Ostin +2 lukulasit ja nyt mä en näe ilman niitä ollenkaan
Päivän käyttänyt. Pilaako lukulasit näön lopullisesti?
Kommentit (10)
Kyllähän ne silmälihakset, jotka tekee töitä että näkee lähelle, heikkenee, kun ei niiden enää tarvi säännöllisesti ponnistella, kun linssi korjaa näön. Monella se on helpotus, jos on tullut päänsärkyjä siitä kun silmät yrittää lihasvoimin tarkentaa lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on. Ja ei, eivät pilaa. Näkösi on vain heikentynyt. M50
Päivässä? 😮 Eikös ne pilaa silloin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tottunut näkemään heikommin, koska näön heikkeneminen tapahtuu usein hitaasti. Laseilla näet nyt siis paremmin. Olen itsekin käyttänyt vuoden lukulaseja. Muutoin en. M50
Vierailija kirjoitti:
Mulle on kyllä silmälääkäri ihan myöntänyt, että lähinäkö ilman laseja yleensä heikkenee, kun alkaa käyttää niitä. Johtuu ihan siitä, että silmälihasten täytyy tehdä työtä kun ihminen tarkentaa lähelle, ja ikänäön myötä enemmän työtä kuin ennen. Kun silmien ei enää tarvi työskennellä niin paljon että ihminen näkee lähelle, kyky tehdä niin jos joskus haluaisi nähdä ilman laseja lähelle, heikkenee.
Silmäsi saavat vihdoin rentoutua jatkuvan pinnistelyn sijaan. Kun kramppi laukeaa voi olla vaikea saada sädelihasta jännittymään enää yhtä pitkälle -> tuntuu ettei näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivässä mikään ei muutu pysyvästi. Mutta joo, kyllä helposti käy niin ettei näe enää ilman laseja lähelle, jos niitä alkaa käyttää. Itse hankin 45 v:nä lukulasit, mutta lopetin aika pian käytön kun alkoi mennä sellaiseksi ettei nähnyt mitään ilman laseja. Ja mä kuitenkin näin vielä ihan hyvin lukea muuta kuin pienimpiä tuoteselosteita tms. ilman laseja kun lasit sain. Kyllä se entinen näkö palasi kun jätin vaan lasien käytön pois. Nyt 53 v:nä en vieläkään kaipaa laseja.
Minulla on +1,5 lukulasit. Jos käytän yhteen menoon tunnin laseja, niin sen jälkeen menee noin puoli tuntia, että näkee taas ilman lasejakin jotain.
Eli hetkeksi heikkenee näkö, mutta palautuu kyllä.
Mulla tulee pää kipeäksi lukulaseista.
Kun lopettaa lukemisen ja keskittyy katsomaan vain telkkaa, pääsee tästä ongelmasta.