sopii:)
tikru taas
Lähdettäiskö sinne ideaparkiin perjantaina? Torstaina iltapäivästä oli siilillä lääkäri joten se ei käy, mutta tiggerin perjantainen neuvola on niin aikasin että onnistuu sen jälkeen. Tikrun kans meillä olikin puhetta että perjantai käy. Käykö se siis siili ja simmu teille?
Mä en ole juuri tähän koneelle ehtinyt. Pojalla on taas mahavaiva-kausi ja raukka itkee aika paljon. Joka ilta pitää maratonin, nyt on jo monena iltana tullut 6h itkuista valvomista täyteen :( Sen jälkeen kyllä nukkuu yönsä hyvin eli herää vain syömään 1,5-3,5h välein. Mutta on tuo raastavaa. Kaikkensa tekee ja mikään ei auta. Toistetaan vaan samaa kaavaa (imetys, vaippa, viihdytys & hyssyttely, imetys, vaippa viihdytys & hyssyttely..) kunnes saadaan uneen. On kokeiltu kantoliinat, tanssit, laulut, vauvahieronta, kärryttely, tuti, lelut, mut lopulta ei osaa ku pitää sylissä tuti suussa ja antaa känistä aikansa. Cuplattomat on nyt aloitettu uudelleen, josko niistä ois apua. Päivät vaihtelee, voi mennä hyvinkin ettei juuri itkeskele, mutta sitten taas on noita raastavia päiviä jolloin me molemmat ollaan sitä mieltä, että koliikki tuolla on. Neuvolatädin ja sen psykologin jolla kävin mielestä poika imee ja hotkii maitoa niin kovasti että saa aivan varmaan kasan ilmaa siinä samalla. Imu ja nielemistaktiikka on tuolla sellainen, että vetää ilmaa. Höh. No minkäs tuolle mahdat? Muuta ku koittaa rauhoittaa imetystilanteet ja sen oon huomannu et heti on vastattava pojan kutsuun, ennenku ees kunnolla itkee, muuten hermostuneena se varmasti saa sitä ilmaa niin että maha kurisee imiessä!
Siili: Hyvä jos säkin olet jo tervehtynyt? Sulla taitaa tuo lääkäri olla joku ylimääräinen tarkastuskerta? Kun eikös sulla ollut jo se normaali kolmas lääkärintarkastus? Kysyit sairaalamaksusta. Meillä oli kuudelta päivältä 156e. Ihan muheva lasku... Lauantai oli synnytyspäivä, torstaina päästiin kotiin. Molemmilta vajailta päiviltä meni täyden päivän maksu, niinhän se menee.
Vauvamasulliset: Onpas teillä jo muhkeat odotusvatsat kuvista päätellen :D Ja miten kauniit! Ahistaako teillä hengitystä nyt kun kohtu on korkeimmillaan? Närästääkö? Mulla oli viimeisen kuukauden korotuspeitto patjan alla, että sain etupääni koholle. Ei närästänyt niin pahasti yöllä. Onko lantioliitoskipuja? Varmasti alkaa jo synnytys pyöriin päässä. Aiotteko huomenna torstaina mennä vielä jumppaan? Mäkin mietin tulisinko. Hitsi teillä on kohta niin pienet vauvat, meillä on jo tällaiset isot :) Iän näkee nyt niin selvästi kun vauvat kasvaa nopsaan. Mutta kyllä mullekin eilen vielä sanottiin, että " voi kuinka pieni vauva, kuinka vanha se on?" . Piti itsekin muistuttaa itelleen, että pienihän tuo tosiaan vielä on :)
Minki ja Santtu
Poikkeampa toivotteleen teille ystävilleni hyvää ystävänpäivää ennen kuin lähden kiertään pari kauppaa tarkotuksena tänään hankkia imetysliivit varastoon. Jos ostais vaikka yhdet laadukkaat ja yhet vähän halvemmat, niin vois olla mahiksia, että niistä parista vaihtoehdoista olis alkuun ees toiset onnistuneet ;) Tärkeetä kai, ettei hankaa kauheesti ihoa. Nyt kun nousin aamummalla lääkäriin, niin olis jo valmiiksi hereillä hyödyntämään tätä päivää... Meille piti kyllä tulla 1-vuotias poikavieras käymään, mutta rassulla oli korkeaa kuumetta. Siispä ne sydämenmuotoiset ystävänpäiväkarkit menee omaan nassuun parhaillaan :)
Kyllä mulle käy perjantai Ideaparkin reissulle! Onko perjantai Tiggerille varmasti ok, että ehditkö nimijuhlien järjestelyiltä tapaamaan? Ollaan Minks yhteydessä kyydin puolesta - mites Surullisensiilin kyyti?
Tänään olin siis vikassa lääkärissä. Ultrakuvaa ei otettu ruudulle, mutta muussa tutkinnassa saatiin kyllä selville, että pää on siellä edelleen oikein valmiina alaspäin. Kohdunsuu on kiinni, joten saan liikkua vielä kuulemma vapaasti tuntemusten mukaan, mutta on vauva kuulemma laskeutunut selkeästi ja paikat pehmenneet, joten totesi lääkäri tyytyväisenä, että kyllä siellä h-hetkeä lähestytään. Jotenkin kiva fiilis jäi, että sentään jotain pientä on tapahtunut, vaikken mä supistuksia tunnekaan. Veikkailtiin, että saattaa mennä lasketun ajan tienoille kuta kuinkin ja että ehkä n. 3,5 kg-normivauva ois tulossa. Mut näähän on vaan arvioita, joten ans kattoo sitten myöhemmin. Onneks oli pissa puhdas ja verenpaineetkin kunnossa. Nyt sitten viikon välein neuvolassa käymään.
Siili: Kevyttä mahan arkuutta tuntuu välillä, varsinkin öisin huomaa jotain sellasta pientä, jos on unissaan ollu liikaa kääntyneenä mahan puolelle, tai liian pitkään selälleen. Kyllä nää viikot tuntuu nyt kuluvan nopeesti, että siinä mielessä ihan hyvä asennoitua vauvan tuloon pian, joten yritän parhaillani aina suunnitella lähipäivien hommat ja hankinnat niin, että kerkeis prioritettijärjestyksessä tärkeimmät hoitaa alta pois. Mut eiköhän sullakin lääkärissä sit todeta jotain huomenna, että kuulet siitä sitten pitääkö olla jo ihan lähtökuopissa, vai yrittää vaan relata ja ootella. Sairaalavaatteista: Meillekin puhuttiin sairaalakamoista niin, ettei kantsi ihan kaikkee ottaa, lähinnä tilanpuutteen vuoksi, mutta musta ois kiva pakata vauvanvaatteet kassiin valmiiksi - ei kai sellaset nyt hirveesti tilaa vie, paitsi toppahaalari... Omat tulomammahousut on varmaan samat kuin lähtiessäkin, joten tuskin tarvin muuta kuin ihoo vasten vaatteet itelleni ja tossut. Miehen muistamisesta tänään: Kavereita yleensä muistan, mut nyt kun se kaveri ei pääsekään, niin saa mies varmaan päivän kunniaksi sitä piirakkaa, mitä olin aatellu tehdä. Eikö oo hieno nähdä huomenna, miten sun systeri liihottelee vanhojen päiväpuvussa, jossa on sun työn jälki näkyvillä? Katselehan sitä sitten ylpeydellä!
Minks: Joo ilmeisesti on Santulla ollu vähän ilmavaivakautta, kun suakin on pitänyt kiireisenä. Toivottavasti menee kausi ohikin pian. Monesti kuulee, että se on vanhemmilla turhauttavaa, kun kitinä jatkuu, vaikka mitkä temput ois koittanu. Koita jaksaa kävellä se sylissä ees taas, jos se auttais. Vai onko se rauhallisempi paikallaan? Ei oo täällä närästystä tai liitoskipuja, mut hengenahdistusta on välillä ja keskiyön unettomuus vaivaa. Mut kun ei tarvi aikasin nousta aamulla, niin jakselen päivällä ihan kivasti. Jumppaankin pääsen huomenna. Kyllä siellä virtsarakko on kovilla, mut niin se lääkärikin aavisteli, että näin on, kun se vauva siellä sitä musertaa ;)
Kiitos Kandi muuten Noelin hymykuvasta!
-Simmu ei osaa tarinoida lyhyesti, rv 36+6
Pitää kertoa meidän ainut toimiva masukivun liennyttävä juttu: imetän Noelia seisaaltaan siten, että sen pää on (tietty) mun rinnalla ja muuta kroppaa painan mun mahaa vasten. Sen pää on mun kyynärtaipeessa, ja toisen käden pujotan pojan jalkojen välistä sillai et omat käteni ylttää sormet ristiin. Meillä on siis mahat vastakkain. Sitten kun kävelen samalla, niin saa kolme lohtua yhdistettyä: liikkeen, lohtutissin ja tasaisen paineen mahaan. En tiedä oletko kokeillut tuollaista. Vaikeaa tietty jos ei maito maistu ja raivari päällä, mutta meillä kun Noelin vihdoin saa siihen rinnalle niin rauhoittuu, ja usein nukahtaa lopuksi siihen.
Noel sylissä, joten to be continued...
Mulle passaa tuo perjantai. Mä pääsen söpösimmu varmaan omalla autolla, voi tulla vähän ahdasta jos on kolme pitkä koipista aikuista ja yksi turvakaukalo autossa. Se on parempi että vien miehen aamulla töihin niin pääsen ylös enkä löhöö sängyssä puoleen päivään :) Mikäs ajankohta sitten olis sopiva?
Voi hitto meidän pesukone pitää ihmellistä vinkunaa, toivottavasti se ei nyt leviä! Mä en kyllä ala päivittäin raahaan pyykkiä viereiseen taloon pyykkitupaan. Täytyy toivoo että toi kitinä lakkaa.
Söpösimmu: Eiks oo mukava tunne kun tietää et lähtökuopissa jo ollaan? Mä odotan jännityksellä huomista lääkäriä. Kurja ettei vieraat päässytkään tuleen, mutta ei varmaan harmita et saat itse pistellä namuset :) Jos sitä sortuis tänään itsekin ja kävis hakemassa suklaata... Mä suunnittelin leipovani miehelle kakun, mutta en sitten jaksanutkaan lähteä kävelemään kauppaan. Eikä se olis sitä kuitenkaan syöny joten ihan hukkaan olis menny. Siellä sairaalassa on muuten oikeesti ihan älyttömän ahdasta ja mä en ainakaan mieluusti sairaalan lattialla tavaroitani säilytä, mutta eipä ne muutamat pienet vaatteet niin tilaa vie. Mä ajattelin et jonkun sulosen myssyn pakkaisin mukaan et sitä voi sit jo sairaalassa pitää, loput saa kyllä isukki sitten tuoda.
Huh huh noita sairaalamaksuja. Niistähän menee ihan konkurssiin. No täytyy ajatella et se on kuitenkin kaikkien parhaaks.
Minks: Voi kurja että Santulla on masuvaivoja. Eipä siinä varmaan ole kauheasti tehtävissä. Mä olen itse ollut pienenä hirveen maha vaivanen ja vanhemmat laitto maton rypyille ja jyristeli vaunuilla yli. Nykyään vaunuissa taitaa kyllä olla niin hyvät jouset ettei tollanen rynkytys enää onnistu. Toi kandin kikka vaikutti aika hyvältä, täytyykin laittaa korvan taa jos tulee tarvetta. Mulla on nyt se virallinen viimeinen lääkärin tarkistus jossa tehdään synnytystapa-arvio. Ne kaksi edellistä oli ekstra kertoja jolloin katottiin se kohdunsuun tilanne niiden supistusten takia. Mä en pääse huomenna jumppaan niiden siskon vanhojentanssien takia :( Ne on illalla seitsemältä. Tylsää et menee päällekkäin. Mulla ei kyllä oikeestaan oo kummempaa vaivaa edelleenkään raskaudesta. Ei juuri närästä ja yöt saa ihan hyvin nukuttua vaikka selällään. Enkä tiedä onko vauva laskeutunutkaan kun ei kummempia liitoskipuja ole ollut. Tokihan sitä rakossa tuntuu kun vauva painaa ja peräsuolessa mutta ei niin kauheesti että se tekemisiä haittais. Sen oon huomannu et ruisleipää ei kannata syödä juuri ennen nukkumaan menoa tai sitä syö sitten koko yön :)
Tikru: Teillä onkin ollut mukava yö. Ilmankos sä jaksat mennä kun saat niin hyvin nukuttuakin. On varmaan mukava viettää nimiäisiä, kuinka te aiotte sen nimen paljastaa? Onko nimiäisissä jotain virallista osuutta kuten ristiäisissä vai juodaanko siellä ikään kuin vaan kahvit? Ootteko muuten toivonut jotain lahjaksi?
Lueskelin tuossa juuri yhden ystävän kuulumisia jolla on kohta kaksivuotias poika. Hän on edelleen niin masentunut että poika on päivät hoidossa. Mä kyllä pelkään edelleen tuota synnytyksenjälkeistä masennusta. Kamalaa jos lapsen ihanimmat ensimmäiset vuodet menee itseltä ohi kun on ihan masentunut. Sitä on kyllä otettava itseään niskasta kiinni ettei niin käy tai haettava apua jos vähänkään alkaa näyttää siltä et alkaa väsymään.
(.) Taas yksi uupunut päivä. Mä voisin vaan maata. Katselen vaan kelloo et koska mies tulee ja sit se taas lähtee treeneihin. Onneksi se lupas ensi viikosta vähän rauhoittaa tuota salilla oloa. Vauvalla on kyllä todella vaihtelevia päiviä aktiivisuudessa, tänään on hiljaisempi päivä. Se tuntuu mönkivän yhden päivän ja nukkuvan seuraavan. Toivottavasti sama tahti ei jatku kun tulee ulos. Kyllä sitä jo odottaakin että se tulis ulos. Pääsis touhuilemaan päivät sen kanssa, eikä tarttis enää olla jatkuvasti huolissaan et onko sillä tuolla masussa kaikki hyvin. Tosin se huoli taitaa taas vaan muuttaa muotoaan mut jatkua ihan samanlaisena...
surullinensiili ja pikkutiikeri 37+2
voinpa vielä pikkasen kirjoitella laulua kuunnellessani, kun tuli kommentoitavaa mieleen:)
kandi: ronjalla on jo kaksi serkkua, 5-v poika ja pian 2-v tyttö, ja uusi serkku on parin kuukauden päästä suunnilleen tulossa:) eli mun veljillä on jo lapsia, miehen puolelta tyttö on ensimmäinen lapsenlapsi. pikkuserkkuja oon laskenut et taitaa olla jotain 15 tms, joissa myös aika nuoria joukossa. kuukautiset, mitä ne on???:) ei vaan, en mä sitä oo unohtanut. ens kuussa tulee vuosi viimeisimmistä, jollei tässä välissä ala. mut on se hankalaa kun ei niitä voi niin säädellä, ei aina vaikuta ees se imetys. toiset imettää tiheesti ja kuukautiset alkaa nopeesti, ja toiset imettää tiiviisti ja toivoo menkkoja eikä niitä silti kuulu. ois kyllä tosi kiva jos nähdään siellä treffeillä:)
simmu: juu, nyt kannattaa nauttia vielä kun pääsee käymään syömässä jne ulkona. me käytiin sillon kun auto hankittiin, niin miehen kaa kaksin. kiva ois vaikka leffassa käydä joskus... no, ens kuussa teatteriin ja syömään. munkin oli aamulla pakko hakea lehti heti herättyäni kun en malttanut odottaa:) nyt on neiti elinaikanansa aikana ollut kolmessa lehdessä, kahdessa kuvan kera ja yhdessä vaan nimellä:) JULKKIS:) kyllä simppis isovanhempien sylissä eilen oli, ja tais olla mun veljen vaimon sylissäkin jossain vaiheessa. me ei oo koskaan pidetty pahana jos isovanhemmat haluaa tyttöö pitää sylissään.
jashoo, oiskohan siinä tää viikko pulkassa. palataanpa taas ens viikolla:)
tikru ja ronsku